Aston, BMW i Porsche – fabrycznie!

Aston Martin, BMW i Porsche wspomogą prywatne zespoły, które w przyszłym roku wystartują w rywalizacjach długodystansowych WEC i ALMS. Dla BMW i Porsche będzie to także prezentacja nowych pojazdów GTE.

Dla każdego z producentów, zmiana ta to pewnego rodzaju skok. Łączący się z amerykańską ekipą The Racer’s Group Aston Martin, modelem V12 Vantage GTE rywalizował będzie już w pełnym cyklu zmagań serii ALMS, naprzeciw fabrycznym Corvette, a także BMW, Viperom, Porsche, Lotusom i Ferrari. Wspierająca od lat zespół RLL Team marka BMW, w nowym sezonie ALMS zamieni modele M3 GT na Z4 GTE. W końcu Porsche, razem z niemiecką ekipą Manthey Racing, w startach w sezonie 2013 FIA WEC zaprezentuje nowy model 911 GT3 RSR, oparty na pojazdach typoszeregu 991.

Dla Aston Martina, powrót do regularnych zmagań w ALMS to pierwszy taki sezon od 2006 roku i obecności tam fabrycznych Aston Martinów DBR9 w barwach Aston Martin Racing. W ubiegłym roku, Brytyjczycy próbowali swych sił startując w dwóch rundach ALMS – kalifornijskiej Long Beach oraz na kultowym Laguna Seca – teraz jednak, ekipa postawiła sprzymierzyć się z zespołem The Racer’s Group, który w sezonie 2012 obecny był w klasie GTC amerykańskiej serii.

Nowy zespół otrzymał nieco długą nazwę The Racer’s Group Aston Martin Racing North America, w skrócie zapisany jako TRG – AMR North America. Ich orężem będą najnowsze wersje Aston Martinów V12 Vantage GTE – ale to nie koniec tego, co ma dać współpraca między TRG a Astonem. W ich planach jest także obecność w drugiej serii wyścigów GT i prototypów – Grand-Am Sports Car Series – a także utworzenie markowej serii rywalizacji, gdzie TRG będzie jednym z konkurentów.

W przypadku BMW, o zmianie M3 GT na pojazd oparty najprawdopodobniej na modelu Z4 mówiono już od dawna – tak więc oświadczenie szefa BMW Motorsport, Jensa Marquardta, nie było niczym zaskakującym. Nowy Z4 GTE oparty będzie na znanym z szeregu rywalizacji krajowych i międzynarodowych modelu Z4 GT3 – sam Marquardt stwierdził zresztą, że to właśnie Z4 będzie w najbliższych latach podstawą BMW wśród pojazdów GT.

Pierwszym odbiorcą nowego Z4 GTE będzie Rahal Letterman Langian Team, który od 2009 roku regularnie reprezentuje markę BMW w wyścigach ALMS. Obecnie główny konkurent dla fabrycznych Corvette ma za sobą mistrzostwo w sezonach 2010 i 2011 – a w 2012 przegrał owy pojedynek pomimo prestiżowych zwycięstw w Sebring 12 Hours i 4-godzinnym Road America 500. RLL Team raczej nie pojawi się w przyszłorocznym 24h Le Mans – choć nie jest to niemożliwe.

W przeciwieństwie do dwóch pozostałych producentów, Porsche zwraca w sezonie 2013 uwagę na FIA WEC. Obecne tu do tej pory głównie za sprawą ekipy Team Felbermayr-Proton, w przyszłym roku Porsche AG wystawi do walki dwa nowe 911 GT3 RSR typoszeregu 991 – a pojawią się w nich czołowi fabryczni kierowcy tej marki, którzy w roku 2014 najprawdopodobniej wystartują w fabrycznych prototypach LMP1, przygotowywanych już przez Porsche.

Jak wskazuje sama nazwa, ekipa Team Manthey Porsche AG opierać się będzie na zespole Manthey Racing, który w Porsche wywalczył w tym roku wicemistrzostwo serii International GT Open – a w przeszłości m.in. pięciokrotnie zwyciężał kultową, 24-godzinną batalię na torze Nürburgring. Od zniknięcia Porsche jako zespołu fabrycznego w 1999 roku, właśnie Manthey jest przez nią regularnie wspierany – a tak, jak w tym przypadku, nierzadko brany jako reprezentanta marki w czołowych imprezach GT.

Możliwe, że wszystkie trzy ekipy zobaczymy już 16. marca 2013 na torze Sebring w USA, gdzie w inaugurującym sezon 2013 ALMS wyścigu Sebring 12 Hours często goszczą czołowe ekipy, chcące sprawdzić swoje możliwości przed rywalizacją w innych seriach typu Le Mans. Z pewnością, oczekuje tego wielu fanów GT i Endurance – i my także.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze