Valtteri Bottas odniósł przekonujące zwycięstwo w rozegranym w przejściowych warunkach wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Turcji. To pierwsza wygrana kierowcy Mercedesa od ponad roku, kiedy to triumfował w GP Rosji 2020. Drugie miejsce zajął Max Verstappen, który powrócił na prowadzenie w klasyfikacji kierowców, a na najniższym stopniu podium stanął drugi z kierowców Red Bull Racing, Sergio Pérez.
Podobnie jak w sobotę, dość kiepska pogoda na Istanbul Park odgrywała znaczącą rolę w niedzielnej rywalizacji na torze Istanbul Park. Przez noc spadło sporo deszczu, a do momentu wyścigu mżawka kontynuowała, nie pozwalając asfaltowi na przeschnięcie. Z tego względu kierowcy nie mieli innego wyboru niż start na oponach przejściowych. Temperatura powietrza wynosiła 16°C, a asfaltu – 18°C.
Po zgaśnięciu czerwonych świateł Valtteri Bottas pewnie obronił start z pole position i zachował za swoimi plecami Maxa Verstappena. Na trzeciej pozycji pozostał Charles Leclerc, zaś Sergio Pérez przesunął się na czwartą lokatę, wykorzystując incydent tuż przed nim. To właśnie w pierwszym zakręcie Pierre Gasly uderzył Fernando Alonso i spowodował, że Hiszpan spadł na 16. pozycję, a sam kierowca AlphaTauri został pokonany przez Péreza po wewnętrznej. Za tę kolizję Gasly otrzymał karę doliczenia pięciu sekund do czasu pit stopu.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
— Formula 1 (@F1) October 10, 2021
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
LIGHTS OUT!!!
Alonso goes spinning off at Turn 1 and tumbles down the standings to P16 - but otherwise it's a clean start #TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/HRjlPC7nhx
Lewis Hamilton, który po karze za wymianę silnika startował z 11. pola., na pierwszym okrążeniu awansował o dwie pozycje, lecz na jakiś czas utknął za Yukim Tsunodą. Alonso z kolei próbując nadrobić straty doznał kolizji z Mickiem Schumacherem, zaś Nicholas Latifi stracił panowanie nad samochodem i obrócił się, spadając na ostatnie miejsce. Z kolei przez stawkę przebijali się Carlos Sainz Jr i Daniel Ricciardo, którzy ruszali z końca stawki z powodu wymiany komponentów jednostki napędowej – na szóstym okrążeniu kierowca Ferrari był już 13, wyprzedzają między innymi George’a Russella i Kimiego Räikkönena, zaś reprezentant McLarena przez dłuższy czas nie mógł znaleźć odpowiedzi na Russella i pozostawał na 16. pozycji.
Po kilku próbach, na ósmym kółku Hamilton po kilku nieudanych próbach wyprzedził Tsunodę po zewnętrznej trzeciego zakrętu, dysponując większą przyczepnością. Już na następnym okrążeniu Brytyjczyk praktycznie w tym samym miejscu bardzo szybko uporał się z Lancem Strollem, a na 11. kółku bezproblemowo wyprzedził Lando Norrisa na przeciwległej prostej na dojeździe do 12. zakrętu i jechał już na szóstej pozycji.
Tymczasem Bottas wypracował 2,5 sekundy przewagi nad Verstappenem, który z kolei miał 2-sekundowy zapas nad Leclerkiem. Czwarty Pérez miał już 3,6 sek. straty względem kierowcy Ferrari, zaś czołową piątkę uzupełniał Gasly, którego czekała potyczka z mocno napierającym Hamiltonem. W międzyczasie Sainz awansował już na 11. miejsce po pokonaniu Antonio Giovinazziego oraz Estebana Ocona. Hiszpan na 14. okrążeniu wyprzedził także Sebastiana Vettela na dojeździe do ostatniej sekwencji zakrętów, lecz doznał podsterowności, co spowodowało delikatny kontakt z reprezentantem Astona Martina. Sędziowie jednak uznali, że był to incydent wyścigowy.
LAP 13/58
— Formula 1 (@F1) October 10, 2021
Contact between Sainz and Vettel 💥
Vettel complains that the Spaniard drove into him while making the pass
The Ferrari man is up to P10#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/dikClN4GZK
Hamilton nadal jechał bardzo mocnym tempem i nie miał większych problemów z pokonaniem Gasly’ego, dzięki czemu awansował na piąte miejsce. Bottas z kolei wypracował ponad 3-sekundową przewagę nad Verstappenem, lecz był to efekt oszczędzania przejściowych opon ze strony kierowcy Red Bulla. Kiedy na 18. okrążeniu inżynier poprosił go o podkręcenie tempa, Verstappen od razu odpowiedział najszybszym okrążeniem. W reakcji na to Bottas również zaczął jechać szybciej, lecz Holender zaczął stopniowo zmniejszać stratę.
Na 22. okrążeniu McLaren postanowił ściągnąć do boksów Ricciardo, który do tej pory nie był w stanie wyprzedzić Russella i utknął na 16. pozycji. Australijczyk otrzymał nowy komplet opon przejściowych i wyjechał dwie pozycje niżej, przed duetem Haasa. W tym samym czasie w pierwszym zakręcie obrót zaliczył Tsunoda, który z 10. spadł na 13. miejsce.
LAP 23/58
— Formula 1 (@F1) October 10, 2021
Oh no, Yuki! 😖
Tsunoda goes spinning off track at Turn 9 and drops back down the field to P13 #TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/RBBIDt8klE
Na 29. kółku Hamilton podczas swojej pogoni za Pérezem musiał dość mocno zahamować w szybkim 11. zakręcie. Powodem tego był dublowany Nikita Mazepin, który najwyraźniej nie zauważył jadącego za nim kierowcy Mercedesa. Mimo to dość szybko dojechał on do jadącego na czwartym miejscu Péreza. Między nimi doszło do spektakularnej walki na 35. kółku. Hamilton znalazł się w cieniu aerodynamicznym rywala i próbował go wyprzedzić w ostatniej sekwencji zakrętów. Pérez jednak robił wszystko, aby pozostać po wewnętrznej i nawet został wypchnięty wprost w wjazd do alei serwisowej, którą musiał przez to ściąć. Mimo to górą wyszedł Pérez, który pozostał na czwartej pozycji.
LAP 34/35 of 58
— Formula 1 (@F1) October 10, 2021
Brilliant battling between Perez and Hamilton 👏
Hamilton looked odds on to take the place but Perez fights back and stays in front for now #TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/aoBBdnMXdJ
W międzyczasie Bottas wypracował 5,5-sekundową przewagę nad Verstappenem, który jako pierwszy z czołówki zdecydował się na zjazd do alei serwisowej po nowy komplet opon przejściowych. Holender stracił na tym tylko jedną pozycję i wyjechał na trzeciej pozycji z przewagą 3. sekund nad Pérezem. W tym czasie słaby postój zaliczył Sainz, który stał w miejscu przez 8 sekund. Na bardzo interesującą i zarazem ryzykowną strategię zdecydował się Aston Martin w przypadku Vettela, zakładając mu opony pośrednie. Niemiec miał jednak ogromne problemy z utrzymaniem się na torze i kilkukrotnie wyjeżdżał poza tor. Vettel zjechał już na następnym okrążeniu i powrócił na przejściówki.
W międzyczasie swoje postoje zaliczyli także Bottas, który na nowych oponach przejściowych komfortowo wyjechał przed Verstappenem, a także Pérez, który uwolnił w ten sposób Hamiltona. Brytyjczyk mimo braku postoju trzymał bardzo podobne tempo co kierowca Red Bulla. Na torze pozostał również Leclerc, który został nowym liderem i miał 6-sekundową przewagę nad Bottasem, który zaczął dość szybko zbliżać się do Monakijczyka.
Początkowo Leclerc trzymał tempo Bottasa mimo starych opon, lecz kilka okrążeń później nastąpił nagły spadek tempa, spowodowany między innymi błędami na hamowaniu do 12. zakrętu. Na 47. okrążeniu Bottas był w stanie wyprzedzić kierowcę Ferrari na dojeździe do pierwszego zakrętu. W reakcji na to zespół ściągnął do boksów Leclerca na następnym kółku po kolejny komplet opon przejściowych – powrócił on na tor na czwartym miejscu, mając nieco ponad sekundę przewagi nad Pérezem. W tym momencie jedynie Hamilton nie zjeżdżał jeszcze do alei serwisowej i dzięki temu awansował na trzecią lokatę.
LAP 47/58
— Formula 1 (@F1) October 10, 2021
And Bottas gets past Leclerc in the run to Turn 1 #TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/AAJpIUwkCR
Mimo początkowej chęci pozostania na torze do końca wyścigu, Mercedes ściągnął Hamiltona do boksów na 51. okrążeniu i na tor powrócił na piątym miejscu ze stratą prawie 6. sekund do Péreza. Sam Pérez dojechał bardzo blisko Leclerca i wyprzedził go na następnym kółku na dojeździe do 12. zakrętu. Hamilton, który stał się najszybszym kierowcą na torze, równie szybko dojechał do Leclerca, lecz miał znacznie więcej trudności przy próbie wyprzedzenia kierowcy Ferrari, narzekając jednocześnie na ziarnowanie opon.
Na ostatnich okrążeniach strata Hamiltona do Leclerca jednak urosła do prawie 3. sekund, a większym zagrożeniem stał się napierający za nim Gasly, który do 7-krotnego mistrza świata tracił mniej niż sekundę. Koniec końców kierowca AlphaTauri nie był w stanie spróbować zaatakować Brytyjczyka.
Ostatecznie Bottas odniósł przekonujące zwycięstwo i otrzymał dodatkowy punkt za najszybsze okrążenie w wyścigu. To dla Fina pierwsza wygrana w Formule 1 od ponad roku i pierwsza w tym sezonie. Drugie miejsce zajął Verstappen, a na najniższym stopniu podium stanął drugi z kierowców Red Bulla – Sergio Pérez. Jako czwarty linię mety przekroczył Leclerc, piąty był Hamilton, szósta lokata przypadła Gasly’emu, a czołową dziesiątkę uzupełnili Norris, Sainz, Stroll i Ocon.
Po tym wyścigu Verstappen powrócił na prowadzenie w klasyfikacji kierowców i nad Hamiltonem ma 6 punktów przewagi.
Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu Formuły 1 będzie Grand Prix Stanów Zjednoczonych na torze Austin, które odbędzie się za 2 tygodnie, 24 października.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 58 okr. | |||
2 | 33 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | + 14,584 | |||
3 | 11 | Sergio Pérez | Red Bull Racing Honda | + 33,471 | |||
4 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | + 37,814 | |||
5 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 41,812 | |||
6 | 10 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | + 44,292 | |||
7 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | + 47,213 | |||
8 | 55 | Carlos Sainz Jr | Scuderia Ferrari | + 51,526 | |||
9 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Cognizant F1 Team | + 1:22,018 | |||
10 | 31 | Esteban Ocon | Alpine F1 Team | + 1 okr. | |||
11 | 99 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Orlen | + 1 okr. | |||
12 | 7 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo Racing Orlen | + 1 okr. | |||
13 | 3 | Daniel Ricciardo | McLaren F1 Team | + 1 okr. | |||
14 | 22 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | + 1 okr. | |||
15 | 63 | George Russell | Williams Racing | + 1 okr. | |||
16 | 14 | Fernando Alonso | Alpine F1 Team | + 1 okr. | |||
17 | 6 | Nicholas Latifi | Williams Racing | + 1 okr. | |||
18 | 5 | Sebastian Vettel | Aston Martin Cognizant F1 Team | + 1 okr. | |||
19 | 47 | Mick Schumacher | + 2 okr. | ||||
20 | 9 | Nikita Mazepin | + 2 okr. |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.