Zmiany w przepisach na sezon 2016

Opublikowane dziś regulacje, które oficjalnie zaczną obowiązywać już w przyszłym roku, dotyczą przede wszystkim kwestii związanych z wprowadzeniem jednolitego oprogramowania oraz jednostek sterujących ECU. Zmianie ulegną również przepisy określające liczbę silników i minimalną wagę, a także zasady odbierania zespołom fabrycznym części przywilejów za pomocą tak zwanych "punktów koncesyjnych".

Najważniejsze zmiany:

- Limit 7 silników w sezonie,
- Limit 22 litrów paliwa na wyścig,
- Waga minimalna: 157 kg
- Elektronika w specyfikacji stosowanej obecnie w klasie Open
- Punkty za miejsca na podium decydujące o odbiorze bądź przyznaniu dodatkowych przywilejów
Obecny limit pięciu silników na sezon zostanie zwiększony do siedmiu (przy braku możliwości pracy nad ich rozwojem), a limit paliwa wyniesie 22 litry. Większa liczba silników to ukłon między innymi w stronę zespołu Ducati, który obecnie ma do dyspozycji aż 12 jednostek napędowych.

Od przyszłego roku minimalna waga motocykla to 157 kg.

Po wielu latach w MotoGP zniknie podział na klasę Factory i Open. Od przyszłego sezonu wszyscy zawodnicy będą zmuszeni do używania jednolitego oprogramowania oraz takich samych jednostek sterujących (jednostek ECU). Wiadomo już że stosowana wersja elektroniki będzie oparta na tej, która jest obecnie wykorzystywana w motocyklach klasy Open.

Jeśli od 1 lipca bieżącego roku aż do końca sezonu 2016 Ducati, Honda i Yamaha jednogłośnie będą domagały się pozwolenia na dokonanie modyfikacji w stosowanym systemie, Dorna będzie musiała się zgodzić na proponowane zmiany. Koszt poniosą jednak same zespoły. Jeśli w tym samym okresie Dorna będzie forsowała zmiany w jednolitym oprogramowaniu, ich przeprowadzenie będzie możliwe jedynie w przypadku jednogłośnej zgody czołowych producentów.

System, za pomocą którego obliczano za jakie wyniki zespoły takie jak Ducati czy Suzuki zostają pozbawione przyznanych przywilejów (większy limit paliwa czy możliwość stosowania bardziej miękkich opon) zostanie udoskonalony.

Za wywalczone miejsca na podium będą przyznawane punkty, których odpowiednia ilość spowoduje, że zespoły odnoszące sukcesy i korzystające z pewnych udogodnień, będę stopniowo pozbawiane swojej przewagi, podobnie jak to ma miejsce obecnie. 

1. miejsce - 3 punkty,
2. miejsce - 2 punkty,
3. miejsce - 1 punkt

W 2016 roku zespół, który zdobędzie 6 takich punktów na suchym lub mokrym torze (obecnie nie liczą się podia wywalczone w deszczowych wyścigach) straci prawo do dodatkowych testów, a w następnym sezonie utraci wszystkie przywileje.

Co ciekawe, w przypadku uzyskiwania słabych wyników, dopuszczono możliwość ich zwrotu. Od 2016 roku każdy producent, który nie zdobędzie ani jednego punktu, czyli de facto nie wywalczy nawet jednego miejsca na podium - w następnym sezonie odzyska wszystkie przywileje.

Źródło: 2016 FIM World Championship Grand Prix Regulations

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze