Przewodnik przed Grand Prix Malezji

W piątek rozpocznie się przedostatnia, 17. runda Motocyklowych Mistrzostw Świata - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix. Znamy już mistrza świata królewskiej kategorii, natomiast walka o tytuł drugiego wicemistrza wciąż trwa.

Już po raz 26. motocykliści wszystkich kategorii zawitają do Malezji. Poniżej przedstawiamy Wam fakty i ciekawostki związane z klasą MotoGP:

  • Pierwsze Grand Prix Malezji odbyło się w 1991 roku i trwa nieprzerwanie do dziś. Mieliśmy jednak trzy różne obiekty, na których przez ten czas się ścigano, były to: Shah Azlam, Johor i Sepang.
  • W 1991 roku tor Shah Azlam był areną zawodów w Malezji, kiedy to podczas swojego debiutu w najwyższej kategorii wygrał John Kocinski na Yamasze. Natomiast włoscy zawodnicy jeżdżący na Hondach dominowali w mniejszych klasach: Luca Cadalora w 250tkach oraz Loris Capirossi w 125tkach.
  • Obiekt ten był organizatorem GP Malezji przez następne siedem lat, aż motocykliści przenieśli się na rok na tor Johor w 1998 roku. Natomiast w sezonie 1999 rywalizacja przeniosła się na Sepang i to będzie już 18. Grand Prix zorganizowane w okolicach stolicy kraju, Kuala Lumpur.
  • Honda ma na swoim koncie łącznie pięć wygranych wyścigów, od czasów nastania ery motocykli czterosuwowych w 2002 roku, włączając w to ostatnie cztery sezony. I tak czterokrotnie wygrywał Dani Pedrosa z ekipy Repsola. Niestety wiadomo, że Hiszpan nie powiększy swojego dorobku – nadal dochodzi do siebie po kontuzji, której nabawił się na Motegi. Jego kolega zespołowy i nowy mistrz tej kategorii, Marc Márquez odniósł tu jedno zwycięstwo.
  • Zawodnicy Yamahy również pięciokrotnie stawali w Malezji na najwyższym stopniu podium – ostatnio w 2010 roku za sprawą Valentino Rossiego. Było to ostatnie zwycięstwo zawodnika nie pochodzącego z Hiszpanii na tym obiekcie.
  • Ducati zwyciężało na torze Sepang trzy razy, ostatnim zawodnikiem tej włoskiej fabryki z kompletem punktów był Casey Stoner w 2009 roku. Od tego czasu ich najlepszym wynikiem była 4. pozycja Nicky’ego Haydena w sezonie 2012.
  • Dla Suzuki w historii ich startów w MotoGP na tym malezyjskim obiekcie najwyżej punktowane miejsce zdobył Alvaro Bautista, który w 2010 roku zajął 5. lokatę.
  • Valentino Rossi jest najbardziej utytułowanym zawodnikiem – Włoch sześć razy zwyciężał na torze Sepang (raz w 500tkach, 5 razy w MotoGP). Dalej w klasyfikacji mamy: Daniego Pedrosę (1 w 125tkach, 1 w 250tkach, 3 razy w MotoGP) oraz Caseya Stonera (1 w 125tkach, 1 w 250tkach, 2 razy w MotoGP). Jedynie Australijczyk był w stanie wygrać prowadząc w wyścigu od startu do mety dodatkowo dokonując tego dwukrotnie – w 2007 i 2009 roku.
  • Sepang to jeden z pięciu torów w bieżącym kalendarzu Motocyklowych Mistrzostw Świata, na których Jorge Lorenzo jeszcze nigdy nie wygrał. Pozostałe to: Sachsenring, tegoroczny debiutant Red Bull Ring, Termas de Rio Hondo oraz Circuit Of The Americas (COTA).
  • Obiekt ten był również świadkiem bardzo smutnych wydarzeń. W poprzednią niedzielę minęło dokładnie pięć lat odkąd nie ma w stawce MotoGP bardzo obiecującego zawodnika – Marco Simoncelliego. Włoch poniósł śmierć 23 października 2011 roku podczas wyścigu królewskiej kategorii, w zakręcie nr 11. Od tej pory znajduje się tam tabliczka upamiętniająca tragicznie zmarłego zawodnika z Italii.

W piątek od godziny 3:00 nad ranem polskiego czasu wracamy z Motocyklowymi Mistrzostwami Świata, to już ostatni etap azjatyckiego tournee. Czy Valentino Rossi powiększy swoją przewagę nad ustępującym mistrzem tej klasy w klasyfikacji generalnej? Może gwiazdą weekendu okaże się Maverick Viñales z zespołu Suzuki, który traci do Lorenzo tylko siedemnaście punktów? A może wszystkich pogodzi znów Cal Crutchlow, który pokazał, że jest w stanie wygrać wyścig na mokrym albo suchym torze. Emocji na pewno nie zabraknie!

Źródłomotogp.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze