Załoga Audi nr 7 wygrała pierwszy tegoroczny wyścig Mistrzostw Świata Endurance. Od zwycięstwa, sezon rozpoczęły także G-Drive, AF Corse i Aston Martin.
Dramaty, rywalizacja, zwroty – to wszystko pojawiło się w niedzielę na torze Silverstone. W ciągu sześciu godzin, okres prowadzenia miała każda z trzech fabrycznych załóg – i każda miała swoje wzloty i upadki. Ostatecznie, ze zwycięstwa, po raz pierwszy od ubiegłorocznej rundy w Austin cieszy się zespół Audi – mimo, że w ostatniej godzinie była groźna utraty prowadzenia. Startujące z pierwszej linii Porsche musiało zadowolić się drugim miejscem – zarówno w całym wyścigu, jak i w klasie GTE Pro. Tam, ze zwycięstwa cieszyli się mistrzowie z AF Corse – w pozostałych dwóch kategoriach, ostatnia godzina także nie przyniosła zmian.
LMP1 było na Silverstone arcyciekawą rywalizacją. Najpierw zwrot w postaci fatalnej awarii w prowadzącym Porsche, później niesamowita rywalizacja drugiego 919 z Audi – a pod koniec kolejne niespodzianki, które w ostatnich 60 minutach mogły zmienić układ na mecie. Nie chodziło jednak o krótki pojedynek Marcela Fässlera z Neelem Jani na początku szóstej godziny – wówczas, wymagające jeszcze jednego zjazdu Porsche i tak straciłoby wywalczoną pozycję.
Zmiany pojawiły się dopiero 20 minut przed końcem wyścigu – wówczas, na krótkie dotankowanie zjechał wicelider, Sébastien Buemi. Mimo starań, Toyocie nie udało się wyjechać na tor przed Janim – i tak, Porsche zyskało jedną pozycję Po chwili natomiast pojawiła się możliwość, że Szwajcar wyjdzie na prowadzenie – karę stop-and-go otrzymał Marcel Fässler, którego przewaga nie była jeszcze tak pewna. Po zjeździe do alei serwisowej na 13 minut przed końcem wyścigu, Audi powróciło jednak na tor przed konkurentem – choć przewaga wynosiła tylko 12 sekund. Choć w ostatnich minutach, zmniejszyła się ona do niecałych 5 – ostatecznie, to Fässler pierwszy przekroczył linię mety, pokonując swoich dwóch rodaków: Janiego i Buemiego. Od zwycięstwa, Audi rozpoczyna walkę o tegoroczne mistrzostwo, po raz pierwszy nie jako ekipa z samochodem nr 1.
W klasie LMP2, zapisani na ostatnie godziny Sam Bird i Luis Felipe Derani, bez problemów dowieźli do mety dublet ekipy G-Drive. Faktem jest, że na taki układ wpłynęło kilka czynników, od nieobecności ekipy SARD Morand i startu zespołu Extreme Speed w starszych Oreca 03, po problemy KCMG i Strakka Racing – niemniej rosyjski zespół pokazał, że i w tym roku będzie to jeden z głównych faworytów w walce o mistrzostwo. Ze stratą dwóch okrążeń, trzecie miejsce zajęła załoga nr 30 od ESM – a poza podium znalazł się nowy prototyp Dome S103 od Strakka.
AKTUALIZACJA: Załoga Extreme Speed nr 30 została pozbawiona podium po kontroli technicznej
Największa szansa na zmianę lidera, w ostatnich 60 minutach wyścigu teoretycznie widniała w klasie GTE Pro. Tu, szybki pit-stop Porsche nr 91 pozwolił Michaelowi Christensenowi przejąć drugą pozycję z rąk Jamesa Calado – teraz, jego zadaniem było objęcie prowadzenia, które utrzymywał Gianmaria Bruni. Gdy Włoch zaliczył ostatni pit-stop, jego przewaga wynosiła około 15 sekund – jednak choć topniała, to zbyt wolno, aby Christensen dogonił Ferrari. Byli mistrzowie rozpoczęli sezon od zwycięstwa – a ekipa AF Corse cieszyła się również z miejsca trzeciego. Startujący z czoła stawki Aston Martin zajął kolejne trzy pozycje, tylko przez godzinę utrzymując wywalczone w kwalifikacjach prowadzenie.
Zgodnie z wcześniejszymi oczekiwaniami, klasę GTE Am wygrał Aston Martin, ostatecznie triumfując nad dwoma Ferrari. Choć początek był dla ekipy dość pechowy – później załoga nr 98 skutecznie wykorzystywała sytuację, przy błędach ekip Proton i Larbre utrzymując prowadzenie nad pozostałymi przeciwnikami. Wśród nich, pod koniec wyścigu Andrea Bertolini z SMP Racing mógł jeszcze odebrać drugie miejsce Rui Águasowi z AF Corse – strata 10 sekund zamiast się zmniejszyć, wzrosła jeszcze do 16 – a ostatecznie, Portugalczykowi bliżej było do lidera, niż do trzeciego Włocha. Drugi z Astonów zajął miejsce czwarte, a czołowa załoga Proton dojechała do mety dopiero jako piąta.
Kolejny wyścig Mistrzostw Świata Endurance już w maju na torze Spa-Francorchamps – tam, w stawce pojawią się aż cztery kolejne prototypy LMP1: dwa Rebelliony R-One oraz trzecie Porsche i Audi, zapisane do walki tylko tam i w 24h Le Mans. Dojdzie tam również do przetasowań wśród kierowców, jako, że niektórzy walczący dziś dla jednych zespołów, tam i we Francji są zapisani do owych trzecich załóg zespołów fabrycznych LMP1. Mimo obecności w boksach już w ten weekend, w Spa-Francorchamps nie zobaczymy na torze nowych Nissanów – te po raz pierwszy będą oficjalnie rywalizować z konkurentami dopiero w Dniu Testów Le Mans pod koniec maja.
P | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | |||||
1 | 7 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
1 | LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | M | 201 okr. | |||
2 | 18 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb |
2 | LMP1 HY | Porsche Team | M | +4.610 | |||
3 | 1 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Kazuki Nakajima |
3 | LMP1 HY | Toyota Racing | M | +14.816 | |||
4 | 2 | Alexander Wurz Stéphane Sarrazin Mike Conway |
4 | LMP1 HY | Toyota Racing | M | +1 okr. | |||
5 | 8 | Lucas di Grassi Loïc Duval Oliver Jarvis |
5 | LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | M | +4 okr. | |||
6 | 26 | Roman Rusinov Julien Canal Sam Bird |
1 | LMP2 | G-Drive Racing | D | +16 okr. | |||
7 | 28 | Gustavo Yacaman Luís Felipe Derani Ricardo González |
2 | LMP2 | G-Drive Racing | D | +17 okr. | |||
8 | 42 | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
3 | LMP2 | Strakka Racing | M | +23 okr. | |||
9 | 51 | Gianmaria Bruni Toni Vilander |
1 | GTE Pro | AF Corse | M | +29 okr. | |||
10 | 91 | Richard Lietz Michael Christensen |
2 | GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | M | (+10.664) | |||
11 | 71 | Davide Rigon James Calado |
3 | GTE Pro | AF Corse | M | (+23.027) | |||
12 | 95 | Marco Sørensen Christoffer Nygaard Nicki Thiim |
4 | GTE Pro | Aston Martin Racing | M | +30 okr. | |||
13 | 97 | Darren Turner Stefan Mücke |
5 | GTE Pro | Aston Martin Racing | M | (+1:06.170) | |||
14 | 99 | Fernando Rees Alex MacDowall Richie Stanaway |
6 | GTE Pro | Aston Martin Racing | M | (+1:29.347) | |||
15 | 92 | Patrick Pilet Frédéric Makowiecki |
7 | GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | M | +31 okr. | |||
16 | 98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
1 | GTE Am | Aston Martin Racing | M | +33 okr. | |||
17 | 83 | François Perrodo Emmanuel Collard Rui Águas |
2 | GTE Am | AF Corse | M | (+13.712) | |||
18 | 72 | Wiktor Szajtar Andrea Bertolini Aleksiej Basow |
3 | GTE Am | SMP Racing | M | (+29.539) | |||
19 | 47 | Matthew Howson Richard Bradley Nick Tandy |
4 | LMP2 | KCMG | D | +34 okr. | |||
20 | 96 | Roald Goethe Francesco Castellacci Stuart Hall |
4 | GTE Am | Aston Martin Racing | M | +35 okr. | |||
21 | 88 | Christian Ried Khaled Al Qubaisi Klaus Bachler |
5 | GTE Am | Abu Dhabi Proton Racing | M | (+8.555) | |||
22 | 77 | Patrick Dempsey Patrick Long Marco Seefried |
6 | GTE Am | Dempsey Proton Racing | M | +36 okr. | |||
23 | 35 | Jacques Nicolet Jean-Marc Merlin Erik Maris |
5 | LMP2 | OAK Racing | D | (+4.920) | |||
24 | 31 | Ed Brown David Brabham Jonathon Fogarty |
6 | LMP2 | Extreme Speed Motorsports | D | (+32.953) | |||
25 | 50 | Gianluca Roda Paolo Ruberti Kristian Poulsen |
7 | GTE Am | Larbre Compétition | M | +41 okr. | |||
DSK | 30 | Scott Sharp Ryan Dalziel David Heinemeier-Hansson |
- | LMP2 | Extreme Speed Motorsports | D | +18 okr. | |||
NSK | 4 | Simon Trummer Vitantonio Liuzzi Christian Klien |
- | LMP1 | Team ByKolles | M | +85 okr. | |||
NSK | 17 | Timo Bernhard Mark Webber Brendon Hartley |
- | LMP1 HY | Porsche Team | M | +157 okr. | |||
NSK | 36 | Nelson Panciatici Paul-Loup Chatin Vincent Capillaire |
- | LMP2 | Signatech-Alpine | D | +181 okr. |
NSK - niesklasyfikowany DSK - dyskwalifikacja
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.