Nowa, światowa kategoria LMP2

Przy okazji wyścigu na torze Daytona, przedstawiciele ACO i IMSA rozmawiali o projekcie jednolitej kategorii prototypów na poziomie LMP2. Nowe pojazdy miałyby pojawić się w roku 2017.

Pierwsze zapowiedzi takich decyzji pojawiały się już w ubiegłym roku, w związku z połączeniem wyścigów Grand-Am i Amerykańskiej Serii Le Mans. Tam, pojazdy specyfikacji LMP2 stają w tym sezonie przeciwko krajowym prototypom Daytona, wspólnie stanowiąc czołową kategorię pojazdów – samodzielnie, prototypy LMP2 stoją na czele również w Europejskiej i Azjatyckiej Serii Le Mans. Chcąc powiększyć grono pojazdów obecnych w tej kategorii, organizacje IMSA i ACO rozważają więc stworzenie jednej, dużej specyfikacji prototypów na tym poziomie, która miałaby pojawić się na torach po roku 2016.

Właśnie wtedy kończy się, wprowadzony w tym sezonie, nowy regulamin techniczny prototypów Le Mans. Ze względu na ich specyficzną konstrukcję, prototypy Daytona znane z serii USCC mogą jak na razie startować tylko w USA – zmieniłoby się to właśnie w roku 2017, gdy podstawy konstrukcyjne pojazdów DP stałyby się tożsame z podstawami nowych prototypów LMP2.

Organizacje proponują różne rozwiązania dla nowych prototypów. ACO stawiałaby tu przede wszystkim na niższe koszty budowy pojazdu LMP2, zachowując jednak ich dotychczasowe założenia konstrukcyjne. Na zmiany zgodziłaby się za to amerykańska IMSA, rezygnując m.in. z ramy rurowej będącej podstawą obecnych prototypów Daytona – w zamian jednak, chciałaby ona podjąć dyskusję na temat kilku zupełnie nowych rozwiązań. Amerykanów zainteresowały szczególnie pomysły pochodzące z serii DTM, która w 2017 roku pojawić ma się także w Stanach Zjednoczonych – przede wszystkim połączenie karbonowej ramy z klatką bezpieczeństwa.

Zachowawczo podchodzi tu jednak jeden z amerykańskich twórców pojazdów LMP2 (a, jak się okazuje, od pewnego czasu także silników do prototypów Daytona). Honda Performance Development zauważa, że przynajmniej kilka dużych warsztatów (Oreca, OnRoak, a także sama HPD) buduje na sezon 2015 nowe pojazdy LMP2 – i dla nich, decyzją fatalną w skutkach byłoby, gdyby owe konstrukcje można było używać tylko przez dwa lata, bez możliwości przystosowania ich do sezonu 2017. HPD spodziewa się pewnych zmian w zakresie bezpieczeństwa czy układu napędowego – jednak zupełnie nowych idei oczekuje nie wcześniej, niż w roku 2020.

Organizacje nie określiły konkretnych dat, kiedy pojawią się wstępne założenia dla regulaminu technicznego na rok 2017. Jak na razie zresztą, FIA i ACO chcą także wprowadzić nowe pojazdy GT na rok 2016 – a z IMSA, już w roku 2015 zastąpić w serii United Sports Car Championship prototypy PC nowymi pojazdami LMP3.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze