W ubiegły weekend odbyły się dni przedsezonowych testów japońskiej serii Super GT. Na torze Okayama pojawiły się m.in. nowe Lexusy RC-F w obu wersjach GT300 i GT500.
Łącznie 8 godzin trwały cztery sesje testowe na japońskim torze Okayama, znanym kiedyś jako TI Circuit Aida. W sobotnich i niedzielnych testach, łącznie wzięło udział prawie 40 pojazdów obu kategorii serii Super GT – obok siebie, możliwości swoich pojazdów sprawdzały zarówno ekipy walczące w klasie GT300, złożonej w większości z pojazdów specyfikacji GT3 – jak i czołowej kategorii GT500, która już za rok stanie się w praktyce tożsamą z niemiecką serią DTM.
O ile niedzielne sesje odbyły się przy w miarę dobrych warunkach pogodowych, w sobotę nad torem padał deszcz, utrudniając załogom sprawdzenie pełni możliwości swoich pojazdów – z drugiej strony, poprawiające się warunki po południu sprawiły, ze właśnie wtedy kierowcy uzyskali najlepsze czasy wszystkich treningów.
GT500
W pierwszej, "mokrej" sesji sobotniej, najszybszymi okazały się dwa Lexusy RC-F . Załoga Tom's, w skład której wchodzi m.in. Fracuz James Rossitier, jako jedyna zeszła wówczas poniżej granicy 1:27 – drugi wynik uzyskała natomiast ekipa Zent Cerumo, do najszybszych tracąc ponad 0.7 sekundy. Kolejne dwa miejsca zajęły Hondy NSX-GT, m.in. Drago Modulo z Olivierem Turveyem – a dopiero piąty był najszybszy Nissan, załoga Impul z João Paulo de Oliveirą.
W sesji drugiej, wyschnięty tor pozwolił kierowcom na uzyskanie o wiele lepszych czasów – a Nissanom na skuteczny kontratak, który zakończył się uzyskaniem dwóch najlepszych wyników obu dni testów. Załoga Brazylijczyka Oliveiry, pod koniec sesji toczyła zażarty bój z ekipą Kondo Racing Daiki Sasakiego i Lucasa Ordóñeza – ostatecznie przegrywając z nią różnicą zaledwie 0.03 sekundy. Trzeci wynik należał do Japończyków z Hondy od Eneos Team Le Mans – a dopiero za nimi znalazły się trzy Lexusy RC-F.
Pierwsza niedzielna sesja, choć już bez wody na torze, nie przyniosła poprawy wyników – przyniosła za to najlepszy wynik ubiegłorocznych mistrzów Super GT. Startujący w Nissanie GT-R Tsugio Matsuda i Włoch Ronnie Quintarelli uzyskali czas 1:20.270 – fatalny błąd popełnił natomiast partner de Oliveiry, Hironobu Yasuda, który wypadł na żwir i uszkodził swojego Nissana, eliminując go z sesji popołudniowej. Trzy kolejne wyniki uzyskały załogi Lexusów RC-F, na czele z ekipą Tom'S Jamesa Rossitera, natomiast najszybsza Honda była trym razem piąta.
Ostatnia sesja dni testów Super GT nie przyniosła poprawy rezultatów z soboty, a nawet z sesji porannej. Nie doszło także do pierwszego triumfu załogi Hondy – po raz drugi, najszybszy był tu Lexus RC-F, załoga WedsSport pokonując Rossitera i jego siostrzanego Lexusa od Tom's oraz Nissana zespołu Mola. Najszybsza Honda była tu dopiero siódma, załoga Real Racing gorsza od liderów o 0.8 sekundy.
GT300
Ciekawostką nie tylko dla fanów słabszej kategorii serii Super GT było pojawienie się tu nowego Lexusa RC-F GT3, po raz pierwszy w barwach konkretnego zespołu. Nie mniej interesującą była obecność specyficznych pojazdów zbudowanych w oparciu o tzw. Mother Chassis, podwozie przystosowane do umieszczenia na nim różnych konstrukcji spełniających wymogi GT300 – tych pojawiło się na torze trzy, wszystkie przypominające Toyotę GT86. W drugiej części sezonu, do walki dołączą także Lamborghini Huracán zamówione przez ekipę JLOC – jak na razie, na torze wciąż rywalizowały starsze, wyścigowe Gallardo.
W sobotę, w sesji pierwszej, bezkonkurencyjni okazali się być Seiji Ara i Jörg Müller w BMW ekipy Team Studie – dwa kolejne Mercedesy były od nich gorsze o niemal sekundę, a czwarte Subaru BRZ traciło do najszybszych niemal 4 sekundy. Znacznie ciaśniej było za to w popołudniowej sesji drugiej – tym razem najlepszy czas uzyskali Katsuyouki Hiranaka i Björn Wirdheim w Mercedesie od GAINER Tanax – gorsza o sekundę była jednak dopiero dziesiąta załoga kategorii GT300.
Także i w niedzielę, różnice między czołowymi załogami słabszej kategorii Super GT były dość niewielkie – najlepszymi, ponownie okazywali się jednak być Hiranaka i Wirdheim. Przed południem, kierowcy Mercedesa nr 11 pokonali Richarda Lyonsa, Stéphane Ortelliego oraz Tomonobu Fuijiego z Audi R8 ekipy Audi Hitotsuyama oraz znany już duet z BMW od Team Studie – po południu, najbliżej Japończyka i Szweda znaleźli się natomiast kierowcy Ferrari zespołu KSF Direction. Najlepsze, czwarte miejsce, zajęła wówczas czołowa z załóg Toyot 86 MC (Mother Chassis) – Lexus RC-F GT3, najwyżej uplasował się natomiast w sesji trzeciej, uzyskując czwarty czas.
Tegoroczny sezon serii Super GT rozpocznie runda na torze Okayama w dniach 4-5 kwietnia.
P | Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | Rezultat | S | |||||
1 | 24 | Lucas Ordóñez Daiki Sasaki |
1 | GT500 | Kondo Racing | Nissan GT-R | 1:19.341 | 2 | |||
2 | 12 | Hironobu Yasuda João Paulo de Oliveira |
2 | GT500 | Calsonic Team Impul | Nissan GT-R | +0.030 | 2 | |||
3 | 15 | Takashi Kogure Oliver Turvey |
3 | GT500 | Drago Modulo Honda Racing | Honda NSX Concept-GT | +0.281 | 2 | |||
4 | 38 | Hiroaki Ishiura Yuji Tachikawa |
4 | GT500 | Zent Cerumo | Lexus RC-F | +0.449 | 2 | |||
5 | 19 | Yuhi Sekiguchi Juichi Wakisaka |
5 | GT500 | WedsSport Bandoh | Lexus RC-F | +0.598 | 2 | |||
6 | 36 | Daisuke Ito James Rossiter |
6 | GT500 | Petronas TOM'S | Lexus RC-F | +0.626 | 2 | |||
7 | 1 | Tsugio Matsuda Ronnie Quintarelli |
7 | GT500 | Nismo | Nissan GT-R | +0.750 | 2 | |||
8 | 46 | Satoshi Motoyama Masataka Yanagida |
8 | GT500 | MOLA | Nissan GT-R | +0.940 | 2 | |||
9 | 6 | Yuji Kunimoto Kazuya Oshima |
9 | GT500 | Eneos Team Le Mans | Lexus RC-F | +0.943 | 2 | |||
10 | 39 | Kohei Hirate Heikki Kovalainen |
10 | GT500 | SARD | Lexus RC-F | +1.233 | 2 | |||
11 | 100 | Takuya Izawa Naoki Yamamoto |
11 | GT500 | Team Kunimitsu | Honda NSX Concept-GT | +1.299 | 2 | |||
12 | 8 | Koisuke Matsuura Tomoki Nojiri |
12 | GT500 | Autobacs Racing Aguri | Honda NSX Concept-GT | +1.411 | 2 | |||
13 | 17 | Hideki Mutoh Koudai Tsukakoshi |
13 | GT500 | Keihin Real Racing | Honda NSX Concept-GT | +1.497 | 2 | |||
14 | 37 | Andrea Caldarelli Ryō Hirakawa |
14 | GT500 | Keeper TOM'S | Lexus RC-F | +1.565 | 4 | |||
15 | 64 | Bertrand Baguette Daisuke Nakjima |
15 | GT500 | Epson Nakajima Racing | Honda NSX Concept-GT | +1.671 | 3 | |||
16 | 11 | Katsuyuki Hiranaka Björn Wirdheim |
1 | GT300 | Gainer | Mercedes-Benz SLS AMG GT3 | +7.883 | 2 | |||
17 | 10 | Kastumasa Chiyo André Couto |
2 | GT300 | Gainer | Nissan GT-R Nismo GT3 | +8.063 | 2 | |||
18 | 3 | Kazuki Hoshino Mitsunori Takaboshi Wolfgang Reip |
3 | GT300 | NDDP Racing B-Max | Nissan GT-R Nismo GT3 | +8.106 | 2 | |||
19 | 21 | Tomonobu Fuiji Richard Lyons Stéphane Ortelli |
4 | GT300 | Audi Team Hitotsuyama | Audi R8 LMS Ultra | +8.128 | 2 | |||
20 | 77 | Naoki Yokomizo Kyosuke Mineo |
5 | GT300 | Direction Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | +8.145 | 4 | |||
21 | 31 | Yuichi Nakayama Koki Saga |
6 | GT300 | APR Motorsport | Toyota Prius | +8.166 | 2 | |||
22 | 7 | Seiji Ara Jörg Müller |
7 | GT300 | BMW Team Studie | BMW Z4 GT3 | +8.273 | 3 | |||
23 | 25 | Takamitsu Matsui Takeshi Tsuchiya |
8 | GT300 | VivaC Team Tsuchiya | Toyota 86 MC | +8.340 | 4 | |||
24 | 88 | Manabu Orido Kazuki Hiramine |
9 | GT300 | JLOC | Lamborghini Gallardo FL2 GT3 | +8.356 | 3 | |||
25 | 60 | Akira Iida Hiroki Yoshimoto |
10 | GT300 | LM Corsa | Lexus RC-F GT3 | +8.457 | 3 | |||
26 | 65 | Naoya Gamou Haruki Kurosawa |
11 | GT300 | Leon Racing | Mercedes-Benz SLS AMG GT3 | +8.557 | 2 | |||
27 | 0 | Tatsuya Kataoka Nobuteru Taniguchi |
12 | GT300 | GSR Team Ukyo | Mercedes-Benz SLS AMG GT3 | +8.684 | 3 | |||
28 | 18 | Yuhki Nakayama Marko Asmer |
13 | GT300 | Team Up Garage Bandoh | Toyota 86 MC | +8.828 | 4 | |||
29 | 61 | Takuto Iguchi HIdeki Tamauchi |
14 | GT300 | R&D Sport | Subaru BRZ | +9.017 | 4 | |||
30 | 360 | Atsushi Tänaka Hiroki Toshida |
15 | GT300 | Tomei Sports | Nissan GT-R Nismo GT3 | +9.029 | 4 | |||
31 | 33 | Yuya Sakamoto Kenta Yamashita |
16 | GT300 | Porsche Team KTR | Porsche 911 GT3-R | +9.112 | 2 | |||
32 | 55 | Takashi Kobayashi Shinichi Takagi |
17 | GT300 | Autobacs Racing Aguri | Honda CR-Z | +9.136 | 2 | |||
33 | 86 | Shinya Hosokawa Christian Mamerow |
18 | GT300 | Audi Team Racing Tech | Audi R8 LMS Ultra | +6.279 | 4 | |||
34 | 111 | Kazuya Tsuruta Masauyuki Ueda |
19 | GT300 | Rn-sports | Mercedes-Benz SLS AMG GT3 | +9.527 | 2 | |||
35 | 87 | Takayuki Aoki Koji Yamanishi |
20 | GT300 | JLOC | Lamborghini Gallardo FL2 GT3 | +9.579 | 3 | |||
36 | 48 | Hiroshi Takamori Masaki Tänaka |
21 | GT300 | Dijon Racing | Nissan GT-R Nismo GT3 | +9.651 | 4 | |||
37 | 50 | Masaki Kano Nanin Indrapayong |
22 | GT300 | Arnage Racing | Mercedes-Benz SLS AMG GT3 | +9.670 | 4 | |||
38 | 22 | Masaki Jyonai Hisashi Wada |
23 | GT300 | RQs Motor Sports | Mercedes-Benz SLS AMG GT3 | +9.891 | 3 | |||
39 | 5 | Tetsuji Tamanaka |
24 | GT300 | Team Mach | Toyota 86 MC | +10.962 | 2 |
Wyniki poszczególnych sesji znajdziesz klikając:
Sesja 1 Sesja 2 Sesja 3 Sesja 4
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.