Szwedzkie wyścigi jednoczą się po roku podziału

Dwie największe szwedzkie serie wyścigowe – Skandynawskie Mistrzostwa Samochodów Turystycznych (STCC) oraz TTA Racing Elite League połączą się w przyszłym roku. Mistrzostwa będą rozgrywane pod szyldem STCC, a regulamin będzie przejęty od TTA.

Na sezon 2012 cztery zespoły startujące dotychczas w STCC i znane pod nazwą TTA (Touring Car Team Association – pol. Stowarzyszenie Zespołów Samochodów Turystycznych) utworzyło własne odrębne mistrzostwa o nazwie TTA - Elitserien I Racing z własnym kalendarzem, podczas gdy STCC kontynuowały swoje działania z poparciem zespołów Volkswagena, Chevroleta i Hondy. Po roku od podziału, włodarze dwóch serii zdecydowali o połączeniu mistrzostw przed sezonem 2013.

Odłączeniu się zespołów TTA (Volvo Polestar Racing, Flash Engineering, Brovallen Design i WestCoast Racing) przyświecał cel obniżenia kosztów i wprowadzenia mniej zawiłych rozwiązań niż w autach Super 2000, a te założenia spełniało według nich podwozie typu silhouette oparte na prototypie Solution F. STCC także chciało ograniczyć koszty, ale przez wprowadzenie droższej (ale i tak tańszej niż S2000) platformy Next Generation Touring Car (pol. Kolejna Generacja Samochodu Turystycznego), którą w 2011 roku przyjęły Brytyjskie Mistrzostwa Samochodów Turystycznych.

Cztery zespoły TTA wystawiły w sezonie 2012 po cztery samochody, a więc w wyścigach brało udział w sumie 16 samochodów, które rywalizowały na głównych szwedzkich torach, w tym na ulicach Göteborga.

W STCC pozostały zespoły wystawiające Volkswageny i Chevrolety, które zostały zbudowane według specyfikacji S2000, choć miały różne silniki, natomiast ekipy rywalizujące Hondami i Seatami zgłosiły samochody stworzone według regulacji NGTC. Do kalendarza STCC wprowadzono nowe wyścigi w Solvalla i Östersund, a zacięte mistrzostwa rozstrzygnęły się dopiero w ostatnim wyścigu, w którym wschodząca gwiazda wyścigów Johan Kristoffersson pokonał zeszłorocznego mistrza Rickarda Rydella. W TTA stosunkowo łatwo tytuł dla Volvo zdobył Fredrik Ekblom.

Po sezonie, który stał pod znakiem rywalizacji dwóch konkurencyjnych serii, zdecydowano o połączeniu i utworzeniu jednych mistrzostw na sezon 2013.Mistrzostw będą oficjalnie nazywać się STCC - Elitserien I Racing, a przepisy zostaną przejęte bezpośrednio z TTA – konstrukcja typu silhouette oparta na Solution F z 3,5-litrowym silnikiem V6. Co ciekawe pozostawiono możliwość ewentualnej zmiany jednostki na tzw. światowy silnik 1,6 Turbo stosowany w WTCC i Rajdowych Mistrzostwach Świata.

„Mieliśmy owocny dialog z TTA, co doprowadziło do wypracowania tego rozwiązania” – powiedział Rickard Pálsson, właściciel STCC. „Znaleźliśmy wspólny grunt, na którym stanęliśmy i mamy zamiar kontynuować rozwój koncepcji stworzenia jak najlepszych warunków dla szwedzkich wyścigów”.

„Szwedzkie wyścigi potrzebują stabilności i trwałości” – stwierdził dyrektor zarządzający TTA Greger Petersson. „Wszystkie zaangażowane osoby są bardzo zadowolone z tego rozwiązania. Mamy warunki do stworzenia jeszcze silniejszej platformy dla szwedzkich wyścigów i dzięki temu przyszłość wygląda dużo jaśniej”.

Dyrektor zarządzający STCC Bob Huzell dodał: „STCC jest ważną platformą dla przemysłu samochodowego w kontekście marketingu. Aby wzmocnić związek, zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie trzyletniego planu rozwoju naszej koncepcji. Samochody zostaną zmienione w wielu punktach – między innymi w przyszłości zostaną wprowadzone turbodoładowane 1,6-litrowe silniki rozmaitych producentów”.

Yokohama będąca oficjalnym partnerem i dostawcą opon dla STCC nie brała udziału w negocjacjach, a oponiarskim partnerem połączonych mistrzostw będzie Hankook, który przygotowywał opony dla TTA, a od 2011 roku współpracuje także z DTM.

Samochody typu silhouette nie są nowością w Europie – takie auta jak wspomniany Solution F czy Renault Megane Trophy z powodzeniem rywalizowały obok typowych samochodów turystycznych w Belgium Touring Car Series. W sezonie 2012 mistrzostwa nie zostały rozegrane z powodu sporu pomiędzy organizatorami a Królewskim Automobilklubem Belgii (RACB), za to nieprzerwanie od 2005 roku w ramach World Series by Renault rozgrywany jest monomarkowy puchar Eurocup Megane Trophy.

Źródło: www.TouringCarTimes.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze