Alpine wygrywa dramatyczny wyścig 6h Monzy

André Negrão, Nicolas Lapierre i Matthieu Vaxivière odnieśli swoje drugie zwycięstwo w sezonie 2022 Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC. Kierowcy Alpine pokonali obie załogi Toyoty w 6-godzinnej rywalizacji na torze Monza.

Z pole position wystartował Romain Dumas w Glickenhausie #708. Musiał on walczyć o utrzymanie prowadzenia i zablokował koła w pierwszym zakręcie, powstrzymując atak Sébastiena Buemiego. Francuz od tego momentu był jednak niepowstrzymany i w przeciągu następnej godziny otworzył ponad pół minuty przewagi.

Pomogły mu w tym dwie neutralizacje – pierwsza po kolizji Paula Dalla Lany z Thomasem Flohrem, a druga po awarii Peugeota #93. Podczas pierwszej żółtej flagi do boksów zjechała m.in. Toyota #7, natomiast Glickenhaus i Alpine tankowały podczas drugiej neutralizacji, zyskując przewagę strategiczną.

Amerykański samochód zyskiwał coraz większą przewagę, gdy za jego kierownicą był Luis Felipe Ferani. Brazylijczyk popełnił jednak poważny błąd i nie zwolnił wystarczająco szybko podczas drugiej żółtej flagi i ściągnął na swoją załogę karę drive-through. Co gorsza, zanim zdążył ją wykonać, na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa po poważnym wypadku Henrique Chavesa w Astonie Martinie #33.

Glickenhaus stracił prowadzenie, a niedługo później odpadł z wyścigu po awarii turbosprężarki.

Wobec problemów technicznych obu debiutujących Peugeotów, w walce pozostały tylko trzy auta – Alpine oraz dwie Toyoty. Spośród japońskich aut, przewagę miała załoga #8. Siostrzany samochód #7 miał bowiem problemy elektryczne – te udało się jednak rozwiązać, a samochód bezpieczeństwa pozwolił na odrobienie strat.

Alpine utrzymywało się na czele do momentu pit-stopów na półtorej godziny przed końcem. Szybszy pit-stop Toyoty pozwolił Ryō Hirakawie wyprzedził Matthieu Vaxivière’a na dojeździe do szykany Variante della Roggia. Francuz potrzebował aż 20 minut na ponowne wyprzedzenie Japończyka, po czym niemal natychmiast dogonił prowadzącego Kamuiego Kobayashiego, który wysunął się na czoło wyścigu, nie zmieniając opon.

Gdy doszło do bezpośredniej walki, Kobayashi spychał Alpine do wewnętrznej strony toru na prostej startowej, a w końcu uderzył w Vaxivière’a na dojeździe do pierwszego zakrętu. Kontakt zniszczył oponę w Toyocie #7, a jej pozostałości leżały na torze, powodując neutralizację. Kobayashi stracił okrążenie na dojeździe do boksów, a następnie otrzymał 90-sekundową karę za spowodowanie kolizji.

Po wznowieniu rywalizacji Vaxivière znacząco przyspieszył, otwierając 8-sekundową przewagę nad Hirakawą. To wystarczyło, by pomimo dłuższego także ostatniego pit-stopu, Francuz utrzymał się na czele wyścigu. Japończyk próbował jeszcze dogonić kierowcę Alpine, który odniósł jednak wspaniałe zwycięstwo różnicą 2,762 sekundy.

Hirakawa zajął drugie miejsce wspólnie z Buemim i Brendonem Hartleyem. Pomimo kolizji i kary, podium uzupełnili Kobayashi, Mike Conway i José María López. Do mety dojechał tylko jeden Peugeot #94, ze stratą 23 okrążeń.

Czwarte miejsce zajęła zwycięska załoga w klasie LMP2 – Rui Andrade, Ferdinand Habsburg i Norman Nato z Realteam by WRT #41.

Polski zespół Inter Europol Competition wywalczył swój najlepszy wynik w tym sezonie. Jakub Śmiechowski, Esteban Gutiérrez i Alex Brundle zajęli czwarte miejsce, ze stratą zaledwie 21 sekund do zwycięzców. Robert Kubica wraz z ekipą Prema Orlen Team zajęli szóstą lokatę.

Alessandro Pier Guidi utrzymał prowadzenie po starcie w klasie GTE Pro, a jego zespołowy kolega Antonio Fuoco wyprzedził Nicka Tandy’ego w Corvette już w pierwszej szykanie. Od tego momentu wszystko zwiastowało dublet dla Ferrari. Zespół AF Corse popełnił jednak krytyczny błąd i nie przesłał wymaganych danych do FIA po jednym z pit-stopów, przez co załoga #51 otrzymała 5-sekundową karę stop&go.

Fuoco wraz z Miguelem Moliną w #52 awansowali dzięki temu na prowadzenie i utrzymywali je aż do dwóch minut przed końcem, kiedy to Włoch zjechał na krótkie tankowanie. Pierwszą pozycję objął wtedy Nick Tandy, który przedłużył swój ostatni przejazd o dwa okrążenia i wraz z Tommym Milnerem odniósł niespodziewane zwycięstwo dla Corvette. Ferrari uzupełniło podium – załoga #52 dojechała na drugiej pozycji, a powracająca #51 była trzecia, po tym jak Pier Guidi wyprzedził Kevina Estre w ostatniej godzinie rywalizacji.

Zwycięstwo w klasie GTE Am odnieśli Christian Ried, Sebastian Priaulx i Harry Tincknell z Dempsey-Proton Racing #77, pokonując zdobywczynie pole position z Iron Dames.

Dzięki wygranej, kierowcy Alpine powiększyli swoje prowadzenie w klasyfikacji generalnej do 10 punktów. Do końca sezonu 2022 pozostały dwa wyścigi – 11 września na torze Fuji i 12 listopada w Bahrajnie.

PNrKierowcaKlasaZespół Rezultat
136


André Negrão
Nicolas Lapierre
Matthieu Vaxivière
HypercarAlpine Elf Team194 okr.
28


Sébastien Buemi
Brendon Hartley
Ryō Hirakawa
HypercarHYToyota Gazoo Racing+ 2,762
37


Mike Conway
Kamui Kobayashi
José María López
HypercarHYToyota Gazoo Racing+ 2 okr.
441


Rui Andrade
Ferdinand Habsburg
Norman Nato
LMP2Realteam by WRT+ 6 okr.
538


Roberto González
António Félix da Costa
Will Stevens
LMP2Jota+ 6 okr.
610


Nico Müller
Ryan Cullen
Sébastien Bourdais
LMP2Vector Sport+ 6 okr.
734


Jakub Śmiechowski
Esteban Gutiérrez
Alex Brundle
LMP2Inter Europol Competition+ 6 okr.
823


Alex Lynn
Oliver Jarvis
Joshua Pierson
LMP2United Autosports USA+ 6 okr.
99


Robert Kubica
Louis Delétraz
Lorenzo Colombo
LMP2Prema ORLEN Team+ 6 okr.
1045


Steven Thomas
James Allen
René Binder
LMP2P/AAlgarve Pro Racing+ 7 okr.
1135


Jean-Baptiste Lahaye
Matthieu Lahaye
François Heriau
LMP2P/AUltimate+ 7 okr.
1283


François Perrodo
Nicklas Nielsen
Alessio Rovera
LMP2P/AAF Corse+ 7 okr.
1328


Oliver Rasmussen
Ed Jones
Jonathan Aberdein
LMP2Jota+ 8 okr.
1444


Miroslav Konopka
Tijmen van der Helm
Mathias Beche
LMP2P/AARC Bratislava+ 8 okr.
1564

Tommy Milner
Nick Tandy
LMGTE ProCorvette Racing+ 13 okr.
1652

Miguel Molina
Antonio Fuoco
LMGTE ProAF Corse+ 13 okr.
1751

Alessandro Pier Guidi
James Calado
LMGTE ProAF Corse+ 13 okr.
1892

Michael Christensen
Kévin Estre
LMGTE ProPorsche GT Team+ 13 okr.
1991

Gianmaria Bruni
Frédéric Makowiecki
LMGTE ProPorsche GT Team+ 14 okr.
2077


Christian Ried
Sebastian Priaulx
Harry Tincknell
LMGTE AmDempsey-Proton Racing+ 15 okr.
2131


Sean Gelael
Robin Frijns
René Rast
LMP2WRT+ 16 okr.
2285


Rahel Frey
Michelle Gatting
Sarah Bovy
LMGTE AmIron Dames+ 16 okr.
2322


Philip Hanson
Filipe Albuquerque
Will Owen
LMP2United Autosports USA+ 16 okr.
2446


Matteo Cairoli
Mikkel Pedersen
Nicolas Leutwiler
LMGTE AmTeam Project 1+ 16 okr.
2560


Claudio Schiavoni
Matteo Cressoni
Giancarlo Fisichella
LMGTE AmIron Lynx+ 16 okr.
2671


Franck Dezoteux
Pierre Ragues
Gabriel Aubry
LMGTE AmSpirit of Race+ 17 okr.
2788


Fred Poordad
Patrick Lindsey
Jan Heylen
LMGTE AmDempsey-Proton Racing+ 17 okr.
2821


Simon Mann
Christoph Ulrich
Toni Vilander
LMGTE AmAF Corse+ 17 okr.
2998


Paul Dalla Lana
David Pittard
Nicki Thiim
LMGTE AmNorthwest AMR+ 17 okr.
3054


Thomas Flohr
Francesco Castellacci
Nick Cassidy
LMGTE AmAF Corse+ 17 okr.
3156


Brendan Iribe
Oliver Millroy
Ben Barnicoat
LMGTE AmTeam Project 1+ 18 okr.
32777


Satoshi Hoshino
Tomonobu Fujii
Charles Fagg
LMGTE AmD'Station Racing+ 23 okr.
3394


Loïc Duval
Gustavo Menezes
James Rossiter
HypercarHYPeugeot TotalEnergies+ 25 okr.
3486


Michael Wainwright
Riccardo Pera
Benjamin Barker
LMGTE AmGR Racing+ 31 okr.
351


Lilou Wadoux
Paul-Loup Chatin
Charles Milesi
LMP2Richard Mille Racing Team+ 48 okr.
NSK708


Olivier Pla
Romain Dumas
Luís Felipe Derani
HypercarGlickenhaus Racing
NSK33


Ben Keating
Marco Sørensen
Henrique Chaves
LMGTE AmTF Sport
NSK93


Paul di Resta
Mikkel Jensen
Jean-Éric Vergne
HypercarHYPeugeot TotalEnergies

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze