Kierowcy Toyoty mistrzami LMP1!

Załoga Toyoty nr 7 wygrała 6-godzinny wyścig WEC w Bahrajnie. Tytuły mistrzów czołowej kategorii zapewnili sobie Anthony Davidson i Sébastien Buemi.

Choć nie tak wyobrażali sobie oni zdobycie tytułu mistrza – jedenaste miejsce na mecie wystarczyło, by przy czwartej pozycji Audi nr 2, to oni zapewnili sobie tegoroczny puchar. Anthony Davidson i Sébastien Buemi zostali właśnie nowymi Mistrzami Świata Endurance – po rundzie w Bahrajnie ich przewaga wystarcza, by wyścig w Brazylii był dla nich tylko formalnością. Załoga nr 8 została pierwszą, która w WEC pokonała kierowców Audi Sport – a dzięki triumfowi drugiej załogi Toyoty, niewiele brakuje jej również do wygranej z Audi w kategorii producentów. Po wyścigu w Bahrajnie poznaliśmy również mistrzów w obu kategoriach GT – za to dramatyczna końcówka załogi nr 27 sprawiła, że do końca sezonu będzie się toczyć walka w kategorii LMP2.

Tuż po rozpoczęciu ostatniej godziny wyścigu, Toyota nr 7 zjechała na kolejny pit-stop, Alex Wurz powracając na tor tuż przed Neelem Janim z Porsche nr 14. Szwajcarowi nie udało się jednak wyprzedzić Austriaka – choć Wurza bardziej zastanawiało, czy uda mu się dojechać do mety na jednym zbiorniku paliwa. Z pewnością, pit-stop musiał zaliczyć prowadzący wówczas Mark Webber – lecz nawet przy bardzo szybkim zjeździe Toyoty, 30-sekundowa przewaga Australijczyka mogła wystarczyć, by to Porsche pierwsze przejechało linię mety. W konsekwencji, Wurz rozpoczynał pościg za Webberem, który zaczął tracić ową przewagę – przez co na ostatni pit-stop, Australijczyk zjechał już na trzy kwadranse przed końcem.

Jak się jednak okazało, Toyota nie potrzebowała już kolejnego pit-stopu – gdy więc po raz ostatni zjechał Jani, sytuacja była już praktycznie jasna. Oba Porsche traciły do Toyoty około 50 sekund, i tylko wewnętrzna rywalizacja między dwoma 919 mogła zmienić sytuację na podium. Webber ustąpił pola Janiemu, którego załoga widnieje wyżej w klasyfikacji generalnej – a obaj mogli się cieszyć z pierwszego wspólnego podium na mecie. Poza podium znalazły się Audi nr 2 i nr 1 – a sklasyfikowani na jedenastej pozycji Sébastien Buemi i Anthony Davidson zapewnili sobie tytuł mistrzów sezonu 2014.

W kategorii LMP1-L, ostatnia część wyścigu była pechowa dla załogi Rebelliona nr 12 – przez co to nie ona, a nr 13 dojechała do mety za prototypami LMP1-H. Pewni już mistrzowie tej podkategorii, do mety dojechali na miejscu ósmym – a po raz kolejny, w stawce zabrakło Lotusa.

Niespodziewane zwycięstwo w wyścigu w kategorii LMP2, w ostatniej godzinie przypieczętowała ekipa KCMG. Walczącemu dla załogi SMP nr 27 Nicolas Minassian nie odrobił 50-sekundowej straty z końca godziny piątej – w dodatku, wskutek kontaktu z Audi nr 1 musiał on pojawić się w boksach. I tak, jego wynik na mecie mógł jednak zwiększyć przewagę Siergieja Żłobina nad załogą G-Drive do 13 punktów – lecz na kwadrans przed metą doszło do sensacyjnego zwrotu...

Nagle, z prototypu Oreca 03R zaczął ulatniać się dym, który wkrótce przerodził się w niewielki pożar. Minassianowi udało się dojechać do boksów, gdzie natychmiast pożar ugaszono – niestety, pojazd nie wyjechał już na tor i nie został sklasyfikowany. W ten zaskakujący sposób, cenne 15 punktów (+1 za wygrane kwalifikacje) zdobyli kierowcy Ligiera od G-Drive, obejmując prowadzenie w klasyfikacji generalnej – i teraz to Siergiej Żłobin będzie musiał starać się odrobić 8-punktową stratę do liderów. Nie takie przewagi odrabiał jednak Rosjanin – wystarczy wspomnieć o 21-punktowej stracie załogi Żłobina w tegorocznej, Europejskiej Serii Le Mans...

W kategorii GTE Pro doszło do sytuacji podobnej do tej z LMP1 – na początku godziny szóstej, do boksów zjechał Aston Martin nr 97. Darrena Turnera zastanawiało, czy jadącemu w Ferrari nr 51 Toniemu Vilanderowi uda się dojechać do mety bez zjazdu – 40 minut przed metą, przewaga Fina wynosiła raptem 20 sekund. Swoje pit-stopy, szybko zaliczyły także oba Porsche – w przypadku Jörga Bergmeistera, jego strata do Jamesa Calado z Ferrari nr 71 była minimalna, mógł więc i bez zjazdu Ferrari przejąć pozycję na podium. Ostatnie pół godziny nie zmieniły jednak układu w stawce – Vilander zwyciężył i przypieczętował mistrzostwo załodze AF Corse nr 51 – a James Calado utrzymał 3-sekundową przewagę nad Porsche.

Do małej niespodzianki doszło w kategorii GTE Am – do mety, na czele wyścigu pozostała załoga Aston Martina nr 95, Nicki Thiim zdobywając puchar sezonu 2014 dla regularnych kierowców załogi, Davida Heinemeiera-Hanssona i Kristiana Poulsena. Drugie miejsce, w ostatniej godzinie przejął jednak Michele Rugolo z Ferrari nr 81 – Włochowi również udało się dojechać do mety bez szóstego zjazdu. Jadący podczas ostatniej zmiany Paul Dalla Lanego w Aston Martinie nr 98 ukończył wyścig jako trzeci – co przy czwartym miejscu Porsche od Proton Competition zapewniło załodze Kanadyjczyka drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. 

P Nr Kierowcy   Klasa Zespół   Rezultat
1 7

Stéphane Sarrazin
Alexander Wurz
Mike Conway
1 LMP1-H Toyota Racing 195 okr.
2 14

Marc Lieb
Romain Dumas
Neel Jani
2 LMP1-H Porsche Team +50.460
3 20

Mark Webber
Brendon Hartley
Timo Bernhard
3 LMP1-H Porsche Team +57.268
4 2

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler
4 LMP1-H Audi Sport Team Joest +1 okr.
5 1

Tom Kristensen
Loïc Duval
Lucas di Grassi
5 LMP1-H Audi Sport Team Joest +2 okr.
6 13

Andrea Belicchi
Dominik Kraihamer
Fabio Leimer
1 LMP1-L Rebellion Racing +7 okr.
7 12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Mathias Beche
2 LMP1-L Rebellion Racing +13 okr.
8 47

Matthew Howson
Richard Bradley
Alexandre Imperatori
1 LMP2 KCMG +14  okr.
9 37

Kirył Ładygin
Wiktor Szajtar
Anton Ładygin
2 LMP2 SMP Racing +17 okr.
10 35

David Cheng
Keiko Ihara
Mark Patterson
3 LMP2 OAK Racing (+49.848)
11 8
Anthony Davidson
Sébastien Buemi
6 LMP1-H Toyota Racing +18 okr.
12 26

Roman Rusinov
Olivier Pla
Julien Canal
4 LMP2 G-Drive Racing (+1:43.701)
13 51
Gianmaria Bruni
Toni Vilander
1 GTE Pro AF Corse +22 okr.
14 97
Stefan Mücke
Darren Turner
2 GTE Pro Aston Martin Racing (+1.879)
15 71
Davide Rigon
James Calado
3 GTE Pro AF Corse (+45.743)
16 91

Richard Lietz
Jörg Bergmeister
Nick Tandy
4 GTE Pro Porsche AG Team Manthey (+48.267)
17 92
Patrick Pilet
Frédéric Makowiecki
5 GTE Pro Porsche AG Team Manthey +23 okr.
18 95

David Heinemeier-Hansson
Kristian Poulsen
Nicki Thiim
1 GTE Am Aston Martin Racing (+1:51.417)
19 81

Stephen Wyatt
Michele Rugolo
Andrea Bertolini
2 GTE Am AF Corse +24 okr.
20 98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Christoffer Nygaard
3 GTE Am Aston Martin Racing (+24.812)
21 88

Christian Ried
Klaus Bachler
Khaled Al Qubaisi
4 GTE Am Proton Competition +25 okr.
22 90

Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Matteo Cressoni
5 GTE Am 8Star Motorsports (+1:00.804)
23 61

Jeff Segal
Alessandro Pier Guidi
Alaksandr Talkanitsa
6 GTE Am AF Corse (+1:13.348)
24 99

Alex MacDowall
Abdulaziz Al-Faisal
Fernando Rees
6 GTE Pro Aston Martin Racing (+1:18.819)
25 75

François Perrodo
Emmanuel Collard
Matthieu Vaxivière
7 GTE Am ProSpeed Competition (+1:53.668)
NSK 27

Siergiej Żłobin
Nicolas Minassian
Maurizio Mediani
- LMP2 SMP Racing +24 okr.
NSK 9

Simon Trummer
Nathanaël Berthon
Pierre Kaffer
- LMP1-L Lotus +194 okr.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze