Tatiana Calderón specjalnie dla ŚwiatWyścigów.pl

Formuła 1 jest celem dla wielu aspirujących kierowców wyścigowych, niezależnie od płci. Od dawna nie widzieliśmy jednak tak dużego ruchu ze strony kobiet, które coraz odważniej pojawiają się w juniorskich formułach. Szlak dla nich przetarła Susie Wolff, która była najbliżej spełnienia tego marzenia. Jej śladami, licząc na pokonanie jeszcze jednego kroku dalej, podąża Tatiana Calderón, 23-letnia Kolumbijka, która po rozpoczęciu swojej kariery w Ameryce, w pogoni za marzeniami przeniosła się do Europy, gdzie w tym roku dotarła do GP3 Series.

Ten wywiad był możliwy dzięki wsparciu naszych czytelników. Jeśli chcesz czytać więcej ekskluzywnych wywiadów 1-na-1, postaw nam kawę!

Click here for English version 

Jesteś zaangażowana w kampanię „Dare to be different” Sussie Wolff. Co to dla ciebie oznacza?
Myślę, że Dare to be different to wspaniała inicjatywa i cieszę się, że jestem jej częścią. Uważam, że powinniśmy dostrzegać kobiece talenty i wspierać siebie nawzajem. Wspaniale jest patrzeć na to, jak wiele kobiet wkracza do świata motorsportu i miejmy nadzieję, że dzięki D2BD będzie ich jeszcze więcej.

Jak znalazłaś się w kartingu?
Gdy miałam 9 lat, moja siostra Paula zabrała mnie na pobliski tor gokartowy i od pierwszej chwili pokochałam to uczucie i adrenalinę. Zakochałam się w motorsporcie!

Czy pasja do motorsportu wyszła z rodziny, czy zrodziła się w tobie samej?
Mój ojciec od zawsze był miłośnikiem wszystkiego z silnikiem i kołami, ale nigdy nie miał okazji, by się ścigać. Wspólnie z siostrą zaczęłyśmy odwiedzać pobliski tor gokartowy i nasza pasja do sportu nieustannie rosła. Na szczęście łatwo było przekonać do niej mojego tatę. W wieku 6 lat nauczyłyśmy się jeździć motorami i zawsze lubiliśmy szybkość, ale na poważnie zaczęło się to, gdy odkryłam karting w wieku 9 lat.

Na pewnym etapie startowałaś w Formule Star Mazda. Czy IndyCar lub NASCAR były wtedy twoim celem?
Nie; zawsze marzyłam o dostaniu się do F1. Oczywiście IndyCar przeszło mi przez myśl, ale nie jestem wielką fanką owali, co ułatwiło decyzję o przeniesieniu się w pogoni za marzeniami do Europy.

Czy tęsknisz za Kolumbią bądź żałujesz porzucenia amerykańskiej sceny wyścigowej, by wyjechać do Hiszpanii?
Niczego nie żałuję. Jestem bardzo zadowolona z decyzji życiowych, jakie podjęłam. Kocham wyścigi do tego stopnia, że choć trudno było wyprowadzić się z dala od rodziny i przyjaciół, cieszę się z tego, że podążam za marzeniami tu w Hiszpanii. Byłam wielką szczęściarą, bo mam wspaniałą rodzinę, która wspierała mnie na każdym kroku. Bez niej by mnie tu nie było.

Czy między europejskimi a amerykańskimi torami są charakterystyczne różnice? Masz swoje ulubione tory na obu kontynentach?
Myślę, że na obu są znakomite tory, ale Amerykanie preferują owale od torów drogowych, które dużo bardziej mi się podobają. W Europie moim ulubionym jest Spa-Francorchamps, a w Stanach Road America.

Spędziłaś kilka lat w zespole F3 prowadzonym przez ojca Marii de Villoty. Czy miałaś okazję ją poznać?
Miałam to szczęście ją spotkać, zarówno przed jak i po wypadku. Podziwiam jej determinację oraz pasję do sportu i nigdy nie zapomnę jej uśmiechu. Wspięła się po szczeblach i pokazała, że jesteśmy zdolne do rywalizacji na najwyższym poziomie. Zostanie zapamiętana na zawsze!

Dotarłaś w tym roku do GP3. Czym ten samochód się różni od poprzednich w twojej karierze?
Bardzo podoba mi się jazda nim, nie byłam przyzwyczajona do takiej mocy, więc zawsze wywołuje on duży uśmiech na mojej twarzy. Jeździmy na oponach Pirelli, które znacząco się różnią od tych, które mieliśmy w F3. Styl jazdy jest więc zupełnie inny, ale myślę że oswoiłam się z autem i mam nadzieję wkrótce móc to pokazać.

Kobiety w motorsporcie nie zawsze są dobrze odbierane i postrzegane. Czy doświadczyłaś kiedyś takiego nastawienia?
Nie jest łatwo wspiąć się po szczeblach i otrzymać szansę pokazania, że możesz walczyć z chłopakami. Na każdym kroku napotykasz się na ludzi, którzy nie wierzą w twój sukces, ale nie obchodzi mnie, co oni myślą. Staram się przekuwać ich słowa w motywację. Ostatecznie liczy się to, że wierzę w nasze możliwości w motorsporcie i udowodnię, że możemy osiągać wielkie rzeczy.

Czy jest coś w motorsporcie, czego się boisz?
Nie i nigdy czegoś takiego nie było. Myślę, że bym tego nie robiła, gdybym odczuwała strach. Po prostu cieszę się z jazdy samochodem za każdym razem, gdy jestem na torze.

Celujesz w Formułę 1, podobnie jak Carmen Jorda, której nie udało się tam dotrzeć. Co w twojej opinii zrobiła źle?
Nie znam jej osobiście i nigdy nie ścigałam się przeciwko niej. Susie Wolff pokazała, że jesteśmy do tego zdolne i była najbliższą tego osobą od bardzo dawna. Myślę, że jesteśmy coraz bliżej otrzymania realnej szansy w F1 i miejmy nadzieję, że niedługo w stawce pojawi się kobieta.

Jakie są twoje plany na ten i kolejne sezony?
Myślę, że w ostatnich kilku latach mocno rozwinęłam się jako kierowca. W tym roku uczę się samochodu, ale wykonałam krok w stronę F1. Nie będzie to łatwy rok i pełny nowych doświadczeń, ale jestem zdeterminowana, by udowodnić, że mogę rywalizować na najwyższym poziomie i miejmy nadzieję otrzymam szansę wspiąć się jeszcze wyżej.


To race in Formula 1 is an aim for many aspiring racing drivers, regardless of their gender. Until very recently however, we have not seen many women battling in the junior formulas. The way was paved by Susie Wolff who was closest to fulfil this dream. Following her footsteps is Tatiana Calderón, a 23-year old Colombian driver, who moved to Europe after starting her career in the US and competes now in the GP3 Series.

Polska wersja dostępna tutaj 

You are involved in Susie Wolff’s “Dare to be different” project. What does it mean to you?
I think Dare to be different is a great initiative and I´m glad to be part of the community, I think we should recognize Female talent and support each other. It’s amazing to see so many females get involved in all areas of Motorsport and hopefully D2BD will open the eyes for many more to join us.

How did you get into karting?
I was 9 years old when I first started. My sister Paula took me to a rental go kart track near home and since the first moment I loved the feeling and adrenaline. I fell in love with Motorsport!

Did your interest to motorsport come from within the family or did you develop it on your own?
My dad has always been a fan of engines and wheels but he never had the opportunity to race. My sister and I started to go to a rental kart track and our passion for the sport was constantly growing. Fortunately it was really easy to convince my dad. We learned to ride a bike when we were about 6 years old and always liked speed but I discovered karting when I was 9 years old and that’s when it all really started.

At one point you were racing in Star Mazda championship. Was the IndyCar or NASCAR career your goal at that time?
No, I have always dream of getting to F1. Of course IndyCar has crossed my mind but I´m not a big fan of ovals so that made my decision a bit easier, to follow my dreams and compete in Europe.

Do you miss Colombia or regret leaving American scene to move to Spain?
I don’t regret anything. I´m very happy with my life and the decisions I have made. I love racing so much that even though it was very tough to move away from my family and friends I´m happy here in Spain following my dreams. I have been incredibly lucky because I have an amazing family that has supports me in every step of the way. I wouldn’t be here without them.

Is there a distinguishable difference between American and European tracks? Do you have your favourites in both categories?
I think they both have amazing circuits that I really enjoy driving but in America they like ovals a bit more than circuits and I enjoy driving circuits much more. My favourite European circuit is Spa-Francorchamps and in the US Road America.

You have spent a few years in the European F3 driving for Maria de Villota’s father. Did you have a chance to meet her?
Yes I was fortunate to have met Maria, before and after her accident. I admire her determination and passion for this sport and will always remember her smile. She made her way up and showed that we’re capable to compete at a very high level. She will always be remembered!

You moved to GP3 this year thanks to your skills. How does this car differ from the previous in your career?
I really enjoy driving the GP3 car, it has more power than what I was used to and that always puts a big smile on my face. We use Pirelli tires which are very different to the ones used for the F3 and the driving style is completely different but I think I adapted to it very well and hopefully I will be able to show it very soon!

Women in motorsport are not always well-received and perceived. Did you ever experience such attitude towards you and?
Well it’s never easy to make your way up and get the chance to show you can compete the guys. You always get in front of people that don’t believe we can be successful but I don’t really care about what they think. I try to take those words and turn them into a motivation. At the end all what matters is that I believe we can do great things in Motorsport and I will prove it.

Is there anything in motorsport you are scared or afraid of?
No, I have never been afraid. I think I wouldn’t be doing it if I was scared. I simply enjoy driving the car every time I´m out on track.

You aim at Formula 1, as did Carmen Jorda who did not manage to get there. In your opinion, what did she do wrong?
I personally don’t know Carmen and have never raced against her. Susie Wolff proved that we are capable and she was the closest one in a long time. I think we are getting closer and closer to getting a real chance in F1 and hopefully soon we can see a female joining the grid.

What are your plans for this and future seasons?
I think I have develop a lot as a driver in the last couple of years, I´m still learning and this year I have made a step closer to F1. It’s going to be a challenging year and a new experience but I´m determined to prove that I can compete at a high level and hopefully get a chance in the future to go even further.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze