Marc Márquez przerwał serię ośmiu różnych zwycięzców w ostatnich ośmiu wyścigach i powrócił na najwyższy stopień podium w Hiszpanii, pewnie wygrywając Grand Prix Aragonii. Podium uzupełnili zawodnicy Movistar Yamahy – Jorge Lorenzo i Valentino Rossi.
Rywale od pierwszych okrążeń robili wszystko, by nie pozwolić zdobywcy pole position na ucieczkę. Tuż po starcie w drugim zakręcie prowadzenie objął Maverick Viñales. Po uporaniu się z Lorenzo, Márquez wyprzedził zawodnika Suzuki na drugim kółku, jednak na tym etapie wyścigu nie było mu dane długo jechać na pozycji lidera. Okrążenie później Hiszpan popełnił błąd w zakręcie 7. i spadł na 5.miejsce, na koniec czołowej grupy.
Prowadzenie odzyskał dopiero 11 okrążeń przed metą, wyprzedzając po drodze Lorenzo i Viñalesa i niwelując stratę do liderującego Valentino Rossiego. W tym momencie odjechał od rywali, po drodze ustanawiając najlepsze okrążenie wyścigu [1:48.694] i dojechał do mety z przewagą ponad 2,5 sekundy. To jego pierwsze zwycięstwo na hiszpańskim obiekcie od 2014 roku [w Walencji] i pierwsze w tym sezonie od lipcowego Grand Prix Niemiec. Co więcej, udało mu się dziś powiększyć prowadzenie w klasyfikacji generalnej do 52 punktów.
„Nie wystartowałem zbyt dobrze”
– mówił na gorąco Hiszpan w pierwszym wywiadzie po wyścigu. „Szybko zaatakowałem, ale popełniłem błąd i prawie puścił mi przód. Wtedy pomyślałem: ‘Ok, daj sobie czas na dogrzanie opon’. Bardzo się cieszę [z tego zwycięstwa], ponieważ w ostatnich wyścigach Rossi krok po kroku odrabiał punkty. Dobrze było dziś wygrać”.
W drugiej części wyścigu, za plecami zawodnika Hondy, zacięty pojedynek o drugie miejsce na podium toczyli motocykliści Yamahy. 5 okrążeń przed metą Lorenzo zdołał wyprzedzić bardziej doświadczonego kolegę z zespołu, ale nie był w stanie od niego uciec. Dopiero błąd popełniony przez ‘Doktora’ 2 okrążenia przed metą [szeroki w wyjazd w 12.] pozwolił mu przypieczętować 2.miejsce. Znalazł się w top2 po raz pierwszy od Grand Prix Włoch w maju tego roku, co pozwoliło mu zmniejszyć stratę do Rossiego do 14 punktów. Jak się później okazało, w jego wypadku kluczowy okazał się dziś wybór opon.
„Prawdopodobnie wypadek w sesji rozgrzewkowej dał mi drugie miejsce”
– stwierdził Lorenzo. „Zmusił mnie do wyjazdu na drugim motocyklu, na twardej tylnej oponie. Od razu poczułem się na niej dobrze. Wybór tej opony [na wyścig] pomógł mi. Zrobiliśmy dziś maksimum i finiszowaliśmy bliżej zwycięzcy niż się spodziewaliśmy”.
Valentino Rossi musiał zadowolić się najniższym stopniem podium. „Liczyłem na to, że będę mocniejszy w końcówce, ale motocykl bardzo się ślizgał. Szkoda błędu na hamowaniu. Gdyby nie to, mógłbym walczyć o 2.miejsce, ale [najniższy stopień] podium też jest OK”.
Za Włochem samotnie finiszował Maverick Viñales. Na 5.miejscu uplasował się najlepszy zawodnik satelicki Cal Crutchlow, który po drodze walczył między innymi z Danim Pedrosą i braćmi Espargaró. Trudny weekend ma za sobą Ducati – ich najlepszy reprezentant Andrea Dovizioso [początkowo utrzymujący się w prowadzącej grupie] był dziś dopiero 11. Przegrał nawet z duetem Aprilii, który dla swojego zespołu zdobył wiele cennych punktów.
Do udanych można zaliczyć powrót Nickiego Haydena, zastępującego w Aragonii kontuzjowanego Jacka Millera. 'Kentucky Kid' dojechał 15. i zdobył 1 punkt, chociaż nigdy wcześniej nie korzystał z tego motocykla na takich oponach i z nową elektroniką.
Nieco gorsze humory z pewnością panują w zespole Octo Pramac, których zawodnicy od kilku tygodni toczą wewnętrzny pojedynek o prawo do startu na fabrycznym Ducati w sezonie 2017. Walczą i to zacięcie, o czym świadczy kara przejazdu przez aleję serwisową dla Danilo Petrucciego za incydent pomiędzy nim i Scottem Reddingiem.
Zawodnicy i ich zespoły mają teraz 2 tygodnie na zasłużony odpoczynek, a po nim wylot na maraton i trzy azjatyckie rundy tydzień po tygodniu. Jako pierwsze Grand Prix Japonii w dniach 14-16 października.
Wyniki Grand Prix Aragonii
P | Nr | Zawodnik | Zespół | Rezultat | |||
1 | 93 | Marc Márquez | Repsol Honda Team | 41:57.678 | |||
2 | 99 | Jorge Lorenzo | Movistar Yamaha MotoGP | + 2.740 | |||
3 | 46 | Valentino Rossi | Movistar Yamaha MotoGP | + 5.983 | |||
4 | 25 | Maverick Viñales | Team SUZUKI ECSTAR | + 8.238 | |||
5 | 35 | Cal Crutchlow | LCR Honda | + 13.221 | |||
6 | 26 | Dani Pedrosa | Repsol Honda Team | + 17.072 | |||
7 | 41 | Aleix Espargaró | Team SUZUKI ECSTAR | + 18.552 | |||
8 | 44 | Pol Espargaró | Monster Yamaha Tech 3 | + 19.432 | |||
9 | 19 | Alvaro Bautista | Aprilia Racing Team Gresini | + 23.071 | |||
10 | 6 | Stefan Bradl | Aprilia Racing Team Gresini | + 27.898 | |||
11 | 4 | Andrea Dovizioso | Ducati Team | + 32.448 | |||
12 | 51 | Michele Pirro | Ducati Team | + 35.033 | |||
13 | 8 | Héctor Barberá | Avintia Racing | + 36.224 | |||
14 | 50 | Eugene Laverty | Pull & Bear Aspar Team | + 37.621 | |||
15 | 69 | Nicky Hayden | Estrella Galicia 0,0 Marc VDS | + 40.509 | |||
16 | 68 | Yonny Hernández | Pull & Bear Aspar Team | + 43.906 | |||
17 | 9 | Danilo Petrucci | Octo Pramac Yakhnich | + 56.740 | |||
18 | 76 | Loris Baz | Avintia Racing | + 59.681 | |||
19 | 45 | Scott Redding | Octo Pramac Yakhnich | + 1:34.126 | |||
NSK | 53 | Tito Rabat | Estrella Galicia 0,0 Marc VDS | 7 okr. |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.