Tor Circuit of the Americas, w ten weekend po raz pierwszy zagości ekipy startujące w Długodystansowych Mistrzostwach Świata. Impreza połączona jest z rundą serii ALMS.
Po Formule 1, seria FIA WEC to najważniejsza z rywalizacji goszczących na supernowoczesnym, otwartym w ubiegłym roku torze Circuit of the Americas. 5.5-kilometrowy obiekt leżący niedaleko stolicy stanu Teksas, Austin, dla Amerykanów był od początku miejscem przeznaczonym dla takich właśnie wyścigów – co najlepiej ukazała pierwsza mająca tam miejsce rywalizacja, ubiegłoroczne Grand Prix F1 Stanów Zjednoczonych. Teraz, do tej listy doszły również krajowe wyścigi Rolex Sports Car Series i motocyklowe Mistrzostwa Świata – a w ten weekend odbędzie się tam duża impreza złożona z kolejnych wyścigów długodystansowych. Prócz serii FIA WEC, pod Austin pojawią się mianowicie także pojazdy startujące w Amerykańskiej Serii Le Mans – tak więc fanów tych serii czeka prawdziwa gratka – i długie godziny spędzone bądź to przy transmisjach, bądź też bezpośrednio na trybunach.
Dla kibiców Długodystansowych Mistrzostw Świata, runda na COTA jest jednak również swego rodzaju porażką – 6-godzinny wyścig pod Austin zastąpił mianowicie rundę na torze Sebring, która jako kultowy wyścig długodystansowy, w ubiegłym roku trwała dwa razy dłużej. Także i pojazdów było wtedy więcej, bo aż 64 – wtedy jednak, Sebring łączył owe dwie wymienione już serie, pozwalając walczyć ze sobą większej ilości prototypom LMP1 oraz tym z innych kategorii. Teraz, FIA WEC zapowiedziała start tylko 28 pojazdów – a podobnie, jak w São Paulo, tylko cztery będą należały do czołowej klasy prototypów.
Do walki przystąpią ponownie dwa Audi, Toyota i Lola – załoga z Japonii starając się zrobić to, czego z przyczyn obiektywnych nie udało się jej dokonać na Interlagos. Kolizja z jednym z Lotusów nie pozwoliła wtedy Toyocie powtórzyć ubiegłorocznego triumfu nad Audi – załoga nr 8 będzie więc z pewnością próbowała dokonać tego na „Pętli Ameryk”, przystępując do walki w tradycyjnym składzie: Anthony Davidson, Stéphane Sarrazin i Sébastien Buemi. Ich szanse na tytuł mistrza serii są już raczej niewielkie – choć kto wie, co jeszcze zdarzy się w tym sezonie, skoro runda w USA dopiero rozpoczyna nam drugą część tego sezonu.
Wyścig może być ciekawy także dlatego, że dwie czołowe załogi w klasyfikacji, obie z zespołu Audi Sport, zmieniają się na czele poszczególnych wyścigów – a dzięki triumfowi w Le Mans 24h, lepszą jest jak na razie ta z nr 2. Być może czeka nas więc nie tylko próba odzyskania pozycji przez Toyotę – ale i bratobójczy pojedynek Audi, choć z pewnością starali się oni będą nie dopuścić do fatalnych konsekwencji takiej rywalizacji. Na to, lub na sytuację jak na Interlagos, zapewne czekać będą kierowcy Loli od Rebellion Racing – którzy chyba już tylko w ten sposób mogą załapać się na obecność na podium kategorii LMP1.
W kategorii LMP2, kilka dni przed wyścigiem FIA ostatecznie zatwierdziło dyskwalifikację ekipy G-Drive w Le Mans 24h, przez co załoga nr 26 straciła 30 punktów i już sporo ustępuje czołowym kierowcom tej klasy. Niemniej, zwycięstwo na Interlagos nie pozwala ich skreślać jako potencjalnych kandydatów do mistrzostwa – aby jednak odrobić 49-punktową stratę do liderów, w USA G-Drive będzie musiała także ukończyć wyścig bardzo wysoko. Owymi liderami są wciąż kierowcy prototypu nr 35 od OAK Racing – w Brazylii zwiększyli oni przewagę nad kolegami z pojazdu nr 24 do 14 punktów – a ci, tylko o punkt wyprzedzają argentyńską ekipę PeCom Racing. W przeciwieństwie do G-Drive, inne pozostałe ekipy nie odnosiły w tym sezonie większych sukcesów – i ich szanse na triumf są już bardzo niewielkie. Wśród nich dojdzie do kilku zmian w składach załóg: w Delta-ADR pojawi się Meksykanin Rudy Junco, do Lotusa w miejsce Christopha Bouchut powróci Vitantonio Liuzzi – a w Greaves Motorsport, prócz nieobecnego w Brazylii Toma Kimber-Smitha, pojawi się również Chris Dyson zamiast Gunnara Jeanette.
W GTE Pro czeka nas kolejna odsłona rywalizacji trzech producentów. Jedyną zmianą wśród załóg będzie tu powrót Frédérica Makowieckiego do Aston Martina nr 99 – pozostałe składy będą takie same, jak w Brazylii, co oznacza m.in. ponowną obecność w Astonie nr 98 Nowozelandczyka Richiego Stanawaya. Nowy samochód otrzymają za to Toni Vilander i Kamui Kobayashi, których poprzednie Ferrari spłonęło podczas wyścigu na Interlagos – ważniejszą będzie jednak postawa w USA ich kolegów z załogi nr 51. Giancarlo Fisichella i Gianmaria Bruni tracą już tylko 5 punktów do prowadzących Darrena Turnera i Stefana Mückego z Aston Martina nr 97 – a drugie miejsce Marca Lieba i Richarda Lietza z Porsche nr 92 wciąż w dużej mierze opiera się na ich sukcesie w 24-godzinnym Le Mans.
W GTE Am, po raz kolejny patrzeć będziemy na duńską załogę Aston Martina nr 95. W Brazylii, zastępujący tragicznie zmarłego Allana Simonsena Nicki Thiim, udanie zadebiutował w FIA WEC – niestety, załogę znów dopadło nieszczęście, tym razem w postaci feralnego koła. Czy w USA pech w końcu opuści Duńczyków, przez co wrócą oni do walki o czołowe pozycje w swojej kategorii? Tu znajdują się jak na razie ich koledzy z Astona nr 96, do którego na Austin powróci Roald Goethe – liderami są jednak Jean-Karl Vernay i Raymond Narac z Porsche od IMSA Performance. Kategoria ta wiele będzie znaczyć także dla gospodarzy rundy – tylko tu znajdują się ekipy amerykańskie, trzecia w klasyfikacji generalnej 8Star Motorsports oraz nieco słabsza Krohn Racing. Te dwie startować będą w wyścigowych Ferrari – a jeszcze jednym akcentem amerykańskim jest Corvette zespołu Larbre Competition, który po serii awarii w Brazylii, liczy na bezproblemową jazdę C6.R w USA.
Jako, że impreza łączy serie ALMS i FIA WEC, przy obu zapowiedziach prezentujemy plan uwzględniający obie te rywalizacje. Już we wtorek o 20:00 odbędzie się pierwsza, 4-godzinna i nieobowiązkowa sesja testowa serii ALMS – druga rozpocznie się w czwartek o godzinie 19:30. Tego samego dnia o 16:30 i 21:45 odbędą się analogiczne, choć tylko 2-godzinne sesje testowe FIA WEC. W piątek o godzinie 15:00 rozpocznie się pierwszy trening ALMS, o 16:15 pierwszy serii FIA WEC – a o godzinie 19:40 druga sesja treningowa ALMS. Zaraz po niej nastąpią kwalifikacje ALMS (godzina 20:50) – a po kwalifikacjach, o godzinie 22:25 odbędzie się drugi trening FIA WEC. W sobotę, dzień rozpocznie rozgrzewka ALMS o godzinie 15:00, o 15:40 odbędzie się ostatni trening FIA WEC – a o godzinie 20:00 kwalifikacje Długodystansowych Mistrzostw Świata. Wyścig ALMS rozpocznie się o godzinie 22:45 i potrwa 165 minut – 6-godzinny wyścig FIA WEC odbędzie się natomiast w niedzielę o godzinie 18:00.
Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | ||||
1 |
André Lotterer |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
2 |
Tom Kristensen |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Stéphane Sarrazin |
LMP1 | Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid | |||
12 | Nicolas Prost Neel Jani Nick Heidfeld |
LMP1 | Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota | |||
24 | Olivier Pla David Heinemeier-Hansson Alex Brundle |
LMP2 | OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
25 | Tor Graves Rudy Junco James Walker |
LMP2 | Delta-ADR | Oreca 03 Nissan | |||
26 | Roman Rusinov John Martin Mike Conway |
LMP2 |
|
G-Drive Racing | Oreca 03 Nissan | ||
31 | Kevin Weeda Vitantonio Liuzzi James Rossiter |
LMP2 | Lotus | Lotus T128 | |||
32 | Thomas Holzer Dominik Kraihamer Jan Charouz |
LMP2 | Lotus | Lotus T128 | |||
35 | Bertrand Baguette Ricardo Gonzalez Martin Plowman |
LMP2 | OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
41 |
Christian Zügel |
LMP2 |
Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | |||
45 | Jacques Nicolet Jean-Marc Merlin Erik Maris |
LMP2 | OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
49 | Luis Pérez-Companc Nicolas Minassian Pierre Kaffer |
LMP2 | Pecom Racing | Oreca 03 Nissan | |||
51 |
Gianmaria Bruni |
GTE Pro |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
71 | Kamui Kobayashi Toni Vilander |
GTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
91 | Jörg Bergmeister Patrick Pilet |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey |
Porsche 911 RSR (991) | |||
92 | Marc Lieb Richard Lietz |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey |
Porsche 911 RSR (991) | |||
97 | Darren Turner Stefan Mücke Oliver Gavin |
GTE Pro | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE | |||
98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Richie Stanaway |
GTE Pro | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE | |||
99 | Frédéric Makowiecki Bruno Senna |
GTE Pro | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE | |||
50 | Patrick Bornhauser Julien Canal Fernando Rees |
GTE Am | Larbre Competition | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | |||
57 | Tracy Krohn Niclas Jönsson Maurizio Mediani |
GTE Am | Krohn Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
61 |
Jack Gerber |
GTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
76 | Raymond Narac Christophe Bourret Jean-Karl Vernay |
GTE Am | IMSA Performance Matmut |
Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
81 | Vicente Potolicchio Rui Aguas Matteo Malucelli |
GTE Am | 8Star Motorsports | Ferrari 458 Italia GTC | |||
88 | Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti |
GTE Am | Proton Competition | Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
95 | Nicki Thiim Kristian Poulsen Christoffer Nygaard |
GTE Am | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE | |||
96 | Stuart Hall Jamie Campbell-Walter Roald Goethe |
GTE Am | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.