Max Verstappen odniósł pewne zwycięstwo w wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Bahrajnu po starcie z pole position. Dublet dla Red Bulla zapewnił Sergio Pérez, chociaż do Verstappena stracił 22 sekndy, a na najniższym stopniu podium stanął Carlos Sainz Jr.
Do pierwszego wyścigu sezonu cała stawka ruszała na miękkich oponach. Po zgaśnięciu czerwonych świateł Verstappen obronił prowadzenie na dojeździe do pierwszego zakrętu, pokrywając Charlesa Leclerca. Na trzeciej pozycji pozostał George Russell, a Pérez pokonał Sainza i awansował na czwarte miejsce.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
— Formula 1 (@F1) March 2, 2024
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
LIGHTS OUT AND THE 2024 SEASON IS GOOOO!!!
Verstappen leads into Turn 1, Leclerc tucks in behind #F1 #BahrainGP pic.twitter.com/S1xQYZz5eY
Bardziej z tyłu stawki doszło kontaktu z udziałem Nico Hülkenberga, który ruszał z 10. pola, a także Lance’a Strolla, który wywalczył 12. lokatę na początku rywalizacji. W pierwszym zakręcie Hülkenberg przestrzelił hamowanie i uderzył w tył Astona Martina, doprowadzając do kolizji i obrócenia się bolidu Kanadyjczyka. Dodatkowo zamieszany w sytuację był również Valtteri Bottas, który również stracił sporo pozycji.
Mimo że w tym roku DRS jest aktywowany już na drugim, a nie jak dotychczas na trzecim okrążeniu, Verstappen był w stanie odskoczyć od Leclerca już na pierwszym kółku na ponad sekundę i stale powiększał swoją przewagę. Na trzecim kółku Russell był w stanie pokonać Leclerca i awansował na drugie miejsce, a niedługo później do skóry Monakijczyka zaczął dobierać się Pérez. W międzyczasie Lando Norris i Oscar Piastri byli w stanie wyprzedzić Fernando Alonso, awansując odpowiednio na szóste i siódme miejsce.
Na siódmym kółku Pérez był w stanie wyprzedzić Leclerca na przeciwległej prostej, dzięki czemu zepchnął kierowcę Ferrari na czwarte miejsce. Meksykanin w tym momencie miał stratę ponad sekundy do Russella, jednak sam Russell miał już 6,5 sekundy straty do Verstappena, który na tym etapie rywalizacji prezentował wręcz zabójcze tempo.
LAP 7/57
— Formula 1 (@F1) March 2, 2024
Perez and Leclerc wheel to wheel! 😮#F1 #BahrainGP pic.twitter.com/DYmA63GDRd
Na 10. okrążeniu problemy dopadły Logana Sargeanta. Amerykański kierowca Williamsa wyjechał na pobocze w czwartym zakręcie i znajdował się tam bez większego ruchu przez kilkanaście sekund, jednak udało się w pewny sposób zrestartować samochód i pozwolić na dalszą jazdę. Był on w stanie zjechać do alei serwisowej, a następnie do wyścigu, jednak zajmował ostatnie miejsce z okrążeniem straty do lidera. Jak się później okazało, podczas pit-stopu wymieniono u niego kierownicę, która była przyczyną problemów. Przypomnijmy, że Williams od tego sezonu ściga się z kierownicą podobną do tej używanej przez pozostałe ekipy, gdzie wyświetlacz jest wmontowany właśnie w kierownicę, a nie w kokpit.
W międzyczasie doszło do interesującego pojedynku między kierowcami Ferrari. Sainz bardzo mocno zaczął naciskać na Leclerca, lecz pojedynek był całkowicie czysty.
LAP 11/57
— Formula 1 (@F1) March 2, 2024
A stunning moment as the two Ferrari drivers duel down into Turn 1 ⚔️🍿
Leclerc puts up a fight but Sainz squeezes past #F1 #BahrainGP pic.twitter.com/akeiSbe7N8
Wkrótce pierwsi kierowcy z czołówki zjeżdżali do alei serwisowej. Na końcu 11. okrążenia w boksach zameldowali się jednocześnie Russell i Leclerc po świeże twarde opony. Russell był w stanie wyjechać na 12. miejscu tuż przed Bottasem, natomiast Leclerc tuż za kierowcą Saubera. Bottas jechał jednak nadal z uszkodzeniami przedniego skrzydła nabytymi na początku wyścigu, co nie ułatwiało sprawy.
Na taką sytuację odpowiedzieli Pérez i Hamilton na następnym kółku, lecz Russell utrzymał lokatę przed kierowcą Red Bulla. Meksykanin jednak naciskał na zawodnika Mercedesa, wymuszając na nim błąd w czwartym zakręcie i pokonał Russella, zajmując w zasadzie drugie miejsce, wykluczając kierowców, którzy jeszcze nie zmieniali opon. Z kolei Sainz zjechał później od swojego zespołowego kolegi, lecz ostatecznie ponownie znajdował się za Monakijczykiem.
Jako ostatni na swój pierwszy pit stop zjechał Verstappen, który na końcu 17. kółka otrzymał – podobnie jak reszta stawki – twarde opony. W momencie powrotu na tor miał ponad 5 sekund przewagi nad Pérezem, a jako trzeci jechał Sainz, który był w stanie wyprzedzić także Russella w czwartym zakręcie. Leclerc zgłosił z kolei, że ma pewne problemy ze swoim samochodem, wskutek których samochód ściągał w prawo na hamowaniach.
Od tego momentu sytuacja w wyścigu dość mocno się uspokoiła, chociaż Sainz drobnymi, lecz stałymi krokami, regularnie zmniejszał stratę do drugiego Péreza. Z kolei na 25. okrążeniu Lewis Hamilton, który zajmował ósme miejsce, zgłosił problem ze swoim fotelem. Oprócz tego obaj kierowcy Mercedesa musieli zarządzać temperaturą swojej jednostki napędowej, a Leclerc – pewne problemy związane z hamulcami.
Po przekroczeniu półmetka wyścigu rozpoczęła się seria drugich zjazdów po opony. Jednym z pierwszych kierowców w boksach ponownie był Russell, który po raz drugi otrzymał twarde ogumienie Pirelli. Bardzo słaby pit stop zaliczył Sauber przy zmianie kół u Bottasa. Lewa przednia opona sprawiła dużo problemów, a problematyczna okazała się nakrętka, przez co Fin stracił prawie minutę z powodu tej sytuacji.
LAP 32/57
— Formula 1 (@F1) March 2, 2024
Oh no! A wheel nut issue at Valtteri Bottas' pit stop has the flying Finn stationary for nearly a minute 😖#F1 #BahrainGP pic.twitter.com/izX7GBvLr1
Pozostali kierowcy również z biegiem czasu zjeżdżali po twarde opony, a wyjątkiem stanowili kierowcy Red Bulla, którzy otrzymali… miękką mieszankę na 20 okrążeń przed końcem. Oprócz nich na taką samą strategię zdecydował się Daniel Ricciardo z RB. Przy pit stopie Piastriego zmiana kół okazała się wolniejsza, co doprowadziło do potyczki z Lewisem Hamiltonem w pierwszym zakręcie. Mimo wyjechania przed Brytyjczyka, kierowca McLarena doznał drobnego uślizgu kół, który wystarczył, aby ostatecznie przegrać tę potyczkę o siódme miejsce.
LAP 35/57
— Formula 1 (@F1) March 2, 2024
Piastri exits the pits with Hamilton charging down the track to T1. There's a tussle but it's the Mercedes man who gets ahead in the end #F1 #BahrainGP pic.twitter.com/5JrCQj5ZaL
Po przekroczeniu 40. okrążenia piąty Leclerc mimo wcześniejszych problemów był w stanie zbliżyć się do Russella i zacząć go atakować przy pomocy systemu DRS. Sam Russell nie jechał w tym momencie z pełnym tempem z powodu konieczności zarządzania temperaturą silnika. Na 46. okrążeniu Russell popełnił błąd na hamowaniu do ciasnego 10. zakrętu, co skutecznie wykorzystał Leclerc, pokonując Brytyjczyka i awansując na czwarte miejsce.
LAP 46/57
— Formula 1 (@F1) March 2, 2024
Leclerc's pressure pays off. Russell locks up and runs wide as he tries to defend
Leclerc's up to P4 behind his team mate Sainz in P3#F1 #BahrainGP pic.twitter.com/7zeooHZUeB
Na 5 okrążeń przed końcem dość ciekawy komunikat otrzymał Yuki Tsunoda, który jechał na 13. miejscu, aby przepuścił jadącego za nim Daniela Ricciardo. Japończyk wykonał polecenie, lecz nie był z tego ani trochę zadowolony, ponieważ był dość blisko Magnussena. Ricciardo jechał z kolei na miękkich oponach i w teorii miał większe szanse na pokonanie kierowcy Haasa, jednak ten komplet opon był już dość zużyty. Finalnie jednak Australijczykowi nie udało się wyprzedzić Magnussena, ale też nie oddał pozycji Tsunodzie.
Ostatecznie Verstappen odniósł zdecydowane zwycięstwo w Bahrajnie na inaugurację sezonu Formuły 1. To jego 55. triumf w karierze. Ponadto wywalczył on dodatkowy punkt za najszybsze okrążenie wyścigu. Drugi na mecie zespołowy kolega Holendra, Sergio Pérez, był drugi, chociaż stracił 22 sekundy, a na najniższym stopniu podium stanął Sainz. Jako czwarty linię mety przeciął Leclerc, piąty był Russell, szósta lokata przypadła Norrisowi, siódmy finiszował Hamilton, a punktowaną dziesiątkę zamknęli Piastri, Alonso i Stroll.
Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu Formuły 1 będzie Grand Prix Arabii Saudyjskiej, które odbędzie się już za tydzień, 9 marca, również w sobotę.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | 57 okr. | |||
2 | 11 | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | + 22,457 | |||
3 | 55 | Carlos Sainz Jr | Scuderia Ferrari | + 25,110 | |||
4 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | + 39,669 | |||
5 | 63 | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 46,788 | |||
6 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | + 48,458 | |||
7 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 50,324 | |||
8 | 81 | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | + 56,082 | |||
9 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco F1 Team | + 1:14,887 | |||
10 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco F1 Team | + 1:33,216 | |||
11 | 24 | Zhou Guanyu | Stake F1 Team Kick Sauber | + 1 okr. | |||
12 | 20 | Kevin Magnussen | MoneyGram Haas F1 Team | + 1 okr. | |||
13 | 3 | Daniel Ricciardo | Visa Cash App RB F1 Team | + 1 okr. | |||
14 | 22 | Yuki Tsunoda | Visa Cash App RB F1 Team | + 1 okr. | |||
15 | 23 | Alexander Albon | Williams Racing | + 1 okr. | |||
16 | 27 | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | + 1 okr. | |||
17 | 31 | Esteban Ocon | BWT Alpine F1 Team | + 1 okr. | |||
18 | 10 | Pierre Gasly | BWT Alpine F1 Team | + 1 okr. | |||
19 | 77 | Valtteri Bottas | Stake F1 Team Kick Sauber | + 1 okr. | |||
20 | 2 | Logan Sargeant | Williams Racing | + 2 okr. |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.