Dwie załogi Audi były najszybsze w dwóch sobotnich sesjach Prologu na torze Paul Ricard. Najszybszy wynik testów pozostał jednak w rękach kierowców Porsche.
Jeśli przed Prologiem ktoś jeszcze przypuszczał, że Porsche nie będzie zdolne do równorzędnej walki z Audi i Toyotą – dwa dni testów na torze Paul Ricard znacznie utrudniły takiemu w obronie swojej tezy. Z najszybszym czasem dwudniowego sprawdzianu oraz regularną obecnością w czołówkach poszczególnych sesji, Porsche dowiodło, że będzie to konkurent niezwykle groźny – a być może zrobi ono nawet to, co BMW zrobiło w serii DTM w pierwszym sezonie po powrocie do tamtej rywalizacji. Z pewnością, szybki samochód, świetna załoga i dobrze przygotowany zespół przynoszą Audi poważnego konkurenta w walce o mistrzostwo – a dla Toyoty obawy, że może ona już rzeczywiście spaść z piedestału rywalizacji.
Obie sobotnie sesje, na czele ukończyły załogi Audi – w przedpołudniowej była to załoga nr 1, a konkretnie Tom Kristensen. To właśnie Duńczyk był najbliżej granicy 1:43 – dla obu załóg Porsche zabrakło nieco ponad 0.3 sekundy, przy czym czasy Romaina Dumas i Brendona Hartleya różniły sie o zaledwie jedną Bródkę (dla przypomnienia: 0.003 sekundy). Czwarty Sébastien Buemi z Toyoty nr 8 był już gorszy od Kristensena o 0.7 sekundy – a prawie sekundy zabrakło André Lottererowi z Audi nr 2. Podobnie, jak ekipy fabryczne, czasy gorsze od piątkowych zanotowały także dwie Lole Rebelliona – tu rano najszybszy był Mathias Beche z załogi nr 12.
Z kategorii LMP2, w sobotę na torze nie pojawiły się już prototypy od Millenium Racing – przez co ułatwione zadanie miały dwa Oreca 03 rosyjskiego SMP. To właśnie one, a konkretnie Nicolas Minassian z nr 27 i Kirył Ładygin z nr 37, były najszybsze w sesji porannej – Rosjanin o niewiele przebijając czas rodaka z G-Drive, Romana Rusinowa. Niewiele gorszy był także Matthew Howson z załogi KCMG, który dopełnił stawkę LMP2.
W kategorii GTE Pro, w sobotę na tor powróciło fabryczne Porsche 911 – i rano znów okazało się być najszybsze, Marco Holzer o pół sekundy przebijając czas Álvaro Parentego z Ferrari od RAM Racing. Dopiero trzeci był Gianmaria Bruni z nr 71 od AF Corse – co więcej, oba te Ferrari musiały ustąpić pola jeszcze jednemu 911.
Drugi czas wśród pojazdów GTE zaliczył mianowicie Matthieu Vaxiviére z Porsche nr 75 od ProSpeed – Francuz stając na czele swojej kategorii -Am. Całą sekundę gorszy był Klaus Bachler z Porsche 911 RSR od Proton Competition – a dopiero za nimi znalazły się pojazdy Ferrari, przy czym nr 53 od RAM Racing zaliczył tym razem tylko dwa okrążenia wyjazdowe. Słabo wypadły oba Aston Martiny – pojazd z kategorii GTE Am plasując się przed tym z GTE Pro.
P | Nr | Kierowcy | Zespół | Rezultat | Strata | |||||
1 | 1 | Tom Kristensen Loïc Duval Lucas di Grassi |
1 | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | 1:43.017 | ||||
2 | 14 | Marc Lieb Romain Dumas Neel Jani |
2 | LMP1-H | Porsche Team | 1:43.341 | +0.324 | |||
3 | 20 | Mark Webber Brendon Hartley Timo Bernhard |
3 | LMP1-H | Porsche Team | 1:43.344 | +0.327 | |||
4 | 8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Nicolas Lapierre |
4 | LMP1-H | Toyota Racing | 1:43.764 | +0.747 | |||
5 | 2 | André Lotterer Benoît Tréluyer Marcel Fässler |
5 | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | 1:43.974 | +0.957 | |||
6 | 7 | Stéphane Sarrazin Alexander Wurz Kazuki Nakajima |
6 | LMP1-H | Toyota Racing | 1:44.069 | +1.052 | |||
7 | 12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Mathias Beche |
1 | LMP1-L | Rebellion Racing | 1:47.726 | +4.709 | |||
8 | 13 | Andrea Belicchi Dominik Kraihamer Fabio Leimer |
2 | LMP1-L | Rebellion Racing | 1:48.238 | +5.221 | |||
9 | 27 | Siergiej Żłobin Nicolas Minassian Maurizio Mediani |
1 | LMP2 | SMP Racing | 1:51.318 | +8.301 | |||
10 | 37 | Kirył Ładygin Wiktor Szajtar Anton Ładygin |
2 | LMP2 | SMP Racing | 1:51.652 | +8.635 | |||
11 | 26 | Roman Rusinov Olivier Pla Julien Canal |
3 | LMP2 | G-Drive Racing | 1:51.698 | +8.681 | |||
... | ... | ... | ||||||||
13 | 92 | Marco Holzer Frédéric Makowiecki Richard Lietz |
1 | GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | 1:58.329 | +15.312 | |||
14 | 75 | François Perrodo Emmanuel Collard Matthieu Vaxivière |
1 | GTE Am | ProSpeed Competition | 1:58.641 | +15.624 | |||
15 | 52 | Matt Griffin James Rossiter Álvaro Parente |
2 | GTE Pro | RAM Racing | 1:58.817 | +15.800 | |||
16 | 71 | Davide Rigon Gianmaria Bruni James Calado |
3 | GTE Pro | AF Corse | 1:58.990 | +15.973 | |||
17 | 88 | Christian Ried Klaus Bachler Khaled Al Qubaisi |
2 | GTE Am | Proton Competition | 1:59.617 | +16.600 | |||
18 | 81 | Steve Wyatt Michele Rugolo Sam Bird |
3 | GTE Am | AF Corse | 1:59.682 | +16.665 |
W kończącej Prolog sesji popołudniowej, tylko w kategorii LMP1 pojawiły się wszystkie pojazdy – a najszybszym znów okazało się być Audi, choć tym razem było to R18 z numerem 2. Oba Audi wyjechały na tor po godzinie od startu sesji, załoga nr 1 spędzając na nim w sumie tylko 40 minut – nieco więcej okrążeń przejechali kierowcy nr 2, na czele z Benoîtem Tréluyerem. Sporo czasu na torze przebywały za to dwie Toyoty, Sébastien Buemi z nr 8 uzyskując drugi czas sesji – a dopiero za nimi znalazły się dwa Porsche, z których to z nr 14 również nie przejechało zbyt wielu okrążeń.
Z kategorii LMP2, z toru zniknęła załoga G-Drive – a tym razem, lepszy od dwóch prototypów SMP Racing był siostrzany Oreca 03 zespołu KCMG. W praktyce tylko on przebywał na torze nieco dłużej – oba składy rosyjskiego zespołu zaliczyły łącznie tylko 28 okrążeń. W tej kategorii trudno jest jak na razie określić liderów – szczególnie, że Millenium Racing wystawiła tu tylko część swojego składu, a możliwości nowego prototypu Dome w barwach ekipy Strakka Racing wciąż nie poznaliśmy.
Podobnie zresztą sytuacja wygląda w kategorii GTE Pro, gdzie dobre wyniki Porsche w Prologu tylko częściowo stawiają go ponad konkurentów. Nieobecność czołowej załogi Aston Martina i Toniego Vilandera z AF Corse sugerują, że przeciwnicy 911-stek mogą być silniejsi – nieźle zaprezentowali się za to kierowcy od RAM Racing, Matt Griffin i Álvaro Parente mogąc nieco skomplikować plany kierowcą ekip "fabrycznych". Po południu, ani RAM, ani Porsche na torze nie zobaczyliśmy – szybsze było Ferrari od AF Corse, o 2.5 sekundy przeważając nad Aston Martinem.
Zarówno starsze 911 GT3 RSR, jak i nowsze 911 RSR może za to stać na czele kategorii GTE Am – obie załogi dając się w Prologu we znaki kierowcom od AF Corse czy 8Star. Nowsze 911 od Proton Competition było najszybsze w sesji popołudniowej, o ponad 2 sekundy wyprzedzając Ferrari nr 61 – w sesji nie pojawiły się już jednak załogi nr 81, a także nr 90 od 8Star i 95 od Aston Martina. Co do tego ostatniego, nienajlepsze wyniki w Prologu stawiają pod znakiem zapytania powtórkę ubiegłorocznych sukcesów – z drugiej jednak strony, jego możliwości jeszcze nie znamy.
Poznamy je zapewne podczas pierwszego wyścigu sezonu 2014, rundy na torze Silverstone. Ta odbędzie się 20 kwietnia – a już 1-2 kwietnia, na Paul Ricard, swój oficjalny przedsezonowy test będą miały załogi i zespoły uczestniczące w tegorocznej Europejskiej Serii Le Mans.
P | Nr | Kierowcy | Zespół | Rezultat | Strata | |||||
1 | 2 | André Lotterer Benoît Tréluyer Marcel Fässler |
1 | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | 1:43.423 | ||||
2 | 8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Nicolas Lapierre |
2 | LMP1-H | Toyota Racing | 1:43.615 | +0.192 | |||
3 | 20 | Mark Webber Brendon Hartley Timo Bernhard |
3 | LMP1-H | Porsche Team | 1:43.990 | +0.567 | |||
4 | 14 | Marc Lieb Romain Dumas Neel Jani |
4 | LMP1-H | Porsche Team | 1:44.117 | +0.694 | |||
5 | 7 | Stéphane Sarrazin Alexander Wurz Kazuki Nakajima |
5 | LMP1-H | Toyota Racing | 1:44.954 | +1.531 | |||
6 | 1 | Tom Kristensen Loïc Duval Lucas di Grassi |
6 | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | 1:45.621 | +2.198 | |||
7 | 12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Mathias Beche |
1 | LMP1-L | Rebellion Racing | 1:48.914 | +5.491 | |||
8 | 13 | Andrea Belicchi Dominik Kraihamer Fabio Leimer |
2 | LMP1-L | Rebellion Racing | 1:49.052 | +5.629 | |||
9 | 47 | Matthew Howson Richard Bradley Tsuigo Matsuda |
1 | LMP2 | KCMG | 1:51.071 | +7.648 | |||
10 | 27 | Siergiej Żłobin Nicolas Minassian Maurizio Mediani |
2 | LMP2 | SMP Racing | 1:54.303 | +10.880 | |||
11 | 37 | Kirył Ładygin Wiktor Szajtar Anton Ładygin |
3 | LMP2 | SMP Racing | 1:55.080 | +11.657 | |||
12 | 88 | Christian Ried Klaus Bachler Khaled Al Qubaisi |
1 | GTE Am | Proton Competition | 1:59.042 | +15.619 | |||
13 | 71 | Davide Rigon Gianmaria Bruni James Calado |
1 | GTE Pro | AF Corse | 1:59.701 | +16.278 | |||
14 | 61 | Marco Cioci Mirco Venturi Luís Pérez Companc |
2 | GTE Am | AF Corse | 2:01.394 | +17.971 | |||
15 | 75 | François Perrodo Emmanuel Collard Matthieu Vaxivière |
3 | GTE Am | ProSpeed Competition | 2:01.837 | +18.414 | |||
16 | 99 | Alex MacDowall Darryl O'Young Fernando Rees |
2 | GTE Pro | Aston Martin Racing | 2:02.409 | +18.986 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.