Podobnie jak w poprzednim sezonie, start tegorocznej rywalizacji Formuły 1 niesie za sobą szereg kolejnych zmian. W myśl nowych przepisów, m. in. każdy kierowca będzie mógł w trakcie całego sezonu skorzystać wyłącznie z 4 jednostek napędowych.
Poniżej lista wszystkich zmian, które wchodzą w życie wraz z inauguracyjnym wyścigiem w Melbourne, który odbędzie się już w tą niedzielę:
Jednostki napędowe – każdy kierowca w ciągu całego cyklu sezonu będzie miał do dyspozycji wyłącznie cztery jednostki napędowe, jednak ta liczba może się zwiększyć do pięciu, jeżeli liczba rozgrywanych wyścigów przekroczy dwadzieścia rund. W przypadku przekroczenia dozwolonej ilości jednostek napędowych, na kierowcę zostanie nałożona kara, o której więcej napisano niżej.
Kary związane z jednostką napędową – wymiana całej jednostki napędowej nie będzie skutkowała już automatycznie nałożeniem kary; od tego sezonu punktem odniesienia będą poszczególne elementy wchodzące w skład całego zestawu. W porównaniu do sezonu 2014, kara przesunięcia na polach startowych nie będzie miała już żadnego wpływu na kolejną rundę mistrzostw świata. Jeżeli dany kierowca nie będzie w stanie odbyć pełnego wymiaru kary, do końcowego rezultatu danego wyścigu zostanie nałożona kara czasowa zgodnie z poniższym schematem:
Przesunięcie o:
- 1 do 5 pól startowych: kara doliczenia pięciu sekund,
- 6 do 10 pól startowych: kara przejazdu przez aleję serwisową,
- 11 do 20 pól startowych: 10-sekundowa kara postoju w boksach,
- więcej niż 20 pól startowych: kara czasowa.
Nowy system kar – oprócz kary pięciu sekund postoju w alei serwisowej, w tym sezonie sędziowie będą mieli możliwość nałożenia kary dziesięciu sekund postoju za drobne naruszenia.
Punkty – podwójne punkty, które w zeszłym sezonie przyznawane były za ostatni wyścig sezonu, nie będą mieć miejsca w tym roku.
Restarty z pól startowych – propozycja restartów z pól startowych została oddalona. To oznacza, że sytuacja będzie podobna do tej z poprzednich lat – nadal kierowcy będą wznawiali rywalizację za samochodem bezpieczeństwa ze startu lotnego w jednym rzędzie.
Wirtualny samochód bezpieczeństwa – w dążeniu do poprawy bezpieczeństwa, szczególnie w przypadkach, gdy jest wywieszona podwójna żółta flaga, w tym sezonie będzie obowiązywał system wirtualnego samochodu bezpieczeństwa, w myśl której będzie można dokonać neutralizacji wyścigu bez konieczności wyjeżdżania na tor właściwego Safety Cara.
Zawieszenie wyścigu – w przypadku wywieszenia czerwonej flagi, kierowcy zamiast udać się na pola startowe, będą musieli powoli zjechać do swoich boksów.
Bezpieczeństwo przed startem wyścigu – kierowca będzie zmuszony wystartować do wyścigu z alei serwisowej, jeżeli którykolwiek z członków zespołu lub jakiekolwiek urządzenie będzie znajdowało się na polach startowych wraz z wydaniem sygnału 15 sekund.
Niebezpieczny wyjazd z boksów – w tym sezonie sytuacje związane z niebezpiecznym wypuszczeniem kierowcy na tor będą automatycznie skutkowały nałożeniem kary w postaci 10-sekundowego postoju w boksach. Sędziowie będą mogli także nakładać dodatkowe kary w takich przypadkach.
Zdublowani kierowcy – tak jak w sezonie 2014, zdublowani kierowcy będą mogli oddublować się w czasie, kiedy samochód bezpieczeństwa znajduje się na torze, jednak SC nie będzie musiał czekać na powrót tych zawodników na koniec stawki. W sezonie 2015 samochód bezpieczeństwa może dowolnie zjechać do boksów na następnym okrążeniu, gdy ostatni samochód zostanie przepuszczony.
Zawieszenie – wszelkie systemy związane z kontrolą zawieszenia umieszczone na przednich lub tylnich oponach mogą reagować wyłącznie na bezpośrednie zmiany obciążenia w danej sekcji. Zawieszenie typu FRIC zostało formalnie zakazane.
Skrzynia biegów – zespoły ani razu nie będą mogli zmienić przełożeń skrzyni biegów w ciągu całego sezonu. W 2014 roku była możliwa jedna taka zmiana.
Waga minimalna – nieznacznie zwiększono minimalną wagę samochodu. Od teraz samochód nieobciążony paliwem będzie musiał ważyć co najmniej 702 kg.
Wygląd przedniej części samochodu – nowe przepisy wprowadzono w celu poprawy bezpieczeństwa, ale także w celu ograniczenia stosowania dziwnych i brzydko wyglądających rozwiązań, oznaczają, że teraz wszystkie będą bardziej zbliżone pod względem wyglądu.
Bezpieczeństwo w kokpicie – panele zabezpieczające wykonane z zylonu umieszczone po obu stronach wnętrza kokpitu zostały wysunięte bardziej w górę do krawędzi kokpitu oraz w okolicach głowy kierowcy.
Źródło: formula1.com
Chcesz czytać więcej artykułów z cyklu Zrozumieć wyścigi? Postaw nam kawę!