Po 3 latach, do kalendarza wyścigów długodystansowych powraca Azjatycka Seria Le Mans. Nowy rozdział w historii serii rozpoczyna 3-godzinny wyścig na koreańskim torze Inje Speedium.
Piętnaście lat mija nam od chwili, gdy ACO po raz pierwszy przystąpiła do utworzenia w Azji kontynentalnej serii wyścigów długodystansowych. Próba ta (a także dwie kolejne) okazała się nieudana – dlatego z nową odsłoną serii przychodzi nam wiele pytań co do sensu i szans jej istnienia. Już wiemy, że z początkowych sześciu rund ostały się cztery, a stawka pojazdów będzie wyraźnie uboższa, niż to początkowo zakładano – kolejne odpowiedzi poznamy natomiast po inauguracyjnej rundzie na koreańskim torze Inje Speedium. Dla położonego na północy Korei Południowej obiektu będzie to również bardzo poważny test – gdyż drugi po Korea International Circuit tor w tym kraju otwarty został zaledwie dwa miesiące temu.
Sukcesów nie wróży raczej lista startowa, która w Korei zapowiada niewiele ponad 10 pozycji. Nie zmienia tego nawet fakt, że pojawiają się na niej takie sławy, jak Kamui Kobayashi, Stefan Mücke czy Andrea Bertolini – przy dwóch prototypach LMP2 i braku innych tego typu pojazdów, lista ta jest słaba i kolejny raz poddaje w wątpliwość organizację tej serii. Dwoma prototypami LMP2 będą zapowiadane już dużo wcześniej Morgany przygotowane przez warsztat OAK – jeden z nich z niejako „fabrycznym” logo OAK Racing – drugi z logo zespołu KCMG, znanego m.in. ze startów w tegorocznym Le Mans 24h.
Z Le Mans 24h znany będzie również czołowy kierowca załogi OAK, Chińczyk Ho Pin Tung – choć, co ciekawe, były mistrz niemieckiej Formuły 3 i uczestnik Serii GP2, na Pętli de la Sarthe startował dla konkurencyjnego KCMG. W Korei, w OAK Tung wspomagany będzie przez startującego w ALMS i urodzonego w Pekinie Amerykanina Davida Chenga oraz walczącego w chińskim pucharze Audi R8 LMS i serii GT Asia Tajwańczyka Jeffreya Lee. Załogą KCMG będą natomiast: 21-letni Irlandczyk Gary Thompson, przed tegorocznymi startami w Europejskiej Formule 3 walczący przez trzy lata w krajowej serii tego typu w Japonii – a razem z nim startujący w rozmaitych seriach w tamtym regionie świata Brytyjczyk James Winslow oraz wymagany tu przynajmniej jeden kierowca z Azji, 16-letni Malezyjczyk Akash Neil Nandy.
Pozostałe dziewięć zapisanych (jak na razie) pojazdów to samochody kategorii GTC, z których szczególną uwagę przykuwają trzy: włoski AF Corse, startujący z flagą Hong Kongu Craft AMR oraz japoński Taisan Ken Endless. Zespół Amato Ferrariego, w Korei wystawi dwóch swoich rodaków, Andrea Bertoliniego oraz Michela Rugolego – natomiast trzeci kierowca Ferrari tylko teoretycznie będzie pochodził z Azji, gdyż w praktyce będzie to Australijczyk Steve Wyatt. Azjaci z krwi i kości pojawią się za to w Aston Martinie od Craft AMR – wystartuje tam pochodzący z Hong Kongu Frank Yu oraz Japończyk Keita Sawa – a razem z nimi walczyć będzie znany niemiecki kierowca związany obecnie z AMR, Stefan Mücke. Ostatni z trójki interesujących kierowców, Kamui Kobayashi, będzie natomiast liderem pary kierowców Ferrari od Taisan Ken Endless – a jego zmiennikiem będzie Japończyk Naoki Yokomizo, mistrz krajowej serii Super GT w słabszej kategorii pojazdów GT300.
W Korei, japoński zespół wystawi także nienowe już Porsche 911 serii 996, zmodyfikowane do startów właśnie w kategorii GT300 serii Super GT. Pojazd niemieckiej marki będzie tu niestety jedynym samochodem pochodzącym właśnie z tych wyścigów – nie zobaczymy więc japońskich konstrukcji Subaru czy Hondy, które także dopuszczone są do startów w Azjatyckiej Serii Le Mans. Z Tajwanu pochodzić będą dwa McLareny zespołu AAI Motorsports, który od ponad 10 lat walczy w rozmaitych seriach na Dalekim Wschodzie – a chiński zespół BBT wystawi jedno Lamborghini Gallardo GT3. Stawkę zamkną natomiast dwa pucharowe Lamborghini Gallardo – te obecne tu ze względu na poszerzenie kategorii GTC o pod-grupę GTC-Am i zezwolenie na obecność tu pojazdów pucharowych pokroju Ferrari 458 Challenge, Porsche 911 GT3 Cup czy właśnie Lamborghini Gallardo.
(Akt.) Po kilku zmianach dokonanych przez organizatorów w planie imprezy, sesje treningowe odbędą się ostatecznie w piątek o godzinie 7:00 i 10:00 czasu polskiego – a także w sobotę o godzinie 1:30, choć ta będzie trwała tylko pół godziny. W sobotę o godzinie 9:00 odbędzie się sesja kwalifikacyjna – a sam wyścig rozpocznie się w niedzielę o godzinie 8:30.
Razem z ASLMS, na Inje Speedium pojawią się także Ferrari 458, Audi R8 oraz Porsche 911 GT3 startujące w azjatyckiej odsłonie pucharu danej marki. Co do samej ASLMS, więcej pojazdów ma pojawić się podczas drugiej rundy serii, wyścigu na torze Fuji w Japonii – tam, gościnnie ma wystartować od 8 do 10 pojazdów kategorii GT300 japońskiej serii Super GT, która to kategoria w tym sezonie składa się w większości z pojazdów specyfikacji GT3. Miejmy nadzieję, że więcej pojazdów obecnych tam będzie także wśród prototypów LMP2.
Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Samochód | |||
18 | Gary Thompson James Winslow Akash Neil Nandy |
LMP2 | KCMG | Morgan OAK Nissan | |||
24 | Ho Pin Tung David Cheng Jeffrey Lee |
LMP2 | OAK Racing Total | Morgan OAK Judd | |||
70* | Kamui Kobayashi Naoki Yokomizo |
GTE | Taisan Ken Endless | Ferrari 458 Italia GTC | |||
007 | Stefan Mücke Frank Yu Keita Sawa |
GTC | Craft AMR | Aston Martin V12 Vantage GT3 | |||
26 | Kyosuke Mineo Nobuteru Taniguchi |
GTC | Taisan Ken Endless | Porsche 911 GT3-R GT300 (996) | |||
37 | Davide Rizzo Massimiliano Wiser Anthony Liu |
GTC | BBT | Lamborghini Gallardo GT3 FL2 | |||
77 | Andrea Bertolini Michele Rugolo Steve Wyatt |
GTC | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
91 | Chen Jun San Akira Iida |
GTC | AAI Motorsports | McLaren MP4-12C GT3 | |||
92 | Morris Chen Somchai Saksirivatekul Akihiro Asai |
GTC | AAI Motorsports | McLaren MP4-12C GT3 | |||
1 | TBA TBA |
GTC | Lamborghini Trofeo | Lamborghini Gallardo LP570-4 Super Trofeo |
|||
2 | TBA TBA |
GTC | Lamborghini Trofeo | Lamborghini Gallardo LP570-4 Super Trofeo |
* - na oficjalnej stronie ASLMS podano, iż pojazd ten będzie startował w kategorii GTE, choć klasa ta miała w ogóle nie być w tym sezonie obecna w rywalizacji
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.