Zespoły Muscle Milk Pickett Racing i Risi Competizione otrzymały dwa z czterech zaproszeń do Le Mans 24h przeznaczonych dla uczestników Amerykańskiej Serii Le Mans.
W przeciwieństwie do Europejskiej, a także reaktywowanej w tym roku Azjatyckiej Serii Le Mans, w USA zaproszenia do Le Mans 24h nie są przyznawane na podstawie wyników w danym sezonie. Zmiana ta (która weszła w życie w tym sezonie) spowodowana była faktem, iż niewiele amerykańskich zespołów korzystało z tej szansy, skupiając się bardziej na długodystansowych bataliach w swoim kraju (Sebring, Petit Le Mans) – Amerykanie otrzymują więc pewną pulę zaproszeń, którą następnie rozdają według swoich kryteriów. W ten sposób, do wyścigu w sezonie 2013, prawo do startów otrzymały ekipy Level 5 Motorsport i Conquest Racing w kategorii LMP2 oraz Extreme Speed Motorsports w jednej z kategorii pojazdów GTE – a i tak, ostatecznie skorzystała tu tylko ta pierwsza, dwie pozostałe odstępując swoje miejsca załogom z listy rezerwowej.
Mimo tego, w tym roku ALMS otrzymała jeszcze więcej, bo aż cztery zaproszenia – i dwa z nich już zostały przyznane. Szansę na start otrzymała w kategorii LMP2 załoga Muscle Milk Pickett Racing, która w tym sezonie wygrała kategorię LMP1 Amerykańskiej Serii Le Mans – a która właśnie poinformowała, że w nowym cyklu United SportsCar Championship pojawi się z prototypem LMP2 stworzonym przez warsztat Oreca. Właśnie ten prototyp będzie mógł uczestniczyć także w 24-godzinnej batalii na Pętli de la Sarthe – czy jednak się tam pojawi, tego pewni być nie możemy.
Nieco zaskakującą jest natomiast decyzja co do drugiego prawa startu – otrzymała je ekipa Risi Competizione, dopiero czwarta w tegorocznym sezonie ALMS w kategorii GT (odpowiadającej pojazdom GTE). Ferrari tej ekipy przegrało w tym roku z fabrycznymi Corvette, BMW oraz Viperami – i po części właśnie to sprawiło, że to ten zespół otrzymał szansę na start w czerwcu przyszłego roku w prestiżowym wyścigu w Le Mans. Niemal pewna jest mianowicie obecność fabrycznych ekip Corvette i SRT, nawet, jeśli nie dzięki automatycznym zaproszeniom – a i w przypadku BMW, start w czerwcu uzależniony jest głównie od tego, czy niemiecki producent planuje wystawić tam swoje Z4 GTE.
Nie wiadomo, jak rozdane zostaną pozostałe dwa zaproszenia – czy ponownie otrzyma je mistrz kategorii P2 w ALMS, Level 5 Motorsports, czy np. kolejny z prywatnych zespołów z kategorii GT – o tym dowiemy się wkrótce, być może jeszcze w tym roku.
Sukces | Zespół | Zaproszenie | |
Le Mans 24h 2013 | |||
1. miejsce w LMP1 | Audi Sport Team Joest | LMP1 | |
1. miejsce w LMP2 | OAK Racing | LMP2 | |
1. miejsce w LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey | LMGTE Pro | |
1. miejsce w LMGTE Am | IMSA Performance Matmut | LMGTE Am | |
Europejska Seria Le Mans | |||
1. miejsce w LMP2 | Signatech-Alpine | LMP2 | |
1. miejsce w LMPC | Paul-Loup Chatin Gary Hirsch (Team Endurance Challenge) |
LMP2 | |
1. miejsce w GTE | RAM Racing | LMGTE ProAm | |
2. miejsce w GTE | Proton Competition | LMGTE ProAm | |
2. miejsce w GTC* | AF Corse | LMGTE Am | |
Azjatycka Seria Le Mans | |||
1. miejsce w LMP2 | OAK Racing Total | LMP2 | |
1. miejsce w GTC | AF Corse | LMGTE Am | |
2. miejsce w GTC | Craft Racing | LMGTE Am | |
Amerykańska Seria Le Mans | |||
Przyznane zaproszenie | Muscle Milk Pickett Racing | LMP2 | |
Przyznane zaproszenie | Risi Competizione | LMGTE Pro | |
Przyznane zaproszenie | ? | ||
Przyznane zaproszenie | ? |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.