Załoga Porsche nr 14 wystartuje z pole position do wyścigu WEC w Belgii. W zaskakującej końcówce kwalifikacji, pole position wywalczył Marc Lieb.
To była niesamowita walka o pole position, którą w dużej mierze wykreowała specyficzna forma kwalifikacji stosowana w FIA WEC. Zasada liczenia średniej czasów czterech najszybszych okrążeń (dwóch kierowców ma uzyskać po dwa szybkie przejazdy) zmusiła zespoły obecne na torze Spa-Francorchamps do działania – a powodem tego były częste na tym torze, zmienne warunki atmosferyczne. Przez wysychający tor, pierwsi kierowcy wyjeżdżali więc jeszcze na oponach deszczowych, ich zmiennicy walczyli już na "slickach" – a pod koniec sesji, za kierownicę zasiedli ponownie pierwsi kierowcy, by spróbować poprawić swoje wcześniejsze rezultaty. Efektem tego był niesamowity pojedynek przede wszystkim w czołowej kategorii LMP1, gdzie zdobywcę pole position poznaliśmy dopiero na finiszu.
To, że na torze "będzie się działo", zasugerował nam zresztą już sam wyjazd pojazdów na tor – wszystkie fabryczne LMP1 pojawiły się na nim wraz ze startem ich części sesji, jadąc praktycznie jeden-za-drugim. Po pierwszych przejazdach, najszybszy był Sébastien Buemi w Toyocie nr 8, przed Marciem Liebem z Porsche nr 14 i Stéphane Sarrazinem z drugiej TS040H – tego ostatniego, przeskoczył jednak Lucas Di Grassi w Audi nr 1. Już wtedy widać było, że tor pozwala na zastosowanie opon płaskich – dlatego wkrótce, na tor powrócił "na slickach" Marco Bonanomi w Audi nr 3 – a później kolejni kierowcy. Na czele tabeli pojawił się wtedy Marcel Fässler z Audi nr 2 przed Kazuki Nakajimą z Toyoty nr 7 – obu przebił jednak Anthony Davidson, zaliczając świetne czasy 2:00.9 i 2:01.6.
Wkrótce, za Davidsonem pojawili się Neel Jani i Timo Bernhard z dwóch Porsche – i wtedy taktycy poszczególnych ekip stwierdzili, że na suchym już torze warto poprawić czasy pierwszych kierowców, a nie tych walczących. Doszło do nieoczekiwanego obrotu sprawy – prototypy zjechały na drugą zmianę kierowców! Mając do pokonania 2-3 szybkie okrążenia, pierwsi zawodnicy ponownie ruszyli do walki – i tak, na czele przez chwilę pojawił się Lotterer i jego Audi nr 2, wkrótce jednak strącone przez Buemiego z Toyoty. Lotterer nie miał już szans na przebicie załogi Szwajcara – miał je za to Marc Lieb, który niedługo przed końcem sesji poprawił średnią załogi Porsche nr 14 i wyszedł na czoło. Wszystko było już tylko w rękach Buemiego – Szwajcarowi, mimo świetnego wyniku, nie udało się jednak odzyskać prowadzenia – przez co pierwszy raz w tym roku, z pole position mogła się cieszyć ekipa Porsche.
Nieco mniej dramatyczna była rywalizacja wśród prototypów LMP2 – w dodatku bez załogi SMP nr 37, która w treningu poważnie uszkodziła samochód. Tu do walki ruszyli wpierw Olivier Pla z G-Drive przeciw Harremu Tincknellowi z Jota Sport i Richardowi Bradleyowi z KCMG oraz Nicolasowi Minassianowi z SMP nr 27. W pierwszej części sesji, najszybszy był właśnie Minassian – za to Tincknell zjechał zaliczając tylko jedno szybkie okrążenie, jakby przeczuwając swój powrót pod koniec. I rzeczywiście – po udanych przejazdach Marca Gené, Tincknell powrócił za kierownicę prototypu nr 38 – jednak nie dało to załodze Jota Sport sukcesu. Bardzo dobrze pojechali mianowicie Bradley oraz Alexandre Imperatori z KCMG – a równo i szybko jeździli także Minassian i jego zmiennik, Mauricio Mediani. Tylko jeden szybki (najszybszy w tej kategorii) czas zaliczył za to Olivier Pla, drugi pozostawiając jeszcze z początku sesji – przez co razem z Romanem Rusinowem, załoga G-Drive była trzecia.
Mniej akcji związanej z pogodą miało miejsce podczas części kwalifikacji przeznaczonej dla pojazdów GT. Tu nieoczekiwany powrót zaliczył tylko James Calado z Ferrari nr 71 – pozostałe załogi zmieniały się tylko raz. Początkowo, dobrze spisywali się kierowcy Porsche, Marco Holzer i Jörg Bergmeister – wkrótce przeskoczył ich jednak Stefan Mücke z Aston Martina nr 97, a potem także Fernando Rees z tego z numerem 99. Dużo później, szybkie czasy zaliczył Toni Vilander z Ferrari nr 51 – lecz gdy zmienił go Gianmaria Bruni i pokazał swoje możliwości, to właśnie załoga AF Corse stanęła na czele tabeli wyników. Mimo prób podjętych przez Frédérica Makowieckiego z Porsche nr 92 i Darrena Turnera z Aston Martina nr 97, dwa czasy Bruniego poniżej 2:31 były nie do pokonania i zapewniły załodze nr 51 triumf w kwalifikacjach.
Jak się okazało – tym razem załogi GTE Pro były już zdecydowanie szybsze od kierowców GTE Am – dlatego żadna z tych załóg nie przegrała ze zwycięzcą najsłabszej kategorii. Początkowo, najszybszy był tu Paolo Ruberti z 8Star przed Klausem Bachlerem z Proton Competition – Austriak spadł jednak na dalsze miejsca, a na drugie awansował Marco Cioci z załogi nr 61. Co prawda, Włoch zszedł poniżej granicy 2:34 dwukrotnie – lecz tylko minimalnie, za to prowadzący Ruberti miał czas na poziomie 2:33.6. Niestety, dobry wynik Rubertiego zmarnował Vincente Potolicchio – przeciwnikiem zmiennika Ciociego, Mirko Venturiego, stał się natomiast Matthieu Vaxiviére z Porsche nr 75 od Prospeed. Choć nie udało mu się pokonać Włocha, jego jeden czas poniżej granicy 2:34 dał belgijskiej załodze drugie miejsce – trzecie wywalczył natomiast Michele Rugolo, czasem 2:32,9 deklasując konkurentów, niestety mając również dość słabego zmiennika.
Wyścig rozpocznie się jutro o godzinie 14:30.
P | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Średnia | |||||
1 | 14 | Marc Lieb Romain Dumas Neel Jani |
1 | LMP1-H | Porsche Team | M | 2:01,021 | |||
2 | 8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Nicolas Lapierre |
2 | LMP1-H | Toyota Racing | M | + 0,638 | |||
3 | 2 | André Lotterer Benoît Tréluyer Marcel Fässler |
3 | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | M | + 1,301 | |||
4 | 7 | Stéphane Sarrazin Alexander Wurz Kazuki Nakajima |
4 | LMP1-H | Toyota Racing | M | + 1,979 | |||
5 | 20 | Mark Webber Brendon Hartley Timo Bernhard |
5 | LMP1-H | Porsche Team | M | + 2,474 | |||
6 | 1 | Tom Kristensen Loïc Duval Lucas di Grassi |
6 | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | M | + 2,683 | |||
7 | 3 | Felipe Albuquerque Oliver Jarvis Marco Bonanomi |
7 | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | M | + 4,962 | |||
8 | 47 | Matthew Howson Richard Bradley Tsuigo Matsuda |
1 | LMP2 | KCMG | D | + 10,905 | |||
9 | 27 | Siergiej Żłobin Nicolas Minassian Maurizio Mediani |
2 | LMP2 | SMP Racing | M | + 11,553 | |||
10 | 26 | Roman Rusinov Olivier Pla Julien Canal |
3 | LMP2 | G-Drive Racing | D | + 11,945 | |||
11 | 38 | Marc Gené Simon Dolan Harry Tincknell |
4 | LMP2 | Jota Sport | D | + 12,563 | |||
12 | 12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Mathias Beche |
8 | LMP1-L | Rebellion Racing | M | + 13,736 | |||
13 | 51 | Gianmaria Bruni Toni Vilander |
1 | GTE Pro | AF Corse | M | + 31,140 | |||
14 | 97 | Stefan Mücke Darren Turner Bruno Senna |
2 | GTE Pro | Aston Martin Racing | M | + 31,307 | |||
15 | 92 | Marco Holzer Frédéric Makowiecki |
3 | GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | M | + 31,383 | |||
16 | 91 | Patrick Pilet Jörg Bergmeister |
4 | GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | M | + 31,619 | |||
17 | 99 | Alex MacDowall Darryl O'Young Fernando Rees |
5 | GTE Pro | Aston Martin Racing | M | + 31,872 | |||
18 | 71 | Davide Rigon James Calado |
6 | GTE Pro | AF Corse | M | + 32,374 | |||
19 | 61 | Marco Cioci Mirco Venturi Luís Pérez Companc |
1 | GTE Am | AF Corse | M | + 32,764 | |||
20 | 75 | François Perrodo Emmanuel Collard Matthieu Vaxivière |
2 | GTE Am | ProSpeed Competition | M | + 32,783 | |||
21 | 81 | Steve Wyatt Michele Rugolo Andrea Bertolini |
3 | GTE Am | AF Corse | M | + 32,841 | |||
22 | 88 | Christian Ried Klaus Bachler Khaled Al Qubaisi |
4 | GTE Am | Proton Competition | M | + 33,630 | |||
23 | 90 | Vicente Potolicchio Gianluca Roda Paolo Ruberti |
5 | GTE Am | 8Star Motorsports | M | + 34,150 | |||
24 | 60 | Raffaele Gianmaria Peter Mann Lorenzo Casé |
6 | GTE Am | AF Corse | M | + 34,443 | |||
25 | 98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Christoffer Nygaard |
7 | GTE Am | Aston Martin Racing | M | + 38,192 | |||
26 | 95 | David Heinemeier-Hansson Kristian Poulsen Nicki Thiim |
8 | GTE Am | Aston Martin Racing | M | + 38,206 | |||
27 | 13 | Andrea Belicchi Dominik Kraihamer Fabio Leimer |
9 | LMP1-L | Rebellion Racing | M | ||||
28 | 37 | Kirył Ładygin Wiktor Szajtar Anton Ładygin |
5 | LMP2 | SMP Racing | M |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.