Powrót do prawdziwego ścigania

Po dramatycznej rundzie na ulicach Baltimore, seria ALMS powraca na typowy tor wyścigowy – konkretnie na nowy, prestiżowy Circuit of the Americas w Teksasie.

Jakby kibicom nie wystarczyła w Austin obecność pojazdów startujących w Długodystansowych Mistrzostwach Świata – w przerwach między sesjami, będą oni mogli oglądać także krajową rywalizację Amerykańskiej Serii Le Mans. Podobnie, jak FIA WEC, także i ona po raz pierwszy zagości na przygotowanym pod najważniejsze wyścigi torze w USA – i także i tu, kierowcy otrzymali możliwość zapoznania się z torem w postaci dwóch nieoficjalnych sesji testowych. W końcu, otwarty w 2012 roku obiekt nie dawał im do tej pory większych szans na poznanie 5.5-kilometrowej pętli – a jest tu przynajmniej kilka miejsc, którym warto się dokładnie przyjrzeć. Kibice będą mogli za to przyglądnąć się nowemu dziecku inżynierów Deltawing – gdyż właśnie w Austin, po raz pierwszy pojawi się w wyścigach zamknięta wersja specyficznego prototypu

W kategorii, gdzie wszystko jest już jasne, obecność Deltawing Coupe będzie z pewnością kwestią najbardziej interesującą. Nieobecność załogi w Baltimore pozbawiła ich co prawda punktów z tamtej rundy – ale w końcu, przy tym projekcie chodzi o pojazd wolny od usterek – a w Baltimore, takowe możliwe były niekoniecznie z powodu awarii w prototypie. W Austin, ekipa sprawdzi nową, zamkniętą wersję Deltawing, która ma pojawić się w kilku sztukach w przyszłorocznej serii TUSCC (to nowy skrót serii USCR) – a która w Teksasie ma za zadanie dojechać do mety i zdobyć kolejne punkty w tym sezonie. Za kierownicą zmieniać się tu będą Andy Meyrick i Katherine Legge – a w Loli zespołu Dyson pojawią się znów Chris McMurry i Tony Burgess, gdyż Chris Dyson wystartuje w jednym z prototypów LMP2 w serii FIA WEC.

Coraz większa staje się również różnica między zespołami kategorii P2 – trzy ostatnie wyścigi wygrał Level 5 Motorsports, do którego z Extreme Speed przeszedł Guy Cosmo. Na Austin, Cosmo ponownie wystartuje razem z liderem klasyfikacji kierowców, Marino Franchittim – jednak tu, ciągle na drugim miejscu dojeżdża Scott Sharp, przez co jego indywidualna strata 8 punktów do lidera nie jest tak duża, jak jego ekipy. Razem z Anthonym Lazzaro, Sharp wciąż ma więc spore szanse na triumf w tym sezonie – szczególnie, że na końcu czeka ich 1000-milowy Petit Le Mans – a tam, punktów można zdobyć bardzo wiele. Tak więc, choć w tej kategorii obecne są tylko cztery pojazdy – rywalizacja może tu być niezwykle interesująca.

W kategorii PC, stawka zwiększy się nam natomiast o ósmy pojazd, który do walki wystawi zespół Starworks Motorsport. Ważniejszym będzie tu jednak zmiana w zespole CORE Autosports; prowadzący w klasyfikacji generalnej Colin Braun został mianowicie przeniesiony do Porsche kategorii GT – w jego miejsce pojawi się natomiast ubiegłoroczny kierowca CORE w prototypie PC, Tom Kimber-Smith. Ekipa postanowiła skupić się na zdobyciu trzeciego z rzędu mistrzostwa wśród zespołów, w czym Kimber-Smith wyraźnie im w ubiegłym roku pomagał – a Braun straci pozycję lidera, najprawdopodobniej na rzecz tracącego do niego 9 punktów Mike’a Guascha z PR1/Mathiasen Motorsport. Do Guascha, 16 punktów straty ma Chris Cumming z BAR1 Motorsports, o 10 więcej traci Tristan Nunez z Performance Tech – ale i ta strata jest jeszcze do odrobienia. Wracając do Kimber-Smitha, zapowiedziany jest on już także na rundę w Virginii – a podobnie, jak on, w obu długodystansowych wyścigach na torze Austin pojawi się również nowy partner Bruno Junqueiry z RSR Racing, David Heinemeier-Hansson.

Colin Braun nie jest jednak zasmucony startem w nowym Porsche 911 GT3-R zespołu CORE w kategorii GT, gdzie do walki ponownie stanie aż 11 załóg. Wśród kierowców, Dirka Müllera wyprzedziła już cała czwórka ekipy Corvette Racing – choć z drugiej strony, prowadzący Oliver Gavin i Tommy Milner wciąż mają nad nim tylko 8 punktów przewagi. 2 mniej zdobyli Antonio Garcia i Jan Magnussen – za to tylko 5 punktów gorsi od Müllera są wciąż groźni Dominik Farnbacher i Marc Goossens z fabrycznego Vipera nr 91. Sporą, bo 30-punktową stratę, ma już do lidera druga załoga BMW – w dodatku, partnerem Billa Auberlena w Austin będzie Joey Hand, gdyż Maxime Martin otrzymał zgodę na pomoc belgijskiej ekipie Marc VDS w walce o zwycięstwo w europejskiej serii Blancpain Endurance. Szanse reszty załóg są już iluzoryczne – a biorąc pod uwagę zespoły, Corvette może już praktycznie cieszyć się z mistrzostwa sezonu.

W GTC, zamieszanie w Baltimore i szczęście załogi Alex Job Racing pozwoliło jej wyjść na czoło z przewagą 6 punktów nad kierowcami Flying Lizards Motorsport – Nelsonem Canache i Spencerem Pumpellym. Rywalizacja między tymi załogami jest jednak wyjątkowo równa – za to wciąż nie może powrócić do czołówki Henrique Cisneros z NGT Motorsports, który w Baltimore zdobył tylko o 2 punkty więcej od Pumpellego i Canacha. Cisneros ma obecnie do odrobienia 20 punktów do liderów – a w praktyce, już tylko on może im jeszcze zagrozić. Począwszy od czwartych Mike’a Henlunda i Jana Heylena z JDX Racing, strata do Canacha i Bleekemolena wynosi co najmniej 41 punktów – tak więc walka może tu toczyć się już tylko o najniższy stopień podium.

Jako, że impreza łączy serie ALMS i FIA WEC, przy obu zapowiedziach prezentujemy plan uwzględniający obie te rywalizacje. Już we wtorek o 20:00 odbędzie się pierwsza, 4-godzinna i nieobowiązkowa sesja testowa serii ALMS – druga rozpocznie się w czwartek o godzinie 19:30. Tego samego dnia o 16:30 i 21:45 odbędą się analogiczne, choć tylko 2-godzinne sesje testowe FIA WEC. W piątek o godzinie 15:00 rozpocznie się pierwszy trening ALMS, o 16:15 pierwszy serii FIA WEC – a o godzinie 19:40 druga sesja treningowa ALMS. Zaraz po niej nastąpią kwalifikacje ALMS (godzina 20:50) – a po kwalifikacjach, o godzinie 22:25 odbędzie się drugi trening FIA WEC. W sobotę, dzień rozpocznie rozgrzewka ALMS o godzinie 15:00, o 15:40 odbędzie się ostatni trening FIA WEC – a o godzinie 20:00 kwalifikacje Długodystansowych Mistrzostw Świata. Wyścig ALMS rozpocznie się o godzinie 22:45 i potrwa 165 minut – 6-godzinny wyścig FIA WEC odbędzie się natomiast w niedzielę o godzinie 18:00. 

Nr Kierowcy Klasa Zespół Samochód
6
Klaus Graf
Lucas Luhr
P1 Muscle Milk
Pickett Racing
HPD ARX-03c
16
Tony Burgess
Chris McMurry
P1 Dyson Racing Team Lola B12/60 Mazda

Andy Meyrick
Katherine Legge
P1 Deltawing Racing Cars Deltawing LM12 Coupe
01
Scott Sharp
Anthony Lazarro
P2 Extreme Speed
Motorsport
HPD ARX-03b
02
Ed Brown
Johannes van Overbeek
P2 Extreme Speed
Motorsport
HPD ARX-03b
551
Scott Tucker
Ryan Briscoe
P2 Level 5 Motorsport HPD ARX-03b
552
Marino Franchitti
Guy Cosmo
P2 Level 5 Motorsport HPD ARX-03b
3
Jan Magnussen
Antonio Garcia
GT Corvette Racing Chevrolet Corvette C6.ZR1
4
Oliver Gavin
Tommy Milner
GT Corvette Racing Chevrolet Corvette C6.ZR1
17
Wolf Henzler
Bryan Sellers
GT Team Falken Tire Porsche 911 GT3-RSR (997)
23
Bill Sweedler
Townsend Bell
GT Team West
Alex Job Racing
Ferrari 458 Italia GTC
48
Bryce Miller
Marco Holzer
GT Paul Miller Racing Porsche 911 GT3-RSR (997)
55
Bill Auberlen
Joey Hand
GT BMW Team RLL BMW Z4 GTE
56
Dirk Müller
John Edwards
GT BMW Team RLL BMW Z4 GTE
62
Olivier Beretta
Matteo Malucelli
GT Risi Competizione Ferrari 458 Italia GTC
91
Marc Goossens
Dominik Farnbacher
GT SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
93
Jonathan Bomarito
Kuno Wittmer
GT SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
06
Patrick Long
Colin Braun
GT CORE Autosport Porsche 911 GT3-RSR (997)
5

Ryan Dalziel
TBA
PC Starworks Motorsport Oreca FLM09
7

Rusty Mitchell
TBA
PC BAR1 Motorsports Oreca FLM09
8
Kyle Marcelli
Chris Cumming
PC BAR1 Motorsports Oreca FLM09
9
Bruno Junqueira
David Heinemeier-Hansson
PC RSR Racing Oreca FLM09
18
Tristan Nunez
Charlie Shears
PC Performance Tech
Motorsports
Oreca FLM09
52
Mike Guasch
Dane Cameron
PC PR1 Mathiasen
Motorsports
Oreca FLM09
81
Mirco Schultis
Renger Van Der Zande
PC 8Star Mishumotors Oreca FLM09
05
Jonathan Bennett
Tom Kimber-Smith
PC CORE Autosport Oreca FLM09
11
Mike Hedlund
Jan Heylen
GTC JDX Racing Porsche 911 GT3 Cup (997)
22
Cooper MacNeil
Jeroen Bleekemolen
GTC Alex Job Racing Porsche 911 GT3 Cup (997)
27
Patrick Dempsey
Andy Lally
GTC Dempsey
Del Piero Racing
Porsche 911 GT3 Cup (997)
30
Henrique Cisneros
Sean Edwards
GTC NGT Motorsports Porsche 911 GT3 Cup (997)
44
Seth Neiman
Dion von Moltke
GTC Flying Lizard Motorsport Porsche 911 GT3 Cup (997)
45
Nelson Canache, Jr.
Spencer Pumpelly
GTC Flying Lizard Motorsport Porsche 911 GT3 Cup (997)
66
Ben Keating
Damien Faulkner
GTC TRG Porsche 911 GT3 Cup (997)
68
Madison Snow
Jeff Courtney
GTC TRG Porsche 911 GT3 Cup (997)

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze