W niedzielę zakończył się finałowy sprawdzian przed wyścigiem Rolex 24 at Daytona, pierwszą rundą serii United SportsCar Champioship. Spójrzmy więc jeszcze raz, co zdarzyło się w ten weekend na Florydzie.
Corvette szybsze od Riley, Daytona szybsze od Le Mans
Roar Before the Rolex miał za zadanie m.in. sprawdzić, jak w tym momencie przedstawia się poziom pojazdów startujących w czołowej kategorii P. Na podstawie tych danych, do wyścigu w Daytona Beach przygotowany zostanie Balance of Performance dla poszczególnych modeli – a wygląda na to, że najwięcej "dostanie się" prototypom Corvette, które zdominowały tegoroczny test. Tylko w jednej sesji, najlepszy czas należał do pojazdu innego, niż Corvette DP – za to w aż czterech, konstrukcje te zajęły przynajmniej pierwsze trzy pozycje w tabeli wyników.
Prym wiodły tu załogi Spirit of Daytona, z Richardem Westbrookiem i Mike'em Rockenfellerem oraz Action Express z Sébastienem Bourdais, Christianem Fittipaldim i João Barbosą – jednak i inne Corvette, raz po raz pojawiały się w czołówce i przebijały wyniki zarówno siostrzanych prototypów Daytona, jak i konkurencyjnych Le Mans. Z tych pierwszych, tylko faworyzowana załoga Chip Ganassi nr 01 zdołała wygrać sesję i uzyskać czas nieznacznie gorszy od najlepszego wyniku całego weekendu – prototypy Le Mans miały już z tym duży problem, czy to w przypadku HPD ekipy Extreme Speed Motorsport, czy Morgana od OAK Racing.
Bardzo słabo na tle konkurentów wypadła załoga Pickett Racing, która w tym sezonie może dość brutalnie zakończyć swą dominację w Amerykańskiej Serii Le Mans – w przypadku ekipy SpeedSource od Mazdy, techników czeka natomiast sporo pracy, by gruntownie zmodyfikowane Lole z silnikami diesla w ogóle mogły stawić czoło konkurentom. Mieszane uczucia może mieć tu za to załoga prototypu Deltawing – z jednej strony nie wypadała już tak mizernie, jak w ubiegłorocznym sezonie ALMS – z drugiej, wciąż trochę brakuje im do równorzędnej walki z prototypami ze swojej kategorii.
W Prototype Challenge równy poziom
Nie jest niczym dziwnym, że w przypadku kategorii składającej się z takich samych pojazdów, poziom rywalizacji był wyrównany – w Roar Before the Rolex można jednak stwierdzić, że w tym roku w PC może być naprawdę ciekawie. W czołówce pojawiały się tu niemal wszystkie załogi zapisane do startu w teście – tylko nr 7 od Starworks zajmował dalsze lokaty, dopiero w przedostatniej sesji plasując się na drugim miejscu w stawce. W całej imprezie, najszybszy był za to prototyp nr 8 tegoż zespołu – dzięki świetnemu czasowi z sesji trzeciej, o prawie pół sekundy pokonując konkurentów z CORE Autosports i 8Star Motorsports. Inna sprawa, że akurat w tej kategorii, nadchodzący sezon USCC przynosi najbardziej nietypowe zmiany – przynajmniej cztery krótkie, 45-minutowe wyścigi (po dwa na Kansas Speedawy i w Wirginii) mogą zupełnie zmienić charakter tej rywalizacji.
Corvette w natarciu, słabe wyniki BMW, pech Porsche
Kamuflaż dwóch nowych Corvette C7.R sugerował, że pojazdy te nie są jeszcze ostatecznymi wersjami przygotowanymi do startów – po wynikach na torze Daytona wygląda jednak na to, że owe "ostateczne zmiany" będą raczej osłabiały, niż dopracowywały te samochody. W obecnym kształcie, C7.R górowały nad konkurencją w sporej części sesji – choć z drugiej strony, różnice te nie były znowu tak wyraźne, zwykle zamykając się w granicach 0.3-0.5 sekundy. Dla niektórych obserwatorów oznacza to, że nowe Corvette są po prostu świetnie poskładaną ekipą, a nie pojazdami górującymi nad konkurentami – szczególnie, że jeden z nich bardzo pechowo zakończył testy już pierwszego dnia.
Owym pechowcem była mianowicie załoga nr 911 od Porsche North America, która już w sesji drugiej musiała pożegnać się z weekendowymi zmaganiami na Daytona. W obu piątkowych sesjach, załoga ta należała ścisłej czołówki – i to ona, a nie któraś z Corvette, zaliczyła najlepszy czas tego weekendu w kategorii GTLM. Gdyby załoga nr 911 pojawiła się na torze także w drugi i trzeci dzień testów, Corvette być może wcale nie stałyby się takimi faworytami – niestety, później na torze startowała już tylko załoga nr 912, a ta wypadała w stawce o wiele gorzej.
Kto wie, czy w sezonie 2014 Porsche nie zajmie miejsce fabrycznej ekipy BMW, dotychczasowych głównych konkurentów dla Corvette w Amerykańskiej Serii Le Mans. Na torze Daytona, małe Z4 GTE nie potrafiły doścignąć nie tylko załóg C7.R, ale również fabrycznych Viperów – a i pojedynczy Aston Martin kilkakrotnie wchodził do czołówki, pokonując dwie załogi BMW. Czy to wina owalnego kształtu toru Daytona, czy owe Z4 rzeczywiście nieco odstają od tegorocznych konkurentów? Coś trzeba z tym zrobić – inaczej BMW może stracić status głównych konkurentów dla Corvette, który słusznie mogli sobie przypisywać przez ostatnie trzy lata w serii ALMS.
GT Daytona, czyli Audi, Porsche i inne
Są tu Ferrari, są Aston Martiny, jest BMW, a nawet nowy Viper GT3-R – biorąc jednak pod uwagę wyniki z Roar Before the Rolex, odpowiedź na pytanie "który pojazd zdobędzie mistrzostwo" nasuwa się sama. Porsche albo Audi – te dwie konstrukcje zdominowały weekendowe testy na torze Daytona – po części dlatego, że to właśnie w nich startowały najbardziej cenione ekipy. Mimo przesiadki z Porsche na Audi, wysokiego poziomu nie stracili kierowcy od Flying Lizard Motorsports – a i załoga Porsche od Alex Job Racing, raz po raz plasowała się w czołówce stawki. Nieco gorzej wypadła tu tylko ekipa NGT Motorsports, w której startować będzie nasz jedyny reprezentant, Kuba Giermaziak – mamy jednak nadzieję, że w tym przypadku to dopiero początek, a z czasem Porsche nr 30 ponownie starać się będzie o mistrzostwo swojej kategorii.
W testach, nieźle wypadały także Porsche zespołów Park Place, Snow Racing czy Dempsey Racing – a także Audi od Paul Miller Racing i GMG Racing. Jedynym konkurentem, który zdołał stawić czoło tym dwóm markom, był za to zespół Level 5 Motorsports – jedno z jego Ferrari 458 zdołało wejść do pierwszej dziesiątki tejże kategorii, tracąc do lidera z "Latających Jaszczurek" 0.5 sekundy. Inne pojazdy – wspomniane Aston Martiny, BMW czy nawet pozostałe Ferrari, w tym te startujące z logo Spirit of Race, będące w praktyce amerykańską odnogą utytułowanego zespołu AF Corse – spisywały się na Daytona przeciętnie, a nawet słabo, przez co ich równorzędna walka z Porsche i Audi może tu stać pod sporym znakiem zapytania.
Mimo wszystko, testy Roar były tylko sprawdzianem, który będzie jedną z podstaw do zrównoważenia poszczególnych pojazdów – jak będzie wyglądać to w praktyce, przekonamy się pod koniec stycznia w 24-godzinnej batalii na torze Daytona.
P | Nr | Kierowca* | Klasa | Zespół | Rezultat | Strata | S | ||||
1 | 5 | João Barbosa Christian Fittipaldi Sébastien Bourdais |
1 | P | Action Express Racing | 1:38.630 | 1 | ||||
2 | 90 | Richard Westbrook Michael Valiante Mike Rockenfeller |
2 | P | Spirit Of Daytona | 1:38.898 | +0.268 | 2 | |||
3 | 01 | Scott Pruett Memo Rojas Jamie McMurray Sage Karam Scott Dixon |
3 | P | Chip Ganassi Racing | 1:38.980 | +0.350 | 4 | |||
4 | 99 | Alex Gurney John Fogarty Darren Law Memo Gidley |
4 | P | GAINSCO Bob Stallings Racing |
1:39.286 | +0.656 | 2 | |||
5 | 9 | Brian Frisselle Burt Frisselle John Martin Stefan Johansson Fabien Giroix |
5 | P | Action Express Racing | 1:39.343 |
+0.713 |
4 | |||
6 | 10 | Wayne Taylor Max Angelelli Ricky Taylor Jordan Taylor |
6 | P | Wayne Taylor Racing | 1:39.410 | +0.780 | 1 | |||
7 | 1 |
|
Scott Sharp Ryan Dalziel David Brabham |
7 | P | Extreme Speed Motorsports |
1:39.750 | +1.120 | 3 | ||
8 | 60 | John Pew Oswaldo Negri Jr A.J. Allmendinger Justin Wilson |
8 | P | Michael Shank Racing | 1:39.761 | +1.131 | 4 | |||
9 | 02 | Scott Dixon Tony Kanaan Marino Franchitti Kyle Larson Scott Pruett |
9 | P | Chip Ganassi Racing | 1:39.913 | +1.283 | 4 | |||
10 | 42 |
Olivier Pla |
10 | P | OAK Racing | 1:40.284 | +1.654 | 3 | |||
11 | 2 | Ed Brown Johannes van Overbeek Anthony Lazzaro Simon Pagenaud |
11 | P | Extreme Speed Motorsports |
1:40.321 | +1.691 | 5 | |||
12 | 0 | Andy Meyrick Katherine Legge Alexander Rossi |
12 | P | DeltaWing Racing Cars | 1:40.508 | +1.878 | 5 | |||
13 | 6 | Lucas Luhr Klaus Graf Alex Brundle Tom Dyer |
13 | P | Pickett Racing | 1:40.692 | +2.062 | 3 | |||
14 | 31 | Eric Curran Boris Said Max Papis |
14 | P | Marsh Racing | 1:40.735 | +2.105 | 2 | |||
15 | 8 | Mirco Schultis Renger van der Zande Erix Lux |
1 | PC | Starworks Motorsport | 1:42.010 | +3.380 | 3 | |||
16 | 54 | Jon Bennett Colin Braun Mark Wilkins |
2 | PC | CORE autosport | 1:42.468 | +3.838 | 1 | |||
17 | 25 | Enzo Potolicchio Tom Kimber-Smith |
3 | PC | 8Star Motorsports | 1:42.575 | +3.945 | 4 | |||
18 | 50 | David Hinton Byron De Foor Jim Pace Frank Beck |
15 | P | Highway To Help | 1:42.893 | +4.263 | 4 | |||
19 | 87 | Chapman Ducote Sean Rayhall Doug Bielefeld Ernesto José Viso |
4 | PC | BAR1 Motorsports | 1:43.226 | +4.596 | 1 | |||
20 | 38 | Charlie Shears Jon Brownson Raphael Matos Ryan Booth |
5 | PC | Performance Tech Motorsports |
1:43.324 | +4.694 | 7 | |||
21 | 52 | Mike Guash Luis Diaz David Cheng Tomy Drissi James Kovacic |
6 | PC | PR1/Mathiasen Motorsports |
1:43.561 | +4.931 | 4 | |||
22 | 7 | Alex Popow Isaac Tutumlu Martin Fuentes Rob Huff |
7 | PC | Starworks Motorsport | 1:44.285 | +5.655 | 8 | |||
23 | 911 | Nick Tandy Richard Lietz Patrick Pilet |
1 | GTLM | Porsche North America | 1:45.564 | +6.934 | 2 | |||
24 | 4 | Oliver Gavin Tommy Milner Robin Liddell |
2 | GTLM | Corvette Racing | 1:45.743 | +7.113 | 1 | |||
25 | 3 | Jan Magnussen Anthony Garcia Ryan Briscoe |
3 | GTLM | Corvette Racing | 1:45.792 | +7.162 | 1 | |||
26 | 91 | Dominik Farnbacher Marc Goossens Ryan Hunter-Reay |
4 | GTLM | SRT Motorsports | 1:46.043 | +7.413 | 2 | |||
27 | 97 | Stefan Mücke Darren Turner Pedro Lamy Richie Stanaway Paul Dalla Lana |
5 | GTLM | Aston Martin Racing | 1:46.118 | +7.488 | 2 | |||
28 | 93 | Jonathan Bomarito Kuno Wittmer Robert Bell |
6 | GTLM | SRT Motorsports | 1:46.134 | +7.504 | 2 | |||
29 | 912 | Patrick Long Michael Christensen Jörg Bergmeister |
7 | GTLM | Porsche North America | 1:46.779 | +8.149 | 8 | |||
30 | 56 | Dirk Müller John Edwards Graham Rahal Dirk Werner |
8 | GTLM | BMW Team RLL | 1:46.877 | +8.247 | 6 | |||
31 | 55 | Bill Auberlen Andy Priaulx Joey Hand Maxime Martin |
9 | GTLM | BMW Team RLL | 1:46.977 | +8.347 | 4 | |||
32 | 57 | Tracy Krohn Niclas Jönsson |
10 | GTLM | Krohn Racing | 1:47.774 | +9.144 | 6 | |||
33 | 45 | Nelson Canache Jr. Spencer Pumpelly Tim Pappas Markus Winkelhock |
1 | GTD | Flying Lizard Motorsports |
1:47.981 | +9.351 | 2 | |||
34 | 58 | Madison Snow Jan Heylen Marco Seefried |
2 | GTD | Snow Racing | 1:48.228 | +9.598 | 5 | |||
35 | 71 | Jim Norman Craig Stanton Norbert Siedler |
3 | GTD | Park Place Motorsports | 1:48.253 | +9.623 | 6 | |||
36 | 22 | Cooper MacNeil Leh Keen Louis-Philippe Dumoulin Shane van Gisbergen |
4 | GTD | Alex Job Racing | 1:46.269 | +9.639 | 3 | |||
37 | 28 | Christian Engelhardt Rolf Ineichen Lance Willsey Klaus Bachler Franz Konrad |
5 | GTD | Dempsey Racing | 1:48.302 | +9.672 | 3 | |||
38 | 18 | Earl Bamber Bradley Blum Ronald Zitza Randy Pobst |
6 | GTD | Mühlner Motorsports America |
1:48.461 | +9.831 | 5 | |||
39 | 556 | Scott Tucker Towsend Bell Bill Sweedler Jeff Segal |
7 | GTD | Level 5 Motorsports | 1:48.475 | +9.845 | 1 | |||
40 | 48 | Bryce Miller René Rast Christopher Haase Matthiew Bell |
8 | GTD | Paul Miller Racing | 1:48.535 | +9.905 | 4 | |||
41 | 32 | Alex Welch James Sofronas Frank Stippler |
9 | GTD | GMG Racing | 1:48.594 | +9.964 | 2 | |||
42 | 81 | Damien Faulkner Patrick Huisman Bob Faieta |
10 | GTD | GB Autosport | 1:48.607 | +9.977 | 4 | |||
43 | 555 | Scott Tucker Towsend Bell Bill Sweedler Jeff Segal |
11 | GTD | Level 5 Motorsports | 1:48.646 | +10.016 | 6 | |||
44 | 23 | Ian James Mario Farnbacher Alex Riberas |
12 | GTD | Team Seattle Alex Job Racing |
1:48.661 | +10.031 | 3 | |||
45 | 35 | Seth Neiman Dion von Moltke Alessandro Latif Filipe Albuquerque |
13 | GTD | Flying Lizard Motorsports |
1:48,675 | +10.045 | 6 | |||
46 | 73 | Patrick Lindsey Kevin Estre Connor De Phillippi Jason Hart Mike Vess |
14 | GTD | Park Place Motorsports | 1:48.727 | +10.097 | 7 | |||
47 | 30 | Henrique Cisneros Kuba Giermaziak Fréderic Makowiecki Christina Nielsen |
15 | GTD | NGT Motorsport | 1:48.738 | +10.108 | 5 | |||
48 | 46 | Charles Putman Charles Espenlaub Oliver Jarvis James Walker |
16 | GTD | Fall-Line Motorsports | 1:48.757 | +10.127 | 3 | |||
49 | 27 | Patrick Dempsey Andrew Davis Joe Foster |
17 | GTD | Dempsey Racing | 1:48.867 | +10.237 | 3 | |||
50 | 70 |
Sylvain Tremblay |
16 | P | SpeedSource | 1:48.882 | +10.252 | 6 | |||
51 | 72 | Siergiej Zlobin Mika Salo Borys Rotenberg |
18 | GTD | SMP/ESM Racing | 1:48.884 | +10.254 | 6 | |||
52 | 51 | Matt Griffin Marco Cioci Michele Rugolo |
19 | GTD | Spirit of Race | 1:48.888 | +10.258 | 3 | |||
53 | 44 | John Potter Andy Lally Brian Wong Ryan Eversley |
20 | GTD | Magnus Racing | 1:48.892 | +10.262 | 5 | |||
54 | 33 | Ben Keating Jeroen Bleekemolen Sebastiaan Bleekemolen Emmanuel Collard |
21 | GTD | Riley Motorsports | 1:48.944 | +10.314 | 2 | |||
55 | 19 | Randy Pobst Earl Bamber Mark Kvamme Robert Gewirtz |
22 | GTD | Mühlner Motorsports America |
1:48.989 | +10.359 | 3 | |||
56 | 07 | James Hinchcliffe Tom Long Joel Miller Tristan Vautier |
17 | P | SpeedSource | 1:49.031 | +10.401 | 6 | |||
57 | 009 | Kenneth Greenberg | 23 | GTD | TRG-AMR | 1:49.044 | +10.414 | 4 | |||
58 | 63 | Alessandro Balzan Jeff Westphal Toni Vilander Lorenzo Case |
24 | GTD | Scuderia Corsa | 1:49.070 | +10.440 | 5 | |||
59 | 49 | Piergiuzeppe Perazzini Gianluca Roda Paolo Ruberti |
25 | GTD | Spirit of Race | 1:49.098 | +10.468 | 2 | |||
60 | 94 | Augusto Farfus Markus Palttala Paul Dalla Lana Dane Cameron |
26 | GTD | Turner Motorsport | 1:49.249 | +10.619 | 8 | |||
61 | 007 | David Block Al Carter James Davison Jonatham Adam Brandon Davis |
27 | GTD | TRG-AMR | 1:39.354 | +10.724 | 8 | |||
62 | 64 | Rod Randall John Farano Kenny Wilden David Empringham |
28 | GTD | Scuderia Corsa | 1:49.667 | +11.037 | 3 |
* poszczególne składy odpowiadają sesji, w której dany pojazd uzyskał swój najlepszy wynik; w innych sesjach, skład załogi mógł być inny
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.