Audi i Porsche przed Toyotami

Lucas di Grassi w Audi nr 8 był najszybszy w pierwszym treningu przed wyścigiem w Silverstone. Udany start zaliczyły również Aston Martiny w kategorii GTE Pro.

Niemal idealna pogoda otworzyła pierwszy tegoroczny trening przed wyścigiem Mistrzostw Świata Endurance. Bezchmurne niebo i umiarkowana temperatura nie trwały jednak wiecznie – w ostatnich 30 minutach, nad torem pojawił się nawet deszcz, przez co załogom wcześniej sprawdzającym różne opcje pojazdów trudno było poprawić wyniki z początku sesji. Po części dlatego, najszybszą ekipą okazała się być Audi – przy czym niewiele gorsze były oba Porsche. Od swoich konkurentów, najbardziej odstawali za to liderzy kategorii LMP2 – w obu klasach GT, czasy czołowych załóg były zbliżone.

W LMP1, Audi praktycznie przez cały czas widniało w czołówce – André Lotterer już 10 minut po starcie sesji schodząc do poziomu 1:42.4, szybko przebijając 1:42.7 Alexandra Wurza z Toyoty. W połowie treningu, na czoło wyszedł już Di Grassi, lepszy od kolegi z ekipy o 0.2 sekundy – a 10 minut później, szybszy od Lotterera okazał się być także Mark Webber, w Porsche nr 17 wchodząc na drugie miejsce w tabeli.

Przez ostatnie pół godziny, wyników nie poprawiły już ani Audi, ani Porsche nr 17, ani też dwie Toyoty, z których tylko jedna zeszła poniżej granicy 1:43 – na tor wyjechało natomiast Porsche nr 18, które przez godzinę miało problem z napędem prawego tylnego koła. To również okazało się lepsze od Toyot, Neel Jani uzyskując czas 1:42.5 – i tylko prywatny CLM P1/01 okazał się wyraźnie gorszy od konkurentów. Ciekawostką był fakt, że w boksach pojawiły się także dwa Nissany GT-R LM – pojazdy można było obejrzeć jednak tylko tam, jako prezentacja konkurentów zapisanych dopiero do 24h Le Mans.

Najbardziej wyraźna przewaga widoczna była w klasie LMP2. Oba Ligiery ekipy G-Drive pokonały tu konkurentów różnicą przynajmniej 0.5 sekundy – najszybszy był Gustavo Yacaman z załogi nr 28, nieco lepszy od Sama Birda z nr 26. Z konkurencji, najlepiej wypadła ekipa KCMG z której aż dwóch kierowców pokonało załogę Signatech-Alpine – mimo, że jej najlepszy czas był gorszy od prototypu Oreca 05 tylko o 0.05 sekundy.

Bardzo niewielkie różnice widniały natomiast w klasie GTE Pro – tu, dosłownie na finiszu, do czołówki weszli ubiegłoroczni mistrzowie. Wcześniej, kierowcy Ferrari nr 51 zamykali stawkę tej kategorii – na czele natomiast, dwa Aston Martiny wyprzedzały dwa Porsche. Ostatecznie jednak, za Nickim Thiimem z Astona nr 95 znalazł się Gianmaria Bruni, który już po wyciągnięciu czarno-białej szachownicy uzyskał wynik o 0.03 sekundy lepszy od Darrena Turnera z Astona nr 97.

W kategorii GTE Am, przez większość sesji, na czele był czas Klausa Bachlera z załogi Porsche nr 88 od Abu Dhabi Proton – przy czym różnica między nim i kolejnym Ferrari od SMP Racing wynosiła tylko 0.07 sekundy. To jednak wystarczyło, by to niemiecka ekipa znalazła się na czele – Austriak o 0.08 sekundy pokonał Andrea Bertoliniego, a o 0.15 sekundy Paolo Rubertiego, który już na początku sesji, w Corvette C7.R przejechał okrążenie w 2:02.5.

Poz Nr Kierowcy Klasa Zespół Rezultat Strata
1 8

Lucas di Grassi
Loïc Duval
Oliver Jarvis
1 LMP1 HY Audi Sport Team Joest M 1:42.121
2 17

Timo Bernhard
Mark Webber
Brendon Hartley
2 LMP1 HY Porsche Team M 1:42.265 +0.144
3 7

Marcel Fässler
André Lotterer
Benoît Tréluyer
3 LMP1 HY Audi Sport Team Joest M 1:42.360 +0.239
4 18

Romain Dumas
Neel Jani
Marc Lieb
4 LMP1 HY Porsche Team M 1:42.457 +0.336
5 2

Alexander Wurz
Stéphane Sarrazin
Mike Conway
5 LMP1 HY Toyota Racing M 1:42.749 +0.628
6 1

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima
6 LMP1 HY Toyota Racing M 1:43.565 +1.444
7 28

Gustavo Yacaman
Luís Felipe Derani
Ricardo González
1 LMP2 G-Drive Racing D 1:50.213 +8.092
8 26

Roman Rusinov
Julien Canal
Sam Bird
2 LMP2 G-Drive Racing D 1:50.267 +8.146
9 47

Matthew Howson
Richard Bradley
Nick Tandy
3 LMP2 KCMG D 1:50.779 +8.658
10 36

Nelson Panciatici
Paul-Loup Chatin
Vincent Capillaire
4 LMP2 Signatech-Alpine D 1:50.833 +8.712
11 30

Scott Sharp
Ryan Dalziel
David Heinemeier-Hansson
5 LMP2 Extreme Speed Motorsports D 1:51.383 +9.262
12 42

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane
6 LMP2 Strakka Racing M 1:52.719 +10.598 
13 31

Ed Brown
David Brabham
Jonathon Fogarty
7 LMP2 Extreme Speed Motorsports D 1:53.806 +11.685 
14 4

Simon Trummer
Vitantonio Liuzzi
Christian Klien
7 LMP1 Team ByKolles M 1:54.194 +12.073 
15 35

Jacques Nicolet
Jean-Marc Merlin
Erik Maris
8 LMP2 OAK Racing D 1:54.981 +12.860
16 95

Marco Sørensen
Christoffer Nygaard
Nicki Thiim
1 GTE Pro Aston Martin Racing M 2:01.393 +19.272
17 51
Gianmaria Bruni
Toni Vilander
2 GTE Pro AF Corse M 2:01.680 +19.559
18 97
Darren Turner
Stefan Mücke
3 GTE Pro Aston Martin Racing M 2:01.707 +19.586
19 92
Patrick Pilet
Frédéric Makowiecki
4 GTE Pro Porsche AG Team Manthey M 2:01.754 +19.633
20 91
Richard Lietz
Michael Christensen
5 GTE Pro Porsche AG Team Manthey M 2:01.810 +19.689
21 99

Fernando Rees
Alex MacDowall
Richie Stanaway
6 GTE Pro Aston Martin Racing M 2:01.827 +19.706
22 71
Davide Rigon
James Calado
7 GTE Pro AF Corse M 2:02.115 +19.994
23 88

Christian Ried
Khaled Al Qubaisi
Klaus Bachler
1 GTE Am Abu Dhabi Proton Racing M 2:02.350 +20.229
24 72

Wiktor Szajtar
Andrea Bertolini
Aleksiej Basow
2 GTE Am SMP Racing M 2:02.427 +20.306
25 50

Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Kristian Poulsen
3 GTE Am Larbre Compétition M 2:02.503 +20.382
26 83

François Perrodo
Emmanuel Collard
Rui Águas
4 GTE Am AF Corse M 2:02.689 +20.568
27 96

Roald Goethe
Francesco Castellacci
Stuart Hall
5 GTE Am Aston Martin Racing M 2:02.781 +20.660
28 77

Patrick Dempsey
Patrick Long
Marco Seefried
6 GTE Am Dempsey Proton Racing M 2:03.138 +21.017
29 98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Mathias Lauda
7 GTE Am Aston Martin Racing M 2:03.428 +21.307

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze