O godzinie 9:00 rozpoczął się Prolog sezonu 2014, tradycyjnie już odbywający się na znanym z testów torze Paul Ricard. Po raz pierwszy, obok siebie staną trzy nowe prototypy LMP1.
Poznaliśmy już barwy nowego Porsche 919, kilka dni temu poznaliśmy także kolory, w jakich startować będą nowe Audi – dzień przed rozpoczęciem testów, swój nowy pojazd ujawniła natomiast Toyota, właśnie na Paul Ricard prezentując swój prototyp TS040 Hybrid. Z zewnątrz, nowy japoński konkurent nie różni się zbyt wiele od poprzednika, te same pozostały także barwy pojazdu – wewnątrz jednak doszło do kilku modyfikacji, z których najważniejszą jest wzrost objętości w silniku oraz układ hybrydowy.
Ta pierwsza wynosi obecnie już nie 3.4, ale 3.7 litra, wytwarzając moc 520 KM – kolejne 480 daje natomiast napęd dodatkowy, składający się z dwóch osobnych układów elektrycznych. Podobnie, jak w modelu TS030, na tylniej osi widnieje układ generator-motor firmy Denso – z przodu pojawił się natomiast analogiczny układ od Aisin AW. Oba układy mają za zadanie odzyskiwać energię podczas hamowania i przekazywać ją do kondensatorów Nisshinbo – a te na każdym okrążeniu będą mogły przekazać na koła do 6 megadżuli, teoretycznie zwiększając moc pojazdu do prawie 1000 KM przez 17 sekund.
We Francji, nowe Toyoty stają do testów naprzeciw nowym hybrydowym Porsche i Audi – a także starszym Lolom B12/60 zespołu Rebellion. Ten potwierdził już, że jego nowe pojazdy wystartują w pierwszym wyścigu sezonu 2014, rundzie na torze Silverstone – nie obyło się jednak bez ciekawostek także na Paul Ricard. Pierwszą jest nowe malowanie Loli, które choć schodzą ze sceny, "poinformowały" o powrocie zespołu do wcześniejszych, "przed-Lotusowych" kolorów – kolejną jest udział w testach Fabio Leimera, ubiegłorocznego mistrza serii GP2, który być może stanie się (a być może już jest) szóstym, ostatnim kierowcą ekipy w sezonie 2014.
Podobnie, jak Rebellion, nowego pojazdu nie pokaże na Paul Ricard także załoga Strakka Racing – ich Dome S103 mogliśmy już zobaczyć na Aerodromie Turwestone w Anglii, jednak problemy z pojazdem sprawiły, że brytyjski zespół musiał zrezygnować ze startu w Prologu. Zgodnie z zapowiedziami, z kategorii LMP2 pojawiły się za to zespoły Millenium Racing i KCMG – a także rosyjskie G-Drive i SMP Racing, których obecność była ostatnio stawiana pod znakiem zapytania ze względu na sytuację polityczną i możliwe zawirowania finansowe u sponsorów, przede wszystkim Banku SMP.
W przypadku pojazdów GTE Pro, poznaliśmy w końcu składy dwóch załóg AF Corse, z których jedna pojawiła się na torze Paul Ricard. Nieco niespodziewanie, w pojeździe nr 71 obok Davide Rigona wystartuje kolejny kierowca z serii GP2, trzeci w ubiegłym roku Brytyjczyk James Calado – w nieobecnym we Francji nr 51 pozostaną Gianmaria Bruni (który jednak pojawi się we Francji) oraz Toni Vilander. Na torze zobaczymy także Ferrari ekipy RAM Racing oraz fabrycznego Aston Martina nr 99 – a także tylko jedno Porsche 911 RSR, pojazd nr 92.
Listę zwieńczy 7 samochodów kategorii GTE Am. Zespół AF Corse przetestuje jeszcze jednego Brytyjczyka z Serii GP2, Sama Birda, który na Paul Ricard będzie profesjonalnym liderem kierowców załogi nr 81 – w jedynym Porsche 911 RSR, pojeździe od Proton Competition (ProSpeed startuje w starszym 911 GT3 RSR) pojawi się natomiast Khaled Al Qubaisi. Pozostałe pięć załóg przyjechało do Francji w zapowiedzianych już składach – i w takowych ruszy dziś do pierwszego dnia testów.
W piątek czeka nas łącznie 10 godzin testów – dwie czterogodzinne sesje rozpoczynające się o 9:00 i 14:00 – a także dwugodzinna "nocna" sesja począwszy od 19:00. Dwie kolejne odbędą się w sobotę.
Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | ||||
1 | Tom Kristensen Loïc Duval Lucas di Grassi |
LMP1-H | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
2 | André Lotterer Benoît Tréluyer Marcel Fässler |
LMP1-H | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
7 | Stéphane Sarrazin Alexander Wurz Kazuki Nakajima |
LMP1-H | Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid | |||
8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Nicolas Lapierre |
LMP1-H | Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid | |||
14 | Marc Lieb Romain Dumas Neel Jani |
LMP1-H | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | |||
20 | Mark Webber Brendon Hartley Timo Bernhard |
LMP1-H | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | |||
12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Mathias Beche |
LMP1-L | Rebellion Racing | Lola B12-60 Toyota | |||
13 | Andrea Belicchi Dominik Kraihamer Fabio Leimer |
LMP1-L | Rebellion Racing | Lola B12-60 Toyota | |||
22 | Fabien Giroix John Martin |
LMP2 | Millenium Racing | Oreca 03 Nissan | |||
23 | Shinji Nakano |
LMP2 | Millenium Racing | Oreca 03 Nissan | |||
26 | Roman Rusinov Olivier Pla Julien Canal |
LMP2 | G-Drive Racing | Morgan OAK Nissan | |||
27 | Siergiej Żłobin Nicolas Minassian Maurizio Mediani |
LMP2 | SMP Racing | Oreca 03 Nissan | |||
37 | Kirył Ładygin Wiktor Szajtar Anton Ładygin |
LMP2 | SMP Racing | Oreca 03 Nissan | |||
47 | Matthew Howson Richard Bradley Tsuigo Matsuda |
LMP2 | KCMG | Oreca 03 Nissan | |||
52 | Matt Griffin James Rossiter Álvaro Parente |
GTE Pro | RAM Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
71 | Davide Rigon Gianmaria Bruni James Calado |
GTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
92 | Marco Holzer Frédéric Makowiecki Richard Lietz |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR | |||
99 | Alex MacDowall Darryl O'Young Fernando Rees |
GTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
53 | Johnny Mowlem Mark Patterson Ben Collins |
GTE Am | RAM Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
61 | Marco Cioci Mirco Venturi Luís Pérez Companc |
GTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
75 | François Perrodo Emmanuel Collard Matthieu Vaxivière |
GTE Am | ProSpeed Competition | Porsche 911 GT3 RSR | |||
81 | Steve Wyatt Michele Rugolo Sam Bird |
GTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
88 | Christian Ried Klaus Bachler Khaled Al Qubaisi |
GTE Am | Proton Competition | Porsche 911 RSR | |||
90 | Vicente Potolicchio Gianluca Roda Paolo Ruberti |
GTE Am | 8Star Motorsports | Ferrari 458 Italia GTC | |||
95 | Kristian Poulsen Nicki Thiim |
GTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.