Verstappen i Sainz przeciwni aktywnej aerodynamice

Trzykrotny mistrz świata, Max Verstappen i jego były kolega z drużyny, Carlos Sainz Jr uważają, że Formuła 1 skupia się na zmianach tam, gdzie te są absolutnie niepotrzebne. Mowa tu o aktywnej aerodynamice.

FIA kontynuuje wysiłki na rzecz sfinalizowania nowych przepisów, które mają wejść w życie od 2026 roku. Jednak wyniki pozyskane w symulatorach okazały się być niezadowalające i skłoniły do ponownego przemyślenia sposobu działania aktywnych elementów aerodynamicznych zamieszczonych w bolidach F1. Podczas, gdy początkowe badania skupiały się na posiadaniu jedynie tylnego skrzydła jako elementu ruchomego, obecnie zdecydowano, że przedni błotnik również będzie musiał być regulowany ze względu na równowagę aerodynamiczną. Wywnioskowano to na podstawie symulacji, które pokazały, że istnieje duże ryzyko obracania się samochodu, gdy tylne skrzydło znajdzie się w trybie niskiego oporu.

Verstappen uważa, że F1 patrzy w złym kierunku, goniąc za złożonymi elementami, takimi jak aktywna aerodynamika. Holender twierdzi, że można byłoby wprowadzić istotniejsze ulepszenia, gdyby istniał większy nacisk na chęć poprawy zmniejszenia masy samochodów.

„Mając potencjał, taki jak aktywne aero i tak dalej, nie jestem pewien, czy powinniśmy zmierzać w tym kierunku, w którym idziemy obecnie” – stwierdził aktualny mistrz świata. „Mamy nadzieję, że uda nam się zoptymalizować wszystkie tego typu rzeczy. Dla mnie ważniejsze jest, aby spróbować walczyć z ciężarem samochodów i zoptymalizować to, zamiast używać tych wszystkich narzędzi i sztuczek, które pomagają w wyprzedzaniu lub ściganiu. Aby to osiągnąć, muszą istnieć różne sposoby”.

Ruchomy element aerodynamiczny stał się niezbędny, ponieważ projekty samochodów na rok 2026 muszą kompensować właściwości użytkowe nowych jednostek napędowych. Planowany podział 50/50 pomiędzy silnikiem spalinowym a akumulatorem oznacza, że moc będzie ograniczona i może się wyczerpać na końcu prostych. Właśnie dlatego FIA chce, aby skrzydła pracowały w konfiguracji z dużym dociskiem w zakrętach, a następnie przełączały się na niski opór na prostych w celu uzyskania lepszej prędkości.

Verstappen dodał: „Biorąc pod uwagę regulacje silnika, w pewnym sensie muszą to zrobić, aby uzyskać prędkość maksymalną przy której akumulator przestaje się rozładowywać. Niektóre części będą działać nieco lepiej, a niektóre prawdopodobnie będą bardziej na krawędzi. Oczywiście ludzie będą próbowali odeprzeć moje argumenty, ale myślę, że i tak dowiemy się tego w 2026 roku”.

Carlos Sainz Jr poparł sceptycyzm Verstappena co do aktywnego elementu aerodynamicznego w samochodach na rok 2026, stwierdzając, że sprawy wyglądają na zbyt skomplikowane: „Myślę, że to wszystko jest konsekwencją przepisów dotyczących silników. Ostatecznie, jeśli od elektrycznego układu napędowego potrzeba znacznie więcej energii, w pewnym sensie trzeba będzie mieć aktywną aerodynamikę, aby to zrekompensować. I tu właśnie zaczyna się robić bałagan z wyprzedzaniem i aktywnym aerodynamiką. Zastanawiamy się, jak można sprawić, aby samochód jechał szybciej na prostych i spędzał mniej czasu na pełnym otwarciu przepustnicy. W każdym razie, dopóki rzeczy te nie zostaną przez nas wypróbowane, krytykowanie lub popieranie zmiany przepisów jest niesprawiedliwe. A jednocześnie, jeśli przyciągnęło to do sportu producentów, dużych producentów, takich jak Audi, myślę, że należy to docenić i umieścić w kontekście”.

Sainz Jr zgodził się z Verstappena również w kwestii tego, że masa samochodu powinna być jednym z czynników priorytetowych, jeśli chodzi o poprawę sytuacji: „Moim zdaniem te samochody są obecnie prawdopodobnie po prostu za duże i za ciężkie. Gdybym miał coś zmienić na jutro, zmieniłbym właśnie to. A potem zawieszenie, bo zawieszenia stają się ważnym tematem do rozmów na wielu torach i tego, jak obciążające może to być dla kierowcy. Tak więc, jeśli musiałbym poprosić FIA o coś na rok 2026, jeśli mamy mieć aktywne aero, dlaczego nie aktywne zawieszenie, aby chronić plecy kierowców oraz chronić nasze własne zdrowie i bezpieczeństwo na niektórych torach? To jasne, że w tej chwili żądamy zbyt wielu rzeczy od torów i od organizacji, aby zmieniły wiele małych nierówności, których wcześniej nawet nie czulibyśmy w samochodzie z rocznika 2021, ale teraz możemy po prostu kręcić się lub mieć dość poważny wypadek z powodu takich czynników”.

Źródło: motorsport.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze