Załoga Porsche nr 17 zdobyła pole position do wyścigu w Silverstone. Kierowcy z Antypodów bezwzględnie pokonali konkurentów, także ze swojej ekipy.
Choć wielu kibiców stawiało raczej na Audi – to Porsche praktycznie zdominowało kwalifikacje do niedzielnego wyścigu. Przy słonecznej pogodzie i na praktycznie wysuszonym już torze, szczególny popis dali zawodnicy załogi nr 17 – Mark Webber i Brendon Hartley bezwzględnie najszybsi w całej stawce, ze średnią o 0.7 sekundy lepszą od czołowego konkurenta. Tym okazał się być również prototyp Porsche – minimalnie gorsze były jednak Audi i Toyota. W LMP2, kolejny podwójny sukces zaliczyły załogi G-Drive – a kategorie GTE zdominowały Aston Martiny.
W LMP1, widać było od razu, że Porsche celuje w pole position – Webber już na pierwszym szybkim okrążeniu zszedł poniżej 1:40, a niedługo później zrobił to także Neel Jani z nr 18. Lucas di Grassi w Audi miał w tym czasie 1:40.2, Anthony Davidson w Toyocie nr 1 1:40.4 – a Stéphane Sarrazin zdołał zejść zaledwie minimalnie poniżej 1:42. Po zmianie, Brendon Hartley jeszcze podwyższył poprzeczkę dla konkurentów, uzyskując świetny czas 1:39.534 – pecha miał za to Romain Dumas w Porsche nr 18, na pierwszym okrążeniu wyjeżdżając poza tor.
Wówczas, na drugie awansował Kazuki Nakajima, czasem 1:40.4 dając Toyocie nr 1 średnią gorszą o 0.6 od Porsche – chwilę później, minimalnie lepszą średnią uzyskał Olivier Jarvis, który przejechał okrążenie w 1:40.5. Kiedy jednak Dumas zaliczył swoje szybkie okrążenie, jego 1:40.7 wystarczyło, by załoga nr 18 znalazła się przed Audi i Toyotą – i taka kolejność widniała już do końca sesji.
Wśród prototypów LMP2, początkowo najlepiej wypadł Paul-Loup Chatin z Signatech-Alpine, wynikiem 1:48.4 będąc o ponad 0.5 sekundy szybszy od Ricardo Gonzaleza z G-Drive nr 28. W dodatku, w poślizg wpadł Julien Canal z siostrzanego Ligiera nr 26 – przez co ten długo widniał z tyłu. Wkrótce, Canal zaliczył jednak czas na poziomie Gonzaleza – za to zmiennik Chatina, Vincent Capillaire, był już dużo gorszy od kolegi. Lepsi od swoich kolegów byli za to Luis Felipe Derani i Sam Bird – i to oni przejęli pałeczkę w klasie, ostatecznie średnimi o niebagatelne 1.3 sekundy pokonując konkurentów. Signatecha pokonał również zespół KCMG, Matthew Howson i Nick Tandy szybsi o 0.1 sekundy.
Wcześniej, do walki przystąpiły samochody GT – i tutaj, od początku, szybkie były Aston Martiny. W GTE Pro, Nicki Thiim jako jedyny zszedł poniżej granicy 2 minut, choć drugi był jeszcze Gianmaria Bruni w Ferrari nr 51, wyprzedzając Richiego Stanawaya i Stefana Mücke. Po zmianie jednak, Marco Sørensen, Fernando Rees i Darren Turner utrzymali tempo kolegów – za to wyraźnie gorszy od Włocha był Toni Vilander. Poziomu Richarda Lietza nie utrzymał także Michael Christensen – jednak był on szybszy od Fina o 0.25 sekundy, co wystarczyło, by przejąć miejsce czwarte. Najsłabsi byli kierowcy Porsche nr 92 i Ferrari nr 71, tylko jeden z nich schodząc poniżej 2:01.5
W klasie GTE Am, nie do pokonania był natomiast Aston Martin nr 98 – Pedro Lamy jako jedyny zszedł poniżej 2:00. Słabo wypadł za top Gianluca Roda w Corvette, w swojej zmianie uzyskując tylko 2:03.3 przy czasach 2:01.5 konkurentów – potem jednak wyjątkowo szybki był Paolo Ruberti, który przy innych wynikach na poziomie 2:05 zszedł do 2:02.5. Przed Larbre pozostał tylko Aston nr 98, w którym Paul Dalla Lana zaliczył 2:03.0 – a na trzecim pozostało Porsche ekipy Abu Dhabi Proton.
P | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | Strata | |||||
1 | 17 | Timo Bernhard Mark Webber Brendon Hartley |
1 | LMP1 HY | Porsche Team | M | 1:39.721 | ||||
2 | 18 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb |
2 | LMP1 HY | Porsche Team | M | 1:40.340 | +0.619 | |||
3 | 8 | Lucas di Grassi Loïc Duval Oliver Jarvis |
3 | LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | M | 1:40.352 | +0.631 | |||
4 | 1 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Kazuki Nakajima |
4 | LMP1 HY | Toyota Racing | M | 1:40.382 | +0.661 | |||
5 | 7 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
5 | LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | M | 1:41.153 | +1.432 | |||
6 | 2 | Alexander Wurz Stéphane Sarrazin Mike Conway |
6 | LMP1 HY | Toyota Racing | M | 1:41.694 | +1.973 | |||
7 | 28 | Gustavo Yacaman Luís Felipe Derani Ricardo González |
1 | LMP2 | G-Drive Racing | D | 1:48.021 | +8.300 | |||
8 | 26 | Roman Rusinov Julien Canal Sam Bird |
2 | LMP2 | G-Drive Racing | D | 1:48.083 | +8.362 | |||
9 | 47 | Matthew Howson Richard Bradley Nick Tandy |
3 | LMP2 | KCMG | D | 1:49.389 | +9.668 | |||
10 | 36 | Nelson Panciatici Paul-Loup Chatin Vincent Capillaire |
4 | LMP2 | Signatech-Alpine | D | 1:49.498 | +9.777 | |||
11 | 4 | Simon Trummer Vitantonio Liuzzi Christian Klien |
7 | LMP1 | Team ByKolles | M | 1:50.622 | +10.901 | |||
12 | 30 | Scott Sharp Ryan Dalziel David Heinemeier-Hansson |
5 | LMP2 | Extreme Speed Motorsports | D | 1:51.551 | +11.830 | |||
13 | 42 | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
6 | LMP2 | Strakka Racing | M | 1:52.284 | +12.563 | |||
14 | 35 | Jacques Nicolet Jean-Marc Merlin Erik Maris |
7 | LMP2 | OAK Racing | D | 1:53.457 | +13.736 | |||
15 | 31 | Ed Brown David Brabham Jonathon Fogarty |
8 | LMP2 | Extreme Speed Motorsports | D | 1:55.491 | +15.770 | |||
16 | 95 | Marco Sørensen Christoffer Nygaard Nicki Thiim |
1 | GTE Pro | Aston Martin Racing | M | 1:59.970 | +20.249 | |||
17 | 99 | Fernando Rees Alex MacDowall Richie Stanaway |
2 | GTE Pro | Aston Martin Racing | M | 2:00.175 | +20.454 | |||
18 | 97 | Darren Turner Stefan Mücke |
3 | GTE Pro | Aston Martin Racing | M | 2:00.333 | +20.612 | |||
19 | 91 | Richard Lietz Michael Christensen |
4 | GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | M | 2:00.651 | +20.930 | |||
20 | 51 | Gianmaria Bruni Toni Vilander |
5 | GTE Pro | AF Corse | M | 2:00.701 | +20.980 | |||
21 | 92 | Patrick Pilet Frédéric Makowiecki |
6 | GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | M | 2:01.591 | +21.870 | |||
22 | 98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
1 | GTE Am | Aston Martin Racing | M | 2:01.998 | +22.277 | |||
23 | 71 | Davide Rigon James Calado |
7 | GTE Pro | AF Corse | M | 2:02.156 | +22.435 | |||
24 | 50 | Gianluca Roda Paolo Ruberti Kristian Poulsen |
2 | GTE Am | Larbre Compétition | M | 2:02.937 | +23.216 | |||
25 | 88 | Christian Ried Khaled Al Qubaisi Klaus Bachler |
3 | GTE Am | Abu Dhabi Proton Racing | M | 2:03.134 | +23.413 | |||
26 | 83 | François Perrodo Emmanuel Collard Rui Águas |
4 | GTE Am | AF Corse | M | 2:03.482 | +23.761 | |||
27 | 72 | Wiktor Szajtar Andrea Bertolini Aleksiej Basow |
5 | GTE Am | SMP Racing | M | 2:04.114 | +24.393 | |||
28 | 96 | Roald Goethe Francesco Castellacci Stuart Hall |
6 | GTE Am | Aston Martin Racing | M | 2:05.050 | +25.329 | |||
29 | 77 | Patrick Dempsey Patrick Long Marco Seefried |
7 | GTE Am | Dempsey Proton Racing | M | 2:06.024 | +26.303 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.