Mimo problemów finansowych toru, w ten weekend po raz 41. rusza 24-godzinny wyścig na „północnej pętli” toru Nürburgring – jedna z najbardziej spektakularnych długodystansowych imprez GT.
Nie jest dobrze – można by pomyśleć patrząc na informacje dochodzące ostatnio z pętli pod Nürburg. Problemy finansowe i wciąż brak jednoznacznych decyzji co do dalszego funkcjonowania toru sprawia, że wielu kibiców poważnie obawia się o jego przyszłość, a nawet istnienie. A byłaby to z pewnością nieodżałowana strata dla wyścigów samochodowych – powstała w 1927 roku, obecnie (złożona razem z nowym torem Nürburgring) niemal 26-kilometrowa pętla to najsłynniejszy tak długi i tak stary tor wyścigowy na świecie, na którym wciąż regularnie odbywają się różnorakie rywalizacje. A najlepszym przykładem tego, jak wysoko ceniony jest ten tor nawet wśród kierowców z najwyższej półki, jest coroczny, 24-godzinny wyścig pojazdów GT – dla wielu nie tylko niemieckich zawodników jest tu impreza wręcz obowiązkowa – dla wielu ekip, najlepsza szansa na pokazanie swoich możliwości. Jeszcze inni traktują ją natomiast jako doskonałą okazję do sprawdzenia swoich sił w prawdziwym wyścigowym „piekle” – a szanse na to mają całkiem spore, gdyż mało która impreza pozwala na jednoczesny start ponad 200 pojazdów…
Jak to już jest od kilku lat, spośród nich należy więc przede wszystkim skupić się na tych należących do klasy SP9 – czyli aut popularnej, a jednocześnie najsilniejszej tu specyfikacji GT3. Z numerem 1 wystartuje załoga, która w ten weekend bronić będzie ubiegłorocznego, pierwszego w historii zwycięstwa w tym wyścigu pojazdu Audi. W roku 2012 jako Audi Sport Team Phoenix, a obecnie jako G-Drive Racing Team Phoenix, sukces starać się będą powtórzyć Marc Basseng, Frank Stippler oraz Markus Winkelhock – Christophera Haasego zastąpi natomiast nie kto inny, jak kierowca czołowego Audi startującego w Długodystansowych Mistrzostwach Świata – Marcel Fässler. Ktoś ma jeszcze wątpliwości o poziom obecnych tu kierowców?
G-Drive Team Phoenix to w tym roku także Frank Biela, Christer Jöns, Luca Ludwig i Roman Rusinow z Audi z nr 3 – a cała marka to także pojazdy od Prosperia Abt Team Mamerow, samego Phoenix Racing – czy też Audi Race Experience, ściągająca na Nürburgring kierowców chcących zakosztować profesjonalnej rywalizacji u boku profesjonalnych zawodników, takich, jak Marco Werner czy Rahel Frey. Osobną kwestią jest tu obecność także belgijskiego zespołu Audi – znanego z FIA GT Series i Blancpain Endurace zespołu Belgian Audi Club WRT, który do Niemiec zwozi Laurensa Vanthoora, Edwarda Sandströma, Christophera Miesa czy, „zgubionego” przez załogę nr 1 Christophera Haasego.
Kolejnym pojazdem na liście SP9 jest Aston Martin V12 Vantage – i także i on ma tu sporo do powiedzenia, głównie za sprawą czołowej załogi Aston Martin Racing – Stefana Mückego, Darrena Turnera, Pedro Lamy’ego i Allana Simonsena. W tej kategorii jest to co prawa jedyny pojazd tej marki – kilka brytyjskich konstrukcji zobaczymy również w innych klasach – a najciekawszą jest być może hybrydowy Aston Martin Rapide S wystawiony przez ekipę Aston Martin Test Centre, jedyny w tym roku pojazd zapisany jako „gość”. Ogólnie natomiast, Aston Martin chce pokazać się na Nürburgring z dobrej strony, by m.in. w ten sposób uczcić swoją setną rocznicę powstania marki.
Tradycyjnie, mnóstwo pojazdów pojawia się w wyścigu ze znaczkiem BMW – w przeciwieństwie do Audi, producent ten ma także na koncie wiele wygranych w tej batalii, choć ostatnią z nich zanotował w roku 2010 w „goszczącym” wtedy na torze M3 GT2. Obecnie, BMW reprezentują przede wszystkim wyścigowe Z4 GT3 – te pojawią się w barwach fabrycznych jako BMW Team Schubert. Jeden z pojazdów kierowany będzie przez znaną załogę niespokrewnionych ze sobą Dirka i Jörga Mülleróww – w drugim wystąpi m.in. zwyciężczyni ubiegłotygodniowej rundy niemieckich mistrzostw ADAC GT Masters na torze Spa-Francorchamps, Claudia Hürtgen. Kolejny fabryczny kierowca BMW znajdzie się natomiast w jednym z dwóch Z4 GT3 wystawionych przez belgijski Marc VDS Team – Maxime Martin zmieniał się będzie z Andrea Piccinim, a Markus Pattala z Henri Moserem.
Kolejną niemiecką marką na liście jest Mercedes – i także i ten, reprezentowany przede wszystkim przez zespół Black Falcon, ma w tym roku sporo do powiedzenia. Za kierownicami trzech SLS AMG znajdą się m.in. Bernd Schneider, Jeroen Bleekemonel, Sean Edwards, Andreas Simonsen czy Harald Proczyk – silną konkurencją będą tu jednak dla nich aż cztery pojazdy od ROWE Racing, gdzie m.in. Christian Hohenadel, Klaus Graf, Thomas Jäger i Jan Seyffarth również starali się będą o zwycięstwo dla pojazdów trójramiennej gwiazdy. A wierzcie lub nie – Mercedes w 24-godzinnym wyścigu na Nürburgring nie wygrał jeszcze ani razu…
A wygrywały BMW, wygrało Audi – wygrywały także Porsche, których liczba mnoga na liście startowej także nikogo nie dziwi. Reprezentować markę z Zuffenhausen będą w tym roku w SP9 między innymi: Richard Westbrook i Emmanuel Collard w zespole Haribo Racing Team, Tomas Pivoda i Leh Keen w Farnbacher Racing, Marc Hennerici, Pierre Kaffer i Marco Seefried w Timbuli Racing oraz znana chociażby z programu TopGear Sabine Schmitz w ekipie Klausa Ablbelena – a przede wszystkim Marco Holzer, Nick Tandy, Jörg Bergmeister i Richard Lietz w pojeździe zespołu Team Manthey. Czołowym zespołem tej marki będzie jednak nie pojazd kategorii GT3 – ale starszy GT3-RSR od Team Manthey, w którym pojawią się kierowcy znani ze startów w tegorocznych Długodystansowych Mistrzostwach Świata – Marc Lieb, Romain Dumas, Timo Bernhard oraz gościnnie Lucas Luhr. Szanse na zwycięstwo, Porsche ma więc naprawdę spore.
Jeśli chodzi o inne pojazdy GT3, na torze pojawi się również zespół Dörr Motorsport, w którym Peter Kox i Niclas Kentenich grać będą pierwsze skrzypce za kierownicą pojedynczego McLarena MP4-12C GT3. Wspomagany przez Japończyków, niemiecki zespół Schütze Motorsport, do walki wystawi natomiast pojedynczego Nissana GT-R GT3 – tam, prócz braci Schütze oraz byłego mistrza FIA GT1 w Nissanie Michaela Krumma, znajdzie się także Japończyk Kazunori Yamauchi – twórca serii gier Gran Turismo.
Pozostałe klasy to natomiast zarówno pojazdy specyfikacji FIA takie, jak chociażby Ginetty czy Aston Martiny GT4 – jak i różnorakie samochody nieczęsto spotykane na innych imprezach. Jednym z nich znów będzie pojedynczy Lexus LF-A, którego wyścigowy debiut w innych seriach należy już chyba do niespełnionych marzeń – innym wyścigowy Hyundai Genesis Coupe, którego do walki przygotował niemiecki oddział Hyundaia – a który również nie pojawi się jednak w najbliższym czasie wśród pojazdów specyfikacji GT3. Japońska ekipa Gazoo Racing wystawi do walki dwie Toyoty GT86 w specyfikacji SP3, Subaru wyścigową Imprezę WRX STi GVB – a niemiecki oddział Hyundaia, prócz Genesis Coupe, także nietypowego Velostera. Zamiast znanych już RCZ, Peugeot przygotowała natomiast na długodystansową rywalizację trzy wyścigowe 208 GTi.
Plan imprezy zakłada piątkowy, pojedynczy trening o godzinie 14:25 – w ten sam dzień odbędzie się również pierwza część kwalifikacji, o godzinie 19:35. Druga część będzie miała miejsce w sobotę o godzinie 11:20 – a czołowe 40 pojazdów walczyć będzie o pole position o godzinie 17:50. Wyścig rozpocznie się w niedzielę o godzinie 17:00 – a zakończy o tej samej porze w poniedziałek.
Pojazdy klasy SP9 (GT3) | ||||||
Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | |||
1 | Marc Basseng Marcel Fässler Frank Stippler Markus Winkelhock |
G-Drive Racing by Phoenix | Audi R8 LMS Ultra | |||
2 | Christian Mamerow Christian Abt René Rast Oliver Jarvis |
Prosperia Abt Team Mamerow | Audi R8 LMS Ultra | |||
3 | Frank Biela Christer Jöns Luca Ludwig Roman Rusinow |
G-Drive Racing by Phoenix | Audi R8 LMS Ultra | |||
4 | Michael Ammermüller Frank Stippler Ferdinand Stuck Johannes Stuck |
Phoenix Racing | Audi R8 LMS Ultra | |||
7 | Darren Turner Stefan Mücke Allan Simonsen Pedro Lamy |
Aston Martin Racing | Aston Martin V12 Vantage GT3 | |||
8 | Richard Westbrook Emmanuel Collard Mike Strusberg Hans Otto Riegel |
Haribo Racing Team | Porsche 911 GT3-R (997) | |||
9 | Bernd Schneider Jeroen Bleekemolen Sean Edwards Nicki Thiim |
Black Falcon | Mercedes SLS AMG GT3 | |||
10 | Andrij Lebed Andreas Simonsen Dennis Rostek Harald Proczyk |
Black Falcon | Mercedes SLS AMG GT3 | |||
11 | Klaus Abbelen Sabine Schimtz Patrick Huisman Patrick Pilet |
Klaus Abbelen | Porsche 911 GT3-R (997) | |||
14 | Marco Werner Christian Bolrath Pierre Ehret Ronnie Saurenmann |
Audi Racing Experience | Audi R8 LMS Ultra | |||
15 | Rahel Frey Dominique Bastien Peter Venn Alexander Yoong |
Audi Racing Experience | Audi R8 LMS Ultra | |||
16 | Marc Busch Dennis Busch |
Busch | Audi R8 LMS | |||
17 | Leh Keen Christina Nielsen Tomáš Pivoda |
Farnbacher Racing | Porsche 911 GT3-R (997) | |||
19 | Jörg Müller Dirk Müller |
BMW Team Schubert | BMW Z4 GT3 | |||
20 | Dirk Adolf Claudia Hürtgen |
BMW Team Schubert | BMW Z4 GT3 | |||
21 | Marko Hartung Kenneth Heyer Roland Rehfeld Christian Hohenadel |
ROWE Racing | Mercedes SLS AMG GT3 | |||
22 | Klaus Graf Thomas Jäger Jan Seyffarth Nico Bastian |
ROWE Racing | Mercedes SLS AMG GT3 | |||
23 | Thomas Jäger Jan Seyffarth Lance David Arnold Alexander Roloff |
ROWE Racing | Mercedes SLS AMG GT3 | |||
24 | Henry Walkenhorst Ralf Oeverhaus Maximilian Partl |
Walkenhorst Motorsport | BMW Z4 GT3 | |||
25 | Henri Moser Markus Palttala |
BMW Team Marc VDS | BMW Z4 GT3 | |||
26 | Andrea Piccini Maxime Martin |
BMW Team Marc VDS | BMW Z4 GT3 | |||
27 | Dario Paletto Roberto Fecchio Paul Stubber |
De Lorenzi Racing | Porsche 911 GT3 Cup S (997) | |||
28 | Otto Klohs Jens Richter |
Manthey Racing | Porsche 911 GT3-R (997) | |||
29 | Laurens Vanthoor Edward Sandström Christopher Mies Christopher Haase |
Belgian Audi Club Team WRT | Audi R8 LMS Ultra | |||
35 | Marc Hennerici Christopher Brück Jaap Van Lagen Marco Seefried |
Timbuli Racing | Porsche 911 GT3-R (997) | |||
40 | Michael Illbrruck Robert Renauer Klaus Bachler Michael Christensen |
Pinta Team Manthey | Porsche 911 GT3-R (997) | |||
44 | Wolf Henzler Peter Dumbreck Martin Ragginger Sebastian Asch |
Falken Motorsports | Porsche 911 GT3-R (997) | |||
45 | Pierre Kaffer Marc Hennerici Norbert Siedler Marco Seefried |
Timbuli Racing | Porsche 911 GT3-R (997) | |||
50 | Marco Holzer Nick Tandy Jörg Bergmeister Richard Lietz |
Manthey Racing | Porsche 911 GT3-R (997) | |||
63 | Vimal Mehta Khaled Al-Qubaisi Daniel Keilwitz Christian Bracke |
Black Falcon | Mercedes SLS AMG GT3 | |||
69 |
Rudi Adams |
Dörr Motorsport | McLaren MP4-12C GT3 | |||
123 |
Michael Schulze |
Schulze Motorsport | Nissan GT-R GT3 | |||
125 |
Michael Zehe |
ROWE Racing | Mercedes SLS AMG GT3 |
Pełną listę startową znajdziesz TUTAJ
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.