Lorenzo minimalnie pokonuje Rossiego w kwalifikacjach

Kwalifikacje na Motegi z pewnością można uznać za jedne z najbardziej emocjonujących w tym sezonie. Z pole position wystartuje Jorge Lorenzo, który po zaciętym i wyrównanym pojedynku zaledwie o 0.081 sekundy pokonał swojego największego rywala  - Valentino Rossiego. Pierwszą linię uzupełnił Marc Márquez startujący w ten weekend z poważną kontuzją lewej ręki.

Podczas sesji kwalifikacyjnej pogoda wyraźnie zmieniła się w porównaniu do trzeciego treningu, rozegranego w godzinach porannych. Słońce skryło się za chmurami, a temperatura znacznie spadła. W pierwszej części kwalifikacji dwie premiowane awansem do Q2 pozycje zajęli Maverick Viñales oraz Scott Redding, którzy jako jedyni nie mieli do dyspozycji super miękkiej tylnej opony. Mimo to ich przewaga nad pozostałymi zawodnikami była dość duża. Trzeci Stefan Bradl stracił do Viñalesa ponad 0.4 sekundy. Najszybszym zawodnikiem klasy OPEN był Hektor Barbera, który wystartuje jutro z 18.miejsca.

Lorenzo jako pierwszy rozpoczął swoje mierzone okrążenie w Q2, tuż za nim holował się Rossi. Dzięki temu sprytnemu zagraniu Włoch z rekordami we wszystkich sektorach znalazł się na prowizorycznym pole position z czasem 1:44.202. Na kolejnych pozycjach plasowali się Iannone i Márquez. Lorenzo był dopiero piąty. Kiedy Hiszpan zorientował się jaką przysługę wyświadczył swojemu rywalowi - odpuścił i natychmiast zjechał do alei serwisowej.

Gdy większość zawodników skryła się w boksach, ‘Por Fuera’ na pustym torze zszedł poniżej ‘1min 44s.’ i o ponad pół sekundy pobił zeszłoroczny rekord pole position. Nie był to jednak koniec rywalizacji. Rossi wykorzystał jazdę za Danim Pedrosą i odzyskał pierwsze miejsce, chociaż długo się nim nie nacieszył. Na swoim trzecim wyjeździe Lorenzo skorzystał bowiem z miękkej przedniej opony, podkręcił tempo i zapewnił sobie czwarte pole position w tym sezonie i trzydzieste piąte w MotoGP.

„Przed kwalifikacjami zaoszczędziliśmy miękką przednią oponę. To bardzo nam pomogło, szczególnie na hamowaniach. W czasie sesji wilgotność wyraźnie wzrosła, szczególnie w zakręcie numer 1. Wygląda na to, że rywale aż tak tego nie odczuli, ale ja miałem pewne problemy. Pole position wywalczone przy tak niewielkich różnicach to bardzo dobry wynik” – mówił zwycięzca kwalifikacji.

„Trochę szkoda tego pole position” – przyznał Rossi – „Jestem zadowolony z tego co dziś zrobiliśmy. Rano wyraźnie poprawiliśmy ustawienia, a teraz wykonałem kolejny duży krok. Stretagia była dobra, ale popełniłem mały błąd. Mam nadzieję, że jutro będę wystarczająco konkurencyjny by powalczyć z Jorge”.

Pierwszą linię uzupełnił Márquez. „Z ręką nie jest tak źle, chociaż odczuwam ból. Zmieniłem pozycję na motocyklu, to nie był duży problem. Tracimy sporo na przyśpieszeniu. Jutro musimy się poprawić, jeśli chcemy dotrzymać kroku Yamahom”.

Wyniki kwalifikacj:

P Nr Zawodnik Zespół Rezultat
1 99 Jorge Lorenzo Movistar Yamaha MotoGP 1:43.790
2 46 Valentino Rossi Movistar Yamaha MotoGP 1:43.871
3 93 Marc Márquez Repsol Honda Team 1:44.216
4 4 Andrea Dovizioso Ducati Team 1:44.322
5 29 Andrea Iannone Ducati Team 1:44.436
6 26 Dani Pedrosa Repsol Honda Team 1:44.582
7 41 Aleix Espargaró Team Suzuki Ecstar MotoGP 1:44.809
8 35 Cal Crutchlow CWM LCR Honda 1:44.932
9 38 Bradley Smith Monster Yamaha Tech 3 1:45.067
10 25 Maverick Viñales Team Suzuki Ecstar MotoGP 1:45.081
11 44 Pol Espargaró Monster Yamaha Tech 3 1:45.219
12 45 Scott Redding Estrella Galicia 0,0 Marc VDS 1:45.333
13 6 Stefan Bradl Aprilia Racing Team Gresini 1:45.432
14 68 Yonny Hernández Octo Pramac Racing 1:45.438
15 21 Katsuyuki Nakasuga Yamaha Factory Racing Team 1:45.496
16 19 Álvaro Bautista Aprilia Racing Team Gresini 1:45.608
17 9 Danilo Petrucci Octo Pramac Racing 1:45.691
18 8 Héctor Barberá Avintia Racing 1:45.724
19 72 Takumi Takahaski Team HRC with Nissin 1:45.743
20 50 Eugene Laverty Aspar MotoGP Team 1:45.751
21 69 Nicky Hayden Aspar MotoGP Team 1:45.843
22 43 Jack Miller CWM LCR Honda 1:46.039
23 76 Loris Baz Forward Racing 1:46.048
24 63 Mike Di Meglio Avintia Racing 1:46.179
25 24 Toni Elias Forward Racing 1:46.256
26 64 Kousuke Akiyoshi AB Motoracing 1:47.760

Tuż przed sesją kwalifikacyjną odbył się czwarty trening, podczas którego zawodnicy nie walczą o miejsca w Q2, a mogą skupić się jedynie na pracy nad wyścigowym tempem. Niestety już po dziesięciu minutach, poważny wypadek między zakrętami numer 9 i 10 miał Alex de Angelis. Nad torem wywieszono czerwoną flagę, a zawodnikowi na poboczu udzielano pomocy medycznej. Po kilku minutach nerwowego oczekiwania poinformowano, że oddycha i jest przytomny. Został przewieziony do centrum medycznego, a następnie przetransportowany helikopterem do szpitala Dokkyo w Mibu na szczegółowe badania. Tomografia komputerowa wykazała, że zawodnik ART doznał pęknięcia żeber i złamał pięć kręgów.

Klka minut później trening wznowiono, a w nim po raz kolejny najlepszy okazał się Jorge Lorenzo (1:45.000), który wyprzedził Valentino Rossiego i Marca Márqueza. Zgodnie z przewidywaniami, podczas dłuższego wyjazdu ekipa Ducati nie dominowała tak jak na jednym szybkim okrążeniu. Andrea Iannone był piąty, Andrea Dovizioso siódmy. Prognozy pogody na wyścig mówią, że ma padać, jednak gdyby tor zaczął przesychać, to ustawienia z czwartego treningu mogą okazać się niezwykle cenne. Analiza czasów z tej sesji daje odpowiedź na pytanie jak wyglądałoby wtedy tempo faworytów.

Zawodnicy Movistar Yamahy trzykrotnie wyjechali na tor. Czasy Lorenzo to niskie ‘1min. 45s’, Rossiego średnie i wysokie ‘1min. 45s’, tempo zbliżone do ‘Doktora’ zaprezentowali Andrea Iannone i Dani Pedrosa. Marc Márquez wykonał dwa przejazdy i tylko dwukrotnie uzyskał niskie ‘1min. 45s’. Firma Bridgestone poinformowała, że najczęściej decydowano się na kombinację: miękki tył – pośredni przód.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze