World Endurance powraca

W 3 miesiące po wyścigu 24h Le Mans, do walki powracają pojazdy startujące w Mistrzostwach Świata Endurance. Pierwszym pozaeuropejskim przystankiem będą Stany Zjednoczone.

Już po raz drugi, nowy tor wyścigowy w teksańskim Austin staje się pierwszą z rund sezonu WEC odbywających się poza Europą. Także ponownie, Amerykanie postanowili połączyć tą imprezę z rundą swojej rywalizacji Endurance, w tym roku znanej jako United Sports Car Championship – jakby jednak i tego było tu mało, Amerykanów zobaczymy także w samym wyścigu WEC, gdyż swój start w nim zapowiedziały amerykańskie ekipy Corvette Racing i Extreme Speed Motorsports. Łącząc to z zapowiadanym od dawna startem nowego Lotusa w kategorii LMP1, ten weekend z pewnością będzie należał do niezwykle ciekawych – popatrzmy więc, co może dziać się w niedzielnym starciu w Teksasie.

W przypadku kategorii LMP1-H, wśród kierowców nie zobaczymy tylko Kazukiego Nakajimę (Japończyka startującego w rodzimej Super GT zastąpi Mike Conawy) – zobaczymy za to pojazdy przygotowane już pod starty na tradycyjnych pętlach, innych od słynnej De La Sarthe. O obronę pozycji lidera walczyć będą kierowcy Toyoty nr 8, którzy obecnie mają na koncie już dwa zwycięstwa oraz trzecie miejsce w Le Mans – z 80 punktami na koncie, jest to wynik o 20 oczek lepszy od tegorocznych triumfatorów Le Mans, załogi Audi nr 2, a o kolejne 6 byłych mistrzów z Audi nr 1. Ta trójka walczyć będzie o prowadzenie – o poprawę pozycji starać się będą natomiast obie załogi Porsche, które jak na razie tylko raz pojawiły się na podium. Sporo wakacyjnych testów i badań ma przynieść rezultaty – i jeśli Porsche chce walczyć o mistrzostwo, te musimy zobaczyć już w Stanach.

Znacznie urozmaicić ma się nam za to kategoria LMP1-L, gdzie do dwóch R-One ekipy Rebellion dołączy w końcu nowy prototyp Lotusa. Znany już nie jako T129, ale P1/01, pojazd startujący pod flagą Rumunii będzie kierowany przez Christopha Bouchut, Jamesa Rossitera oraz ostatecznie Lucasa Auera – zabraknie więc byłego kierowcy Formuły 1, Holendra Christijana Albersa. Co prawda, niewielu liczy na to, że Lotus od razu stanie się równorzędnym konkurentem dla ekipy ze Szwajcarii – postawa prototypów LMP2 Ligier w Le Mans pokazała jednak, że pojazdy takie mogą zaskoczyć nawet w swoim debiucie.

Jeśli już mowa o Ligierach, jeden  taki zobaczymy również w USA, konkretnie z logo ekipy G-Drive. Faktem jest, że nowe pojazdy warsztatu Onroak nie za bardzo sprawdziły się w dwóch odbytych już wyścigach ELMS – być może jednak ich przeznaczeniem są właśnie rywalizacje WEC? O tym przekonamy się już w ten weekend – a wśród konkurentów, prócz liderującego Siergieja Żłobina startującego obecnie w załodze nr 27, zobaczymy także drugi zmodernizowany prototyp Oreca 03R zespołu z Rosji, kolejny taki od azjatyckiej ekipy KCMG – a także Hondę HPD ARX-03b wystawiony przez amerykański Extreme Speed. Amerykanie postanowili na swoim terenie spróbować swoich sił także w WEC – o dobry wynik postarają się Scott Sharp, Ed Brown oraz ich Brytyjski kolega Ryan Dalziel.

Kolejną porcję Amerykanów zobaczymy w kategorii GTE Pro – tu, niezwykle interesującym będzie pojawienie się fabryczne Corvette C7.R. Jordan i Ricky Taylorowie oraz Tommy Milner spróbują w Austin zagrozić załogom regularnie startującym w tej rywalizacji – a wśród tych nie doszło do żadnych zmian. Gianmaria Bruniego i Toniego Vilandera z liderującego Ferrari nr 51 od AF Corse gonić będą przede wszystkim dwa Porsche i Aston Martin nr 97 – a pozostałe dwa pojazdy starać się będą o punkty dla siebie i dla swojej ekipy. Niestety, w USA nie zobaczymy już zespołu RAM Racing – po Le Mans, ten poinformował o rezygnacji z wyścigów.

Jedyny amerykański zespół, który w tym roku możemy stale oglądać w wyścigach WEC, jest startujący w kategorii GTE Am 8Star Motorsports, w dużej mierze wspomagany przez włoski AF Corse. U boku Gianluci Rody i Paolo Rubertiego, tym razem pojawi się Amerykanin Jeff Segal – w stawce zobaczymy jednak także kolejny zespół z USA, powracający do walki w WEC, Krohn Racing. Ekipy ze Stanów będą więc tu dwie – faworytami będą jednak Duńczycy z Aston Martina nr 95, gdzie obok Kristiana Poulsena i Davida Heinemeiera-Hanssona pojawi się także Richie Stanaway. Zmniejszyć poważną, bo już 29-punktową stratę starać się będą Marco Cioci, Mirko Venturi i Luis Pérez Companc z Ferrari nr 61 od AF Corse – a jeszcze większą różnicę, załoga Porsche ekipy Proton Competition.

Impreza w USA rozpocznie się już w czwartek – pierwszy trening zaplanowano na godzinę 21:45 czasu polskiego. Drugi odbędzie się w nocy o godzinie 2:30 – a trzeci tego samego dnia, ale już o 17:20. Kwalifikacje rozpoczną się w nocy z piątku na sobotę, o godzinie 1:00 – a sam wyścig rozpocznie się 23 godziny później, czyli dokładnie o północy z soboty na niedzielę. Co nieco zaskakuje, na ten sam dzień zaplanowano również wyścig USCC – ten trwać będzie 2 godziny 45 minut, a rozpocznie się o 18:35 czasu polskiego. 

Nr   Kierowcy     Zespół   Samochód
1

Tom Kristensen
Loïc Duval
Lucas di Grassi
LMP1-H Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
2

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler
LMP1-H Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
7

Stéphane Sarrazin
Alexander Wurz
Mike Conway
LMP1-H Toyota Racing Toyota TS040 Hybrid
8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Nicolas Lapierre
LMP1-H Toyota Racing Toyota TS040 Hybrid
14

Marc Lieb
Romain Dumas
Neel Jani
LMP1-H Porsche Team Porsche 919 Hybrid
20

Mark Webber
Brendon Hartley
Timo Bernhard
LMP1-H Porsche Team Porsche 919 Hybrid
9

Christophe Bouchut
James Rossiter
Lucas Auer
LMP1-L Lotus Lotus CLM P1/01 AER
12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Mathias Beche
LMP1-L Rebellion Racing Rebellion R-One Toyota
13

Andrea Belicchi
Dominik Kraihamer
Fabio Leimer
LMP1-L Rebellion Racing Rebellion R-One Toyota
26

Roman Rusinov
Olivier Pla
Julien Canal
LMP2 G-Drive Racing Ligier JS P2 Nissan
27

Siergiej Żłobin
Nicolas Minassian
Maurizio Mediani
LMP2 SMP Racing Oreca 03R Nissan
30

Ed Brown
Scott Sharp
Ryan Dalziel
LMP2 Extreme Speed Motorsports HPD ARX-03b
37

Kirył Ładygin
Wiktor Szajtar
Anton Ładygin
LMP2 SMP Racing Oreca 03R Nissan
47

Matthew Howson
Richard Bradley
Tsuigo Matsuda
LMP2 KCMG Oreca 03R Nissan
51


Gianmaria Bruni
Toni Vilander

GTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
65

Tommy Milner
Ricky Taylor
Jordan Taylor
GTE Pro Corvette Racing Corvette C7.R
71


Davide Rigon
James Calado

GTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
91


Nick Tandy
Jörg Bergmeister

GTE Pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR
92


Patrick Pilet
Frédéric Makowiecki

GTE Pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR
97


Stefan Mücke
Darren Turner

GTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
99

Alex MacDowall
Darryl O'Young
Fernando Rees
GTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
57

Nic Jönsson
Tracy Krohn
Ben Collins
GTE Am Krohn Racing Ferrari 458 Italia GTC
61

Marco Cioci
Mirco Venturi
Luís Pérez Companc
GTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
75

François Perrodo
Emmanuel Collard
Matthieu Vaxivière
GTE Am ProSpeed Competition Porsche 911 RSR
81

Steve Wyatt
Michele Rugolo
Andrea Bertolini
GTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
88

Christian Ried
Klaus Bachler
Khaled Al Qubaisi
GTE Am Proton Competition Porsche 911 RSR
90

Jeff Segal
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
GTE Am 8Star Motorsports Ferrari 458 Italia GTC
95

David Heinemeier-Hansson
Kristian Poulsen
Richie Stanaway
GTE Am Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Christoffer Nygaard
GTE Am Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze