Kwalifikacje do 24h Daytona dla Action Express Racing

Podczas niedzielnych kwalifikacji do 24-godzinnego wyścigu na torze Daytona International Speedway, zawodnicy GTP raz, po raz bili rekordy toru, jaki był w rękach Olivera Jarvisa w Mazda Team Joest. Ostatecznie padła 3-krotnie bariera poniżej 1:33,0 poprawiając poprzedni rekord w klasie GTP o ponad 1 sekundę. Z pierwszego pola pojedzie Pipo Derani z Action Express Racing #31, który pokonał okrążenie toru Daytona w czasie 1:32,656.

Przed kwalifikacjami na szóstą sesję treningową wyjechały prototypy GTP. Podczas 25-minutowej sesji doszło do wypadku z udziałem Neela Janiego z Proton Competition #5. Kierowca prywatnego Porsche 963 uszkodził poważnie przód, przez co podczas kwalifikacji ekipa czarnego prototypu nie przejechała jednego okrążenia. W wolnym treningu nr 6 najszybszy był Sebastien Bourdais z Chip Ganassi Racing #01, który pojechał 1:33,236, zwiastując możliwość pojechania okrążenia szybszego od tego, jaki przejechał Oliver Jarvis w 2019 roku.

Na pierwszy rzut pojechały samochody GTD Pro oraz GTD. Po zaledwie jednej minucie kierowcy musieli się wrócić do pit-lane, a to ze względu na dziwny wypadek Davida Brule z Kellymoss #92. Zawodnik Porsche uderzył w bariery na zakręcie 3, przez co zakończył on udział w kwalifikacjach na Roar Before the 24. Po zakończonej pracy porządkowych usuwających Porsche ekipy Kellymoss pojawiła się zielona flaga oraz dodano do czasu 8 minut, przez co kierowcy GTD i GTD Pro mogli przejechać mierzone okrążenia.

W klasie GTD najlepiej poradził sobie Parker Thompson w Vasser Sullivan #12. Kanadyjski kierowca ekipy Lexusa nie tylko pojechał po pierwsze pole startowe w swojej kategorii, ale i pobił 5-letni rekord okrążenia w tej klasie, który należał do Marcosa Gomesa z zespołu Via Italia Racing. Wynik Thompsona to 1:44,494, wyprzedzając tym samym drugiego w tej klasie Klausa Bachlera z MDK Motorsports #86 o zaledwie 0,043 sekundy. W całym rozrachunku Thompson z Vasser Sullivan #12 był trzeci za kierowcami GTD Pro. Ze świetnej strony pokazała się Katherine Legge, która startując jedyną Acurą NSX, pojechała w czasie 1:44,640, dając jej trzecią◘ lokatę w GTD, a 5 ze wszystkich kierowców GT3.

Pierwszy większy sukces nadszedł w zespole AO Racing #77. Sebastian Priaulx, który w tym sezonie awansował z kategorii srebrnej do złotej w kategorii kierowców wg FIA, zdobył pierwsze pole startowe w GTD Pro. Kierowca charakterystycznego Porsche, potocznie zwanego „Rexy” uzyskał wynik 1:44,382 i to naturalnie jest kolejny zawodnik, który pobił rekord toru w swojej kategorii. Obok Priaulx’a stanie kierowca Vasser Sullivan #14, Jack Hawksworth, który przejechał okrążenie w 1:44,462.

Z punktu widzenia polskiego kibica, najciekawszą sesją kwalifikacyjną była związana z kategorią LMP2. To tam jechał Nick Boulle w Inter Europol Competition #52, który walczył o najwyższą pozycję do przyszłotygodniowego wyścigu 24h Daytona. Amerykanin przejechał kółko w 1:38,603, co dało mu ostatecznie drugą pozycję w klasie LMP2. Najszybszy był Ben Keating z United Autosports #2, który wyprzedził Boulle o zaledwie 0,102 sekundy. To oznacza, że zawodnicy Inter Europol Competition #52 z Kubą Śmiechowskim w składzie wyruszą 27 stycznia do wyścigu z pierwszego rzędu w swojej kategorii.

Najwięcej emocji dał jednak popis kierowców kategorii GTP. To tutaj zawodnicy bili rekordy okrążeń nie tylko z zeszłego roku, ale i przejeżdżali czasy lepsze, od rekordu toru, należącego do Olivera Jarvisa z Mazdy.

Do pierwszego rzędu ustawią się Derani z Action Express Racing #31 i Bourdais z Chip Ganassi Racing #01. Ten pierwszy pobił wynik Jarvisa o ponad 0,6 sekundy. Francuski były mistrz nieistniejącej już serii Champ Car był wolniejszy od brazylijczyka o 0,071 sekundy. W drugim rzędzie ustawią się zawodnicy Porsche Team Penske #7 i BMW Team RLL #25. Felipe Nasr z Porsche uzyskał czas 1:32,876 i był to ostatni rezultat, który był poniżej 1:33,0. Wysoką formę potwierdził Connor De Phillippi z BMW, który był bardzo bliski pokonania bariery 1:33,0. Trzeci rząd uformowali kierowcy Wayne Taylor Racing. Louis Deletraz z #40 był szybszy od kolegi zespołowego z #10, Filipe Albuquerque o 0,247 sekundy. Czwarty rząd stworzyli Nick Tandy z Porsche Team Penske #6 oraz Jesse Krohn z BMW Team RLL #24. Ostatni rząd w kategorii GTP uformowali zawodnicy prywatnych Porsche – Tijmen van der Helm z JDC Miller Motorsports #85 oraz Proton Competition #5, który po problemach z szóstej sesji treningowej, nie wyjechali na mierzone okrążenie kwalifikacyjne.

Wyścig 24h Daytona rozpocznie się w sobotę o godzinie 19:30 czasu środkoweuropejskiego. Transmisję z zawodów będzie można obejrzeć na stronie IMSA TV.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze