Czwarta odsłona GT3 na Antypodach

Już po raz czwarty, australijski wyścig długodystansowy Bathurst 12 Hours gości pojazdy specyfikacji GT3. W tym roku, na starcie pojawi się ich przynajmniej 16 – a zwycięstwa bronić będą gospodarze.

Pisząc "gospodarze", w praktyce nieco mijamy się jednak z prawdą. Rzeczywiście – po dwóch triumfach zespołów niemieckich (Joest Racing i Phoenix Racing), w ubiegłym roku, ze zwycięstwa wśród pojazdów GT3 cieszyć się mogła w końcu ekipa z Australii. O ile jednak sam Erebus Motorsport to zespół z Antypodów – jego kierowcami byli trzej Niemcy, przez co wciąż, wśród zwycięzców wyścigu nie mogliśmy doszukać się ani jednego obywatela Australii. Wiele wskazuje na to, że również i w tym roku Australijczyk nie stanie na najwyższym stopniu podium – choć z drugiej strony, z pewnością znajdziemy tu kandydatów także z "kraju kangurów i misiów Koala".

Czołową kategorię A zawierającą najnowsze pojazdy GT3 otwiera oczywiście Erebus Motorsport, który znów wystawia do walki dwa Mercedesy SLS AMG. Czołowa załoga znów będzie w całości niemiecka – z ubiegłorocznego składu, w pojeździe nr 1 zobaczymy jednak tylko Bernda Schneidera – a zmieniać go będą młody Nico Bastian i znany ze startów na Antypodach Maro Engel. W całości australijska załoga pojawi się za to w pojeździe nr 63 – tu na czele stanie Will Davidson, trzeci kierowca tegorocznego sezonu V8 Supercars.

O ile w Mercedesie nr 1, Schneider będzie sam bronił zwycięstwa – nie znaczy to, że jego byli koledzy w ogóle nie pojawią się na torze. Konkretnie mowa tu o Thomasie Jägerze – ten, tym razem wystartuje w siostrzanym SLS AMG od HTP Motorsport, gdzie jego partnerami będą Maximilian Buhk i Harold Primat. Jäger również ma więc szanse na drugie zwycięstwo w Bathurst – niestety, załoga ta to kolejna silna ekipa spoza Australii, zmniejszająca szanse na triumf gospodarzy...

Kolejną taką jest załoga nr 3 – czyli zespół Phoenix Racing, chcący po roku przerwy znów wygrać w Bathurst. Tym razem jednak, w Audi R8 LMS Ultra pojawi się całkowicie nowa trójka – René Rast, Laurens Vanthoor i Rahel Frey – każdy (lub każda, w końcu Rahel Frey to przedstawicielka płci pięknej) z nich liczący na pierwszy triumf w Australii.

Z załóg całkowicie zagranicznych, do walki w czołowej kategorii A staje jeszcze jedno Audi – pojazd od United Autosport będzie kierowany przez Erica Luxa, Marka Pattersona oraz Markusa Winkelhocka. Składem spoza samej Australii jest również czwórka kierowców Ferrari ekipy Cleanwater Racing – tu jednak, prócz Irlandczyka Matta Griffina, zobaczymy już mieszkańców o wiele bliższych Antypodom. Z Singapuru pochodzi mianowicie Weng Sun Mok, z Japonii Hiroshi Hamaguchi – a najbliżej, bo w Nowej Zelandii, prawnie zamieszkuje ubiegłoroczny triumfator australijskiego Pucharu Porsche, Craig Baird. Cleanwater to także druga najlepsza załoga na Bathurst – i (pomijając Hamaguchiego, który startuje tu pierwszy raz), wszyscy oni będą się z pewnością starać przynajmniej o powtórzenie sukcesu z roku 2013.

A teraz składy w części lub w całości Australijskie. Trzeci w ubiegłym roku był na mecie zespół VIP Holdings, który ponownie przyjeżdża do Bathurst z Klarkiem i jego ojcem (zapisanym jako Brytyjczyk), Tonym Quinnem. Obaj oni są w tym roku triumfatorami Australijskich Mistrzostw GT – razem z Brytyjczykiem Andrew Kirkaldym, w swoim Aston Martinie stają więc do walki jako czołowa załoga "gospodarzy". W innych składach, Steve Wyatt będzie zmieniał Michela Rugolo i Marco Ciociego w Ferrari od AF Corse, natomiast Rick Kelly będzie jednym z kierowców fabrycznej ekipy Nissana, gdzie zobaczymy także Katsumasę Chyio, Alexa Bruncombe i Wolfganga Reipa.

Jeszcze więcej "Australii" pojawi się w rodzimym zespole Lago Racing, gdzie w Lamborghini Gallardo, Peter Kox wspomoże Rogera Lago i Davida Russella – a w Audi Marka Eddy'ego i Marca Ciniego, prócz nadzorców zespołu zobaczymy także Christophera Miesa, jedynego na tej liście dwukrotnego zwycięzcę Bathurst z epoki pojazdów GT3. Trójkę kierowców Maranello Motorsport (m.in. wicemistrza V8 Supercars, Craiga Lowdnesa) zasili Fin Mika Salo, a w Lamborghini od M Motorsport pojawi się Nowozelandczyk Steve Richards.

Załogi w całości Australijskie, prócz Erebus Racing nr 63, będą w kategorii A jeszcze dwie – Rod Salmon przyjeżdża do Bathurst znów z Audi R8 LMS i m.in. trzecim w australijskim Pucharze Porsche Warrenem Luffem – ekipa Vicious Rumour Racing to natomiast Ferrari 458 Italia i czwórka nieco mniej znanych kierowców z Australii.

Dużo mniej zagranicznych gości zobaczymy w innych kategoriach obecnych w Bathurst – choć w B, gdzie zapisane są starsze pojazdy GT3 oraz wyścigówki pucharowe, znaleźć możemy m.in. Patricka Longa, Olivera Gavina czy Roba Huffa. Ciekawostką innego pokroju jest natomiast start Erica Bana, australijskiego aktora znanego z fascynacji motoryzacją i sportem samochodowym – filmowy "Hektor" czy "Avner" z dramatu Stevena Spielberga "Monachium" wystartuje w Lamborghini nr 99 zespołu Racing Incident.

W kategorii D zobaczymy znów specyficzną, produkowaną w Australii replikę kultowej Shelby Daytony o nazwie Daytona Sportscar Coupe – a całość klasy F stanowić będą małe wyścigówki Abarth 500 wystawione przez FIAT Abarth Motorsport. W końcu, w kategorii I zobaczymy trzy pojazdy o wyglądzie Forda Focusa w wersji sedan – stworzone przez warsztat Pace Innovations, wyścigówki z 500-konnymi silnikami Forda 5.0 V8 to pierwsze dzieło południowoafrykańskiego projektu Global Touring Car, mającego budować pojazdy do wyścigów w krajach, które chcą mieć u siebie emocjonujące rywalizacje mocnych samochodów turystycznych – a których nie stać na stworzenie serii typu niemieckiej DTM, japońskiej Super GT czy australijskiej V8 Supercars.

Z powodu przesunięcia czasowego, duża część sesji w Bathurst odbywać się będzie w nocy czasu polskiego. W tej z czwartku na piątek odbędą się godzinne treningi: o 21:45 dla klas C-I, o 22:55 dla A i B, a o 3:05 i 6:15 dla wszystkich klas. W nocy z piątku na sobotę odbędą się trzy sesje kwalifikacyjne: pierwsza o 23:00, druga o 3:30, trzecia o 4:20 przewidziana tylko dla klasy A. 12-godzinny wyścig rozpocznie się w sobotę wieczorem o godzinie 20:15 – a zakończy w niedzielę o 8:15 czasu polskiego.

Nr   Kierowca Klasa  Zespół Samochód
1

Bernd Schneider
Maro Engel
Nico Bastian
A Erebus Motorsport Mercedes-Benz SLS AMG GT3
3

René Rast
Rahel Frey
Laurens Vanthoor
A Phoenix Racing Audi R8 LMS Ultra
5


Jason Bright
Warren Luff
Rod Salmon
Liam Talbot
A Rod Salmon Audi R8 LMS Ultra
9

Marc Cini
Mark Eddy
Christopher Mies
A Mark Eddy / Marc Cini Audi R8 LMS Ultra
25

Mark Patterson
Eric Lux
Markus Winkelhock
A United Autosport Audi R8 LMS Ultra
32


Rick Kelly
Katsumasa Chyio
Alex Buncombe
Wolfgang Reip
A Nissan Motorsport Nissan GT-R Nismo GT3
33


Weng Sun Mok
Craig Baird
Matt Griffin
Hiroshi Hamaguchi
A Cleanwater Racing Ferrari F458 Italia GT3
37

Tony Quinn
Klark Quinn
Andrew Kirkaldy
A VIP Holdings Aston Martin V12 Vantage GT3
48


Justin McMillan
Steve Richards
Dale Wood
Ross Lilley
A M Motorsport Lamborghini Gallardo GT3 FL2
49


Tony DeFelice
Dean Canto
Tony D'Alberto
Renato Loberto
A Vicious Rumour Racing Ferrari F458 Italia GT3
63

Will Davison
Jack Le Brocq
Greg Crick
A Erebus Motorsport Mercedes-Benz SLS AMG GT3
77

Steve Wyatt
Michele Rugolo
Marco Cioci
A AF Corse Ferrari F458 Italia GT3
84

Harold Primat
Thomas Jäger
Maximilian Buhk
A HTP Motorsport Mercedes-Benz SLS AMG GT3
88


Peter Edwards
John Bowe
Craig Lowndes
Mika Salo
A Maranello Motorsport Ferrari F458 Italia GT3
4

StGrove
Earl Bamber
Ben Barker
B Grove Motorsport Porsche 911 GT3 Cup (997)
6


Richard Gartner
Garth Duffy
Michael Hector
Stewart Kostera
B Richard Gartner Porsche 911 GT3 Cup (997)
12

David Calvert-Jones
Alex Davison
Patrick Long
B Competition Motorsport Porsche 911 GT3 Cup (997)
14


Oliver Gavin
Rob Huff
Richard Meins
Kevin Gleason
B Rotek Racing Audi R8 LMS
19

Damien Flack
Rob Smith
Shane Smollen
B Damien Flack Porsche 911 GT3 Cup (997)
23

Roger Lago
David Russell
Peter Kox
B Lago Racing Lamborghini Gallardo LP520 GT3
35


Ric Shaw
Indiran Padayachee
Adnrew Fisher
Aaron Zerefos
B Indiran Padayachee Porsche 911 GT3 Cup (997)
45

Duvashen Padayachee
Richard Muscat
Barton Mawer
B Indiran Padayachee Porsche 911 GT3 Cup (997)
51

Andrew Macpherson
Ben Porter
Garth Walden
B Andrew Macpherson Porsche 911 GT3 Cup S (997)
67

Jeff Lowrey
Tony Richards
Jonathan Venter
B Motorsport Services Porsche 911 GT3 Cup (997)
68

Daniel Bilski
Marcus Mahy
David Glasson
B Motorsport Services Porsche 911 GT3 Cup (997)
69


James Koundouris
Theo  Koundouris
Stewe Owen
Max Twigg
B James Koundouris Porsche 911 GT3 Cup S (997)
71


Dean Koutsoumidis
Dean Grant
Dean Fiore
Michael Loccisano
B Dean Koutsoumidis Audi R8 LMS
99

Peter Hill
Simon Middleton
Eric Bana
B Racing Incident Lamborghini Gallardo LP520 GT3
17

Sam Chester
Mark Griffiths
Adam Gowens
C Sam Chester Ginetta G50 GT4
54

Tony Alford
Peter Leemhuis
Mark O'Connor
C Tony Alford Nissan GT-R
55

Nelson Mason
Pete Storey
Ben Gower
C Motionsport Lotus Exige
7

Dean Herridge
John O'Dowd
Angus Kennard
D Dean Herridge Subaru Impreza WRX STi
22

Richard Billington
Lewis Scott
Stuart Owers
D Richard Billington SEAT Leon Supercopa
28

Kean Booker
Peter O'Donnell

D Peter O'Donnell BMW 335i
42

Anthony Gilbertson
Angus Chapel
Jason Clements
D Anthony Gilbertson BMW M3 (E46)
97

Warwick Mortimer
Andre Mortimer
Michael Lyons
D Mortimer Motorsports BMW M3 (E92)
65

Jamie Augustine
Ben Schoots
Paul Freestone
D Richard Bendell Daytona Sportscar Coupe
66

Michael Driver
Danny Stutterd
Guy Stewart
D Motorsport Services SEAT Leon Supercopa
59

Matt Cherry
Matt Campbell
Luke Ellery
F FIAT Abarth Motorsport Abarth 500
95


Paul Stokell
Toby Hagon
Joshua Dowling
Clyde Campbell
F FIAT Abarth Motorsport Abarth 500
96

Luke Youlden
Paul Gover
Gregory Hede
F FIAT Abarth Motorsport Abarth 500
50

Keith Kassulke
Jake Camilleri
Chris Pither
I Racer Industries Marc GTC Focus V8
60   TBA
TBA
TBA
I Racer Industries Marc GTC Focus V8
70

Mick Benton
Hadrian Morrall
Dylan Thomas
I Racer Industries Marc GTC Focus V8

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze