Audi zaczyna od zwycięstwa (aktualizacja)

Załoga Audi nr 7 wygrała pierwszy tegoroczny wyścig Mistrzostw Świata Endurance. Od zwycięstwa, sezon rozpoczęły także G-Drive, AF Corse i Aston Martin.

Dramaty, rywalizacja, zwroty – to wszystko pojawiło się w niedzielę na torze Silverstone. W ciągu sześciu godzin, okres prowadzenia miała każda z trzech fabrycznych załóg – i każda miała swoje wzloty i upadki. Ostatecznie, ze zwycięstwa, po raz pierwszy od ubiegłorocznej rundy w Austin cieszy się zespół Audi – mimo, że w ostatniej godzinie była groźna utraty prowadzenia. Startujące z pierwszej linii Porsche musiało zadowolić się drugim miejscem – zarówno w całym wyścigu, jak i w klasie GTE Pro. Tam, ze zwycięstwa cieszyli się mistrzowie z AF Corse – w pozostałych dwóch kategoriach, ostatnia godzina także nie przyniosła zmian.

LMP1 było na Silverstone arcyciekawą rywalizacją. Najpierw zwrot w postaci fatalnej awarii w prowadzącym Porsche, później niesamowita rywalizacja drugiego 919 z Audi – a pod koniec kolejne niespodzianki, które w ostatnich 60 minutach mogły zmienić układ na mecie. Nie chodziło jednak o krótki pojedynek Marcela Fässlera z Neelem Jani na początku szóstej godziny – wówczas, wymagające jeszcze jednego zjazdu Porsche i tak straciłoby wywalczoną pozycję.

Zmiany pojawiły się dopiero 20 minut przed końcem wyścigu – wówczas, na krótkie dotankowanie zjechał wicelider, Sébastien Buemi. Mimo starań, Toyocie nie udało się wyjechać na tor przed Janim – i tak, Porsche zyskało jedną pozycję Po chwili natomiast pojawiła się możliwość, że Szwajcar wyjdzie na prowadzenie – karę stop-and-go otrzymał Marcel Fässler, którego przewaga nie była jeszcze tak pewna. Po zjeździe do alei serwisowej na 13 minut przed końcem wyścigu, Audi powróciło jednak na tor przed konkurentem – choć przewaga wynosiła tylko 12 sekund. Choć w ostatnich minutach, zmniejszyła się ona do niecałych 5 – ostatecznie, to Fässler pierwszy przekroczył linię mety, pokonując swoich dwóch rodaków: Janiego i Buemiego. Od zwycięstwa, Audi rozpoczyna walkę o tegoroczne mistrzostwo, po raz pierwszy nie jako ekipa z samochodem nr 1.

W klasie LMP2, zapisani na ostatnie godziny Sam Bird i Luis Felipe Derani, bez problemów dowieźli do mety dublet ekipy G-Drive. Faktem jest, że na taki układ wpłynęło kilka czynników, od nieobecności ekipy SARD Morand i startu zespołu Extreme Speed w starszych Oreca 03, po problemy KCMG i Strakka Racing – niemniej rosyjski zespół pokazał, że i w tym roku będzie to jeden z głównych faworytów w walce o mistrzostwo. Ze stratą dwóch okrążeń, trzecie miejsce zajęła załoga nr 30 od ESM – a poza podium znalazł się nowy prototyp Dome S103 od Strakka.

AKTUALIZACJA: Załoga Extreme Speed nr 30 została pozbawiona podium po kontroli technicznej

Największa szansa na zmianę lidera, w ostatnich 60 minutach wyścigu teoretycznie widniała w klasie GTE Pro. Tu, szybki pit-stop Porsche nr 91 pozwolił Michaelowi Christensenowi przejąć drugą pozycję z rąk Jamesa Calado – teraz, jego zadaniem było objęcie prowadzenia, które utrzymywał Gianmaria Bruni. Gdy Włoch zaliczył ostatni pit-stop, jego przewaga wynosiła około 15 sekund – jednak choć topniała, to zbyt wolno, aby Christensen dogonił Ferrari. Byli mistrzowie rozpoczęli sezon od zwycięstwa – a ekipa AF Corse cieszyła się również z miejsca trzeciego. Startujący z czoła stawki Aston Martin zajął kolejne trzy pozycje, tylko przez godzinę utrzymując wywalczone w kwalifikacjach prowadzenie.

Zgodnie z wcześniejszymi oczekiwaniami, klasę GTE Am wygrał Aston Martin, ostatecznie triumfując nad dwoma Ferrari. Choć początek był dla ekipy dość pechowy – później załoga nr 98 skutecznie wykorzystywała sytuację, przy błędach ekip Proton i Larbre utrzymując prowadzenie nad pozostałymi przeciwnikami. Wśród nich, pod koniec wyścigu Andrea Bertolini z SMP Racing mógł jeszcze odebrać drugie miejsce Rui Águasowi z AF Corse – strata 10 sekund zamiast się zmniejszyć, wzrosła jeszcze do 16 – a ostatecznie, Portugalczykowi bliżej było do lidera, niż do trzeciego Włocha. Drugi z Astonów zajął miejsce czwarte, a czołowa załoga Proton dojechała do mety dopiero jako piąta.

Kolejny wyścig Mistrzostw Świata Endurance już w maju na torze Spa-Francorchamps – tam, w stawce pojawią się aż cztery kolejne prototypy LMP1: dwa Rebelliony R-One oraz trzecie Porsche i Audi, zapisane do walki tylko tam i w 24h Le Mans. Dojdzie tam również do przetasowań wśród kierowców, jako, że niektórzy walczący dziś dla jednych zespołów, tam i we Francji są zapisani do owych trzecich załóg zespołów fabrycznych LMP1. Mimo obecności w boksach już w ten weekend, w Spa-Francorchamps nie zobaczymy na torze nowych Nissanów – te po raz pierwszy będą oficjalnie rywalizować z konkurentami dopiero w Dniu Testów Le Mans pod koniec maja.

P Nr Kierowcy Klasa Zespół Rezultat
1 7

Marcel Fässler
André Lotterer
Benoît Tréluyer
1 LMP1 HY Audi Sport Team Joest M 201 okr.
2 18

Romain Dumas
Neel Jani
Marc Lieb
2 LMP1 HY Porsche Team M +4.610
3 1

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima
3 LMP1 HY Toyota Racing M +14.816
4 2

Alexander Wurz
Stéphane Sarrazin
Mike Conway
4 LMP1 HY Toyota Racing M +1 okr.
5 8

Lucas di Grassi
Loïc Duval
Oliver Jarvis
5 LMP1 HY Audi Sport Team Joest M +4 okr.
6 26

Roman Rusinov
Julien Canal
Sam Bird
1 LMP2 G-Drive Racing D +16 okr.
7 28

Gustavo Yacaman
Luís Felipe Derani
Ricardo González
2 LMP2 G-Drive Racing D +17 okr.
8 42

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane
3 LMP2 Strakka Racing M +23 okr.
9 51
Gianmaria Bruni
Toni Vilander
1 GTE Pro AF Corse M +29 okr.
10 91
Richard Lietz
Michael Christensen
2 GTE Pro Porsche AG Team Manthey M (+10.664)
11 71
Davide Rigon
James Calado
3 GTE Pro AF Corse M (+23.027)
12 95

Marco Sørensen
Christoffer Nygaard
Nicki Thiim
4 GTE Pro Aston Martin Racing M +30 okr.
13 97
Darren Turner
Stefan Mücke
5 GTE Pro Aston Martin Racing M (+1:06.170)
14 99

Fernando Rees
Alex MacDowall
Richie Stanaway
6 GTE Pro Aston Martin Racing M (+1:29.347)
15 92
Patrick Pilet
Frédéric Makowiecki
7 GTE Pro Porsche AG Team Manthey M +31 okr.
16 98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Mathias Lauda
1 GTE Am Aston Martin Racing M +33 okr.
17 83

François Perrodo
Emmanuel Collard
Rui Águas
2 GTE Am AF Corse M (+13.712)
18 72

Wiktor Szajtar
Andrea Bertolini
Aleksiej Basow
3 GTE Am SMP Racing M (+29.539)
19 47

Matthew Howson
Richard Bradley
Nick Tandy
4 LMP2 KCMG D +34 okr.
20 96

Roald Goethe
Francesco Castellacci
Stuart Hall
4 GTE Am Aston Martin Racing M +35 okr.
21 88

Christian Ried
Khaled Al Qubaisi
Klaus Bachler
5 GTE Am Abu Dhabi Proton Racing M (+8.555)
22 77

Patrick Dempsey
Patrick Long
Marco Seefried
6 GTE Am Dempsey Proton Racing M +36 okr.
23 35

Jacques Nicolet
Jean-Marc Merlin
Erik Maris
5 LMP2 OAK Racing D (+4.920)
24 31

Ed Brown
David Brabham
Jonathon Fogarty
6 LMP2 Extreme Speed Motorsports D (+32.953)
25 50

Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Kristian Poulsen
7 GTE Am Larbre Compétition M +41 okr.
DSK 30

Scott Sharp
Ryan Dalziel
David Heinemeier-Hansson
- LMP2 Extreme Speed Motorsports D +18 okr.
NSK 4

Simon Trummer
Vitantonio Liuzzi
Christian Klien
- LMP1 Team ByKolles M +85 okr.
NSK 17

Timo Bernhard
Mark Webber
Brendon Hartley
- LMP1 HY Porsche Team M +157 okr.
NSK 36

Nelson Panciatici
Paul-Loup Chatin
Vincent Capillaire
- LMP2 Signatech-Alpine D +181 okr.

NSK - niesklasyfikowany   DSK - dyskwalifikacja

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze