Rozstrzygnięcie w Brazylii

Już w tą niedzielę, wyścig w Brazylii zakończy tegoroczny sezon Mistrzostw Świata Endurance. Po rundzie w Bahrajnie, wciąż niepoznani są m.in. mistrzowie kategorii LMP2.

Poprzednia runda WEC przesądziła o większości pierwszych miejsc w klasyfikacjach generalnych. Przerwanie dominacji kierowców Audi jest tu największym wydarzeniem tegorocznego sezonu – wciąż jednak nieznany jest mistrz wśród producentów, do którego również spore szanse ma Toyota. Podobna sytuacja panuje zresztą także wśród fabrycznych ekip GT, gdzie o ile załoga AF Corse zapewniła sobie już tytuł mistrza, to Ferrari musi jeszcze potwierdzić swój status – najciekawszą będzie jednak z pewnością kategoria LMP2. Dość niewielka różnica między liderem i wiceliderem, przy tylko czterech obecnych załogach oznacza rywalizację o każdy metr – a pewnikiem jest tu jedynie, że mistrzostwo zgarnie ekipa pod flagą Rosji.

W przypadku prototypów LMP1-H, przejęcie mistrzostwa wśród producentów przez Audi będzie niezwykle trudne. Przewaga 40 punktów Toyoty, przy łącznie 44 do zdobycia w jednej rundzie przez dwa samochody, to praktycznie przepaść – Audi musiałoby zwyciężyć i mieć oba prototypy na podium, a Toyota w ogóle nie dojechać do mety. Bardziej możliwe jest więc, że to Toyota przejmie drugie miejsce wśród kierowców – przewaga Audi nr 2 nad Toyotą nr 7 wynosi 13 punktów, i nawet powtórka z Bahrajnu wystarczyłaby, ażeby to Wurz i Sarrazin uplasowali się za kolegami z nr 8. Z drugiej jednak strony, Austriak i Francuz mają tylko 2 punkty przewagi nad Lucasem Di Grassim i kończącym karierę Tomem Kristensenem – a ponadto, szansę na podium mają również kierowcy Porsche nr 14, tracąc do Toyoty 12 punktów.

Wśród prototypów LMP1-L, wszystkie karty zostały już rozdane – do walki w Lotusie staną więc tylko Pierre Kaffer i Lucas Auer. Dobrze byłoby, gdyby zmazali oni plamę, którą samochód dał podczas rundy w Bahrajnie, kończąc wyścig już na pierwszym okrążeniu – sęk jednak w tym, że zależy to głównie właśnie od pojazdu.

Jedynym nieprzyznanym jeszcze pucharem mistrzów jest za to puchar kategorii LMP2 – i z pewnością, to w tą stronę zwróconych będzie wiele oczu podczas rundy w Brazylii. Zaskakujący zwrot akcji w końcówce wyścigu w Bahrajnie odmienił losy całej tej rywalizacji – jeszcze na godzinę przed metą, to Siergiej Żłobin powiększał 8-punktową przewagę nad załogą Ligiera od G-Drive. Niespodziewana awaria prototypu Oreca sprawiła jednak, że na czoło wyszli Julien Canal, Olivier Pla i Roman Rusinow – i to oni startować będą na Interlagos z 8-puntkową zaliczką.

Przy tylko czterech startujących pojazdach, liczyć się jednak będzie każdy układ w tabeli wyników – pytanie tylko, czy warto tu brać pod uwagę wyniki z ELMS. Jeśli tak, to większe szanse ma tu jednak Żłobin – w końcu to on był członkiem załogi, która odrobiła 21-punktową stratę w kategorii GTE – za to jak tam spisywał się nowy Ligier, najlepiej pokazuje chęć pozbycia się go przez ekipę Thiriet TDS po zaledwie pół roku użytkowania. W WEC, Ligier był jednak skutecznym narzędziem do walki o mistrzostwo – i tu, może on przesłonić fatalną postawę siostrzanego pojazdu w Europie.

W kategorii GTE Pro, już w Bahrajnie dopięli swego Gianmaria Bruni i Toni Vilander – w Brazylii pozostaje im więc utrzymanie 25-punktowej przewagi wśród producentów nad Porsche. Te, jeśli chodzi o kierowców, plasują się obecnie na kolejnych dwóch miejscach – i na pewno jedno z nich zakończy te sezon na podium. Aby jednak zrobiły to oba, 911-stki muszą w Brazylii pokonać konkurentów – w przypadku załóg, jest to Aston Martin nr 97 – a w przypadku kierowców również ci z drugiego Ferrari od AF Corse.

Nic do oclenia nie ma natomiast Aston Martin w kategorii GTE Am – tu, jego dwa pojazdy już zapewniły sobie czołowe pozycje wśród kierowców i załóg. Kwestią nierozwiązaną jest już tylko najniższy stopień podium poszczególnych pojazdów – załoga Porsche nr 88 ma, nadal możliwą do odrobienia, przewagę 15 punktów nad Ferrari nr 61. Czy załodze AF Corse uda się ją odrobić, odpowiedzi są różne – między innymi za sprawą pojawienia się w nim w Brazylii Emersona Fittipaldiego. Jedni uważają to za plus, jako, że mowa tu o dwukrotnym mistrzu Formuły 1 – drudzy przypominają jednak o wieku urodzonego w 1946 roku Brazylijczyka. 67 lat to dla nich zbyt wiele nawet jak na talent dwukrotnego mistrza F1, który regularne ściganie zakończył pięć lat temu.

Czy Fittipaldi przypomni o swoich umiejętnościach, przekonamy się już w ten weekend – i to w dość dogodnych porach, gdyż w tym okresie, przesunięcie między Polską i brazylijskim São Paulo wynosi tylko 3 godziny. Treningi zobaczymy więc w piątek o godzinie 16:00 i 20:30 oraz w sobotę o 13:00, kwalifikacje w sobotę o 17:45 – a sam wyścig rozpocznie się w niedzielę o 16:00. 

Nr Kierowcy Klasa Zespół Samochód
1

Tom Kristensen
Loïc Duval
Lucas di Grassi
LMP1-H Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
2

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler
LMP1-H Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
7

Stéphane Sarrazin
Alexander Wurz
Mike Conway
LMP1-H Toyota Racing Toyota TS 040 Hybrid
8
Anthony Davidson
Sébastien Buemi
LMP1-H Toyota Racing Toyota TS 040 Hybrid
9
Lucas Auer
Pierre Kaffer
LMP1-L Lotus Lotus CLM P1/01 AER
12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Mathias Beche
LMP1-L Rebellion Racing Rebellion R-One Toyota
13

Andrea Belicchi
Dominik Kraihamer
Fabio Leimer
LMP1-L Rebellion Racing Rebellion R-One Toyota
14

Marc Lieb
Romain Dumas
Neel Jani
LMP1-H Porsche Team Porsche 919 Hybrid
20

Mark Webber
Brendon Hartley
Timo Bernhard
LMP1-H Porsche Team Porsche 919 Hybrid
26

Roman Rusinov
Olivier Pla
Julien Canal
LMP2 G-Drive Racing Ligier JS P2 Nissan
27

Siergiej Żłobin
Nicolas Minassian
Maurizio Mediani
LMP2 SMP Racing Oreca 03R Nissan
37

Kirył Ładygin
Wiktor Szajtar
Anton Ładygin
LMP2 SMP Racing Oreca 03R Nissan
47

Matthew Howson
Richard Bradley
Alexandre Imperatori
LMP2 KCMG Oreca 03R Nissan
51
Gianmaria Bruni
Toni Vilander
GTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
71
Davide Rigon
James Calado
GTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
91
Richard Lietz
Jörg Bergmeister
GTE Pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR
92
Patrick Pilet
Frédéric Makowiecki
GTE Pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR
97
Stefan Mücke
Darren Turner
GTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8
99

Alex MacDowall
Darryl O'Young
Fernando Rees
GTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8
61

Jeff Segal
Alessandro Pier Guidi
Emerson Fittipaldi
GTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
75

François Perrodo
Emmanuel Collard
Matthieu Vaxivière
GTE Am ProSpeed Competition Porsche 911 RSR
81

Stephen Wyatt
Michele Rugolo
Andrea Bertolini
GTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
88

Christian Ried
Klaus Bachler
Khaled Al Qubaisi
GTE Am Proton Competition Porsche 911 RSR
90

Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Matteo Cressoni
GTE Am 8Star Motorsports Ferrari 458 Italia GTC
95

David Heinemeier-Hansson
Kristian Poulsen
Nicki Thiim
GTE Am Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8
98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Christoffer Nygaard
GTE Am Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze