Verstappen najmłodszym zwycięzcą wyścigu, Hamilton przerywa serię Mercedesa

Max Verstappen, po fantastycznej walce w Grand Prix Hiszpanii pokonał w bezpośredniej walce Kimiego Räikkönena. Trzeci zakończył wyścig drugi z kierowców Ferrari, Sebasstian Vettel, któremu w utrzymaniu pozycji pomogła przebita opona w samochodzie Daniela Ricciardo, w ostatniej fazie wyścigu.

Sobotnie opady deszczu zmyły warstwę gumy, którą kierowcy nanieśli podczas wczorajszych zajęć na torze, jednak niedziela przywitała kierowców słoneczną, hiszpańską wiosną. Kierowcy czołowej dziesiątki, zgodnie z regulaminem musieli skorzystać z kompletu opon, na którym osiągnęli najlepsze okrążenie w Q2. Wystartowali oni na używanym komplecie miękkich opon. Jedynie startujący z ostatniej pozycji, Rio Haryanto skorzystał z pośredniej mieszanki opon.

Nico Rosberg już w pierwszym zakręcie pokonał Hamiltona, wyprzedzając go po wewnętrznej, a w trzecim zakręcie Brytyjczyk próbował odegrać się koledze z zespołu, wyjechał za szeroko, dotykając kołami mokrej trawy i stracił przyczepność, co spowodowało kontakt i obaj kierowcy Mercedesa wypadli z toru. Dyrekcja wyścigowa wprowadziła neutralizację, co oznaczało wyjazd samochodu bezpieczeństwa. W tym momencie prowadzenie objęli kierowcy Red Bulla. Ricciardo był przed Verstappenem, a trzecie miejsce przypadło Carlosowi Sainzowi, za którym jechali Vettel, Räikkönen i Bottas, a także Button, który po starcie przeskoczył swojego kolegę z zespołu, Fernando Alonso i ustawił się na ósmej pozycji.

Po zjeździe samochodu bezpieczeństwa na czwartym okrążeniu, Ricciardo szybko oddalił się od Verstappena, a kierowcy Ferrari zaczęli naciskać Sainza. Świetnie w takich warunkach wykazał się Romain Grosjean, wskakując na dziesiąte miejsce, jednak szybko musiał się bronić przed atakami Kwiata. Pozycję zyskał również Valtteri Bottas przeskakując na szóste miejsce. Już na siódmym okrążeniu Vettel przymierzał się do wyprzedzenia Sainza w pierwszym zakręcie, jednak Hiszpan zachował zimną krew i utrzymał trzecie miejsce. Vettel naciskał całe okrążenie i przy pomocy systemu DRS pokonał Sainza okrążenie później. Walka Niemca z kierowcą Toro Rosso pomogła zbliżyć się Räikkönenowi do tej pary i chwilę później Sainz czuł na plecach oddech Fina.

Chwilę później Kwiat otrzymał polecenie przepuszczenia dwóch kierowców, przez co spadł w tabeli. Ósme okrążenie owocowało też w piękny manewr wyprzedzania Palmera przez Gutierreza, a na początku kolejnego Räikkönen uporał się z Sainzem. Do boksów jako pierwszy zjechał Massa, zakładając nowy komplet pośredniej mieszanki opon, a na następnym okrążeniu w boksach pojawili się Nasr i Hülkenberg. Okienko pit stopów otworzyło się na dziewiątym okrążeniu, a na jedenastym kilku kierowców, wśród których byli Sainz i Magnussen zjechali także po pośrednie opony. Lider wyścigu, Daniel Ricciardo zjechał zakładając opony z białym paskiem, podobnie jak Alonso i Wehrlein.

Verstappen podobnie jak jego kolega zespołowy zmienił opony na pośrednie i wyjechał ze stratą czterech sekund straty do Ricciardo. Na zmianie opon dużo zyskał Felipe Massa, który zjeżdżając najwcześniej, przeskoczył z szesnastej pozycji na trzynastą i zbliżał się do Rio Haryanto i Fernando Alonso. Na późniejszy zjazd zdecydował się Sebastian Vettel. Niemiec z przewagą niecałych 17 sekund do Ricciardo zjechał na szesnastym okrążeniu. Ferrari wypuściło Vettela na pośrednich oponach, próbując odmiennej strategii dwóch zjazdów.

Po pierwszej rundzie pit stopów Ricciardo liderował w stawce z przewagą 2.5 sekundy nad Verstappenem i 4.6s nad Vettelem. Felipe Massa, który przebił się na dziesiąte miejsce, na osiemnastym okrążeniu zbliżył się do Alonso wystarczająco, żeby znaleźć się w strefie DRS. Tuż za Brazylijczykiem pojawił się Grosjean na miękkich używanych oponach. Dwa okrążenia później w czołówce Vettel zdołał zmniejszyć stratę do Verstappena i znalazł się w strefie DRS. Za walczącą czwórką samotnie w kilkusekundowych odstępach jechali Bottas, Sainz, Pérez i Button.

Walcząca o drugie miejsce para zbliżyła się do Daniela Ricciardo i po kilku okrążeniach mieliśmy już trójkę kierowców, rywalizującą o prowadzenie. Na dwudziestym drugim okrążeniu z wyścigiem pożegnał się Hülkenberg. Awaria silnika spowodowała wydobywanie się ognia z wydechu samochódu Force India, a Niemiec zjechał na pobocze w trzecim sektorze. W międzyczasie różnice czasowe pomiędzy czołową trójką ustabilizowały się w okolicach 1.2 sekundy, a w głębi stawki Gutierrez pokonał na prostej startowej Magnussena, przeskakując na dwunastą pozycję.

Drugą rundę pit stopów, już na 25 okrążeniu otworzył Ericsson, który zmienił miękkie opony na pośrednie. Tuż za nim zjechał Felipe Massa, po piętnastu okrążeniach zmieniając pośrednie opony na nowy komplet miękkich. Pierwsza trójka utrzymywała różnicę około sekundy pomiędzy kolejnymi kierowcami, a do nich zaczął dojeżdżać Kimi Räikkönen. Lider wyścigu zdecydował się na zjazd do pit stopu, na 28 okrążeniu zmieniając pośrednie opony na miękkie i zameldował się na torze przed Bottasem. Na strategię Red Bulla szybko odpowiedziało Ferrari, podcinając strategię Verstappena i zmieniając opony na miękkie. Jednocześnie holenderski kierowca stał się najmłodszym w historii, który prowadził okrążenie wyścigu. Po zmianie opon Vettel zaczął pościg za kierowcami austriackiej ekipy, wykręcając najszybsze okrążenie wyścigu.

W połowie wyścigu do boksów zjechał Magnussen. Jako pierwszy kierowca założył twardy komplet opon z zamiarem dojechania na nim do końca rywalizacji. Chwilę później Esteban Gutierrez pokonał Felipe Nasra w walce o trzynaste miejsce. Na kolejnym okrążeniu Meksykanin uporał się ze swoim kolegą zespołowym, a także z Palmerem. Na prostej startowej kierowcę Renault pokonał również Grosjean. Na 35 okrążeniu po drugi komplet pośredniej mieszanki zjechał Verstappen, tracąc pozycję do Vettela i spadając na czwarte miejsce. Podobną strategię obrał Kimi Räikkönen i wyjechał 3.7s za Holendrem. Na prowadzenie wrócił Ricciardo z przewagą 1.2s nad Vettelem.

Na 37 okrążeniu moment w na poboczu spędził Grosjean, blokując koła w siódmym zakręcie i lądując na chwilę w pułapce żwirowej. W tym czasie Vettel po raz kolejny podciął strategię Red Bulla, zjeżdżając na zmianę opon. W samochodzie Ferrari założono nowy komplet opon pośrednich. Na czterdziestym okrążeniu na swój ostatni pit stop zjechał Bottas, a Magnussen wyprzesził Ericssona, awansując na trzynaste miejsce. Na pochwałę zasłużył zespół Williamsa. Dzięki taktyce Massa na 41 okrążeniu znalazł się na szóstym miejscu, pokonując duet McLarena w pit stopach. Po drugiej zmianie opon na 43 okrążeniu Massa znalazł się tuż przed Alonso i Buttonem. Trzeci stint walecznie przejechał Gutierrez. Meksykanin przeskoczył na ósme miejsce. Okrążenie później na ostatni pit stop zjechał Ricciardo, zakładając pośrednie opony. Wyjechał tuż za walczącymi między sobą kierowcami Saubera. Po podcięciu strategii Vettel znalazł się sekundę przed Ricciardo, a siedem sekund za prowadzącym Verstappenem. Lider wyścigu był w najbardziej kłopotliwej sytuacji, mając najwięcej okrążeń przejechanych na pośredniej mieszance, wśród kierowców czołówki.

Na 47 okrążeniu na poboczu trzeciego zakrętu zatrzymał się Fernando Alonso, który stracił moc w swoim McLarenie. Hiszpan zatrzymał swój samochód dokładnie w tym samym miejscu, w którym rozbił go w zeszłym roku. Porządkowi szybko usunęli uszkodzony samochód, a rywalizacja nie musiała być wstrzymywana. Po zniesieniu żółtych flag pościg za Verstappenem rozpoczął Räikkönen. Na 52 okrążeniu zszedł poniżej sekundy straty. W drugiej parze walczącej o trzecie miejsce na torze, Ricciardo również zaczął zbliżać się do Vettela. Na 55 okrążeniu najszybsze okrążenie ustanowił Daniił Kwiat, który jechał tuż za walczącymi o zwycięstwo kierowcami.

Okrążenie później Räikkönen próbował wyprzedzić Verstappena , jednak podobnie jak chwilę później Ricciardo nie był w stanie wykorzystać DRS do pokonania rywala. Sytuacja wyglądała dość ciekawie. Verstappen walczył z dwukrotnie starszym Finem, za nimi trwała rywalizacja byłych kolegów z zespołu, którym oddublować się chciał były zawodnik Red Bulla – Daniił Kwiat.

Pięćdziesiąte dziewiąte okrążenie przyniosło atak Ricciardo na Vettela w pierwszym zakręcie, jednak przestrzelił hamowanie i prawie wpadł w Niemca. Kierowca Ferrari utrzymał pozycję, ale w komunikacie radiowym skarżył się na Australijczyka. Dwa kółka później Ricciardo spróbował ponownie, jednak bez skutku. Pomiędzy Verstappenem i Räikkönenem ciągle utrzymywała się różnica 0.8s, a para walcząca o pierwsze miejsce musiała przebijać się przez dublowanych kierowców. Za dublującymi liderami Button pokonał Gutierreza w walce o dziewiątą pozycję, przez co błąd popełnił Vettel, jednak zdołał utrzymać pozycję. Meksykanina pokonał również Kwiat, który zamykał wtedy czołową dziesiątkę. Dublowani kierowcy pomogli utrzymać Vettelowi pozycję okrążenie po okrążeniu. Na dwa okrążenia przed końcem Räikkönen odpuścił walkę z Verstappenem. Na przedostatnim okrążeniu Ricciardo przebił oponę, jednak stało się to blisko pit stopów, co pomogło utrzymać Australijczykowi pozycję przed Bottasem.

Zwyycięzcą wyścigu okazał się Max Verstappen, który jednocześnie stał się najmłodszym zwycięzcą i pierwszym Holendrem w historii, który tego dokonał. Za nim znaleźli się Räikkönen, Vettel i czwarty Ricciardo. Piąte miejsce przypadło Bottasowi, za którym uplasował się Sainz, Pérez. Ósme miejsce przypadło Felipe Massie, za którym kolejne punkty w sezonie dowiózł Button. Dziesiątkę zamknął Daniił Kwiat.

P Nr Kierowca Zespół   Rezultat
1 33 Max Verstappen Red Bull Racing 66 okr.
2 7 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari + 0.616
3 5 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari + 5.581
4 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing + 43.950
5 77 Valtteri Bottas Williams Martini Racing + 45.271
6 55 Carlos Sainz Jr Scuderia Toro Rosso + 61.395
7 11 Sergio Pérez Sahara Force India F1 Team + 79.538
8 19 Felipe Massa Williams Martini Racing + 80.707
9 22 Jenson Button McLaren Honda + 1 okr.
10 26 Daniił Kwiat Scuderia Toro Rosso + 1 okr.
11 21 Esteban Gutiérrez Haas F1 Team + 1 okr.
12 9 Marcus Ericsson Sauber F1 Team + 1 okr.
13 30 Jolyon Palmer Renault Sport F1 Team + 1 okr.
14 20 Kevin Magnussen Renault Sport F1 Team + 1 okr.
15 12 Felipe Nasr Sauber F1 Team + 1 okr.
16 94 Pascal Wehrlein Manor Racing MRT + 1 okr.
17 88 Rio Haryanto Manor Racing MRT + 1 okr.
NSK 8 Romain Grosjean Haas F1 Team  
NSK 14 Fernando Alonso McLaren Honda  
NSK 27 Nico Hülkenberg Sahara Force India F1 Team  
NSK 6 Nico Rosberg Mercedes AMG Petronas F1 Team  
NSK 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team  

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze