Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA wydała oświadczenie w sprawie kontrowersyjnego umieszczenia elementu ochrony kokpitu Halo w przepisach na sezon 2018 Formuły 1.
„Choć w wielu aspektach motorsportu poczyniono ogromne postępy w dziedzinie bezpieczeństwa, ochrona głowy kierowcy w samochodach jednomiejscowych od lat była powodem do niepokoju”
– czytamy w oświadczeniu FIA. „Sport motorowy jest ryzykowny w swojej naturze, lecz FIA, jako ciało zarządzające, nieustannie stara się minimalizować ryzyko i dążyć do wzrostu poziomu bezpieczeństwa poprzez badania oraz rozwój technologiczny”
.
„W trakcie ostatnich kilkudziesięciu lat dochodziło do tragicznych wypadków oraz sytuacji, w których niewiele do tego brakowało. Stało się jasne, że stworzenie rozwiązania zmniejszającego skutki uderzeń w czoło kokpitu stanowi dla FIA priorytet. W lipcu 2016 roku Stowarzyszenie Kierowców Grand Prix GPDA wystosowało prośbę do Prezydenta FIA Jeana Todta o jak najszybsze wprowadzenie elementu ochrony kokpitu”
.
„Miesiąc później, po spotkaniach Grupy Strategicznej F1 i Komisji F1, Komisja zdecydowała o prowadzeniu „jakiejś formy ochrony kokpitu” na sezon 2017, nawołując wszystkie zaangażowane strony do przyczynienia się dla dobra sprawy i deklarując Halo jako preferowane rozwiązanie w tym zakresie”
.
„W trakcie testów rozważane były również inne rozwiązania, jak szyba Aeroscreen – została ona sprawdzona podczas treningów do Grand Prix Rosji 2016 i choć w pewnych aspektach spełniała ona swoje zadanie, dalsze próby rodziły obawy o skuteczność elementu”
.
„Testy Halo cały czas przebiegały za to pomyślnie i skupiały się na trzech głównych typach ryzyka – kolizji samochodu z samochodem, kolizji samochodu z otoczeniem oraz z zewnętrznymi obiektami. Próby wykazały, że Halo wytrzymuje nacisk 15-krotnej masy samochodu, w wielu przypadkach uniemożliwia uderzenie kaskiem o barierę oraz skutecznie chroni kokpit przed dużymi obiektami”
.
„Pomimo sukcesu, Grupa Strategiczna zgodziła się odroczyć wprowadzenie elementu, aby dać więcej czasu na testy na torze i rozpatrzenie innych rozwiązań, przy czym członkowie grupy jednogłośnie zgodzili się, że element ochrony kokpitu zostanie wprowadzony w sezonie 2018”
.
„W drugiej połowie sezonu 2016 miały miejsce intensywne testy na torze, w których liczna grupa kierowców i zespołów mogła ocenić wpływ urządzenia na widoczność. FIA pozostała przy swoim zobowiązaniu wprowadzenia systemu w sezonie 2018”
.
„Po testach na torze i analizie nowych rozwiązań, Grupa Strategiczna i Komisja zdecydowały w kwietniu tego roku, aby dać priorytet przezroczystej Tarczy. Po testach laboratoryjnych, element został sprawdzony na torze podczas weekendu Grand Prix Wielkiej Brytanii przez Sebastiana Vettela – ta próba wykazała jednak wiele ograniczeń rozwiązania”
.
„W świetle tego, udanych prób Halo oraz konieczności podjęcia decyzji w czasie pozwalającym na umieszczenie rozwiązania w regulaminie na sezon 2018, Halo zostało wybrane jako najlepsze istniejące obecnie rozwiązanie problemu ochrony kokpitu”
.
„Projekt Halo zostanie jeszcze dopracowany przed wprowadzeniem do użytku, w ramach współpracy pomiędzy zespołami, kierowcami i FIA”
.
Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej FIA
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.