Całe podium dla Audi, sprytny manewr AMR

Zespół Audi Sport zajął całe podium wyścigu FIA WEC na torze Spa-Francorchamps. Taktycznie, drugie miejsce w GTE Pro przejął od zespołu AF Corse jeden z Aston Martinów.

Całe podium dla Audi na Spa-Francorchamps jest powtórką wyniku z ubiegłego roku, kiedy to cztery prototypy tej marki zajęły miejsca na czele – tym razem jednak, niemiecki producent miał tu za konkurenta fabryczną ekipę Toyoty. Zaraz po starcie, m.in. wskutek błędu startującego z pole position André Lotterera, na drugie miejsce przesunęła się zmodernizowana Toyota z nr 7 – najciekawszym elementem tego pojedynku była jednak końcówka drugiej godziny, kiedy to prowadzący w Toyocie nr 7 Nicolas Lapierre, przez ponad 30 minut bezpośrednio bronił się przed atakami Loïca Duvala z Audi nr 2. Audi nr 1 odrabiało natomiast w owym czasie stratę spowodowaną kapciem na początku godziny drugiej, a „dłuższy” pojazd nr 3 walczył z Toyotą nr 8. Niestety, zapowiadająca się na niezwykle ciekawą rywalizacja Toyoty z Audi, 2,5  godziny przed końcem wyścigu legła w gruzach – Toyota nr 7 niespodziewanie zjechała do boksów, a po półgodzinnym postoju, ekipa poinformowała o zakończeniu wyścigu z powodu awarii hybrydowego układu napędowego. Wyraźnie słabszej Toyocie nr 8 nie pomogło nawet taktycznie opóźnianie pit-stopów – ta dojechała do mety na miejscu czwartym.

Wśród prywatnych prototypów LMP1, jeszcze w pierwszej części wyścigu Strakka Racing doganiała dwie Lole ekipy Rebellion – po kontakcie z jednym z prototypów LMP2, różnica między tymi ekipami stopniowo wzrastała – i ostatecznie pytaniem było jedynie, który z pojazdów ze Szwajcarii stanie najwyżej wśród załóg niefabrycznych. Tym zgodnie z oczekiwaniami okazał się, regularnie startujący w tym sezonie WEC pojazd nr 12.

Średnio interesująca była walka wśród pojazdów LMP2, gdzie już od początku widać było, kto i w jakiej kolejności najprawdopodobniej znajdzie się na podium. Tylko do pierwszej serii pit-stopów, prowadzenie od zespołu PeCom przejęła załoga nr 24 od OAK Racing – a wciąż i wciąż podążał za nimi prototyp ekipy JOTA, występujący w Spa gościnnie jako ubiegłoroczny zwycięzca w tej kategorii. Dramat miał miejsce natomiast w zespole Delta-ADR, który pod koniec pierwszej godziny uległ dość poważnie wyglądającemu wypadkowi – po nim i krótkiej neutralizacji, o miejsce czwarte walczyły już załogi OAK nr 35 i G-Drive, gdyż regularnie psuły się nowe Lotusy i Lola ekipy Gulf Racing. W drugiej połowie wyścigu JOTA Sport podjęła próbę pokonania konkurentów opóźniając pit-stopy – ostatecznie jednak załoga nr 38 musiała zadowolić się trzecim miejscem. Jedyną szansą na zmianę lidera było uszkodzenie koła przez ekipę PeCom, które na godzinę przed końcem rywalizacji dało szansę na zwycięstwo załodze OAK nr 24 – Argentyńczycy ostatecznie jednak znów odzyskali prowadzenie i na metę dojechali jako pierwsi.

W kategorii GTE Pro, bardzo szybko prowadzenie od Aston Martina przejęły dwa Ferrari od AF Corse – szczególnie pojazd nr 51, który na czele był nawet pomimo dwóch kar nałożonych za przewinienia w trakcie oraz po neutralizacji. Karę, załoga ta mogła otrzymać również za kontakt w ostatniej godzinie z Porsche nr 91, przez który Niemcy zmuszeni byli wycofać się z rywalizacji – tu jednak sędziowie zdecydowali się kierowców Ferrari nie karać. Za dwoma Ferrari podążały dwa Aston Martin, przedzielone (do momentu kolizji z Ferrari) przez Porsche nr 91 – w drugiej połowie wyścigu, ekipa jako kolejna postawiła na atak taktyczny – i ten okazał się sukcesem dla załogi nr 98, który na mecie dojechał przed załogą AF Corse nr 71. Drugi z Aston Martinów, nr 97, był czwarty – a wyraźnie wolniejsza była załoga nr 99, przez cały wyścig widniejąc za pozostałymi pojazdami tej kategorii.

Wśród pojazdów GTE Pro, zaraz po starcie na czoło wyszło Ferrari nr 81 od 8Star Motorsports – i jak się okazało, była to jedyna zmiana na pozycji lidera tej kategorii w całym wyścigu. Zwycięzcy z Silverstone, „duńska” załoga nr 95 Aston Martina, tym razem zajęła miejsce drugie – choć początkowo spadła na trzecie, a w dodatku, po udanej próbie powrotu Duńczycy zaliczyli pechowy kontakt z prototypem LMP1 Strakka, przez co spadli za kolegów z nr 96 oraz Corvette nr 50 ekipy Larbre. Corvette okazała się konkurentem dla Aston Martinów w walce o najniższy stopień podium – i choć pokonana przez załogę nr 95, ostatecznie wygrała ona ciągnący się w drugiej połowie wyścigu pojedynek z załogą nr 96. Tylko na początku, w tej rywalizacji uczestniczyło również Porsche ekipy Proton – a wyjątkowo słabo wypadły załogi AF Corse, zajmując dwa ostatnie miejsca.

Zakończenie relacji z wyścigu…

Kiedy na godzinę przed końcem rywalizacji wydawało się, że w LMP2 zwycięzca jest już znany – Pierre Kaffer z PeCom musiał zaliczyć nieoczekiwany pit-stop, przebijając oponę – i nagle okazało się, że prowadzący przez większą część rywalizacji zespół z Argentyny zmuszony był walczyć z załogą OAK nr 24 o zwycięstwo w swojej kategorii. Kaffer jechał 7 sekund za Olivierem Pla – za to 12 sekund za Audi nr 3 jechał Sébastien Buemi w Toyocie nr 8, mający w dodatku o jeden pit-stop mniej, niż konkurent. Najprawdopodobniej rozwiązała się natomiast sytuacja w kategorii GTE Pro – dwa Aston Martiny, nr 97 i 98, oraz Porsche nr 91 otrzymały w końcu karę za pit-stopy podczas neutralizacji – co oznaczało, że Ferrari mogły już spokojnie jechać po podwójne zwycięstwo ekipy AF Corse. Sprawę skomplikował jednak incydent między Ferrari nr 51 i Porsche nr 91, który dla Porsche okazał się końcem marzeń o dobrej pozycji na mecie – a dla Bruniego z nr 51 dodatkowym, szybkim pit-stopem. W kategorii GTE Am, nadal o trzecie miejsce walczyli kierowcy Aston Martina nr 96 z Corvette nr 50 – i tu znów na czoło wyszła załoga od Larbre, pół godziny przed końcem rywalizacji mając kilkanaście sekund przewagi.

Po ostatnim pit-stopie Audi nr 1, André Lotterer wyjechał na tor tuż przed Loïciem Duvalem z nr 2 – ten jednak także musiał zjechać na dotankowanie. Oznaczało to, że taktycy Audi nr 1 wykorzystali feralny kapeć pojazdu i w ten sposób umieścili byłych mistrzów na czele stawki – a pojazdy nr 2 i 3 tylko dopełniały podium w całości przeznaczone już dla Audi. Pit-stopy wykorzystała natomiast ekipa PeCom, przywracając pojazd nr 49 przed OAK nr 24 – za to w GTE Pro, o prowadzenie walczył Gianmaria Bruni z (być może nie odwiedzającym już w tym wyścigu alei serwisowej) Frédériciem Makowieckim z Aston Martina nr 98. Pit-stop zaliczył natomiast Darren Turner w nr 97, który wyjechał wyraźnie za drugim Ferrari od AF Corse – a pół godziny przed końcem wyścigu, ostatni już pit-stop zaliczyła załoga PeCom, czekając na zjazd opóźniającego dotankowanie Lucasa Luhra z JOTA Sport. Niemiec zjechał do boksów na 11 minut przed końcem – i mimo wszystko spadł na miejsce trzecie, za OAK nr 24. Ostatecznie w alei serwisowej nie pojawił się natomiast Aston Martin nr 98 – w ten sposób odbierając drugie miejsce załodze Ferrari nr 71 od AF Corse.

P Nr Kierowcy P Zespół  Samochód  Rezultat
1   1  

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler
1 Audi Sport
Team Joest
Audi R18
e-tron quattro
168 okr.
2   2  

Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish
2 Audi Sport
Team Joest
Audi R18
e-tron quattro
+1:05,815
3   3  

Marc Gené
Oliver Jarvis
Lucas Di Grassi
3 Audi Sport
Team Joest
Audi R18 e-tron
quattro longtail
+1:54,992
4   8  

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
4 Toyota Racing Toyota TS030
Hybrid 2012
+ 1 okr.
5  12 

Nicolas Prost
Neel Jani
Nick Heidfeld
5 Rebellion Racing Lola B12/60
Toyota
+ 3 okr.
6  13 

Andrea Belicchi
Mathias Beche
Congfu Cheng
6 Rebellion Racing Lola B12/60
Toyota
+ 3 okr.
(+22,207)
7  21 

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane
7 Strakka Racing HPD ARX-03c + 7 okr.
8  49 

Luis Pérez-Companc
Nicolas Minassian
Pierre Kaffer
1 Pecom Racing Oreca 03
Nissan
+ 11 okr.
9  24 


Olivier Pla
David
Heinemeier-Hansson
Alex Brundle
2 OAK Racing Morgan OAK
Nissan
+ 11 okr.
(+12,581)
10  38 

Simon Dolan
Oliver Turvey
Lucas Luhr
3 Jota Sport  Zytek Z11SN
Nissan
+ 11 okr.
(+28,571)
11  35 

Bertrand Baguette
Ricardo Gonzalez
Martin Plowman
4 OAK Racing Morgan OAK
Nissan
+ 12 okr.
12  26 

Roman Rusinov
John Martin
Mike Conway
5 G-Drive Racing Oreca 03
Nissan
+ 16 okr.
13  45 
Jacques Nicolet
Jean-Marc Merlin
6 OAK Racing Morgan OAK
Nissan
+ 16 okr.
(+2:14,661)
14  32 

Thomas Holzer
Dominik Kraihamer
Jan Charouz
7 Lotus Lotus T128
Praga (Judd)
+ 16 okr.
(+2:15,545)
15  51 
Gianmaria Bruni
Giancarlo Fisichella
1 AF Corse Ferrari 458
Italia GTC
+ 19 okr.
16  98 

Rob Bell
Bruno Senna
Frédéric Makowiecki
2 Aston Martin Racing Aston Martin
V8 Vantage GTE

+ 19 okr.
(+9,060)

17  71 
Kamui Kobayashi
Toni Vilander
3 AF Corse Ferrari 458
Italia GTC
+ 19 okr.
(+10,014)
18  97 

Darren Turner
Stefan Mücke
Peter Dumbreck
4 Aston Martin Racing Aston Martin
V8 Vantage GTE
+ 20 okr.
19  92 

Marc Lieb
Richard Lietz
Romain Dumas
5 Porsche AG
Team Manthey

Porsche 911
RSR (991)

+ 20 okr.
(+2:07,506)
20  99 

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Richie Stanaway
6 Aston Martin Racing Aston Martin
V8 Vantage GTE
+ 21 okr.
21  81 

Vicente Potolicchio
Rui Aguas
Philipp Peter
1 8Star Motorsports Ferrari 458
Italia GTC
+ 21 okr.
(+25,044)
22  95 

Allan Simonsen
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard
2 Aston Martin Racing Aston Martin
V8 Vantage GTE
+ 22 okr.
23  50 

Patrick Bornhauser
Julien Canal
Fernando Rees
3 Larbre Competition Chevrolet Corvette
C6-ZR1
+ 23 okr.
24  31 

Kevin Weeda
Vitantonio Liuzzi
James Rossiter
8 Lotus Lotus T128
Praga (Judd)
+ 24 okr.
25  96 

Roald Goethe
Stuart Hall
Jamie Campbell-Walter
4 Aston Martin Racing Aston Martin
V8 Vantage GTE
+ 24 okr.
(+44,205)
26  88 

Christian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
5 Proton Competition Porsche 911
GT3-RSR (997)
+ 25 okr.
27  76 

Raymond Narac
Christophe Bourret
Jean-Karl Vernay
6 IMSA Performance
Matmut
Porsche 911
GT3-RSR (997)
+ 25 okr.
(+ 42,917)
28  57 

Tracy Krohn
Niclas Jönsson
Maurizio Mediani
7 Krohn Racing Ferrari 458
Italia GTC
+ 26 okr.
29  28 

Fabien Giroix
Frédéric Fatien
Keiko Ihara
9 Gulf Racing
Middle East

Lola B12/80
Coupe Nissan

+ 28 okr.
30  54 

Yannick Mallegol
Jean-Marc Bachelier
Howard Blank
8 AF Corse Ferrari 458
Italia GTC
+ 30 okr.
31  61 

Jack Gerber
Matt Griffin
Marco Cioci
9 AF Corse Ferrari 458
Italia GTC
+ 43 okr.
NSK  91 

Jörg Bergmeister
Patrick Pilet
Timo Bernhard
7 Porsche AG
Team Manthey
Porsche 911
RSR (991)
+ 45 okr.
NSK   7  

Alexander Wurz
Nicolas Lapierre
Kazuki Nakajima
8 Toyota Racing Toyota TS030
Hybrid 2013
+ 69 okr. 
NSK  25 

Tor Graves
Antonio Pizzonia
James Walker
10 Delta-ADR Oreca 03
Nissan
+ 143 okr.
NW  41 

Tom Kimber-Smith
Chris Dyson
Michael Marsal
11 Greaves Motorsport Zytek Z11SN
Nissan
 

Klasy:  LMP1   LMP2   LMGTE Pro   LMGTE Am 
Najlepsze okrążenie: André Lotterer (Audi R18 e-tron quattro) - 2:00,435

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze