Brendon Hartley w Porsche 919 nr 20 był najszybszy pierwszego dnia Prologu na torze Paul Ricard. Samochód tej marki znalazł się na czele także w kategorii GTE.
Chociaż to tylko przedsezonowa rozgrzewka – kibiców z pewnością interesuje to, co w piątek zaprezentował na południu Francji zespół Porsche. Nowy konkurent w walce o mistrzostwo WEC, aż w dwóch z trzech sesji okazał się tym najlepszym – a we wszystkich wyglądał na o wiele większego konkurenta dla dominatorów z Audi, aniżeli Toyota. Czyżby zapowiadał się nam niemiecki pojedynek o puchar WEC? Do tego droga daleka – o wiele bliższe jest natomiast stwierdzenie, że nowa konstrukcja w stawce nie będzie tylko obserwatorem zdarzeń...
Mocnym akcentem, Porsche rozpoczęło testy na Paul Ricard już rano, kiedy to po kwadransie, Mark Webber w nr 20 zszedł do poziomu 1:43.8 – a po kolejnym przebił go Neel Jani w nr 14, zaliczając 1:42.9. Dla tej załogi, ten wynik okazał się być najlepszym w owej sesji – Webber poprawił natomiast swój po godzinie, uzyskując 1:43.260 – a dodatkowo uzyskał rekordową prędkość maksymalną 328.3 km/h. Audi robiło sobie jednak dość duże przerwy, zmniejszając szanse na poprawienie wyniku kierowców z Antypodów – w drugiej połowie sesji udało się to jednak Marcelowi Fässlerowi z nr 2, który o 0.124 sekundy poprawił rezultat Hartleya. Najlepsza z Toyot uzyskała miejsce czwarte, Kazuki Nakajima zaliczając okrążenie w 1:43.9 – a z Loli ekipy Rebellion, szybsza była ta z nr 12, w której Nick Heidfeld uzyskał czas 1:45.551.
Z innych kategorii, w LMP2 rano najszybszy był John Martin z Millenium Racing, który na tor wyjechał dopiero po 106 minutach od startu sesji. Martin jako jedyny zszedł poniżej granicy 1:50 – co nie udało się kierowcom SMP Racing, na czele z Nicolasem Minassianem z nr 27 i Kiryłem Ładyginem z nr 37, a także Richardowi Bradleyowi z KCMG. Problemy nie pozwoliły uzyskać czasów dwóm załogom LMP2, G-Drive oraz drugiej od Millenium Racing.
W GTE Pro, rano nieźle radził sobie nowy prywatny konkurent w stawce, RAM Racing – wszyscy jego kierowcy schodzili poniżej granicy 2:00 – a James Rossiter uzyskał nawet 1:58.7, kończąc sesję na miejscu trzecim. Minimalnie lepszy był Gianmaria Bruni z Ferrari nr 71 od AF Corse – na czele znalazło się natomiast Porsche nr 92, w którym już 90 minut po starcie sesji, wynik lepszy od Bruniego miał na koncie Marco Holzer. Pod jej koniec, kolegę z załogi poprawił jednak Richard Lietz – i to on znalazł się na czele tabeli indywidualnych wyników tej kategorii.
W kategorii GTE Am, słabo trening rozpoczęło Porsche 911 RSR ekipy Proton – lepsze okazało się być starsze 911 GT3 RSR od ProSpeed, uzyskując ostatecznie czwarty wynik sesji. Pierwsze trzy należały natomiast do kierowców Ferrari – przede wszystkim Paolo Rubertiego z 8Star, który już po 36 minutach miał na koncie wynik nie do pobicia. Jeszcze wcześniej, drugi czas sesji uzyskał Marco Cioci z AF Corse nr 61 – a trzeci był Sam Bird, gościnnie startujący w Ferrari nr 81 tego zespołu.
P | Nr | Kierowcy | Zespół | Rezultat | Strata | |||||
1 | 2 | André Lotterer Benoît Tréluyer Marcel Fässler |
1 | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | 1:42.788 | ||||
2 | 14 | Marc Lieb Romain Dumas Neel Jani |
2 | LMP1-H | Porsche Team | 1:42.912 | +0.124 | |||
3 | 20 | Mark Webber Brendon Hartley Timo Bernhard |
3 | LMP1-H | Porsche Team | 1:43.260 | +0.472 | |||
4 | 7 | Stéphane Sarrazin Alexander Wurz Kazuki Nakajima |
4 | LMP1-H | Toyota Racing | 1:43.910 | +1.122 | |||
5 | 1 | Tom Kristensen Loïc Duval Lucas di Grassi |
5 | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | 1:44.164 | +1.376 | |||
6 | 8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Nicolas Lapierre |
6 | LMP1-H | Toyota Racing | 1:44.822 | +2.034 | |||
7 | 12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Mathias Beche |
1 | LMP1-L | Rebellion Racing | 1:45.551 | +2.763 | |||
8 | 13 | Andrea Belicchi Dominik Kraihamer Fabio Leimer |
2 | LMP1-L | Rebellion Racing | 1:47.424 | +4.636 | |||
9 | 22 | Fabien Giroix John Martin |
1 | LMP2 | Millenium Racing | 1:49.284 | +6.496 | |||
10 | 27 | Siergiej Żłobin Nicolas Minassian Maurizio Mediani |
2 | LMP2 | SMP Racing | 1:50.634 | +7.846 | |||
11 | 37 | Kirył Ładygin Wiktor Szajtar Anton Ładygin |
3 | LMP2 | SMP Racing | 1:50.781 | +7.993 | |||
... | ... | ... | ||||||||
13 | 92 | Marco Holzer Frédéric Makowiecki Richard Lietz |
1 | GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | 1:58.080 | +15.292 | |||
14 | 71 | Davide Rigon Gianmaria Bruni James Calado |
2 | GTE Pro | AF Corse | 1:58.643 | +15.855 | |||
15 | 52 | Matt Griffin James Rossiter Álvaro Parente |
3 | GTE Pro | RAM Racing | 1:58.668 | +15.880 | |||
16 | 90 | Vicente Potolicchio Gianluca Roda Paolo Ruberti |
1 | GTE Am | 8Star Motorsports | 1:58.852 | +16.064 | |||
17 | 61 | Marco Cioci Mirco Venturi Luís Pérez Companc |
2 | GTE Am | AF Corse | 1:58.970 | +16.182 | |||
18 | 81 | Steve Wyatt Michele Rugolo Sam Bird |
3 | GTE Am | AF Corse | 1:59.053 | +16.265 |
Po południu, prototyp Porsche okazał się już nie do pobicia – zaledwie 20 minut po starcie, Mark Webber jako pierwszy schodząc poniżej 1:42. Nie on, a Timo Bernhard, okazał się być jednak najszybszym kierowcą sesji popołudniowej, dokładnie w jej połowie uzyskując czas o 0.2 sekundy lepszy od Webbera – a wynik Romaina Dumas z nr 14 wskazywał, że oba Porsche zakończą ten trening na czele tabeli. To, pod sam koniec zburzył jednak André Lotterer z Audi nr 2, zaliczając czas o 0.05 sekundy lepszy od Dumasa – a o 0.2 sekundy gorszy od niego był najlepszy kierowca Toyoty, Stéphane Sarrazin. W sesji drugiej przyśpieszyli kierowcy Rebelliona – najlepszym z nich był ponownie Nick Heidfeld, z czasem już poniżej 1:45.
W kategorii LMP2, rozwinąć skrzydła mógł w końcu Shinji Nakano w prototypie Oreca nr 23 od Millenium Racing – i jak się okazało, to właśnie Japończyk zakończył sesję na czele. Z wynikiem poniżej 1:49, Nakano przebił czas Oliviera Pla z G-Drive oraz kolegi z zespołu, Johna Martina – jego załoga nr 22 była jednak obecna na torze tylko przez pół godziny. Czwarty czas należał do KCMG, a dwa ostatnie do rosyjskiego SMP Racing.
Na czele kategorii GTE Pro po raz kolejny znalazło się Porsche – tym razem za sprawą Frédérica Makowieckiego, który czasem 1:58.041 przebił wynik Jamesa Calado z Ferrari nr 71 oraz Álvaro Parente z RAM Racing. Między nimi znalazły się zresztą dwa pojazdy GTE Am – nie znalazł sie za to Aston Martin, który znów zaprezentował nieco słabszą formę od konkurentów.
Ową dwójką z kategorii GTE Am były załogi 8 Star i AF Corse nr 61 – konkretnie znów Paolo Ruberti, a za nim Mirko Venturi. Dwójka ta zeszła poniżej granicy 1:59 – trzeci był natomiast Klaus Bachler w Porsche 911 RSR ekipy Proton. Tym razem, na końcu stawki znalazło się starsze 911 GT3 RSR od ProSpeed – jednak nawet im udało się zejść poniżej granicy 2 minut.
P | Nr | Kierowcy | Zespół | Rezultat | Strata | |||||
1 | 20 | Mark Webber Brendon Hartley Timo Bernhard |
1 | LMP1-H | Porsche Team | 1:41.788 | ||||
2 | 2 | André Lotterer Benoît Tréluyer Marcel Fässler |
2 | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | 1:42.073 | +0.285 | |||
3 | 14 | Marc Lieb Romain Dumas Neel Jani |
3 | LMP1-H | Porsche Team | 1:42.126 | +0.338 | |||
4 | 7 | Stéphane Sarrazin Alexander Wurz Kazuki Nakajima |
4 | LMP1-H | Toyota Racing | 1:42.356 | +0.568 | |||
5 | 1 | Tom Kristensen Loïc Duval Lucas di Grassi |
5 | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | 1:42.407 | +0.619 | |||
6 | 8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Nicolas Lapierre |
6 | LMP1-H | Toyota Racing | 1:43.959 | +2.171 | |||
7 | 12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Mathias Beche |
1 | LMP1-L | Rebellion Racing | 1:44.806 | +3.018 | |||
8 | 13 | Andrea Belicchi Dominik Kraihamer Fabio Leimer |
2 | LMP1-L | Rebellion Racing | 1:46.915 | +5.127 | |||
9 | 23 | Shinji Nakano |
1 | LMP2 | Millenium Racing | 1:48.970 | +7.182 | |||
10 | 26 | Roman Rusinov Olivier Pla Julien Canal |
2 | LMP2 | G-Drive Racing | 1:49.084 | +7.296 | |||
11 | 22 | Fabien Giroix John Martin |
3 | LMP2 | Millenium Racing | 1:49.432 | +7.644 | |||
... | ... | ... | ||||||||
15 | 92 | Marco Holzer Frédéric Makowiecki Richard Lietz |
1 | GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | 1:58.041 | +16.253 | |||
16 | 71 | Davide Rigon Gianmaria Bruni James Calado |
2 | GTE Pro | AF Corse | 1:58.277 | +16.489 | |||
17 | 90 | Vicente Potolicchio Gianluca Roda Paolo Ruberti |
1 | GTE Am | 8Star Motorsports | 1:58.507 | +16.719 | |||
18 | 81 | Steve Wyatt Michele Rugolo Sam Bird |
2 | GTE Am | AF Corse | 1:58.545 | +16.757 | |||
19 | 52 | Matt Griffin James Rossiter Álvaro Parente |
3 | GTE Pro | RAM Racing | 1:58.679 | +16.891 | |||
20 | 88 | Christian Ried Klaus Bachler Khaled Al Qubaisi |
3 | GTE Am | Proton Competition | 1:59.055 | +17.267 |
I jeszcze sesja wieczorna, w której wyjątkowo krótko obecne było na torze Audi nr 1. Po części właśnie to sprawiło, że na czele treningu znalazły się oba Porsche 919 – z drugiej jednak strony, właśnie wtedy, najlepszy piątkowy wynik uzyskał Brendon Hartley z załogi nr 20. Nowozelandczyk zszedł do poziomu 1:41.3 zaledwie 8 minut po starcie 2-godzinnej sesji – gorszy o sekundę był Neel Jani z nr 14, a w pierwszej trójce znalazła się w końcu także i Toyota, z czasem 1:42.8 uzyskanym przez Stéphane Sarrazina. Audi nr 2 z wynikiem Benoîta Tréluyera było czwarte – a Lole ekipy Rebellion nie wyjechały na tor.
Nie pojawiły się wtedy także dwa prototypy LMP2 – KCMG oraz załoga nr 22 od Millenium Racing – najszybszy w tej klasie był natomiast znów Shinji Nakano. Nie przebił on jednak swojego najlepszego wyniku z piątku, uzyskanego we wcześniejszej sesji – czas 1:49.2 wystarczył mu jednak, by pokonać dwa prototypy od SMP Racing, a nawet krótko obecne na torze Audi nr 1.
W GTE Pro, najszybsze było w końcu Ferrari od AF Corse – tyle tylko, że okazało się ono wolniejsze od najszybszego pojazdu GTE Am, a tym było... Porsche. Davide Rigon jako jedyny w swojej klasie zszedł poniżej granicy 1:59, wyprzedzając Álvaro Parentego z RAM Racing oraz Fernando Reesa z Aston Martina. Porsche nr 92 nie startowało.
Startowało za to podobne Porsche nr 88 od Proton Competition – i to w nim, Klausowi Bachlerowi udało się przebić wynik nawet Davide Rigona. Z czasem na poziomie 1:58.7, Austriak był o całe 3 sekundy lepszy od kolejnego kierowcy z kategorii GTE Am – drugi wynik 2:01.6 należał do Luisa Peréza Companca, a trzeci do Bena Collinsa z RAM Racing. W tej kategorii, nieobecne na torze były aż trzy pojazdy – Aston Martin, Porsche od ProSpeed, a przede wszystkim Ferrari ekipy 8Star.
Dwie sesje czekają nas w sobotę – po czym rozpoczną się już trzy tygodnie oczekiwania na pierwszy wyścig sezonu 2014.
P | Nr | Kierowcy | Zespół | Rezultat | Strata | |||||
1 | 20 | Mark Webber Brendon Hartley Timo Bernhard |
1 | LMP1-H | Porsche Team | 1:41.289 | ||||
2 | 14 | Marc Lieb Romain Dumas Neel Jani |
2 | LMP1-H | Porsche Team | 1:42.426 | +1.137 | |||
3 | 7 | Stéphane Sarrazin Alexander Wurz Kazuki Nakajima |
3 | LMP1-H | Toyota Racing | 1:42.841 | +1.552 | |||
4 | 2 | André Lotterer Benoît Tréluyer Marcel Fässler |
4 | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | 1:43.220 | +1.931 | |||
5 | 8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Nicolas Lapierre |
5 | LMP1-H | Toyota Racing | 1:43.700 | +2.411 | |||
6 | 23 | Shinji Nakano |
1 | LMP2 | Millenium Racing | 1:49.246 | +7.957 | |||
7 | 1 | Tom Kristensen Loïc Duval Lucas di Grassi |
6 | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | 1:49.537 | +8.248 | |||
8 | 27 | Siergiej Żłobin Nicolas Minassian Maurizio Mediani |
2 | LMP2 | SMP Racing | 1:49.853 | +8.564 | |||
9 | 37 | Kirył Ładygin Wiktor Szajtar Anton Ładygin |
3 | LMP2 | SMP Racing | 1:50.696 | +9.407 | |||
10 | 26 | Roman Rusinov Olivier Pla Julien Canal |
4 | LMP2 | G-Drive Racing | 1:51.212 | +9.923 | |||
11 | 88 | Christian Ried Klaus Bachler Khaled Al Qubaisi |
1 | GTE Am | Proton Competition | 1:58.662 | +17.373 | |||
12 | 71 | Davide Rigon Gianmaria Bruni James Calado |
1 | GTE Pro | AF Corse | 1:58.986 | +17.697 | |||
13 | 52 | Matt Griffin James Rossiter Álvaro Parente |
2 | GTE Pro | RAM Racing | 1:59.106 | +17.817 | |||
14 | 99 | Alex MacDowall Darryl O'Young Fernando Rees |
3 | GTE Pro | Aston Martin Racing | 2:00.607 | +19.318 | |||
15 | 61 | Marco Cioci Mirco Venturi Luís Pérez Companc |
2 | GTE Am | AF Corse | 2:01.643 | +20.354 | |||
16 | 53 | Johnny Mowlem Mark Patterson Ben Collins |
3 | GTE Am | RAM Racing | 2:02.521 | +21.232 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.