Porsche zaczyna od czoła

Brendon Hartley w Porsche 919 nr 20 był najszybszy pierwszego dnia Prologu na torze Paul Ricard. Samochód tej marki znalazł się na czele także w kategorii GTE.

Chociaż to tylko przedsezonowa rozgrzewka – kibiców z pewnością interesuje to, co w piątek zaprezentował na południu Francji zespół Porsche. Nowy konkurent w walce o mistrzostwo WEC, aż w dwóch z trzech sesji okazał się tym najlepszym – a we wszystkich wyglądał na o wiele większego konkurenta dla dominatorów z Audi, aniżeli Toyota. Czyżby zapowiadał się nam niemiecki pojedynek o puchar WEC? Do tego droga daleka – o wiele bliższe jest natomiast stwierdzenie, że nowa konstrukcja w stawce nie będzie tylko obserwatorem zdarzeń...

Mocnym akcentem, Porsche rozpoczęło testy na Paul Ricard już rano, kiedy to po kwadransie, Mark Webber w nr 20 zszedł do poziomu 1:43.8 – a po kolejnym przebił go Neel Jani w nr 14, zaliczając 1:42.9. Dla tej załogi, ten wynik okazał się być najlepszym w owej sesji – Webber poprawił natomiast swój po godzinie, uzyskując 1:43.260 – a dodatkowo uzyskał rekordową prędkość maksymalną 328.3 km/h. Audi robiło sobie jednak dość duże przerwy, zmniejszając szanse na poprawienie wyniku kierowców z Antypodów – w drugiej połowie sesji udało się to jednak Marcelowi Fässlerowi z nr 2, który o 0.124 sekundy poprawił rezultat Hartleya. Najlepsza z Toyot uzyskała miejsce czwarte, Kazuki Nakajima zaliczając okrążenie w 1:43.9 – a z Loli ekipy Rebellion, szybsza była ta z nr 12, w której Nick Heidfeld uzyskał czas 1:45.551.

Z innych kategorii, w LMP2 rano najszybszy był John Martin z Millenium Racing, który na tor wyjechał dopiero po 106 minutach od startu sesji. Martin jako jedyny zszedł poniżej granicy 1:50 – co nie udało się kierowcom SMP Racing, na czele z Nicolasem Minassianem z nr 27 i Kiryłem Ładyginem z nr 37, a także Richardowi Bradleyowi z KCMG. Problemy nie pozwoliły uzyskać czasów dwóm załogom LMP2, G-Drive oraz drugiej od Millenium Racing.

W GTE Pro, rano nieźle radził sobie nowy prywatny konkurent w stawce, RAM Racing – wszyscy jego kierowcy schodzili poniżej granicy 2:00 – a James Rossiter uzyskał nawet 1:58.7, kończąc sesję na miejscu trzecim. Minimalnie lepszy był Gianmaria Bruni z Ferrari nr 71 od AF Corse – na czele znalazło się natomiast Porsche nr 92, w którym już 90 minut po starcie sesji, wynik lepszy od Bruniego miał na koncie Marco Holzer. Pod jej koniec, kolegę z załogi poprawił jednak Richard Lietz – i to on znalazł się na czele tabeli indywidualnych wyników tej kategorii.

W kategorii GTE Am, słabo trening rozpoczęło Porsche 911 RSR ekipy Proton – lepsze okazało się być starsze 911 GT3 RSR od ProSpeed, uzyskując ostatecznie czwarty wynik sesji. Pierwsze trzy należały natomiast do kierowców Ferrari – przede wszystkim Paolo Rubertiego z 8Star, który już po 36 minutach miał na koncie wynik nie do pobicia. Jeszcze wcześniej, drugi czas sesji uzyskał Marco Cioci z AF Corse nr 61 – a trzeci był Sam Bird, gościnnie startujący w Ferrari nr 81 tego zespołu.

P Nr   Kierowcy       Zespół   Rezultat Strata
1 2

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler
1 LMP1-H Audi Sport Team Joest 1:42.788  
2 14

Marc Lieb
Romain Dumas
Neel Jani
2 LMP1-H Porsche Team 1:42.912 +0.124
3 20

Mark Webber
Brendon Hartley
Timo Bernhard
3 LMP1-H Porsche Team 1:43.260 +0.472
4 7

Stéphane Sarrazin
Alexander Wurz
Kazuki Nakajima
4 LMP1-H Toyota Racing 1:43.910 +1.122
5 1

Tom Kristensen
Loïc Duval
Lucas di Grassi
5 LMP1-H Audi Sport Team Joest 1:44.164 +1.376
6 8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Nicolas Lapierre
6 LMP1-H Toyota Racing 1:44.822 +2.034
7 12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Mathias Beche
1 LMP1-L Rebellion Racing 1:45.551 +2.763
8 13

Andrea Belicchi
Dominik Kraihamer
Fabio Leimer
2 LMP1-L Rebellion Racing 1:47.424 +4.636
9 22
Fabien Giroix
John Martin
1 LMP2 Millenium Racing 1:49.284 +6.496
10 27

Siergiej Żłobin
Nicolas Minassian
Maurizio Mediani
2 LMP2 SMP Racing 1:50.634 +7.846
11 37

Kirył Ładygin
Wiktor Szajtar
Anton Ładygin
3 LMP2 SMP Racing 1:50.781 +7.993
...       ...         ...      
13 92

Marco Holzer
Frédéric Makowiecki
Richard Lietz
1 GTE Pro Porsche AG Team Manthey 1:58.080 +15.292
14 71

Davide Rigon
Gianmaria Bruni
James Calado
2 GTE Pro AF Corse 1:58.643 +15.855
15 52

Matt Griffin
James Rossiter
Álvaro Parente
3 GTE Pro RAM Racing 1:58.668 +15.880
16 90

Vicente Potolicchio
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
1 GTE Am 8Star Motorsports 1:58.852 +16.064
17 61

Marco Cioci
Mirco Venturi
Luís Pérez Companc
2 GTE Am AF Corse 1:58.970 +16.182
18 81

Steve Wyatt
Michele Rugolo
Sam Bird
3 GTE Am AF Corse 1:59.053 +16.265

Po południu, prototyp Porsche okazał się już nie do pobicia – zaledwie 20 minut po starcie, Mark Webber jako pierwszy schodząc poniżej 1:42. Nie on, a Timo Bernhard, okazał się być jednak najszybszym kierowcą sesji popołudniowej, dokładnie w jej połowie uzyskując czas o 0.2 sekundy lepszy od Webbera – a wynik Romaina Dumas z nr 14 wskazywał, że oba Porsche zakończą ten trening na czele tabeli. To, pod sam koniec zburzył jednak André Lotterer z Audi nr 2, zaliczając czas o 0.05 sekundy lepszy od Dumasa – a o 0.2 sekundy gorszy od niego był najlepszy kierowca Toyoty, Stéphane Sarrazin. W sesji drugiej przyśpieszyli kierowcy Rebelliona – najlepszym z nich był ponownie Nick Heidfeld, z czasem już poniżej 1:45.

W kategorii LMP2, rozwinąć skrzydła mógł w końcu Shinji Nakano w prototypie Oreca nr 23 od Millenium Racing – i jak się okazało, to właśnie Japończyk zakończył sesję na czele. Z wynikiem poniżej 1:49, Nakano przebił czas Oliviera Pla z G-Drive oraz kolegi z zespołu, Johna Martina – jego załoga nr 22 była jednak obecna na torze tylko przez pół godziny. Czwarty czas należał do KCMG, a dwa ostatnie do rosyjskiego SMP Racing.

Na czele kategorii GTE Pro po raz kolejny znalazło się Porsche – tym razem za sprawą Frédérica Makowieckiego, który czasem 1:58.041 przebił wynik Jamesa Calado z Ferrari nr 71 oraz Álvaro Parente z RAM Racing. Między nimi znalazły się zresztą dwa pojazdy GTE Am – nie znalazł sie za to Aston Martin, który znów zaprezentował nieco słabszą formę od konkurentów.

Ową dwójką z kategorii GTE Am były załogi 8 Star i AF Corse nr 61 – konkretnie znów Paolo Ruberti, a za nim Mirko Venturi. Dwójka ta zeszła poniżej granicy 1:59 – trzeci był natomiast Klaus Bachler w Porsche 911 RSR ekipy Proton. Tym razem, na końcu stawki znalazło się starsze 911 GT3 RSR od ProSpeed – jednak nawet im udało się zejść poniżej granicy 2 minut.

P Nr   Kierowcy       Zespół   Rezultat Strata
1 20

Mark Webber
Brendon Hartley
Timo Bernhard
1 LMP1-H Porsche Team 1:41.788  
2 2

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler
2 LMP1-H Audi Sport Team Joest 1:42.073 +0.285
3 14

Marc Lieb
Romain Dumas
Neel Jani
3 LMP1-H Porsche Team 1:42.126 +0.338
4 7

Stéphane Sarrazin
Alexander Wurz
Kazuki Nakajima
4 LMP1-H Toyota Racing 1:42.356 +0.568
5 1

Tom Kristensen
Loïc Duval
Lucas di Grassi
5 LMP1-H Audi Sport Team Joest 1:42.407 +0.619
6 8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Nicolas Lapierre
6 LMP1-H Toyota Racing 1:43.959 +2.171
7 12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Mathias Beche
1 LMP1-L Rebellion Racing 1:44.806 +3.018
8 13

Andrea Belicchi
Dominik Kraihamer
Fabio Leimer
2 LMP1-L Rebellion Racing 1:46.915 +5.127
9 23

Shinji Nakano

1 LMP2 Millenium Racing 1:48.970 +7.182
10 26

Roman Rusinov
Olivier Pla
Julien Canal
2 LMP2 G-Drive Racing 1:49.084 +7.296
11 22
Fabien Giroix
John Martin
3 LMP2 Millenium Racing 1:49.432 +7.644
...       ...         ...      
15 92

Marco Holzer
Frédéric Makowiecki
Richard Lietz
1 GTE Pro Porsche AG Team Manthey 1:58.041 +16.253
16 71

Davide Rigon
Gianmaria Bruni
James Calado
2 GTE Pro AF Corse 1:58.277 +16.489
17 90

Vicente Potolicchio
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
1 GTE Am 8Star Motorsports 1:58.507 +16.719
18 81

Steve Wyatt
Michele Rugolo
Sam Bird
2 GTE Am AF Corse 1:58.545 +16.757
19 52

Matt Griffin
James Rossiter
Álvaro Parente
3 GTE Pro RAM Racing 1:58.679 +16.891
20 88

Christian Ried
Klaus Bachler
Khaled Al Qubaisi
3 GTE Am Proton Competition 1:59.055 +17.267

I jeszcze sesja wieczorna, w której wyjątkowo krótko obecne było na torze Audi nr 1. Po części właśnie to sprawiło, że na czele treningu znalazły się oba Porsche 919 – z drugiej jednak strony, właśnie wtedy, najlepszy piątkowy wynik uzyskał Brendon Hartley z załogi nr 20. Nowozelandczyk zszedł do poziomu 1:41.3 zaledwie 8 minut po starcie 2-godzinnej sesji – gorszy o sekundę był Neel Jani z nr 14, a w pierwszej trójce znalazła się w końcu także i Toyota, z czasem 1:42.8 uzyskanym przez Stéphane Sarrazina. Audi nr 2 z wynikiem Benoîta Tréluyera było czwarte – a Lole ekipy Rebellion nie wyjechały na tor.

Nie pojawiły się wtedy także dwa prototypy LMP2 – KCMG oraz załoga nr 22 od Millenium Racing – najszybszy w tej klasie był natomiast znów Shinji Nakano. Nie przebił on jednak swojego najlepszego wyniku z piątku, uzyskanego we wcześniejszej sesji – czas 1:49.2 wystarczył mu jednak, by pokonać dwa prototypy od SMP Racing, a nawet krótko obecne na torze Audi nr 1.

W GTE Pro, najszybsze było w końcu Ferrari od AF Corse – tyle tylko, że okazało się ono wolniejsze od najszybszego pojazdu GTE Am, a tym było... Porsche. Davide Rigon jako jedyny w swojej klasie zszedł poniżej granicy 1:59, wyprzedzając Álvaro Parentego z RAM Racing oraz Fernando Reesa z Aston Martina. Porsche nr 92 nie startowało.

Startowało za to podobne Porsche nr 88 od Proton Competition – i to w nim, Klausowi Bachlerowi udało się przebić wynik nawet Davide Rigona. Z czasem na poziomie 1:58.7, Austriak był o całe 3 sekundy lepszy od kolejnego kierowcy z kategorii GTE Am – drugi wynik 2:01.6 należał do Luisa Peréza Companca, a trzeci do Bena Collinsa z RAM Racing. W tej kategorii, nieobecne na torze były aż trzy pojazdy – Aston Martin, Porsche od ProSpeed, a przede wszystkim Ferrari ekipy 8Star.

Dwie sesje czekają nas w sobotę – po czym rozpoczną się już trzy tygodnie oczekiwania na pierwszy wyścig sezonu 2014.

P Nr   Kierowcy       Zespół   Rezultat Strata
1 20

Mark Webber
Brendon Hartley
Timo Bernhard
1 LMP1-H Porsche Team 1:41.289  
2 14

Marc Lieb
Romain Dumas
Neel Jani
2 LMP1-H Porsche Team 1:42.426 +1.137
3 7

Stéphane Sarrazin
Alexander Wurz
Kazuki Nakajima
3 LMP1-H Toyota Racing 1:42.841 +1.552
4 2

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler
4 LMP1-H Audi Sport Team Joest 1:43.220 +1.931
5 8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Nicolas Lapierre
5 LMP1-H Toyota Racing 1:43.700 +2.411
6 23

Shinji Nakano

1 LMP2 Millenium Racing 1:49.246 +7.957
7 1

Tom Kristensen
Loïc Duval
Lucas di Grassi
6 LMP1-H Audi Sport Team Joest 1:49.537 +8.248
8 27

Siergiej Żłobin
Nicolas Minassian
Maurizio Mediani
2 LMP2 SMP Racing 1:49.853 +8.564
9 37

Kirył Ładygin
Wiktor Szajtar
Anton Ładygin
3 LMP2 SMP Racing 1:50.696 +9.407
10 26

Roman Rusinov
Olivier Pla
Julien Canal
4 LMP2 G-Drive Racing 1:51.212 +9.923
11 88

Christian Ried
Klaus Bachler
Khaled Al Qubaisi
1 GTE Am Proton Competition 1:58.662 +17.373
12 71

Davide Rigon
Gianmaria Bruni
James Calado
1 GTE Pro AF Corse 1:58.986 +17.697
13 52

Matt Griffin
James Rossiter
Álvaro Parente
2 GTE Pro RAM Racing 1:59.106 +17.817
14 99

Alex MacDowall
Darryl O'Young
Fernando Rees
3 GTE Pro Aston Martin Racing 2:00.607 +19.318
15 61

Marco Cioci
Mirco Venturi
Luís Pérez Companc
2 GTE Am AF Corse 2:01.643 +20.354
16 53

Johnny Mowlem
Mark Patterson
Ben Collins
3 GTE Am RAM Racing 2:02.521 +21.232

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze