Początek Toyoty, koniec dla Audi

Trzy załogi Audi stanęły na czele pierwszej sesji treningowej serii FIA WEC na torze Spa-Francorchamps. Najszybsze w obu kategoriach LMGTE były Ferrari ekipy AF Corse.

Audi czy Toyota – na to pytanie, kibice FIA WEC mogą starać się odpowiedzieć już od niemal roku. W sezonie 2012, wyścig na Spa-Franchorchamps był ostatnią z imprez, na których nowe Toyoty obecne nie były – dlatego więc, wymiar tego pytania w Belgii jest jeszcze większy – i po pierwszej z sesji treningowych, odpowiedź ta wydaje się tu jasna. To może być jednak bardzo złudn0y wniosek – nie tylko dlatego, że jest to, mino wszystko, tylko trening – ale także dlatego, że w pierwszej, „mokrej” części rywalizacji, Toyoty radziły sobie na torze bardzo dobrze, i przez dłuższy czas widniały z czasami lepszymi od trzech Audi. Mniej za to możemy mieć wątpliwości co do ekip Ferrari w kategoriach LMGTE – w obu, pojazdy zaliczały szybkie okrążenia zarówno na mokrym torze w pierwszej godzinie treningu, jak i na wyschniętym w jego części drugiej.

Co do kategorii LMP1, pierwszych wniosków można wysnuć przynajmniej kilka. Toyoty szczególnie dobrze radziły sobie na mokrym torze, w pierwszej godzinie rywalizacji uzyskując najlepsze czasy głównie za sprawą Nicolasa Lapierre i jego zmiennika Alexandra Wurza w nr 7 oraz Sébastiena Buemiego w nr 8. Audi nie były co prawda w tyle, a wyjątkowo dobrze spisywał się zmodyfikowany prototyp nr 3 z długim „tyłem” – te wyszły jednak na czoło dopiero w drugiej części sesji, na suchym już torze wpierw Di Grassi w nr 3, a potem Benoît Tréluer w nr 1 oraz Loïc Duval i Allan McNish w nr 2 konsekwentnie bijąc rezultaty kierowców Toyoty. O ile wersja Toyoty 2013 pozostała na miejscu czwartym – wersję z roku 2012 przebił nawet Nick Heidfeld w prototypie Lola nr 12 Rebelliona, niecałe pół godziny przed metą zostając najlepszym z prototypów niefabrycznych. Gorzej radzili sobie kierowcy z pojazdu Lola nr 13, długo pozostając za pojedynczym HPD od Strakka – ostatecznie jednak Andrea Belicchi zaliczył okrążenie, które tej załodze dało miejsce przed Brytyjczykami.

Brytyjczyk Alex Brundle bardzo dobrze radził sobie za to w pierwszej części sesji w kategorii LMP2, uzyskując czołowe czasy dla pojazdu nr 24 od OAK Racing – ten, jak się okazało, na tym właśnie miejscu owy trening zakończył. W ostatnich 60 minutach, załoga ta nie miała jednak lekko – a w połowie sesji doprowadziła nawet do chwilowego zatrzymania treningu. Po wznowieniu, przez dłuższy czas na czele widniał Nicolas Minassian z prototypu nr 49 od PeCom, za nim szybki był John Martin w nr 26 od G-Drive i Chris Dyson w nr 41 od Greaves Motorsport – a dobrze sprawowały się również dwa Lotusy, zajmując wtedy miejsca 4. i 5. Pół godziny przed końcem sesji, do czołówki LMP2 powróciła OAK Racing dzięki Ricardo Gonzalezowi w nr 35 i Olivierowi Pla w nr 24 – a najlepszy czas uzyskał Martin. Kwadrans przed końcem sesji, Pla wszedł na miejsce trzecie – a 5 minut później zaliczył czołowy czas, spychając na dalsze miejsca pojazdy G-Drive i PeCom. Przed prototypem nr 35 od OAK znalazł się natomiast Oreca 03 ekipy Delta-ADR.

W GTE Pro, o ile w pierwszych 60 minutach kierowcy dwóch Ferrari od AF Corse mieli jeszcze problemy z Porsche i Aston Martinami – w drugiej połowie sesji, rywalizacja miała już miejsce głównie między kierowcami dwóch 458 Italia. Początkowo, na czele mogliśmy prócz Gianmaria Bruniego w nr 51 i Toniego Vilandera w nr 71 widzieć m.in. Richarda Lietza w Porsche nr 92 czy Bruno Sennę w Aston Martinie nr 98 – i to właśnie od tego ostatniego, w połowie sesji, czoło przejął Giancarlo Fisichella w Ferrari nr 51. Jemu, to miejsce odebrał dopiero Kamui Kobayashi w nr 71 – Fisichella dość szybko jednak powrócił na pozycję lidera. Na trzecie miejsce, przed Aston Martina nr 98 wszedł Romain Dumas w Porsche nr 92 – ten jednak, w ostatnim kwadransie musiał uznać wyższość kierowcy innego V8 Vantage GTE – Stefana Mücke w nr 97. Załoga nr 51 natomiast, ostatecznie przegrała wewnętrzny pojedynek w AF Corse z Toni Vilanderem – nawet, gdy czas Fisichelli poprawił pod koniec Gianmaria Bruni.

AF Corse okazało się najszybsze także w kategorii GTE Am – tu jednak miało ono konkurentów w Ferrari także w innych załogach – szczególnie w nr 81 od 8Star Motorsports, którą po części zespół ten wspiera. To właśnie z nim, dwie załogi AF Corse – nr 54, a przede wszystkim Matt Griffin w nr 61 – miały problemy w pierwszym z treningów – w pierwszej jego połowie, tylko przez chwilę pokonani przez Gianlucego Rodę w Porsche nr 88 od Proton Competition. W ostatnich 60 minutach, na czele wyszedł natomiast Enzo Potolicchio w nr 61 – jednak pół godziny przed końcem sesji zmiennik Griffina, Marco Cioci, pokonał czas Wenezuelczyka, i z jedynym wynikiem poniżej 2:23 pozostał na tej pozycji już do końca. Ferrari nr 81 ostatecznie uległo także Jamie Campbell-Walterowi w Aston Martinie nr 96 – a niewiele gorszy od załogi z USA był Jean-Karl Vernay w Porsche nr 76 od IMSA.

Poz Nr Kierowcy P (K) Zespół Samochód Rezultat
1   1  

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler

1

Audi Sport
Team Joest
Audi R18
e-tron quattro
2:01,972
2   2  

Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish

2

Audi Sport
Team Joest
Audi R18
e-tron quattro
2:02,312
(+0,340)
3   3  

Marc Gené
Oliver Jarvis
Lucas Di Grassi

3

Audi Sport
Team Joest
Audi R18 e-tron
quattro "longtail"
2:02,339
(+0,367)
4   7  

Alexander Wurz
Nicolas Lapierre
Kazuki Nakajima
4 Toyota Racing Toyota TS030
Hybrid 2013
2:02,856
(+0,884)
5  12 

Nicolas Prost
Neel Jani
Nick Heidfeld
5 Rebellion Racing

Lola B12/60
Toyota

2:02,941
(+0,969)
6   8  

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
6 Toyota Racing Toyota TS030
Hybrid 2012
2:03,143
(+1,171)
7  13 

Andrea Belicchi
Mathias Beche
Congfu Cheng
7 Rebellion Racing Lola B12/60
Toyota
2:03,889
(+1,917)
8  21 

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane

8

Strakka Racing HPD ARX-03c 2:05,813
(+3,841)
9  24 

Olivier Pla
David Heinemeier-Hansson
Alex Brundle
1 OAK Racing Morgan OAK
Nissan
2:10,318
(+8,346)
10  26 

Roman Rusinov
John Martin
Mike Conway
2

G-Drive Racing Oreca 03
Nissan
2:10,508
 (+0,190)
11  49 

Luis Pérez-Companc
Nicolas Minassian
Pierre Kaffer
3 Pecom Racing Oreca 03
Nissan
2:10,702
 (+0,384)
...    

...

           
20  71 
Kamui Kobayashi
Toni Vilander
1 AF Corse Ferrari 458
Italia GTC
2:20,395
(+18,423)
21  51 

Gianmaria Bruni
Giancarlo Fisichella

2

AF Corse Ferrari 458
Italia GTC
2:20,797
 (+0,402)
22  97 

Darren Turner
Stefan Mücke
Peter Dumbreck

3 Aston Martin Racing Aston Martin
V8 Vantage GTE
2:20,974
 (+0,579)
...    

...

           
27  61 

Jack Gerber
Matt Griffin
Marco Cioci

1

AF Corse Ferrari 458
Italia GTC
2:22,890
(+20,918)
28  96 

Roald Goethe
Stuart Hall
Jamie Campbell-Walter
2 Aston Martin Racing Aston Martin
V8 Vantage GTE
2:23,438
 (+0,548)
29  81 

Vicente Potolicchio
Rui Aguas
Matteo Malucelli
3 8 Star Motorsports Ferrari 458
Italia GTC
2:23,918
 (+1,028)

Kategorie:  LMP1   LMP2   GTE Pro   GTE Am 
Porgubiono nazwiska kierowców, którzy uzyskali najlepsze czasy swoich załóg
Pełne wyniki znajdziesz klikając TUTAJ

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze