Gdy w połowie dystansu niedzielnego wyścigu IndyCar Series w Pocono Will Power tracił okrążenie do liderów, mało kto spodziewał się, że to właśnie tam Australijczyk sięgnie po swoje trzecie zwycięstwo w tym sezonie. Po emocjonującej walce w końcówce, pokonał on swojego zespołowego kolegę Josefa Newgardena i Alexandra Rossiego.
Pole position do 500-milowego wyścigu wywalczył Takuma Sato. Jego Honda nie prowadziła się jednak tak dobrze jak w kwalifikacjach i Japończyk szybko spadł na koniec stawki, gdzie utknął już do końca wyścigu. Prowadzenie początkowo objął Tony Kanaan, a na dziewiątym okrążeniu zmienił go Rossi.
GREEN! 7 wide! #INDYCAR #ABCSupply500 https://t.co/1I2Xejdij6 pic.twitter.com/u8jhShMtoV
— IndyCar Series (@IndyCar) 20 sierpnia 2017
New #ABCSupply500 leader! @AlexanderRossi! #INDYCAR #ABCSupply500 https://t.co/1I2Xejdij6 pic.twitter.com/m3QUKpXees
— IndyCar Series (@IndyCar) 20 sierpnia 2017
Do przodu bardzo szybko przebijali się Hélio Castroneves i Ryan Hunter-Reay, którzy startowali z końca stawki po wypadkach podczas kwalifikacji. Obaj w przeciągu 30 okrążeń zdołali awansować do pierwszej dziesiątki.
Pierwsza neutralizacja nadeszła na 23. okrążeniu, gdy Esteban Gutiérrez uderzył w bandę w trzecim zakręcie. Meksykanin zaliczył mocny początek wyścigu i walczył o miejsce w pierwszej dziesiątce, gdy popełnił błąd mający zakończyć jego udział w rywalizacji.
Po pit-stopach, jakie miały miejsce pod żółtą flagą, prowadzenie utrzymywał Rossi, mając za sobą Powera, Kanaana, Scotta Dixona i Jamesa Hinchcliffe’a – cała ta grupa objechała Rossiego w momencie restartu, lecz Amerykanin szybko odrabiał straty, by zadomowić się za prowadzącym Dixonem.
Nowozelandczyk prowadził przez dłuższy czas, przez co musiał wcześniej zjechać na kolejne tankowanie. Mimo to, po zakończeniu drugiej tury zjazdów wrócił on na pierwsze miejsce, przed Rossim, Hinchcliffem, Newgardenem, Kanaanem i Powerem.
Ten ostatni miał jednak szybko odpaść z tej grupy – Australijczyk musiał wykonać nieplanowany pit-stop zaledwie dziewięć okrążeń po poprzednim. Powodem była awaria przedniego skrzydła, które zmieniało swoje nastawy w trakcie jazdy. Długi postój oznaczał, że kierowca Team Penske został zdublowany przez całą stawkę.
Świadomy większego zużycia paliwa, Dixon pozwolił Rossiemu odzyskać prowadzenie. Do walki włączyli się także Hinchcliffe, a w połowie dystansu także Hunter-Reay.
After a massive accident yesterday, @RyanHunterReay is your new leader! #INDYCAR #ABCSupply500 https://t.co/1I2Xejdij6 pic.twitter.com/ZLDlnf8Kvs
— IndyCar Series (@IndyCar) 20 sierpnia 2017
Czwartą serię pit-stopów znów rozpoczął Dixon, tym razem na 111 okrążeniu. Cztery kółka później jego śladem podążyli m.in. Rossi i Hunter-Reay. Gdy zmierzali oni aleją serwisową, nad torem pojawiła się żółta flaga, po tym jak Sebastián Saavedra otarł się o ścianę w pierwszym zakręcie.
REPLAY: @SebSaavedra makes contact with the turn 1 wall. #INDYCAR #ABCSupply500 https://t.co/1I2Xejdij6 pic.twitter.com/ODFs78kBdq
— IndyCar Series (@IndyCar) 20 sierpnia 2017
Moment neutralizacji był bardzo korzystny dla Powera, który pozostał na torze, gdy reszta kierowców zjechała do boksów. Australijczyk przesunął się w ten sposób na początek stawki i mógł odzyskać stracone wcześniej okrążenie.
Restart nastąpił na 123. okrążeniu, lecz na kolejną żółtą flagę nie trzeba było długo czekać – już dwa kółka później Hinchcliffe zderzył się z JR Hildebrandem, przez co obaj zakończyli wyścig na zewnętrznej ścianie pierwszego zakrętu. W incydencie ucierpiał również Power, który został staranowany przez Charliego Kimballa i musiał zjechać do boksów, tym razem na wymianę tylnego skrzydła.
REPLAY: @Hinchtown and @JRHildebrand make contact in turn 1. #INDYCAR #ABCSupply500 https://t.co/1I2Xejdij6 pic.twitter.com/BfRY44MyjT
— IndyCar Series (@IndyCar) 20 sierpnia 2017
Będąc na końcu stawki, Power zdecydował się na ponowny zjazd do boksów, by dotankować samochód do pełna przed ostatnim restartem na 133. okrążeniu.
Ta strategia okazała się być strzałem w dziesiątkę – gdy rywale jeden po drugim odbijali do alei serwisowej, Power zaczął kręcić rekordowe czasy i zbudował przewagę, która pozwoliła mu przejąć prowadzenie po swoim pit-stopie na 161. okrążeniu.
Australijczyk miał kilka sekund przewagi nad grupą pościgową, której przewodzili Kanaan, Dixon i Rossi.
Ostatnią turę pit-stopów znów rozpoczął Dixon, stając na 176. okrążeniu. Już na kolejnym kółku to samo zrobił Power, aby zabezpieczyć się przed możliwą neutralizacją. Po 182. okrążeniu cała czołówka była już dotankowana do końca wyścigu, a na prowadzeniu pozostawał Power.
W końcówce wyścigu do natarcia przeszedł lider klasyfikacji generalnej Newgarden – wyprzedził on Kanaana i Rossiego, by awansować na drugie miejsce i rzucić się w pościg za swoim zespołowym kolegą. Kanaan miał później stracić także czwartą lokatę, na rzecz Simona Pagenauda.
Things are about to get interesting! @JosefNewgarden and @Alexander have caught @12WillPower! #ABCSupply500 https://t.co/1I2Xejdij6 pic.twitter.com/iWRdmgEWZR
— IndyCar Series (@IndyCar) 20 sierpnia 2017
Newgarden dogonił Powera na kilka okrążeń przed końcem, lecz Australijczyk skutecznie utrzymywał Amerykanina za sobą, momentami wyjeżdżając poza granice toru w swoich próbach pokrycia wewnętrznej linii przejazdu. Nie mogąc objechać go po zewnętrznej, Newgarden musiał uznać wyższość Powera, który dołączył do grona kierowców z trzema zwycięstwami w tym sezonie.
What a last lap! @12WillPower wins the #ABCSupply500 at @PoconoRaceway! #INDYCAR https://t.co/1I2Xejdij6 pic.twitter.com/PvIcClCvNS
— IndyCar Series (@IndyCar) 20 sierpnia 2017
Był to 32. triumf w karierze Australijczyka, który zmniejszył swoją stratę w klasyfikacji generalnej do 42 punktów. Newgarden powiększył jednak przewagę nad Scottem Dixonem, który awansował na drugie miejsce, wyprzedzając Hélio Castronevesa.
Swoje trzecie podium w karierze wywalczył Rossi, a za nim uplasowali się Pagenaud, Kanaan, Dixon, Castroneves, Hunter-Reay, Rahal i Carlos Muñoz, który uzupełnił pierwszą dziesiątkę.
Do końca sezonu IndyCar Series pozostały jeszcze trzy wyścigi. Najbliższy z nich odbędzie się już w ten weekend na torze Gateway Motorsports Park – będzie to ostatnia tegoroczna runda odbywająca się na torze owalnym.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
1 | 12 | Will Power | Team Penske | 200 okr. | |||
2 | 2 | Josef Newgarden | Team Penske | + 0,5268 | |||
3 | 98 | Alexander Rossi | Andretti Herta Autosport w/Curb-Agajanian | + 0,7112 | |||
4 | 1 | Simon Pagenaud | Team Penske | + 0,8770 | |||
5 | 10 | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing Teams | + 2,9056 | |||
6 | 9 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing Teams | + 3,3544 | |||
7 | 3 | Hélio Castroneves | Team Penske | + 3,7273 | |||
8 | 28 | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | + 4,0833 | |||
9 | 15 | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 4,6884 | |||
10 | 14 | Carlos Muñoz | AJ Foyt Enterprises | + 6,9330 | |||
11 | 27 | Marco Andretti | Andretti Autosport w/Yarrow | + 9,4607 | |||
12 | 20 | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | + 10,4503 | |||
13 | 26 | Takuma Sato | Andretti Autosport | + 11,2388 | |||
14 | 4 | Conor Daly | AJ Foyt Enterprises | + 19,8050 | |||
15 | 88 | Gabby Chaves | Harding Racing | + 20,6790 | |||
16 | 83 | Charlie Kimball | Chip Ganassi Racing Teams | + 24,4523 | |||
17 | 19 | Ed Jones | D | Dale Coyne Racing | + 25,0689 | ||
18 | 8 | Max Chilton | Chip Ganassi Racing Teams | + 71 okr. | |||
19 | 21 | JR Hildebrand | Ed Carpenter Racing | + 76 okr. | |||
20 | 5 | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports | + 76 okr. | |||
21 | 7 | Sebastián Saavedra | Schmidt Peterson Motorsports | + 86 okr. | |||
22 | 18 | Esteban Gutiérrez | D | Dale Coyne Racing | + 177 okr. |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.