Rusza Prolog na Paul Ricard

O godzinie 9:00 rozpoczął się Prolog sezonu 2014, tradycyjnie już odbywający się na znanym z testów torze Paul Ricard. Po raz pierwszy, obok siebie staną trzy nowe prototypy LMP1.

Poznaliśmy już barwy nowego Porsche 919, kilka dni temu poznaliśmy także kolory, w jakich startować będą nowe Audi – dzień przed rozpoczęciem testów, swój nowy pojazd ujawniła natomiast Toyota, właśnie na Paul Ricard prezentując swój prototyp TS040 Hybrid. Z zewnątrz, nowy japoński konkurent nie różni się zbyt wiele od poprzednika, te same pozostały także barwy pojazdu – wewnątrz jednak doszło do kilku modyfikacji, z których najważniejszą jest wzrost objętości w silniku oraz układ hybrydowy.

Ta pierwsza wynosi obecnie już nie 3.4, ale 3.7 litra, wytwarzając moc 520 KM – kolejne 480 daje natomiast napęd dodatkowy, składający się z dwóch osobnych układów elektrycznych. Podobnie, jak w modelu TS030, na tylniej osi widnieje układ generator-motor firmy Denso – z przodu pojawił się natomiast analogiczny układ od Aisin AW. Oba układy mają za zadanie odzyskiwać energię podczas hamowania i przekazywać ją do kondensatorów Nisshinbo – a te na każdym okrążeniu będą mogły przekazać na koła do 6 megadżuli, teoretycznie zwiększając moc pojazdu do prawie 1000 KM przez 17 sekund.

We Francji, nowe Toyoty stają do testów naprzeciw nowym hybrydowym Porsche i Audi – a także starszym Lolom B12/60 zespołu Rebellion. Ten potwierdził już, że jego nowe pojazdy wystartują w pierwszym wyścigu sezonu 2014, rundzie na torze Silverstone – nie obyło się jednak bez ciekawostek także na Paul Ricard. Pierwszą jest nowe malowanie Loli, które choć schodzą ze sceny, "poinformowały" o powrocie zespołu do wcześniejszych, "przed-Lotusowych" kolorów – kolejną jest udział w testach Fabio Leimera, ubiegłorocznego mistrza serii GP2, który być może stanie się (a być może już jest) szóstym, ostatnim kierowcą ekipy w sezonie 2014.

Podobnie, jak Rebellion, nowego pojazdu nie pokaże na Paul Ricard także załoga Strakka Racing – ich Dome S103 mogliśmy już zobaczyć na Aerodromie Turwestone w Anglii, jednak problemy z pojazdem sprawiły, że brytyjski zespół musiał zrezygnować ze startu w Prologu. Zgodnie z zapowiedziami, z kategorii LMP2 pojawiły się za to zespoły Millenium Racing i KCMG – a także rosyjskie G-Drive i SMP Racing, których obecność była ostatnio stawiana pod znakiem zapytania ze względu na sytuację polityczną i możliwe zawirowania finansowe u sponsorów, przede wszystkim Banku SMP.

W przypadku pojazdów GTE Pro, poznaliśmy w końcu składy dwóch załóg AF Corse, z których jedna pojawiła się na torze Paul Ricard. Nieco niespodziewanie, w pojeździe nr 71 obok Davide Rigona wystartuje kolejny kierowca z serii GP2, trzeci w ubiegłym roku Brytyjczyk James Calado – w nieobecnym we Francji nr 51 pozostaną Gianmaria Bruni (który jednak pojawi się we Francji) oraz Toni Vilander. Na torze zobaczymy także Ferrari ekipy RAM Racing oraz fabrycznego Aston Martina nr 99 – a także tylko jedno Porsche 911 RSR, pojazd nr 92.

Listę zwieńczy 7 samochodów kategorii GTE Am. Zespół AF Corse przetestuje jeszcze jednego Brytyjczyka z Serii GP2, Sama Birda, który na Paul Ricard będzie profesjonalnym liderem kierowców załogi nr 81 – w jedynym Porsche 911 RSR, pojeździe od Proton Competition (ProSpeed startuje w starszym 911 GT3 RSR) pojawi się natomiast Khaled Al Qubaisi. Pozostałe pięć załóg przyjechało do Francji w zapowiedzianych już składach – i w takowych ruszy dziś do pierwszego dnia testów.

W piątek czeka nas łącznie 10 godzin testów – dwie czterogodzinne sesje rozpoczynające się o 9:00 i 14:00 – a także dwugodzinna "nocna" sesja począwszy od 19:00. Dwie kolejne odbędą się w sobotę. 

Nr   Kierowcy     Zespół   Samochód
1

Tom Kristensen
Loïc Duval
Lucas di Grassi
LMP1-H Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
2

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler
LMP1-H Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
7

Stéphane Sarrazin
Alexander Wurz
Kazuki Nakajima
LMP1-H Toyota Racing Toyota TS030 Hybrid
8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Nicolas Lapierre
LMP1-H Toyota Racing Toyota TS030 Hybrid
14

Marc Lieb
Romain Dumas
Neel Jani
LMP1-H Porsche Team Porsche 919 Hybrid
20

Mark Webber
Brendon Hartley
Timo Bernhard
LMP1-H Porsche Team Porsche 919 Hybrid
12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Mathias Beche
LMP1-L Rebellion Racing Lola B12-60 Toyota
13

Andrea Belicchi
Dominik Kraihamer
Fabio Leimer
LMP1-L Rebellion Racing Lola B12-60 Toyota
22
Fabien Giroix
John Martin
LMP2 Millenium Racing Oreca 03 Nissan
23

Shinji Nakano

LMP2 Millenium Racing Oreca 03 Nissan
26

Roman Rusinov
Olivier Pla
Julien Canal
LMP2 G-Drive Racing Morgan OAK Nissan
27

Siergiej Żłobin
Nicolas Minassian
Maurizio Mediani
LMP2 SMP Racing Oreca 03 Nissan
37

Kirył Ładygin
Wiktor Szajtar
Anton Ładygin
LMP2 SMP Racing Oreca 03 Nissan
47

Matthew Howson
Richard Bradley
Tsuigo Matsuda
LMP2 KCMG Oreca 03 Nissan
52

Matt Griffin
James Rossiter
Álvaro Parente
GTE Pro RAM Racing Ferrari 458 Italia GTC
71

Davide Rigon
Gianmaria Bruni
James Calado
GTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
92

Marco Holzer
Frédéric Makowiecki
Richard Lietz
GTE Pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR
99

Alex MacDowall
Darryl O'Young
Fernando Rees
GTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
53

Johnny Mowlem
Mark Patterson
Ben Collins
GTE Am RAM Racing Ferrari 458 Italia GTC
61

Marco Cioci
Mirco Venturi
Luís Pérez Companc
GTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
75

François Perrodo
Emmanuel Collard
Matthieu Vaxivière
GTE Am ProSpeed Competition Porsche 911 GT3 RSR
81

Steve Wyatt
Michele Rugolo
Sam Bird
GTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
88

Christian Ried
Klaus Bachler
Khaled Al Qubaisi
GTE Am Proton Competition Porsche 911 RSR
90

Vicente Potolicchio
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
GTE Am 8Star Motorsports Ferrari 458 Italia GTC
95
Kristian Poulsen
Nicki Thiim
GTE Am Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze