Już po raz czwarty, australijski wyścig długodystansowy Bathurst 12 Hours gości pojazdy specyfikacji GT3. W tym roku, na starcie pojawi się ich przynajmniej 16 – a zwycięstwa bronić będą gospodarze.
Pisząc "gospodarze", w praktyce nieco mijamy się jednak z prawdą. Rzeczywiście – po dwóch triumfach zespołów niemieckich (Joest Racing i Phoenix Racing), w ubiegłym roku, ze zwycięstwa wśród pojazdów GT3 cieszyć się mogła w końcu ekipa z Australii. O ile jednak sam Erebus Motorsport to zespół z Antypodów – jego kierowcami byli trzej Niemcy, przez co wciąż, wśród zwycięzców wyścigu nie mogliśmy doszukać się ani jednego obywatela Australii. Wiele wskazuje na to, że również i w tym roku Australijczyk nie stanie na najwyższym stopniu podium – choć z drugiej strony, z pewnością znajdziemy tu kandydatów także z "kraju kangurów i misiów Koala".
Czołową kategorię A zawierającą najnowsze pojazdy GT3 otwiera oczywiście Erebus Motorsport, który znów wystawia do walki dwa Mercedesy SLS AMG. Czołowa załoga znów będzie w całości niemiecka – z ubiegłorocznego składu, w pojeździe nr 1 zobaczymy jednak tylko Bernda Schneidera – a zmieniać go będą młody Nico Bastian i znany ze startów na Antypodach Maro Engel. W całości australijska załoga pojawi się za to w pojeździe nr 63 – tu na czele stanie Will Davidson, trzeci kierowca tegorocznego sezonu V8 Supercars.
O ile w Mercedesie nr 1, Schneider będzie sam bronił zwycięstwa – nie znaczy to, że jego byli koledzy w ogóle nie pojawią się na torze. Konkretnie mowa tu o Thomasie Jägerze – ten, tym razem wystartuje w siostrzanym SLS AMG od HTP Motorsport, gdzie jego partnerami będą Maximilian Buhk i Harold Primat. Jäger również ma więc szanse na drugie zwycięstwo w Bathurst – niestety, załoga ta to kolejna silna ekipa spoza Australii, zmniejszająca szanse na triumf gospodarzy...
Kolejną taką jest załoga nr 3 – czyli zespół Phoenix Racing, chcący po roku przerwy znów wygrać w Bathurst. Tym razem jednak, w Audi R8 LMS Ultra pojawi się całkowicie nowa trójka – René Rast, Laurens Vanthoor i Rahel Frey – każdy (lub każda, w końcu Rahel Frey to przedstawicielka płci pięknej) z nich liczący na pierwszy triumf w Australii.
Z załóg całkowicie zagranicznych, do walki w czołowej kategorii A staje jeszcze jedno Audi – pojazd od United Autosport będzie kierowany przez Erica Luxa, Marka Pattersona oraz Markusa Winkelhocka. Składem spoza samej Australii jest również czwórka kierowców Ferrari ekipy Cleanwater Racing – tu jednak, prócz Irlandczyka Matta Griffina, zobaczymy już mieszkańców o wiele bliższych Antypodom. Z Singapuru pochodzi mianowicie Weng Sun Mok, z Japonii Hiroshi Hamaguchi – a najbliżej, bo w Nowej Zelandii, prawnie zamieszkuje ubiegłoroczny triumfator australijskiego Pucharu Porsche, Craig Baird. Cleanwater to także druga najlepsza załoga na Bathurst – i (pomijając Hamaguchiego, który startuje tu pierwszy raz), wszyscy oni będą się z pewnością starać przynajmniej o powtórzenie sukcesu z roku 2013.
A teraz składy w części lub w całości Australijskie. Trzeci w ubiegłym roku był na mecie zespół VIP Holdings, który ponownie przyjeżdża do Bathurst z Klarkiem i jego ojcem (zapisanym jako Brytyjczyk), Tonym Quinnem. Obaj oni są w tym roku triumfatorami Australijskich Mistrzostw GT – razem z Brytyjczykiem Andrew Kirkaldym, w swoim Aston Martinie stają więc do walki jako czołowa załoga "gospodarzy". W innych składach, Steve Wyatt będzie zmieniał Michela Rugolo i Marco Ciociego w Ferrari od AF Corse, natomiast Rick Kelly będzie jednym z kierowców fabrycznej ekipy Nissana, gdzie zobaczymy także Katsumasę Chyio, Alexa Bruncombe i Wolfganga Reipa.
Jeszcze więcej "Australii" pojawi się w rodzimym zespole Lago Racing, gdzie w Lamborghini Gallardo, Peter Kox wspomoże Rogera Lago i Davida Russella – a w Audi Marka Eddy'ego i Marca Ciniego, prócz nadzorców zespołu zobaczymy także Christophera Miesa, jedynego na tej liście dwukrotnego zwycięzcę Bathurst z epoki pojazdów GT3. Trójkę kierowców Maranello Motorsport (m.in. wicemistrza V8 Supercars, Craiga Lowdnesa) zasili Fin Mika Salo, a w Lamborghini od M Motorsport pojawi się Nowozelandczyk Steve Richards.
Załogi w całości Australijskie, prócz Erebus Racing nr 63, będą w kategorii A jeszcze dwie – Rod Salmon przyjeżdża do Bathurst znów z Audi R8 LMS i m.in. trzecim w australijskim Pucharze Porsche Warrenem Luffem – ekipa Vicious Rumour Racing to natomiast Ferrari 458 Italia i czwórka nieco mniej znanych kierowców z Australii.
Dużo mniej zagranicznych gości zobaczymy w innych kategoriach obecnych w Bathurst – choć w B, gdzie zapisane są starsze pojazdy GT3 oraz wyścigówki pucharowe, znaleźć możemy m.in. Patricka Longa, Olivera Gavina czy Roba Huffa. Ciekawostką innego pokroju jest natomiast start Erica Bana, australijskiego aktora znanego z fascynacji motoryzacją i sportem samochodowym – filmowy "Hektor" czy "Avner" z dramatu Stevena Spielberga "Monachium" wystartuje w Lamborghini nr 99 zespołu Racing Incident.
W kategorii D zobaczymy znów specyficzną, produkowaną w Australii replikę kultowej Shelby Daytony o nazwie Daytona Sportscar Coupe – a całość klasy F stanowić będą małe wyścigówki Abarth 500 wystawione przez FIAT Abarth Motorsport. W końcu, w kategorii I zobaczymy trzy pojazdy o wyglądzie Forda Focusa w wersji sedan – stworzone przez warsztat Pace Innovations, wyścigówki z 500-konnymi silnikami Forda 5.0 V8 to pierwsze dzieło południowoafrykańskiego projektu Global Touring Car, mającego budować pojazdy do wyścigów w krajach, które chcą mieć u siebie emocjonujące rywalizacje mocnych samochodów turystycznych – a których nie stać na stworzenie serii typu niemieckiej DTM, japońskiej Super GT czy australijskiej V8 Supercars.
Z powodu przesunięcia czasowego, duża część sesji w Bathurst odbywać się będzie w nocy czasu polskiego. W tej z czwartku na piątek odbędą się godzinne treningi: o 21:45 dla klas C-I, o 22:55 dla A i B, a o 3:05 i 6:15 dla wszystkich klas. W nocy z piątku na sobotę odbędą się trzy sesje kwalifikacyjne: pierwsza o 23:00, druga o 3:30, trzecia o 4:20 przewidziana tylko dla klasy A. 12-godzinny wyścig rozpocznie się w sobotę wieczorem o godzinie 20:15 – a zakończy w niedzielę o 8:15 czasu polskiego.
Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Samochód | |||
1 | Bernd Schneider Maro Engel Nico Bastian |
A | Erebus Motorsport | Mercedes-Benz SLS AMG GT3 | |||
3 | René Rast Rahel Frey Laurens Vanthoor |
A | Phoenix Racing | Audi R8 LMS Ultra | |||
5 | Jason Bright Warren Luff Rod Salmon Liam Talbot |
A | Rod Salmon | Audi R8 LMS Ultra | |||
9 | Marc Cini Mark Eddy Christopher Mies |
A | Mark Eddy / Marc Cini | Audi R8 LMS Ultra | |||
25 | Mark Patterson Eric Lux Markus Winkelhock |
A | United Autosport | Audi R8 LMS Ultra | |||
32 | Rick Kelly Katsumasa Chyio Alex Buncombe Wolfgang Reip |
A | Nissan Motorsport | Nissan GT-R Nismo GT3 | |||
33 | Weng Sun Mok Craig Baird Matt Griffin Hiroshi Hamaguchi |
A | Cleanwater Racing | Ferrari F458 Italia GT3 | |||
37 | Tony Quinn Klark Quinn Andrew Kirkaldy |
A | VIP Holdings | Aston Martin V12 Vantage GT3 | |||
48 | Justin McMillan Steve Richards Dale Wood Ross Lilley |
A | M Motorsport | Lamborghini Gallardo GT3 FL2 | |||
49 | Tony DeFelice Dean Canto Tony D'Alberto Renato Loberto |
A | Vicious Rumour Racing | Ferrari F458 Italia GT3 | |||
63 | Will Davison Jack Le Brocq Greg Crick |
A | Erebus Motorsport | Mercedes-Benz SLS AMG GT3 | |||
77 | Steve Wyatt Michele Rugolo Marco Cioci |
A | AF Corse | Ferrari F458 Italia GT3 | |||
84 | Harold Primat Thomas Jäger Maximilian Buhk |
A | HTP Motorsport | Mercedes-Benz SLS AMG GT3 | |||
88 | Peter Edwards John Bowe Craig Lowndes Mika Salo |
A | Maranello Motorsport | Ferrari F458 Italia GT3 | |||
4 | StGrove Earl Bamber Ben Barker |
B | Grove Motorsport | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
6 | Richard Gartner Garth Duffy Michael Hector Stewart Kostera |
B | Richard Gartner | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
12 | David Calvert-Jones Alex Davison Patrick Long |
B | Competition Motorsport | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
14 | Oliver Gavin Rob Huff Richard Meins Kevin Gleason |
B | Rotek Racing | Audi R8 LMS | |||
19 | Damien Flack Rob Smith Shane Smollen |
B | Damien Flack | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
23 | Roger Lago David Russell Peter Kox |
B | Lago Racing | Lamborghini Gallardo LP520 GT3 | |||
35 | Ric Shaw Indiran Padayachee Adnrew Fisher Aaron Zerefos |
B | Indiran Padayachee | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
45 | Duvashen Padayachee Richard Muscat Barton Mawer |
B | Indiran Padayachee | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
51 | Andrew Macpherson Ben Porter Garth Walden |
B | Andrew Macpherson | Porsche 911 GT3 Cup S (997) | |||
67 | Jeff Lowrey Tony Richards Jonathan Venter |
B | Motorsport Services | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
68 | Daniel Bilski Marcus Mahy David Glasson |
B | Motorsport Services | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
69 | James Koundouris Theo Koundouris Stewe Owen Max Twigg |
B | James Koundouris | Porsche 911 GT3 Cup S (997) | |||
71 | Dean Koutsoumidis Dean Grant Dean Fiore Michael Loccisano |
B | Dean Koutsoumidis | Audi R8 LMS | |||
99 | Peter Hill Simon Middleton Eric Bana |
B | Racing Incident | Lamborghini Gallardo LP520 GT3 | |||
17 | Sam Chester Mark Griffiths Adam Gowens |
C | Sam Chester | Ginetta G50 GT4 | |||
54 | Tony Alford Peter Leemhuis Mark O'Connor |
C | Tony Alford | Nissan GT-R | |||
55 | Nelson Mason Pete Storey Ben Gower |
C | Motionsport | Lotus Exige | |||
7 | Dean Herridge John O'Dowd Angus Kennard |
D | Dean Herridge | Subaru Impreza WRX STi | |||
22 | Richard Billington Lewis Scott Stuart Owers |
D | Richard Billington | SEAT Leon Supercopa | |||
28 |
Kean Booker |
D | Peter O'Donnell | BMW 335i | |||
42 | Anthony Gilbertson Angus Chapel Jason Clements |
D | Anthony Gilbertson | BMW M3 (E46) | |||
97 | Warwick Mortimer Andre Mortimer Michael Lyons |
D | Mortimer Motorsports | BMW M3 (E92) | |||
65 | Jamie Augustine Ben Schoots Paul Freestone |
D | Richard Bendell | Daytona Sportscar Coupe | |||
66 | Michael Driver Danny Stutterd Guy Stewart |
D | Motorsport Services | SEAT Leon Supercopa | |||
59 | Matt Cherry Matt Campbell Luke Ellery |
F | FIAT Abarth Motorsport | Abarth 500 | |||
95 | Paul Stokell Toby Hagon Joshua Dowling Clyde Campbell |
F | FIAT Abarth Motorsport | Abarth 500 | |||
96 | Luke Youlden Paul Gover Gregory Hede |
F | FIAT Abarth Motorsport | Abarth 500 | |||
50 | Keith Kassulke Jake Camilleri Chris Pither |
I | Racer Industries | Marc GTC Focus V8 | |||
60 | TBA TBA TBA |
I | Racer Industries | Marc GTC Focus V8 | |||
70 | Mick Benton Hadrian Morrall Dylan Thomas |
I | Racer Industries | Marc GTC Focus V8 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.