Dni testów Super GT

W ubiegły weekend odbyły się dni przedsezonowych testów japońskiej serii Super GT. Na torze Okayama pojawiły się m.in. nowe Lexusy RC-F w obu wersjach GT300 i GT500.

Łącznie 8 godzin trwały cztery sesje testowe na japońskim torze Okayama, znanym kiedyś jako TI Circuit Aida. W sobotnich i niedzielnych testach, łącznie wzięło udział prawie 40 pojazdów obu kategorii serii Super GT – obok siebie, możliwości swoich pojazdów sprawdzały zarówno ekipy walczące w klasie GT300, złożonej w większości z pojazdów specyfikacji GT3 – jak i czołowej kategorii GT500, która już za rok stanie się w praktyce tożsamą z niemiecką serią DTM.

O ile niedzielne sesje odbyły się przy w miarę dobrych warunkach pogodowych, w sobotę nad torem padał deszcz, utrudniając załogom sprawdzenie pełni możliwości swoich pojazdów – z drugiej strony, poprawiające się warunki po południu sprawiły, ze właśnie wtedy kierowcy uzyskali najlepsze czasy wszystkich treningów.

GT500

W pierwszej, "mokrej" sesji sobotniej, najszybszymi okazały się dwa Lexusy RC-F . Załoga Tom's, w skład której wchodzi m.in. Fracuz James Rossitier, jako jedyna zeszła wówczas poniżej granicy 1:27 – drugi wynik uzyskała natomiast ekipa Zent Cerumo, do najszybszych tracąc ponad 0.7 sekundy. Kolejne dwa miejsca zajęły Hondy NSX-GT, m.in. Drago Modulo z Olivierem Turveyem – a dopiero piąty był najszybszy Nissan, załoga Impul z João Paulo de Oliveirą.

W sesji drugiej, wyschnięty tor pozwolił kierowcom na uzyskanie o wiele lepszych czasów – a Nissanom na skuteczny kontratak, który zakończył się uzyskaniem dwóch najlepszych wyników obu dni testów. Załoga Brazylijczyka Oliveiry, pod koniec sesji toczyła zażarty bój z ekipą Kondo Racing Daiki Sasakiego i Lucasa Ordóñeza – ostatecznie przegrywając z nią różnicą zaledwie 0.03 sekundy. Trzeci wynik należał do Japończyków z Hondy od Eneos Team Le Mans – a dopiero za nimi znalazły się trzy Lexusy RC-F.

Pierwsza niedzielna sesja, choć już bez wody na torze, nie przyniosła poprawy wyników – przyniosła za to najlepszy wynik ubiegłorocznych mistrzów Super GT. Startujący w Nissanie GT-R Tsugio Matsuda i Włoch Ronnie Quintarelli uzyskali czas 1:20.270 – fatalny błąd popełnił natomiast partner de Oliveiry, Hironobu Yasuda, który wypadł na żwir i uszkodził swojego Nissana, eliminując go z sesji popołudniowej. Trzy kolejne wyniki uzyskały załogi Lexusów RC-F, na czele z ekipą Tom'S Jamesa Rossitera, natomiast najszybsza Honda była trym razem piąta.

Ostatnia sesja dni testów Super GT nie przyniosła poprawy rezultatów z soboty, a nawet z sesji porannej. Nie doszło także do pierwszego triumfu załogi Hondy – po raz drugi, najszybszy był tu Lexus RC-F, załoga WedsSport pokonując Rossitera i jego siostrzanego Lexusa od Tom's oraz Nissana zespołu Mola. Najszybsza Honda była tu dopiero siódma, załoga Real Racing gorsza od liderów o 0.8 sekundy.

GT300

Ciekawostką nie tylko dla fanów słabszej kategorii serii Super GT było pojawienie się tu nowego Lexusa RC-F GT3, po raz pierwszy w barwach konkretnego zespołu. Nie mniej interesującą była obecność specyficznych pojazdów zbudowanych w oparciu o tzw. Mother Chassis, podwozie przystosowane do umieszczenia na nim różnych konstrukcji spełniających wymogi GT300 – tych pojawiło się na torze trzy, wszystkie przypominające Toyotę GT86. W drugiej części sezonu, do walki dołączą także Lamborghini Huracán zamówione przez ekipę JLOC – jak na razie, na torze wciąż rywalizowały starsze, wyścigowe Gallardo.

W sobotę, w sesji pierwszej, bezkonkurencyjni okazali się być Seiji Ara i Jörg Müller w BMW ekipy Team Studie – dwa kolejne Mercedesy były od nich gorsze o niemal sekundę, a czwarte Subaru BRZ traciło do najszybszych niemal 4 sekundy. Znacznie ciaśniej było za to w popołudniowej sesji drugiej – tym razem najlepszy czas uzyskali Katsuyouki Hiranaka i Björn Wirdheim w Mercedesie od GAINER Tanax – gorsza o sekundę była jednak dopiero dziesiąta załoga kategorii GT300.

Także i w niedzielę, różnice między czołowymi załogami słabszej kategorii Super GT były dość niewielkie – najlepszymi, ponownie okazywali się jednak być Hiranaka i Wirdheim. Przed południem, kierowcy Mercedesa nr 11 pokonali Richarda Lyonsa, Stéphane Ortelliego oraz Tomonobu Fuijiego z Audi R8 ekipy Audi Hitotsuyama oraz znany już duet z BMW od Team Studie – po południu, najbliżej Japończyka i Szweda znaleźli się natomiast kierowcy Ferrari zespołu KSF Direction. Najlepsze, czwarte miejsce, zajęła wówczas czołowa z załóg Toyot 86 MC (Mother Chassis) – Lexus RC-F GT3, najwyżej uplasował się natomiast w sesji trzeciej, uzyskując czwarty czas.

Tegoroczny sezon serii Super GT rozpocznie runda na torze Okayama w dniach 4-5 kwietnia.

P Nr Kierowcy       Zespół   Samochód Rezultat S
1 24
Lucas Ordóñez
Daiki Sasaki
1 GT500 Kondo Racing Nissan GT-R 1:19.341 2
2 12
Hironobu Yasuda
João Paulo de Oliveira
2 GT500 Calsonic Team Impul Nissan GT-R +0.030 2
3 15
Takashi Kogure
Oliver Turvey
3 GT500 Drago Modulo Honda Racing Honda NSX Concept-GT +0.281 2
4 38
Hiroaki Ishiura
Yuji Tachikawa
4 GT500 Zent Cerumo Lexus RC-F +0.449 2
5 19
Yuhi Sekiguchi
Juichi Wakisaka
5 GT500 WedsSport Bandoh Lexus RC-F +0.598 2
6 36
Daisuke Ito
James Rossiter
6 GT500 Petronas TOM'S Lexus RC-F +0.626 2
7 1
Tsugio Matsuda
Ronnie Quintarelli
7 GT500 Nismo Nissan GT-R +0.750 2
8 46
Satoshi Motoyama
Masataka Yanagida
8 GT500 MOLA Nissan GT-R +0.940 2
9 6
Yuji Kunimoto
Kazuya Oshima
9 GT500 Eneos Team Le Mans Lexus RC-F +0.943 2
10 39
Kohei Hirate
Heikki Kovalainen
10 GT500 SARD Lexus RC-F +1.233 2
11 100
Takuya Izawa
Naoki Yamamoto
11 GT500 Team Kunimitsu Honda NSX Concept-GT +1.299 2
12 8
Koisuke Matsuura
Tomoki Nojiri
12 GT500 Autobacs Racing Aguri Honda NSX Concept-GT +1.411 2
13 17
Hideki Mutoh
Koudai Tsukakoshi
13 GT500 Keihin Real Racing Honda NSX Concept-GT +1.497 2
14 37
Andrea Caldarelli
Ryō Hirakawa
14 GT500 Keeper TOM'S Lexus RC-F +1.565 4
15 64
Bertrand Baguette
Daisuke Nakjima
15 GT500 Epson Nakajima Racing Honda NSX Concept-GT +1.671 3
16 11
Katsuyuki Hiranaka
Björn Wirdheim
1 GT300 Gainer Mercedes-Benz SLS AMG GT3 +7.883 2
17 10
Kastumasa Chiyo
André Couto
2 GT300 Gainer Nissan GT-R Nismo GT3 +8.063 2
18 3

Kazuki Hoshino
Mitsunori Takaboshi
Wolfgang Reip
3 GT300 NDDP Racing B-Max Nissan GT-R Nismo GT3 +8.106 2
19 21

Tomonobu Fuiji
Richard Lyons
Stéphane Ortelli
4 GT300 Audi Team Hitotsuyama Audi R8 LMS Ultra +8.128 2
20 77
Naoki Yokomizo
Kyosuke Mineo
5 GT300 Direction Racing Ferrari 458 Italia GT3 +8.145 4
21 31
Yuichi Nakayama
Koki Saga
6 GT300 APR Motorsport Toyota Prius +8.166 2
22 7
Seiji Ara
Jörg Müller
7 GT300 BMW Team Studie BMW Z4 GT3 +8.273 3
23 25
Takamitsu Matsui
Takeshi Tsuchiya
8 GT300 VivaC Team Tsuchiya Toyota 86 MC +8.340 4
24 88
Manabu Orido
Kazuki Hiramine
9 GT300 JLOC Lamborghini Gallardo FL2 GT3 +8.356 3
25 60
Akira Iida
Hiroki Yoshimoto
10 GT300 LM Corsa Lexus RC-F GT3 +8.457 3
26 65
Naoya Gamou
Haruki Kurosawa
11 GT300 Leon Racing Mercedes-Benz SLS AMG GT3 +8.557 2
27 0
Tatsuya Kataoka
Nobuteru Taniguchi
12 GT300 GSR Team Ukyo Mercedes-Benz SLS AMG GT3 +8.684 3
28 18
Yuhki Nakayama
Marko Asmer
13 GT300 Team Up Garage Bandoh Toyota 86 MC +8.828 4
29 61
Takuto Iguchi
HIdeki Tamauchi
14 GT300 R&D Sport Subaru BRZ +9.017 4
30 360
Atsushi Tänaka
Hiroki Toshida
15 GT300 Tomei Sports Nissan GT-R Nismo GT3 +9.029 4
31 33
Yuya Sakamoto
Kenta Yamashita
16 GT300 Porsche Team KTR Porsche 911 GT3-R +9.112 2
32 55
Takashi Kobayashi
Shinichi Takagi
17 GT300 Autobacs Racing Aguri Honda CR-Z +9.136 2
33 86
Shinya Hosokawa
Christian Mamerow
18 GT300 Audi Team Racing Tech Audi R8 LMS Ultra +6.279 4
34 111
Kazuya Tsuruta
Masauyuki Ueda
19 GT300 Rn-sports Mercedes-Benz SLS AMG GT3 +9.527 2
35 87
Takayuki Aoki
Koji Yamanishi
20 GT300 JLOC Lamborghini Gallardo FL2 GT3 +9.579 3
36 48
Hiroshi Takamori
Masaki Tänaka
21 GT300 Dijon Racing Nissan GT-R Nismo GT3 +9.651 4
37 50
Masaki Kano
Nanin Indrapayong
22 GT300 Arnage Racing Mercedes-Benz SLS AMG GT3 +9.670 4
38 22
Masaki Jyonai
Hisashi Wada
23 GT300 RQs Motor Sports Mercedes-Benz SLS AMG GT3 +9.891 3
39 5

Tetsuji Tamanaka

24 GT300 Team Mach Toyota 86 MC +10.962 2

Wyniki poszczególnych sesji znajdziesz klikając:

Sesja 1 Sesja 2 Sesja 3 Sesja 4

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze