Już w tą niedzielę, wyścig w Brazylii zakończy tegoroczny sezon Mistrzostw Świata Endurance. Po rundzie w Bahrajnie, wciąż niepoznani są m.in. mistrzowie kategorii LMP2.
Poprzednia runda WEC przesądziła o większości pierwszych miejsc w klasyfikacjach generalnych. Przerwanie dominacji kierowców Audi jest tu największym wydarzeniem tegorocznego sezonu – wciąż jednak nieznany jest mistrz wśród producentów, do którego również spore szanse ma Toyota. Podobna sytuacja panuje zresztą także wśród fabrycznych ekip GT, gdzie o ile załoga AF Corse zapewniła sobie już tytuł mistrza, to Ferrari musi jeszcze potwierdzić swój status – najciekawszą będzie jednak z pewnością kategoria LMP2. Dość niewielka różnica między liderem i wiceliderem, przy tylko czterech obecnych załogach oznacza rywalizację o każdy metr – a pewnikiem jest tu jedynie, że mistrzostwo zgarnie ekipa pod flagą Rosji.
W przypadku prototypów LMP1-H, przejęcie mistrzostwa wśród producentów przez Audi będzie niezwykle trudne. Przewaga 40 punktów Toyoty, przy łącznie 44 do zdobycia w jednej rundzie przez dwa samochody, to praktycznie przepaść – Audi musiałoby zwyciężyć i mieć oba prototypy na podium, a Toyota w ogóle nie dojechać do mety. Bardziej możliwe jest więc, że to Toyota przejmie drugie miejsce wśród kierowców – przewaga Audi nr 2 nad Toyotą nr 7 wynosi 13 punktów, i nawet powtórka z Bahrajnu wystarczyłaby, ażeby to Wurz i Sarrazin uplasowali się za kolegami z nr 8. Z drugiej jednak strony, Austriak i Francuz mają tylko 2 punkty przewagi nad Lucasem Di Grassim i kończącym karierę Tomem Kristensenem – a ponadto, szansę na podium mają również kierowcy Porsche nr 14, tracąc do Toyoty 12 punktów.
Wśród prototypów LMP1-L, wszystkie karty zostały już rozdane – do walki w Lotusie staną więc tylko Pierre Kaffer i Lucas Auer. Dobrze byłoby, gdyby zmazali oni plamę, którą samochód dał podczas rundy w Bahrajnie, kończąc wyścig już na pierwszym okrążeniu – sęk jednak w tym, że zależy to głównie właśnie od pojazdu.
Jedynym nieprzyznanym jeszcze pucharem mistrzów jest za to puchar kategorii LMP2 – i z pewnością, to w tą stronę zwróconych będzie wiele oczu podczas rundy w Brazylii. Zaskakujący zwrot akcji w końcówce wyścigu w Bahrajnie odmienił losy całej tej rywalizacji – jeszcze na godzinę przed metą, to Siergiej Żłobin powiększał 8-punktową przewagę nad załogą Ligiera od G-Drive. Niespodziewana awaria prototypu Oreca sprawiła jednak, że na czoło wyszli Julien Canal, Olivier Pla i Roman Rusinow – i to oni startować będą na Interlagos z 8-puntkową zaliczką.
Przy tylko czterech startujących pojazdach, liczyć się jednak będzie każdy układ w tabeli wyników – pytanie tylko, czy warto tu brać pod uwagę wyniki z ELMS. Jeśli tak, to większe szanse ma tu jednak Żłobin – w końcu to on był członkiem załogi, która odrobiła 21-punktową stratę w kategorii GTE – za to jak tam spisywał się nowy Ligier, najlepiej pokazuje chęć pozbycia się go przez ekipę Thiriet TDS po zaledwie pół roku użytkowania. W WEC, Ligier był jednak skutecznym narzędziem do walki o mistrzostwo – i tu, może on przesłonić fatalną postawę siostrzanego pojazdu w Europie.
W kategorii GTE Pro, już w Bahrajnie dopięli swego Gianmaria Bruni i Toni Vilander – w Brazylii pozostaje im więc utrzymanie 25-punktowej przewagi wśród producentów nad Porsche. Te, jeśli chodzi o kierowców, plasują się obecnie na kolejnych dwóch miejscach – i na pewno jedno z nich zakończy te sezon na podium. Aby jednak zrobiły to oba, 911-stki muszą w Brazylii pokonać konkurentów – w przypadku załóg, jest to Aston Martin nr 97 – a w przypadku kierowców również ci z drugiego Ferrari od AF Corse.
Nic do oclenia nie ma natomiast Aston Martin w kategorii GTE Am – tu, jego dwa pojazdy już zapewniły sobie czołowe pozycje wśród kierowców i załóg. Kwestią nierozwiązaną jest już tylko najniższy stopień podium poszczególnych pojazdów – załoga Porsche nr 88 ma, nadal możliwą do odrobienia, przewagę 15 punktów nad Ferrari nr 61. Czy załodze AF Corse uda się ją odrobić, odpowiedzi są różne – między innymi za sprawą pojawienia się w nim w Brazylii Emersona Fittipaldiego. Jedni uważają to za plus, jako, że mowa tu o dwukrotnym mistrzu Formuły 1 – drudzy przypominają jednak o wieku urodzonego w 1946 roku Brazylijczyka. 67 lat to dla nich zbyt wiele nawet jak na talent dwukrotnego mistrza F1, który regularne ściganie zakończył pięć lat temu.
Czy Fittipaldi przypomni o swoich umiejętnościach, przekonamy się już w ten weekend – i to w dość dogodnych porach, gdyż w tym okresie, przesunięcie między Polską i brazylijskim São Paulo wynosi tylko 3 godziny. Treningi zobaczymy więc w piątek o godzinie 16:00 i 20:30 oraz w sobotę o 13:00, kwalifikacje w sobotę o 17:45 – a sam wyścig rozpocznie się w niedzielę o 16:00.
Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Samochód | |||
1 | Tom Kristensen Loïc Duval Lucas di Grassi |
LMP1-H | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
2 | André Lotterer Benoît Tréluyer Marcel Fässler |
LMP1-H | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
7 | Stéphane Sarrazin Alexander Wurz Mike Conway |
LMP1-H | Toyota Racing | Toyota TS 040 Hybrid | |||
8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi |
LMP1-H | Toyota Racing | Toyota TS 040 Hybrid | |||
9 | Lucas Auer Pierre Kaffer |
LMP1-L | Lotus | Lotus CLM P1/01 AER | |||
12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Mathias Beche |
LMP1-L | Rebellion Racing | Rebellion R-One Toyota | |||
13 | Andrea Belicchi Dominik Kraihamer Fabio Leimer |
LMP1-L | Rebellion Racing | Rebellion R-One Toyota | |||
14 | Marc Lieb Romain Dumas Neel Jani |
LMP1-H | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | |||
20 | Mark Webber Brendon Hartley Timo Bernhard |
LMP1-H | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | |||
26 | Roman Rusinov Olivier Pla Julien Canal |
LMP2 | G-Drive Racing | Ligier JS P2 Nissan | |||
27 | Siergiej Żłobin Nicolas Minassian Maurizio Mediani |
LMP2 | SMP Racing | Oreca 03R Nissan | |||
37 | Kirył Ładygin Wiktor Szajtar Anton Ładygin |
LMP2 | SMP Racing | Oreca 03R Nissan | |||
47 | Matthew Howson Richard Bradley Alexandre Imperatori |
LMP2 | KCMG | Oreca 03R Nissan | |||
51 | Gianmaria Bruni Toni Vilander |
GTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
71 | Davide Rigon James Calado |
GTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
91 | Richard Lietz Jörg Bergmeister |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR | |||
92 | Patrick Pilet Frédéric Makowiecki |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR | |||
97 | Stefan Mücke Darren Turner |
GTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin Vantage V8 | |||
99 | Alex MacDowall Darryl O'Young Fernando Rees |
GTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin Vantage V8 | |||
61 | Jeff Segal Alessandro Pier Guidi Emerson Fittipaldi |
GTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
75 | François Perrodo Emmanuel Collard Matthieu Vaxivière |
GTE Am | ProSpeed Competition | Porsche 911 RSR | |||
81 | Stephen Wyatt Michele Rugolo Andrea Bertolini |
GTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
88 | Christian Ried Klaus Bachler Khaled Al Qubaisi |
GTE Am | Proton Competition | Porsche 911 RSR | |||
90 | Gianluca Roda Paolo Ruberti Matteo Cressoni |
GTE Am | 8Star Motorsports | Ferrari 458 Italia GTC | |||
95 | David Heinemeier-Hansson Kristian Poulsen Nicki Thiim |
GTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin Vantage V8 | |||
98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Christoffer Nygaard |
GTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin Vantage V8 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.