Maro Engel, Luca Stolz i Mikaël Grenier z zespołu GruppeM Racing odnieśli zwycięstwo w 12-godzinnym wyścigu na torze Yas Marina, kończącym sezon Intercontinental GT Challenge.
Załoga Mercedesa-AMG z numerem 99 wystartowała z pole position i wygrała nad Valentino Rossi, Driesem Vanthoorem i Nickiem Yellolym w BMW zespołu Team WRT różnicą 13 sekund. Podium uzupełnili Fabian Schiller, Maximilian Götz i Jules Gounon w Mercedesie-AMG ekipy 2 Seas Motorsport. Gounon oraz Mercedes-AMG zostali mistrzami sezonu 2023 IGTC.
Wyścig Gulf 12 Hours na torze Yas Marina cechują nietypowe zasady dotyczące pit-stopów. Inaczej niż w GT World Challenge Europe, nie jest narzucony maksymalny czas pomiędzy zjazdami do boksów, natomiast każda ekipa musiała dokonać serwisu przynajmniej dziesięć razy podczas wyścigu.
Doprowadziło to do nietypowej sytuacji, w której zajmujący dwie pierwsze pozycje po starcie Engel i Vanthoor zjechali do boksów już na pierwszym okrążeniu, a ich główni rywale zrobili to samo w przeciągu pierwszych dziesięciu minut.
Taka strategia okazała się słuszna z uwagi na dwa długie okresy neutralizacji spowodowane wypadkami Shaune’a Balfe’a i Stephena Grove’a. Liderzy wykorzystali to do kolejnych zjazdów do boksów, a na prowadzenie wysunął się dzięki temu zespół Herberth, startujący w klasie Am. Gdy jednak wyścig został na dobre wznowiony, Götz szybko uporał się z jadącym przed nim Rossim, a następnie wyprzedził prowadzące Porsche i zapewnił pozycję lidera ekipie 2 Seas.
Mistrz DTM zaczął odjeżdżać od rywali, lecz drugi Mercedes-AMG od GruppeM zaczął systematycznie piąć się w górę i w połowie dystansu Grenier wysforował się przed Schillera, obejmując prowadzenie. Zdobywcy pole position mieli na tym etapie także o jeden pit-stop więcej od swoich rywali.
O losach wyścigu zdecydowała jednak kolejna neutralizacja, podczas której ekipa 2 Seas postanowiła zmienić hamulce w swoim Mercedesie-AMG, oddając inicjatywę GruppeM oraz jedynemu pozostałemu w walce BMW ekipy WRT – druga bawarska maszyna musiała zostać wprowadzona do garażu z powodu awarii wydechu.
Po wznowieniu rywalizacji Rossi wyprzedził Stolza, dając BMW szansę na zwycięstwo. Te prysły jednak przy następnej zmianie kierowców, gdy pedały zablokowały się w najbardziej przysuniętej pozycji. Spowodowało to nie tylko stratę w alei serwisowej, lecz poważny dyskomfort dla wsiadającego za kierownicę Nicka Yelloly’ego, który musiał przetrwać całą zmianę z podkurczonymi nogami i tracił dystans do rywali z GruppeM.
W obliczu sytuacji WRT zdecydowało o zmianie strategii. Mający pojechać ostatnią zmianę Rossi pozostał w garażu, a ponad dwie godziny za kierownicą spędził najniższy z całej trójki Dries Vanthoor. Belg nie dał jednak rady odrobić dystansu do Engela, a ponadto otrzymał 5-sekundową karę za wyjazdy poza tor.
Engel niezagrożony zmierzał więc po swoje pierwsze zwycięstwo dla zespołu GruppeM w IGTC od 2018 roku. Pierwsze miejsce pomogło również Stolzowi zająć drugie miejsce w klasyfikacji kierowców za Gounonem, który dzięki trzeciej pozycji został mistrzem sezonu 2023.
Pierwsze i trzecie miejsce pozwoliło Mercedesowi-AMG odrobić dziewięciopunktową stratę do BMW i wygrać wśród producentów.
Drugi samochód GruppeM zakończył rywalizację na czwartym miejscu, tracąc szansę na lepszy wynik z powodu pechowej neutralizacji. Niemniej jednak, był to solidny występ dla juniorów Mercedesa-AMG Franka Birda i Lorenzo Ferrariego, którzy dołączyli do Lucasa Auera w samochodzie #77.
Trzy zespoły niezgłoszone do IGTC – Car Collection, Optimum i Kessel – były następne w klasyfikacji, podczas gdy Au, Tim Heinemann i Matteo Cairoli z Herberth Motorsport zajęli ósme miejsce i wygrali w Independent Cup. Czołową dziesiątkę uzupełniła druga załoga 2 Seas Motorsport oraz drugie auto Herberth Motorsport.
Gounon zakończył sezon IGTC z dorobkiem 91 punktów. Choć wygrał tylko jeden wyścig w Bathurst, nie schodził z podium przez cały sezon, w przeciwieństwie do drugiego Stolza, mającego dwa zwycięstwa na swoim koncie. Dwukrotnie wygrywali także kierowcy BMW – Vanthoor, Philipp Eng i Sheldon van der Linde, którzy uzupełnili pierwszą piątkę. Różnica wśród producentów na koniec sezonu wyniosła pięć punktów na korzyść Mercedesa-AMG.
Sezon 2024 IGTC wystartuje w Bathurst 18 lutego.
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.