Cal Crutchlow wygrał niesamowity wyścig o Grand Prix Czech na torze w Brnie. Brytyjczyk przed startem mokrego wyścigu wybrał twarde deszczowe opony w przeciwieństwie do reszty stawki i sięgnął po pierwsze zwycięstwo w karierze. Podium uzupełnili Valentino Rossi i Marc Márquez, który nadal utrzymuje pewną przewagę w klasyfikacji generalnej.
Zgodnie z prognozą pogody w niedzielę warunki na torze w Brnie praktycznie wywróciły się do góry nogami. Podczas gdy treningi i kwalifikacje zostały rozegrane przy dosyć ładnej pogodzie, tak już w dniu wyścigu od samego rana padał ulewny deszcz, działając na korzyść jednych i niekorzyść innych zawodników. Tuż przed wyścigiem opady ustały, co oznaczało, że mogliśmy być świadkami kolejnego wyścigu ze zmianą motocykla.
Najlepiej spod świateł ruszyli Andrea Iannone i Jorge Lorenzo, który wyprzedzili Marca Márqueza na starcie, jednak zawodnik z numerem 93 w pierwszym zakręcie przeprowadził skuteczną kontrę i obronił pole position. Jak się okazało, obaj zawodnicy Yamahy, a więc Jorge Lorenzo i Valentino Rossi znacząco tracili i po pierwszym okrążeniu spadli odpowiednio na 10. i 12. miejsce. Prowadził Márquez przed Dovizioso i Iannone.
Na trzecim okrążeniu prowadzenie objął Dovizioso, który skutecznie wyprzedził Márqueza. Wkrótce na drugą pozycję wskoczył również Iannone, a na trzecie – Scott Redding. Tym samym na czele znalazły się trzy motocykle Ducati. Fabryczni zawodnicy zaczęli walczyć ze sobą, przez co Redding mógł utrzymać tempo pierwszej dwójki. Jak się okazało, znalazło się wytłumaczenie na słabe tempo zawodników Yamahy – obaj do swoich motocykli założyli twardy tył i być może zamierzali dojechać na takiej konfiguracji do mety.
W międzyczasie doszło do zmiany na pozycji lidera. Dovizioso, który do tej pory prowadził, został najpierw wyprzedzony przez zespołowego kolegę Iannone, a chwilę później spadł również za Reddinga. Znajdujący się na czwartym miejscu Márquez tracił do pierwszej trójki już trzy sekundy. Dwukrotny mistrz świata miał tuż za swoimi plecami sporą grupę zawodników, na którą składali się Aleix Espargaró, Hector Barbera i Maverick Viñales.
Gdy tor zaczął przesychać, tempo czołówki wyraźnie spadło, a do gry zaczęli wchodzić zawodnicy, którzy mieli w swoich motocyklach założone opony o twardszej mieszance. Podczas gdy Iannone wykręcał 2:10, tak znajdujący się na dwunastej pozycji Cal Crutchlow potrafił przejechać okrążenie tempem 2:08.760. Z kolei Valentino Rossi nie potrafił w takich warunkach znaleźć tempa i spadł na trzynastą pozycję. W międzyczasie na czwarte miejsce kosztem Marca Márqueza awansował Hector Barbera, a Iannone odskoczył od Reddinga na pół sekundy.
Na 13. okrążeń przed końcem, gdy Cal Crutchlow awansował na ósme miejsce, wyprzedzając Danilo Petrucciego, na problemy techniczne natrafił Andrea Dovizioso. Włoch po zjeździe do bosku co prawda powrócił na tor, jednak zajmował po tym ostatnie miejsce. Wkrótce wspomniany Crutchlow awansował na piąte miejsce, a w czołowej trójce znajdowali się Iannone, Redding i Barbera. Crutchlow niedługo później wyprzedził również Márqueza i awansował na P4.
Na 9 okrążeń przed końcem do boksów na zmianę motocykla zjechał Bradley Smith, który wyjechał na oponach przeznaczonych na suchą nawierzchnię, a z problemami technicznymi wyścig zakończył Aleix Espargaró. Tymczasem Cal Crutchlow wręcz frunął po wciąż wilgotnym torze i szybko poradził sobie zarówno z Barberą i Reddingiem. Podczas gdy Smith powrócił do boksów po zdaniu sobie sprawy z błędu o zbyt wczesnej zmianie motocykla, Jorge Lorenzo zdecydował się na ten ruch, jednak Hiszpan nie był pewien tej decyzji. Niedługo później zawodnik Yamahy ponownie zjechał do alei serwisowej, co świadczyło o tym, że tor był zbyt mokry na suche opony. Na pewno ta decyzja była trudna do zrozumienia, ponieważ wcześniej Lorenzo był jednym z najszybszych zawodników na torze. Na 7 kółek przed metą Cal Crutchlow po chwilowej walce z Andreą Iannone objął prowadzenie w wyścigu.
Gdy do mety pozostało 5 okrążeń, na drugie miejsce awansował Valentino Rossi, który na ostatnich kółkach znacząco podkręcił swoje tempo. Włoch tracił jednak prawie pięć sekund do Crutchlowa. Na dziwny ruch zdecydował się Lorenzo, który po dwukrotnym zjeździe do boksów powrócił na tor, przeszkadzając między innymi Marcowi Márquezowi.
W końcówce wyścigu doszło do ciekawego pojedynku między Iannone, Barberą i Márquezem. Podczas gdy Barbera próbował wyprzedzić mającego wyraźne problemy ze swoimi oponami na przesychającym torze, na całej walce najwięcej skorzystał Márquez i to Hiszpan awansował na trzecie miejsce. Chwilę później Barbera poradził sobie z Iannone, jednak do akcji wkroczył również Loris Baz, który na przedostatnim okrążeniu awansował na czwarte miejsce.
Na finałowych metrach nie doszło już do zmiany pozycji. Cal Crutchlow dzięki fantastycznemu wyborze twardych opon na deszcz odniósł niesamowite zwycięstwo w Grand Prix Czech. Dla Brytyjczyka było to pierwsze zwycięstwo w karierze w MotoGP. Drugie miejsce zajął Valentino Rossi, a trzeci był Marc Márquez.
Na czwartej pozycji dzisiejszą rywalizację zakończył Loris Baz, piąty był Hector Barbera, szósty – Eugene Laverty, a czołową dziesiątkę zamknęli: Danilo Petrucci, Andrea Iannone, Maverick Viñales i Tito Rabat.
P | Nr | Zawodnik | Zespół | Rezultat | |||
1 | 35 | Cal Crutchlow | LCR Honda | 22 okr. | |||
2 | 46 | Valentino Rossi | Movistar Yamaha MotoGP | + 7.298 | |||
3 | 93 | Marc Márquez | Repsol Honda Team | + 9.587 | |||
4 | 76 | Loris Baz | Avintia Racing | + 12.558 | |||
5 | 8 | Héctor Barberá | Avintia Racing | + 13.093 | |||
6 | 50 | Eugene Laverty | Pull & Bear Aspar Team | + 13.812 | |||
7 | 9 | Danilo Petrucci | OCTO Pramac Yakhnich | + 23.414 | |||
8 | 29 | Andrea Iannone | Ducati Team | + 24.562 | |||
9 | 25 | Maverick Viñales | Team SUZUKI ECSTAR | + 24.581 | |||
10 | 53 | Tito Rabat | Estrella Galicia 0,0 Marc VDS | + 37.131 | |||
11 | 68 | Yonny Hernández | Pull & Bear Aspar Team | + 39.911 | |||
12 | 26 | Dani Pedrosa | Repsol Honda Team | + 41.097 | |||
13 | 44 | Pol Espargaró | Monster Yamaha Tech 3 | + 43.202 | |||
14 | 6 | Stefan Bradl | Aprilia Racing Team Gresini | + 45.687 | |||
15 | 45 | Scott Redding | OCTO Pramac Yakhnich | + 1:02.201 | |||
16 | 19 | Alvaro Bautista | Aprilia Racing Team Gresini | + 1:18.841 | |||
17 | 99 | Jorge Lorenzo | Movistar Yamaha MotoGP | + 1 okr. | |||
NSK | 4 | Andrea Dovizioso | Ducati Team | ||||
NSK | 38 | Bradley Smith | Monster Yamaha Tech 3 | ||||
NSK | 41 | Aleix Espargaró | Team SUZUKI ECSTAR |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.