Wnioski po Roar Before the Rolex

W niedzielę zakończył się finałowy sprawdzian przed wyścigiem Rolex 24 at Daytona, pierwszą rundą serii United SportsCar Champioship. Spójrzmy więc jeszcze raz, co zdarzyło się w ten weekend na Florydzie.

Corvette szybsze od Riley, Daytona szybsze od Le Mans

Roar Before the Rolex miał za zadanie m.in. sprawdzić, jak w tym momencie przedstawia się poziom pojazdów startujących w czołowej kategorii P. Na podstawie tych danych, do wyścigu w Daytona Beach przygotowany zostanie Balance of Performance dla poszczególnych modeli – a wygląda na to, że najwięcej "dostanie się" prototypom Corvette, które zdominowały tegoroczny test. Tylko w jednej sesji, najlepszy czas należał do pojazdu innego, niż Corvette DP – za to w aż czterech, konstrukcje te zajęły przynajmniej pierwsze trzy pozycje w tabeli wyników.

Prym wiodły tu załogi Spirit of Daytona, z Richardem Westbrookiem i Mike'em Rockenfellerem oraz Action Express z Sébastienem Bourdais, Christianem Fittipaldim i João Barbosą – jednak i inne Corvette, raz po raz pojawiały się w czołówce i przebijały wyniki zarówno siostrzanych prototypów Daytona, jak i konkurencyjnych Le Mans. Z tych pierwszych, tylko faworyzowana załoga Chip Ganassi nr 01 zdołała wygrać sesję i uzyskać czas nieznacznie gorszy od najlepszego wyniku całego weekendu – prototypy Le Mans miały już z tym duży problem, czy to w przypadku HPD ekipy Extreme Speed Motorsport, czy Morgana od OAK Racing.

Bardzo słabo na tle konkurentów wypadła załoga Pickett Racing, która w tym sezonie może dość brutalnie zakończyć swą dominację w Amerykańskiej Serii Le Mans – w przypadku ekipy SpeedSource od Mazdy, techników czeka natomiast sporo pracy, by gruntownie zmodyfikowane Lole z silnikami diesla w ogóle mogły stawić czoło konkurentom. Mieszane uczucia może mieć tu za to załoga prototypu Deltawing – z jednej strony nie wypadała już tak mizernie, jak w ubiegłorocznym sezonie ALMS – z drugiej, wciąż trochę brakuje im do równorzędnej walki z prototypami ze swojej kategorii.

W Prototype Challenge równy poziom

Nie jest niczym dziwnym, że w przypadku kategorii składającej się z takich samych pojazdów, poziom rywalizacji był wyrównany – w Roar Before the Rolex można jednak stwierdzić, że w tym roku w PC może być naprawdę ciekawie. W czołówce pojawiały się tu niemal wszystkie załogi zapisane do startu w teście – tylko nr 7 od Starworks zajmował dalsze lokaty, dopiero w przedostatniej sesji plasując się na drugim miejscu w stawce. W całej imprezie, najszybszy był za to prototyp nr 8 tegoż zespołu – dzięki świetnemu czasowi z sesji trzeciej, o prawie pół sekundy pokonując konkurentów z CORE Autosports i 8Star Motorsports. Inna sprawa, że akurat w tej kategorii, nadchodzący sezon USCC przynosi najbardziej nietypowe zmiany – przynajmniej cztery krótkie, 45-minutowe wyścigi (po dwa na Kansas Speedawy i w Wirginii) mogą zupełnie zmienić charakter tej rywalizacji.

Corvette w natarciu, słabe wyniki BMW, pech Porsche

Kamuflaż dwóch nowych Corvette C7.R sugerował, że pojazdy te nie są jeszcze ostatecznymi wersjami przygotowanymi do startów – po wynikach na torze Daytona wygląda jednak na to, że owe "ostateczne zmiany" będą raczej osłabiały, niż dopracowywały te samochody. W obecnym kształcie, C7.R górowały nad konkurencją w sporej części sesji – choć z drugiej strony, różnice te nie były znowu tak wyraźne, zwykle zamykając się w granicach 0.3-0.5 sekundy. Dla niektórych obserwatorów oznacza to, że nowe Corvette są po prostu świetnie poskładaną ekipą, a nie pojazdami górującymi nad konkurentami – szczególnie, że jeden z nich bardzo pechowo zakończył testy już pierwszego dnia.

Owym pechowcem była mianowicie załoga nr 911 od Porsche North America, która już w sesji drugiej musiała pożegnać się z weekendowymi zmaganiami na Daytona. W obu piątkowych sesjach, załoga ta należała ścisłej czołówki – i to ona, a nie któraś z Corvette, zaliczyła najlepszy czas tego weekendu w kategorii GTLM. Gdyby załoga nr 911 pojawiła się na torze także w drugi i trzeci dzień testów, Corvette być może wcale nie stałyby się takimi faworytami – niestety, później na torze startowała już tylko załoga nr 912, a ta wypadała w stawce o wiele gorzej.

Kto wie, czy w sezonie 2014 Porsche nie zajmie miejsce fabrycznej ekipy BMW, dotychczasowych głównych konkurentów dla Corvette w Amerykańskiej Serii Le Mans. Na torze Daytona, małe Z4 GTE nie potrafiły doścignąć nie tylko załóg C7.R, ale również fabrycznych Viperów – a i pojedynczy Aston Martin kilkakrotnie wchodził do czołówki, pokonując dwie załogi BMW. Czy to wina owalnego kształtu toru Daytona, czy owe Z4 rzeczywiście nieco odstają od tegorocznych konkurentów? Coś trzeba z tym zrobić – inaczej BMW może stracić status głównych konkurentów dla Corvette, który słusznie mogli sobie przypisywać przez ostatnie trzy lata w serii ALMS.

GT Daytona, czyli Audi, Porsche i inne

Są tu Ferrari, są Aston Martiny, jest BMW, a nawet nowy Viper GT3-R – biorąc jednak pod uwagę wyniki z Roar Before the Rolex, odpowiedź na pytanie "który pojazd zdobędzie mistrzostwo" nasuwa się sama. Porsche albo Audi – te dwie konstrukcje zdominowały weekendowe testy na torze Daytona – po części dlatego, że to właśnie w nich startowały najbardziej cenione ekipy. Mimo przesiadki z Porsche na Audi, wysokiego poziomu nie stracili kierowcy od Flying Lizard Motorsports – a i załoga Porsche od Alex Job Racing, raz po raz plasowała się w czołówce stawki. Nieco gorzej wypadła tu tylko ekipa NGT Motorsports, w której startować będzie nasz jedyny reprezentant, Kuba Giermaziak – mamy jednak nadzieję, że w tym przypadku to dopiero początek, a z czasem Porsche nr 30 ponownie starać się będzie o mistrzostwo swojej kategorii.

W testach, nieźle wypadały także Porsche zespołów Park Place, Snow Racing czy Dempsey Racing – a także Audi od Paul Miller Racing i GMG Racing. Jedynym konkurentem, który zdołał stawić czoło tym dwóm markom, był za to zespół Level 5 Motorsports – jedno z jego Ferrari 458 zdołało wejść do pierwszej dziesiątki tejże kategorii, tracąc do lidera z "Latających Jaszczurek" 0.5 sekundy. Inne pojazdy – wspomniane Aston Martiny, BMW czy nawet pozostałe Ferrari, w tym te startujące z logo Spirit of Race, będące w praktyce amerykańską odnogą utytułowanego zespołu AF Corse – spisywały się na Daytona przeciętnie, a nawet słabo, przez co ich równorzędna walka z Porsche i Audi może tu stać pod sporym znakiem zapytania.

Mimo wszystko, testy Roar były tylko sprawdzianem, który będzie jedną z podstaw do zrównoważenia poszczególnych pojazdów – jak będzie wyglądać to w praktyce, przekonamy się pod koniec stycznia w 24-godzinnej batalii na torze Daytona.

P Nr   Kierowca*   Klasa   Zespół   Rezultat Strata S
1 5

João Barbosa
Christian Fittipaldi
Sébastien Bourdais
1 P Action Express Racing 1:38.630   1
2 90

Richard Westbrook
Michael Valiante
Mike Rockenfeller
2 P Spirit Of Daytona 1:38.898 +0.268 2
3 01



Scott Pruett
Memo Rojas
Jamie McMurray
Sage Karam
Scott Dixon
3 P Chip Ganassi Racing 1:38.980 +0.350 4
4 99


Alex Gurney
John Fogarty
Darren Law
Memo Gidley
4 P GAINSCO
Bob Stallings Racing
1:39.286 +0.656 2
5 9



Brian Frisselle
Burt Frisselle
John Martin
Stefan Johansson
Fabien Giroix
5 P Action Express Racing 1:39.343

+0.713

4
6 10


Wayne Taylor
Max Angelelli
Ricky Taylor
Jordan Taylor
6 P Wayne Taylor Racing 1:39.410 +0.780 1
7 1



Scott Sharp
Ryan Dalziel
David Brabham
7 P Extreme Speed
Motorsports
1:39.750 +1.120 3
8 60


John Pew
Oswaldo Negri Jr
A.J. Allmendinger
Justin Wilson
8 P Michael Shank Racing 1:39.761 +1.131 4
9 02



Scott Dixon
Tony Kanaan
Marino Franchitti
Kyle Larson
Scott Pruett
9 P Chip Ganassi Racing 1:39.913 +1.283 4
10 42


Olivier Pla
Roman Rusinow
Gustavo Yacaman
Martin Plowman

10 P OAK Racing 1:40.284 +1.654 3
11 2


Ed Brown
Johannes van Overbeek
Anthony Lazzaro
Simon Pagenaud
11 P Extreme Speed
Motorsports
1:40.321 +1.691 5
12 0

Andy Meyrick
Katherine Legge
Alexander Rossi
12 P DeltaWing Racing Cars 1:40.508 +1.878 5
13 6


Lucas Luhr
Klaus Graf
Alex Brundle
Tom Dyer
13 P Pickett Racing 1:40.692 +2.062 3
14 31

Eric Curran
Boris Said
Max Papis
14 P Marsh Racing 1:40.735 +2.105 2
15 8

Mirco Schultis
Renger van der Zande
Erix Lux
1 PC Starworks Motorsport 1:42.010 +3.380 3
16 54

Jon Bennett
Colin Braun
Mark Wilkins
2 PC CORE autosport 1:42.468 +3.838 1
17 25
Enzo Potolicchio
Tom Kimber-Smith
3 PC 8Star Motorsports 1:42.575 +3.945 4
18 50


David Hinton
Byron De Foor
Jim Pace
Frank Beck
15 P Highway To Help 1:42.893 +4.263 4
19 87


Chapman Ducote
Sean Rayhall
Doug Bielefeld
Ernesto José Viso
4 PC BAR1 Motorsports 1:43.226 +4.596 1
20 38


Charlie Shears
Jon Brownson
Raphael Matos
Ryan Booth
5 PC Performance Tech
Motorsports
1:43.324 +4.694 7
21 52



Mike Guash
Luis Diaz
David Cheng
Tomy Drissi
James Kovacic
6 PC PR1/Mathiasen
Motorsports
1:43.561 +4.931 4
22 7


Alex Popow
Isaac Tutumlu
Martin Fuentes
Rob Huff
7 PC Starworks Motorsport 1:44.285 +5.655 8
23 911

Nick Tandy
Richard Lietz
Patrick Pilet
1 GTLM Porsche North America 1:45.564 +6.934 2
24 4

Oliver Gavin
Tommy Milner
Robin Liddell
2 GTLM Corvette Racing 1:45.743 +7.113 1
25 3

Jan Magnussen
Anthony Garcia
Ryan Briscoe
3 GTLM Corvette Racing 1:45.792 +7.162 1
26 91

Dominik Farnbacher
Marc Goossens
Ryan Hunter-Reay
4 GTLM SRT Motorsports 1:46.043 +7.413 2
27 97



Stefan Mücke
Darren Turner
Pedro Lamy
Richie Stanaway
Paul Dalla Lana
5 GTLM Aston Martin Racing 1:46.118 +7.488 2
28 93

Jonathan Bomarito
Kuno Wittmer
Robert Bell
6 GTLM SRT Motorsports 1:46.134 +7.504 2
29 912

Patrick Long
Michael Christensen
Jörg Bergmeister
7 GTLM Porsche North America 1:46.779 +8.149 8
30 56


Dirk Müller
John Edwards
Graham Rahal
Dirk Werner
8 GTLM BMW Team RLL 1:46.877 +8.247 6
31 55


Bill Auberlen
Andy Priaulx
Joey Hand
Maxime Martin
9 GTLM BMW Team RLL 1:46.977 +8.347 4
32 57
Tracy Krohn
Niclas Jönsson
10 GTLM Krohn Racing 1:47.774 +9.144 6
33 45


Nelson Canache Jr.
Spencer Pumpelly
Tim Pappas
Markus Winkelhock
1 GTD Flying Lizard
Motorsports
1:47.981 +9.351 2
34 58


Madison Snow
Jan Heylen
Marco Seefried
2 GTD Snow Racing 1:48.228 +9.598 5
35 71


Jim Norman
Craig Stanton
Norbert Siedler
3 GTD Park Place Motorsports 1:48.253 +9.623 6
36 22



Cooper MacNeil
Leh Keen
Louis-Philippe Dumoulin
Shane van Gisbergen
4 GTD Alex Job Racing 1:46.269 +9.639 3
37 28



Christian Engelhardt
Rolf Ineichen
Lance Willsey
Klaus Bachler
Franz Konrad
5 GTD Dempsey Racing 1:48.302 +9.672 3
38 18


Earl Bamber
Bradley Blum
Ronald Zitza
Randy Pobst
6 GTD Mühlner Motorsports
America
1:48.461 +9.831 5
39 556


Scott Tucker
Towsend Bell
Bill Sweedler
Jeff Segal
7 GTD Level 5 Motorsports 1:48.475 +9.845 1
40 48


Bryce Miller
René Rast
Christopher Haase
Matthiew Bell
8 GTD Paul Miller Racing 1:48.535 +9.905 4
41 32

Alex Welch
James Sofronas
Frank Stippler
9 GTD GMG Racing 1:48.594 +9.964 2
42 81

Damien Faulkner
Patrick Huisman
Bob Faieta
10 GTD GB Autosport 1:48.607 +9.977 4
43 555


Scott Tucker
Towsend Bell
Bill Sweedler
Jeff Segal
11 GTD Level 5 Motorsports 1:48.646 +10.016 6
44 23


Ian James
Mario Farnbacher
Alex Riberas
12 GTD Team Seattle
Alex Job Racing
1:48.661 +10.031 3
45 35


Seth Neiman
Dion von Moltke
Alessandro Latif
Filipe Albuquerque
13 GTD Flying Lizard
Motorsports
1:48,675 +10.045 6
46 73




Patrick Lindsey
Kevin Estre
Connor De Phillippi
Jason Hart
Mike Vess
14 GTD Park Place Motorsports 1:48.727 +10.097 7
47 30


Henrique Cisneros
Kuba Giermaziak
Fréderic Makowiecki
Christina Nielsen
15 GTD NGT Motorsport 1:48.738 +10.108 5
48 46


Charles Putman
Charles Espenlaub
Oliver Jarvis
James Walker
16 GTD Fall-Line Motorsports 1:48.757 +10.127 3
49 27

Patrick Dempsey
Andrew Davis
Joe Foster
17 GTD Dempsey Racing 1:48.867 +10.237 3
50 70

Sylvain Tremblay
Tom Long
Tristan Vautier

16 P SpeedSource 1:48.882 +10.252 6
51 72

Siergiej Zlobin
Mika Salo
Borys Rotenberg
18 GTD SMP/ESM Racing 1:48.884 +10.254 6
52 51


Matt Griffin
Marco Cioci
Michele Rugolo
19 GTD Spirit of Race 1:48.888 +10.258 3
53 44



John Potter
Andy Lally
Brian Wong
Ryan Eversley
20 GTD Magnus Racing 1:48.892 +10.262 5
54 33



Ben Keating
Jeroen Bleekemolen
Sebastiaan Bleekemolen
Emmanuel Collard
21 GTD Riley Motorsports 1:48.944 +10.314 2
55 19



Randy Pobst
Earl Bamber
Mark Kvamme
Robert Gewirtz
22 GTD Mühlner Motorsports
America
1:48.989 +10.359 3
56 07


James Hinchcliffe
Tom Long
Joel Miller
Tristan Vautier
17 P SpeedSource 1:49.031 +10.401 6
57 009 Kenneth Greenberg 23 GTD TRG-AMR 1:49.044 +10.414 4
58 63


Alessandro Balzan
Jeff Westphal
Toni Vilander
Lorenzo Case
24 GTD Scuderia Corsa 1:49.070 +10.440 5
59 49


Piergiuzeppe Perazzini
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
25 GTD Spirit of Race 1:49.098 +10.468 2
60 94



Augusto Farfus
Markus Palttala
Paul Dalla Lana
Dane Cameron
26 GTD Turner Motorsport 1:49.249 +10.619 8
61 007




David Block
Al Carter
James Davison
Jonatham Adam
Brandon Davis
27 GTD TRG-AMR 1:39.354 +10.724 8
62 64


Rod Randall
John Farano
Kenny Wilden
David Empringham
28 GTD Scuderia Corsa 1:49.667 +11.037 3

* poszczególne składy odpowiadają sesji, w której dany pojazd uzyskał swój najlepszy wynik; w innych sesjach, skład załogi mógł być inny

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze