Dennis Hauger odniósł zwycięstwo w deszczowym ostatnim wyścigu Formuły 3 na węgierskim torze Hungaroring, pokonując w bezpośrednim pojedynku zdobywcę pole position i jednocześnie zespołowego kolegę z Premy Racing – Arthura Leclerca. Na najniższym stopniu podium stanął Jack Doohan z zespołu Trident.
Pogoda w niedzielę była zupełnie inna niż w piątek czy sobotę. Najpierw o poranku przez Budapeszt przeszła ulewa, a następnie przez kolejne godziny pojawiały się sporadyczne opady. Tuż przed startem samego wyścigu deszcz zdecydowanie się nasilił, w wyniku czego kierowcy zostali zmuszeni do rozpoczęcia rywalizacji na oponach deszczowych. Ponadto, dyrekcja wyścigu zdecydowała się na start lotny po przejechaniu kilku okrążeń za samochodem bezpieczeństwa. Temperatura powietrza wynosiła 22°C, a asfaltu – tylko 25°C.
A DOWNPOUR HAS JUST HIT THE TRACK 😱
— Formula 3 (@FIAFormula3) August 1, 2021
We're only one minute away from lights out!#HungarianGP 🇭🇺 #F3 pic.twitter.com/Qzk3olH7fa
Samochód bezpieczeństwa zjechał po dwóch okrążeniach i o taki dystans został skrócony sam wyścig. Ruszający z pole position Leclerc utrzymał na starcie zespołowego kolegę z Premy Racing, Haugera, zaś cała stawka przejechała bezproblemowo przez pierwszy zakręt.
Jeszcze przed końcem pierwszego kółka samochód bezpieczeństwa musiał powrócić na tor z powodu wypadku Victora Martinsa, który próbując wyprzedzić Olivera Rasmussena zderzył się z rywalem, a następnie po uszkodzeniu przedniego skrzydła dosłownie w ostatniej chwili był w stanie wyhamować przed barierą. Po chwilowym postoju Francuz powrócił na tor, a następnie do alei serwisowej na wymianę skrzydła.
SAFETY CAR (LAP 1/20)
— Formula 3 (@FIAFormula3) August 1, 2021
Martins slips and slides his way into the barrier, but he has since got going again#HungarianGP 🇭🇺 #F3 pic.twitter.com/wmf6cHme1u
Wyścig wznowiono na czwartym okrążeniu, na którym Leclerc nie miał większych problemów z utrzymaniem prowadzenia przed Haugerem. Na trzeciej pozycji wciąż podążał Doohan, a swoje lokaty utrzymali także jego zespołowi koledzy z ekipy Trident: czwarty David Schumacher i piąty Clement Novalak. Na następnym kółku Olli Caldwell, który walczył o siódme miejsce z Frederikiem Vesti, popełnił błąd na hamowaniu do pierwszego zakrętu i delikatnie kolidował z rywalem, lecz nie miało to większych konsekwencji poza utratą pozycji przez Caldwella na rzecz Ayumu Iwasy i spadkiem na dziewiątą lokatę.
W międzyczasie deszcz ustał i pojawiło się słońce, lecz tor pozostawał bardzo mokry, przez co kierowcy nie mieli co myśleć o zmianie opon na slicki. Na zmianę warunków na torze nie zamierzał czekać lider mistrzostw Hauger, który podążał tuż za Leclerkiem i szukał okazji na pokonanie Monakijczyka. Leclerc odczuł presję ze strony zespołowego kolegi i zaczął popełniać drobne błędy, które tylko bardziej zachęciły Haugera do ataku. Leclerc dwoił się i troił, aby zachować za swoimi plecami Duńczyka, a na walce duetu Premy najbardziej skorzystał Doohan, który dołączył do tej walki.
LAP 7/20
— Formula 3 (@FIAFormula3) August 1, 2021
WHAT A BATTLE FOR THE LEAD! 🙌
Leclerc 🆚 Hauger
PREMA 🆚 PREMA
And Leclerc just holds on!#HungarianGP 🇭🇺 #F3 pic.twitter.com/FzqdCHd06K
Na dziewiątym okrążeniu Hauger zdecydował się na atak po zewnętrznej drugiego zakrętu, a linia jazdy zmieniła się w wewnętrza do trzeciego zakrętu, co pozwoliło liderowi mistrzostw na objęcie prowadzenia oraz dość szybkie powiększenie różnicy nad Leclerkiem do półtorej sekundy. Sytuacji nie wykorzystał Doohan, który także zaczął tracić dystans do dwójki Premy.
WHAT. A. MOVE. 🔥
— Formula 3 (@FIAFormula3) August 1, 2021
FOR. THE. WIN. 🔥#HungarianGP 🇭🇺 #F3 pic.twitter.com/UgvgmGl2wl
Leclerc był jednak w stanie odrobić powstałą wcześniej stratę, a dobrą dyspozycję potwierdził czasem o 0,8 sekundy szybszym od lidera na 12. okrążeniu. Hauger, który otrzymał polecenie dbania o opony ze względu na możliwe przeschnięcie toru w końcówce rywalizacji, skutecznie odpowiedział na tę wiadomość, ustanawiając najszybsze kółko wyścigu i utrzymując sekundową przewagę nad partnerem z ekipy.
Na 15. okrążeniu wszystko na jedną kartę postawił zwycięzca sobotniego popołudniowego wyścigu, Matteo Nannini, który podążał na 17. pozycji. Podopieczny Mercedesa zjechał do alei serwisowej, żeby założyć opony przeznaczone na suchą nawierzchnię, jednak z powodu bardzo wolnego pit stopu spowodowanego problemem z podniesieniem przedniej części samochodu, Włoch powrócił na tor na ostatnim miejscu ze sporą stratą do reszty stawki. Początkowo wydawało się, że na podobną strategię zdecyduje się Jonny Edgar, jednak Brytyjczyk zjechał do alei serwisowej, aby wycofać się z wyścigu z powodu problemów technicznych.
Na trzy okrążenia przed końcem na tor ponownie wyjechał samochód bezpieczeństwa. Najpierw w przedostatnim zakręcie doszło do kolizji, w wyniku którego Amaury Cordeel próbował wyprzedzić Romana Staneka, lecz po utracie przyczepności po wewnętrznej uderzył w swojego rywala, przy czym obaj byli w stanie kontynuować wyścig.
Stanek and Cordeel tangle!#F3 #Formula3 #HungarianGP pic.twitter.com/CY2C4R93iO
— F1 Feeder Series (@F1FeederSeries1) August 1, 2021
Chwilę później do większego wypadku doszło w drugim zakręcie. Tam Jak Crawford próbując pokonać Ido Cohena uderzył w kierowcę Carlina, który następnie po obróceniu się został uderzony w przód swojego samochód przez Laszlo Totha. Mimo groźnie wyglądającego incydentu, wszyscy kierowcy wyszli z niego cało.
SAFETY CAR (LAP 18/20)
— Formula 3 (@FIAFormula3) August 1, 2021
Toth and Cohen have tangled in Turn 2#HungarianGP 🇭🇺 #F3 pic.twitter.com/ippT8p5sdh
Samochód bezpieczeństwa pozostał na torze już do końca wyścigu. Hauger odniósł trzecie zwycięstwo w tym sezonie, drugie miejsce zajął Leclerc, a na najniższym stopniu podium stanął Doohan. Czwartą lokatę wywalczył Schumacher, piąty był Novalak, jako szósty linię mety przekroczył Aleksandr Smolar, a punktowaną dziesiątkę uzupełnili Vesti, Caldwell, Enzo Fittipaldi oraz Logan Sargeant.
Na kierowców Formuły 3, podobnie jak w przypadku Formuły 1, nadszedł czas na zasłużone wakacje. Zawodnicy powrócą na tor na belgijski tor Spa-Francorchamps w ostatni weekend sierpnia.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Dennis Hauger | Prema Racing | 20 okr. | ||
2 | 2 | Arthur Leclerc | Prema Racing | + 1,345 | ||
3 | 4 | Jack Doohan | Trident | + 2,203 | ||
4 | 6 | David Schumacher | Trident | + 2,736 | ||
5 | 5 | Clement Novalak | Trident | + 3,268 | ||
6 | 8 | Aleksandr Smolar | ART Grand Prix | + 3,405 | ||
7 | 7 | Frederik Vesti | ART Grand Prix | + 3,659 | ||
8 | 3 | Olli Caldwell | Prema Racing | + 4,964 | ||
9 | 30 | Enzo Fittipaldi | Charouz Racing System | + 5,242 | ||
10 | 29 | Logan Sargeant | Charouz Racing System | + 5,461 | ||
11 | 21 | Lorenzo Colombo | Campos Racing | + 5,979 | ||
12 | 11 | Ayumu Iwasa | Hitech Grand Prix | + 6,268 | ||
13 | 24 | Jake Hughes | Carlin Buzz Racing | + 8,050 | ||
14 | 9 | Juan Manuel Correa | ART Grand Prix | + 8,279 | ||
15 | 10 | Jak Crawford | Hitech Grand Prix | + 8,417 | ||
16 | 18 | Caio Collet | MP Motorsport | + 9,282 | ||
17 | 26 | Calan Williams | Jenzer Motorsport | + 10,052 | ||
18 | 27 | Johnathan Hoggard | Jenzer Motorsport | + 16,140 | ||
19 | 19 | Tijmen van der Helm | MP Motorsport | + 18,753 | ||
20 | 31 | Reshad De Gerus | Charouz Racing System | + 27,090 | ||
21 | 15 | Oliver Rasmussen | HWA Racelab | + 27,678 | ||
22 | 28 | Filip Ugran | Jenzer Motorsport | + 28,155 | ||
23 | 16 | Rafael Villagómez | HWA Racelab | + 28,435 | ||
24 | 12 | Roman Staněk | Hitech Grand Prix | + 29,002 | ||
25 | 22 | Amaury Cordeel | Campos Racing | + 52,735 | ||
26 | 14 | Matteo Nannini | HWA Racelab | + 53,284 | ||
27 | 17 | Victor Martins | MP Motorsport | + 58,168 | ||
NSK | 23 | Ido Cohen | Carlin Buzz Racing | |||
NSK | 20 | László Tóth | Campos Racing | |||
NSK | 25 | Jonny Edgar | Carlin Buzz Racing |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.