Drugi dzień dla Audi, ale najszybsze Porsche

Dwie załogi Audi były najszybsze w dwóch sobotnich sesjach Prologu na torze Paul Ricard. Najszybszy wynik testów pozostał jednak w rękach kierowców Porsche.

Jeśli przed Prologiem ktoś jeszcze przypuszczał, że Porsche nie będzie zdolne do równorzędnej walki z Audi i Toyotą – dwa dni testów na torze Paul Ricard znacznie utrudniły takiemu w obronie swojej tezy. Z najszybszym czasem dwudniowego sprawdzianu oraz regularną obecnością w czołówkach poszczególnych sesji, Porsche dowiodło, że będzie to konkurent niezwykle groźny – a być może zrobi ono nawet to, co BMW zrobiło w serii DTM w pierwszym sezonie po powrocie do tamtej rywalizacji. Z pewnością, szybki samochód, świetna załoga i dobrze przygotowany zespół przynoszą Audi poważnego konkurenta w walce o mistrzostwo – a dla Toyoty obawy, że może ona już rzeczywiście spaść z piedestału rywalizacji.

Obie sobotnie sesje, na czele ukończyły załogi Audi – w przedpołudniowej była to załoga nr 1, a konkretnie Tom Kristensen. To właśnie Duńczyk był najbliżej granicy 1:43 – dla obu załóg Porsche zabrakło nieco ponad 0.3 sekundy, przy czym czasy Romaina Dumas i Brendona Hartleya różniły sie o zaledwie jedną Bródkę (dla przypomnienia: 0.003 sekundy). Czwarty Sébastien Buemi z Toyoty nr 8 był już gorszy od Kristensena o 0.7 sekundy – a prawie sekundy zabrakło André Lottererowi z Audi nr 2. Podobnie, jak ekipy fabryczne, czasy gorsze od piątkowych zanotowały także dwie Lole Rebelliona – tu rano najszybszy był Mathias Beche z załogi nr 12.

Z kategorii LMP2, w sobotę na torze nie pojawiły się już prototypy od Millenium Racing – przez co ułatwione zadanie miały dwa Oreca 03 rosyjskiego SMP. To właśnie one, a konkretnie Nicolas Minassian z nr 27 i Kirył Ładygin z nr 37, były najszybsze w sesji porannej – Rosjanin o niewiele przebijając czas rodaka z G-Drive, Romana Rusinowa. Niewiele gorszy był także Matthew Howson z załogi KCMG, który dopełnił stawkę LMP2.

W kategorii GTE Pro, w sobotę na tor powróciło fabryczne Porsche 911 – i rano znów okazało się być najszybsze, Marco Holzer o pół sekundy przebijając czas Álvaro Parentego z Ferrari od RAM Racing. Dopiero trzeci był Gianmaria Bruni z nr 71 od AF Corse – co więcej, oba te Ferrari musiały ustąpić pola jeszcze jednemu 911.

Drugi czas wśród pojazdów GTE zaliczył mianowicie Matthieu Vaxiviére z Porsche nr 75 od ProSpeed – Francuz stając na czele swojej kategorii -Am. Całą sekundę gorszy był Klaus Bachler z Porsche 911 RSR od Proton Competition – a dopiero za nimi znalazły się pojazdy Ferrari, przy czym nr 53 od RAM Racing zaliczył tym razem tylko dwa okrążenia wyjazdowe. Słabo wypadły oba Aston Martiny – pojazd z kategorii GTE Am plasując się przed tym z GTE Pro.

P Nr   Kierowcy       Zespół   Rezultat Strata
1 1

Tom Kristensen
Loïc Duval
Lucas di Grassi
1 LMP1-H Audi Sport Team Joest 1:43.017  
2 14

Marc Lieb
Romain Dumas
Neel Jani
2 LMP1-H Porsche Team 1:43.341 +0.324
3 20

Mark Webber
Brendon Hartley
Timo Bernhard
3 LMP1-H Porsche Team 1:43.344 +0.327
4 8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Nicolas Lapierre
4 LMP1-H Toyota Racing 1:43.764 +0.747
5 2

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler
5 LMP1-H Audi Sport Team Joest 1:43.974 +0.957
6 7

Stéphane Sarrazin
Alexander Wurz
Kazuki Nakajima
6 LMP1-H Toyota Racing 1:44.069 +1.052
7 12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Mathias Beche
1 LMP1-L Rebellion Racing 1:47.726 +4.709
8 13

Andrea Belicchi
Dominik Kraihamer
Fabio Leimer
2 LMP1-L Rebellion Racing 1:48.238 +5.221
9 27

Siergiej Żłobin
Nicolas Minassian
Maurizio Mediani
1 LMP2 SMP Racing 1:51.318 +8.301
10 37

Kirył Ładygin
Wiktor Szajtar
Anton Ładygin
2 LMP2 SMP Racing 1:51.652 +8.635
11 26

Roman Rusinov
Olivier Pla
Julien Canal
3 LMP2 G-Drive Racing 1:51.698 +8.681
...       ...         ...       
13 92

Marco Holzer
Frédéric Makowiecki
Richard Lietz
1 GTE Pro Porsche AG Team Manthey 1:58.329 +15.312
14 75

François Perrodo
Emmanuel Collard
Matthieu Vaxivière
1 GTE Am ProSpeed Competition 1:58.641 +15.624
15 52

Matt Griffin
James Rossiter
Álvaro Parente
2 GTE Pro RAM Racing 1:58.817 +15.800
16 71

Davide Rigon
Gianmaria Bruni
James Calado
3 GTE Pro AF Corse 1:58.990 +15.973
17 88

Christian Ried
Klaus Bachler
Khaled Al Qubaisi
2 GTE Am Proton Competition 1:59.617 +16.600
18 81

Steve Wyatt
Michele Rugolo
Sam Bird
3 GTE Am AF Corse 1:59.682 +16.665

W kończącej Prolog sesji popołudniowej, tylko w kategorii LMP1 pojawiły się wszystkie pojazdy – a najszybszym znów okazało się być Audi, choć tym razem było to R18 z numerem 2. Oba Audi wyjechały na tor po godzinie od startu sesji, załoga nr 1 spędzając na nim w sumie tylko 40 minut – nieco więcej okrążeń przejechali kierowcy nr 2, na czele z Benoîtem Tréluyerem. Sporo czasu na torze przebywały za to dwie Toyoty, Sébastien Buemi z nr 8 uzyskując drugi czas sesji – a dopiero za nimi znalazły się dwa Porsche, z których to z nr 14 również nie przejechało zbyt wielu okrążeń.

Z kategorii LMP2, z toru zniknęła załoga G-Drive – a tym razem, lepszy od dwóch prototypów SMP Racing był siostrzany Oreca 03 zespołu KCMG. W praktyce tylko on przebywał na torze nieco dłużej – oba składy rosyjskiego zespołu zaliczyły łącznie tylko 28 okrążeń. W tej kategorii trudno jest jak na razie określić liderów – szczególnie, że Millenium Racing wystawiła tu tylko część swojego składu, a możliwości nowego prototypu Dome w barwach ekipy Strakka Racing wciąż nie poznaliśmy.

Podobnie zresztą sytuacja wygląda w kategorii GTE Pro, gdzie dobre wyniki Porsche w Prologu tylko częściowo stawiają go ponad konkurentów. Nieobecność czołowej załogi Aston Martina i Toniego Vilandera z AF Corse sugerują, że przeciwnicy 911-stek mogą być silniejsi – nieźle zaprezentowali się za to kierowcy od RAM Racing, Matt Griffin i Álvaro Parente mogąc nieco skomplikować plany kierowcą ekip "fabrycznych". Po południu, ani RAM, ani Porsche na torze nie zobaczyliśmy – szybsze było Ferrari od AF Corse, o 2.5 sekundy przeważając nad Aston Martinem.

Zarówno starsze 911 GT3 RSR, jak i nowsze 911 RSR może za to stać na czele kategorii GTE Am – obie załogi dając się w Prologu we znaki kierowcom od AF Corse czy 8Star. Nowsze 911 od Proton Competition było najszybsze w sesji popołudniowej, o ponad 2 sekundy wyprzedzając Ferrari nr 61 – w sesji nie pojawiły się już jednak załogi nr 81, a także nr 90 od 8Star i 95 od Aston Martina. Co do tego ostatniego, nienajlepsze wyniki w Prologu stawiają pod znakiem zapytania powtórkę ubiegłorocznych sukcesów – z drugiej jednak strony, jego możliwości jeszcze nie znamy.

Poznamy je zapewne podczas pierwszego wyścigu sezonu 2014, rundy na torze Silverstone. Ta odbędzie się 20 kwietnia – a już 1-2 kwietnia, na Paul Ricard, swój oficjalny przedsezonowy test będą miały załogi i zespoły uczestniczące w tegorocznej Europejskiej Serii Le Mans. 

P Nr   Kierowcy       Zespół   Rezultat Strata
1 2

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler
1 LMP1-H Audi Sport Team Joest 1:43.423  
2 8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Nicolas Lapierre
2 LMP1-H Toyota Racing 1:43.615 +0.192
3 20

Mark Webber
Brendon Hartley
Timo Bernhard
3 LMP1-H Porsche Team 1:43.990 +0.567
4 14

Marc Lieb
Romain Dumas
Neel Jani
4 LMP1-H Porsche Team 1:44.117 +0.694
5 7

Stéphane Sarrazin
Alexander Wurz
Kazuki Nakajima
5 LMP1-H Toyota Racing 1:44.954 +1.531
6 1

Tom Kristensen
Loïc Duval
Lucas di Grassi
6 LMP1-H Audi Sport Team Joest 1:45.621 +2.198
7 12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Mathias Beche
1 LMP1-L Rebellion Racing 1:48.914 +5.491
8 13

Andrea Belicchi
Dominik Kraihamer
Fabio Leimer
2 LMP1-L Rebellion Racing 1:49.052 +5.629
9 47

Matthew Howson
Richard Bradley
Tsuigo Matsuda
1 LMP2 KCMG 1:51.071 +7.648
10 27

Siergiej Żłobin
Nicolas Minassian
Maurizio Mediani
2 LMP2 SMP Racing 1:54.303 +10.880
11 37

Kirył Ładygin
Wiktor Szajtar
Anton Ładygin
3 LMP2 SMP Racing 1:55.080 +11.657
12 88

Christian Ried
Klaus Bachler
Khaled Al Qubaisi
1 GTE Am Proton Competition 1:59.042 +15.619
13 71

Davide Rigon
Gianmaria Bruni
James Calado
1 GTE Pro AF Corse 1:59.701 +16.278
14 61

Marco Cioci
Mirco Venturi
Luís Pérez Companc
2 GTE Am AF Corse 2:01.394 +17.971
15 75

François Perrodo
Emmanuel Collard
Matthieu Vaxivière
3 GTE Am ProSpeed Competition 2:01.837 +18.414
16 99

Alex MacDowall
Darryl O'Young
Fernando Rees
2 GTE Pro Aston Martin Racing 2:02.409 +18.986

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze