Kwalifikacje na Motegi z pewnością można uznać za jedne z najbardziej emocjonujących w tym sezonie. Z pole position wystartuje Jorge Lorenzo, który po zaciętym i wyrównanym pojedynku zaledwie o 0.081 sekundy pokonał swojego największego rywala - Valentino Rossiego. Pierwszą linię uzupełnił Marc Márquez startujący w ten weekend z poważną kontuzją lewej ręki.
Podczas sesji kwalifikacyjnej pogoda wyraźnie zmieniła się w porównaniu do trzeciego treningu, rozegranego w godzinach porannych. Słońce skryło się za chmurami, a temperatura znacznie spadła. W pierwszej części kwalifikacji dwie premiowane awansem do Q2 pozycje zajęli Maverick Viñales oraz Scott Redding, którzy jako jedyni nie mieli do dyspozycji super miękkiej tylnej opony. Mimo to ich przewaga nad pozostałymi zawodnikami była dość duża. Trzeci Stefan Bradl stracił do Viñalesa ponad 0.4 sekundy. Najszybszym zawodnikiem klasy OPEN był Hektor Barbera, który wystartuje jutro z 18.miejsca.
Lorenzo jako pierwszy rozpoczął swoje mierzone okrążenie w Q2, tuż za nim holował się Rossi. Dzięki temu sprytnemu zagraniu Włoch z rekordami we wszystkich sektorach znalazł się na prowizorycznym pole position z czasem 1:44.202. Na kolejnych pozycjach plasowali się Iannone i Márquez. Lorenzo był dopiero piąty. Kiedy Hiszpan zorientował się jaką przysługę wyświadczył swojemu rywalowi - odpuścił i natychmiast zjechał do alei serwisowej.
Gdy większość zawodników skryła się w boksach, ‘Por Fuera’ na pustym torze zszedł poniżej ‘1min 44s.’ i o ponad pół sekundy pobił zeszłoroczny rekord pole position. Nie był to jednak koniec rywalizacji. Rossi wykorzystał jazdę za Danim Pedrosą i odzyskał pierwsze miejsce, chociaż długo się nim nie nacieszył. Na swoim trzecim wyjeździe Lorenzo skorzystał bowiem z miękkej przedniej opony, podkręcił tempo i zapewnił sobie czwarte pole position w tym sezonie i trzydzieste piąte w MotoGP.
„Przed kwalifikacjami zaoszczędziliśmy miękką przednią oponę. To bardzo nam pomogło, szczególnie na hamowaniach. W czasie sesji wilgotność wyraźnie wzrosła, szczególnie w zakręcie numer 1. Wygląda na to, że rywale aż tak tego nie odczuli, ale ja miałem pewne problemy. Pole position wywalczone przy tak niewielkich różnicach to bardzo dobry wynik”
– mówił zwycięzca kwalifikacji.
„Trochę szkoda tego pole position”
– przyznał Rossi – „Jestem zadowolony z tego co dziś zrobiliśmy. Rano wyraźnie poprawiliśmy ustawienia, a teraz wykonałem kolejny duży krok. Stretagia była dobra, ale popełniłem mały błąd. Mam nadzieję, że jutro będę wystarczająco konkurencyjny by powalczyć z Jorge”.
Pierwszą linię uzupełnił Márquez. „Z ręką nie jest tak źle, chociaż odczuwam ból. Zmieniłem pozycję na motocyklu, to nie był duży problem. Tracimy sporo na przyśpieszeniu. Jutro musimy się poprawić, jeśli chcemy dotrzymać kroku Yamahom”.
Wyniki kwalifikacj:
P | Nr | Zawodnik | Zespół | Rezultat | |||
1 | 99 | Jorge Lorenzo | Movistar Yamaha MotoGP | 1:43.790 | |||
2 | 46 | Valentino Rossi | Movistar Yamaha MotoGP | 1:43.871 | |||
3 | 93 | Marc Márquez | Repsol Honda Team | 1:44.216 | |||
4 | 4 | Andrea Dovizioso | Ducati Team | 1:44.322 | |||
5 | 29 | Andrea Iannone | Ducati Team | 1:44.436 | |||
6 | 26 | Dani Pedrosa | Repsol Honda Team | 1:44.582 | |||
7 | 41 | Aleix Espargaró | Team Suzuki Ecstar MotoGP | 1:44.809 | |||
8 | 35 | Cal Crutchlow | CWM LCR Honda | 1:44.932 | |||
9 | 38 | Bradley Smith | Monster Yamaha Tech 3 | 1:45.067 | |||
10 | 25 | Maverick Viñales | Team Suzuki Ecstar MotoGP | 1:45.081 | |||
11 | 44 | Pol Espargaró | Monster Yamaha Tech 3 | 1:45.219 | |||
12 | 45 | Scott Redding | Estrella Galicia 0,0 Marc VDS | 1:45.333 | |||
13 | 6 | Stefan Bradl | Aprilia Racing Team Gresini | 1:45.432 | |||
14 | 68 | Yonny Hernández | Octo Pramac Racing | 1:45.438 | |||
15 | 21 | Katsuyuki Nakasuga | Yamaha Factory Racing Team | 1:45.496 | |||
16 | 19 | Álvaro Bautista | Aprilia Racing Team Gresini | 1:45.608 | |||
17 | 9 | Danilo Petrucci | Octo Pramac Racing | 1:45.691 | |||
18 | 8 | Héctor Barberá | Avintia Racing | 1:45.724 | |||
19 | 72 | Takumi Takahaski | Team HRC with Nissin | 1:45.743 | |||
20 | 50 | Eugene Laverty | Aspar MotoGP Team | 1:45.751 | |||
21 | 69 | Nicky Hayden | Aspar MotoGP Team | 1:45.843 | |||
22 | 43 | Jack Miller | CWM LCR Honda | 1:46.039 | |||
23 | 76 | Loris Baz | Forward Racing | 1:46.048 | |||
24 | 63 | Mike Di Meglio | Avintia Racing | 1:46.179 | |||
25 | 24 | Toni Elias | Forward Racing | 1:46.256 | |||
26 | 64 | Kousuke Akiyoshi | AB Motoracing | 1:47.760 |
Tuż przed sesją kwalifikacyjną odbył się czwarty trening, podczas którego zawodnicy nie walczą o miejsca w Q2, a mogą skupić się jedynie na pracy nad wyścigowym tempem. Niestety już po dziesięciu minutach, poważny wypadek między zakrętami numer 9 i 10 miał Alex de Angelis. Nad torem wywieszono czerwoną flagę, a zawodnikowi na poboczu udzielano pomocy medycznej. Po kilku minutach nerwowego oczekiwania poinformowano, że oddycha i jest przytomny. Został przewieziony do centrum medycznego, a następnie przetransportowany helikopterem do szpitala Dokkyo w Mibu na szczegółowe badania. Tomografia komputerowa wykazała, że zawodnik ART doznał pęknięcia żeber i złamał pięć kręgów.
Klka minut później trening wznowiono, a w nim po raz kolejny najlepszy okazał się Jorge Lorenzo (1:45.000), który wyprzedził Valentino Rossiego i Marca Márqueza. Zgodnie z przewidywaniami, podczas dłuższego wyjazdu ekipa Ducati nie dominowała tak jak na jednym szybkim okrążeniu. Andrea Iannone był piąty, Andrea Dovizioso siódmy. Prognozy pogody na wyścig mówią, że ma padać, jednak gdyby tor zaczął przesychać, to ustawienia z czwartego treningu mogą okazać się niezwykle cenne. Analiza czasów z tej sesji daje odpowiedź na pytanie jak wyglądałoby wtedy tempo faworytów.
Zawodnicy Movistar Yamahy trzykrotnie wyjechali na tor. Czasy Lorenzo to niskie ‘1min. 45s’, Rossiego średnie i wysokie ‘1min. 45s’, tempo zbliżone do ‘Doktora’ zaprezentowali Andrea Iannone i Dani Pedrosa. Marc Márquez wykonał dwa przejazdy i tylko dwukrotnie uzyskał niskie ‘1min. 45s’. Firma Bridgestone poinformowała, że najczęściej decydowano się na kombinację: miękki tył – pośredni przód.
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.