Niełatwa przeprawa Audi z Toyotami

Załoga Toyoty nr 7 chwilowo prowadzi po 3 z 6 godzin rywalizacji FIA WEC na torze Spa-Francorchamps. Zjeżdżające do boksów nieco wcześniej Audi mają do lidera niewielką stratę.

Tego chcielibyśmy widzieć jak najwięcej – interesujący, bezpośredni pojedynek między Toyotą i Audi był ozdobą dwóch kolejnych godzin rywalizacji na Spa-Francorchamps. Co prawda, zakończył się on rutynowym zjazdem do boksów załogi nr 2 – jednak sam fakt, że przez ponad pół godziny czołowe prototypy dwóch producentów walczyły o prowadzenie w wyścigu, bardzo urozmaica nam długodystansowe starcie. Na tym tle, dość słabo wypada układ w innych kategoriach – tu bardzo rzadko widzieliśmy jakieś większe zmiany – a gdy się one pojawiały, spowodowane były albo przez karę (GTE Pro), albo feralny kontakt z pojazdem innej kategorii (GTE Am). Dwa oblicza miała także kategoria LMP2, gdzie w czołówce również do zmian nie dochodziło prawie w ogóle – za to właśnie tu najwięcej pojazdów miało problemy techniczne, głównie jednak były to te z dalszej części stawki. Po 3 z 6 godzin, na czele wyścigu widniały więc Audi i Toyoty – i to tu należało szukać najbardziej interesujących pojedynków.

Kontynuacja relacji z wyścigu:

Zbieg wyjazdu samochodu bezpieczeństwa z pit-stopami ekip GTE niewiele skomplikował sytuację poszczególnych załóg – za to niedługo po wznowieniu rywalizacji, karę za wyjeżdżanie poza tor na zakrętach Rouge otrzymał lider GTE Pro, Giancarlo Fisichella. Ten prowadził w Ferrari nr 51 nad Kamui Kobayashim w nr 71 oraz Patrickiem Piletem w Porsche nr 91 – Aston Martiny nr 98 i 97 były na pozycjach 4. i 5. W GTE Am, na czele wciąż widniało Ferrari od 8Star – za nim jednak, drugie miejsce stracił Aston Martin nr 95, gdy niefortunnie uderzył w prototyp LMP1 od Strakka. Jego miejsce zajął Vantage nr 96 – a na trzecie awansowała Corvette od Larbre. Pecha miała także jedna z czołowych załóg LMP1 – Audi nr 1 tuż po neutralizacji zaliczyło „kapcia”, przez co spadło na siódme miejsce ze stratą ponad okrążenia do lidera, próbując jednak taktycznie wykorzystać nieplanowany pit-stop.Tylko w LMP2, prowadzenie wciąż utrzymywał Minassian z PeCom przed Pla z OAK nr 24 i Turvey’em z JOTA Sport – a na czwarte miejsce powrócił Bertrand Baguette w OAK nr 35, wyprzedzając Johna Martina z G-Drive.

Półtorej godziny po starcie, prototypy rozpoczęły swoją kolejną serię pit-stopów – a Fisichella zjechał odbyć karę, spadając za Kobayashiego w GTE Pro. Po powrocie na tor, liderem wyścigu został Nicolas Lapierre w Toyocie nr 7 – ścigany jednak przez Loïca Duvala w Audi nr 2, który po kilku minutach był już tuż za konkurentem i w niezwykle ciekawym pojedynku starał się odzyskać prowadzenie. Dalsze miejsca zajmowały Audi nr 1 i 3, Toyota nr 8 – oraz Lola nr 13, która wyszła przed siostrzaną nr 12 od Rebellion W LMP2, miejscami zamienili się Turvey i zmiennik Pla, David Heinemeir-Hansson – ten wkrótce został wyprzedzony przez Mike’a Conway’a z G-Drive. Problemy miał natomiast Lotus nr 31, który niecałe 2 godziny po starcie zjechał do boksów – a w pewnym momencie także Ricardo Gonzalez z Morgan OAK nr 35, który zderzył się z HPD ekipy Strakka, tracąc jedną z lamp.

2 godziny po starcie, wciąż trwał pojedynek między Toyotą nr 7 i Audi nr 2. Mimo kilku prób, Duval nie potrafił wyprzedzić prowadzącego Lapierre’a – zmodernizowana TS030H dawała się we znaki niemieckiemu konkurentowi już od ponad pół godziny. Rywalizację tą zakończył dopiero trzeci zjazd Audi, który miał miejsce po kolejnych 10 minutach – wtedy także do boksów zjeżdżały na drugie pit-stopy pojazdy GTE. W kategorii Pro, wcześniej zrobiły to dwa Ferrari, przez co na prowadzeniu przez pewien czas był Patrick Pilet w Porscher nr 91 – ten jednak, jeszcze przed zjazdem został wyprzedzony przez Roba Bella w Aston Martinie nr 98. Po zjeździe Porsche, z jednym pit-stopem pozostawały już tylko Astony nr 98 i 97 – ta trójka była jednak pod okiem sędziów za przekraczanie przepisów podczas neutralizacji. W GTE Am, po zjazdach wciąż na prowadzeniu widniało Ferrari od 8Star – za drugim w stawce Hallem w Astonie nr 96 pojawił się jednak znów Vantage nr 95 prowadzony przez Kristiana Poulsena.

Pół godziny przed końcem pierwszej połowy wyścigu, do boksów zjechał w końcu Lapierre – to sprawiło, że na czoło wyszły Audi nr 1 i 2, pojazd nr 1 zyskując pozycję dzięki wcześniejszemu wymuszonemu pit-stopowi. Zjechały także Aston Martiny z kategorii GTE Pro, spadając za dwa Ferrari od AF Corse – jak również kierowcy Szwajcarskiego Rebelliona. Po wyjeździe na tor, tylko Bruno Senna w Vantage nr 98 wyjechał przed Timo Bernhardem z Porsche nr 91 – Stefan Mücke w nr 97 tracił do 911-stki 10 sekund. Pit-stopy doprowadziły także do zmiany w kategorii LMP2 – tu na drugie miejsce przesunął się Conway, przed Simona Dolana z JOTA Sport i Heinemeiera-Hanssona z OAK nr 24. Kwadrans przed końcem pierwszej połowy, do boksów zjechało Audi nr 1 – a nieoczekiwanie, karę stop-and-go otrzymało Ferrari nr 51, tym razem za wyprzedzanie pod żółtą flagą. W taki oto sposób, po raz kolejny na czoło GTE Pro wyszła załoga nr 71 – a 51 była druga.  

Nr Kierowcy  P Zespół  Samochód 
1   7  

Alexander Wurz
Nicolas Lapierre
Kazuki Nakajima
1 Toyota Racing Toyota TS030
Hybrid 2013
2   1  

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler

2

Audi Sport Team Joest

Audi R18
e-tron quattro

3   3  

Marc Gené
Oliver Jarvis
Lucas Di Grassi

3 Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron
quattro "longtail"
4   2  

Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish

4 Audi Sport Team Joest Audi R18
e-tron quattro
5   8  

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
5 Toyota Racing Toyota TS030
Hybrid 2012
6  12 

Nicolas Prost
Neel Jani
Nick Heidfeld
6 Rebellion Racing Lola B12/60
Toyota
7  13 

Andrea Belicchi
Mathias Beche
Congfu Cheng
7 Rebellion Racing Lola B12/60
Toyota
8  21 

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane

8 Strakka Racing HPD ARX-03c
9  49 

Luis Pérez-Companc
Nicolas Minassian
Pierre Kaffer
1 Pecom Racing Oreca 03
Nissan
10  26 

Roman Rusinov
John Martin
Mike Conway
2

G-Drive Racing Oreca 03
Nissan
11  38 

Simon Dolan
Oliver Turvey
Lucas Luhr
3 Jota Sport  Zytek Z11SN
Nissan
                 
16  71 
Kamui Kobayashi
Toni Vilander
1 AF Corse Ferrari 458
Italia GTC
17  51 

Gianmaria Bruni
Giancarlo Fisichella

2 AF Corse Ferrari 458
Italia GTC
18  98 

Rob Bell
Bruno Senna
Frédéric Makowiecki
3 Aston Martin Racing Aston Martin
V8 Vantage GTE
                 
23  81 

Vicente Potolicchio
Rui Aguas
Philipp Peter
1 8 Star Motorsports Ferrari 458
Italia GTC
24  96 

Roald Goethe
Stuart Hall
Jamie Campbell-Walter
2 Aston Martin Racing Aston Martin
V8 Vantage GTE
25  95 

Allan Simonsen
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard
3 Aston Martin Racing Aston Martin
V8 Vantage GTE

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze