Międzynarodowa Federacja Samochodowa opublikowała raport, w którym podała szczegóły dochodzenia badającego przyczyny i skutki groźnie wyglądającego wypadku Romaina Grosjeana, do którego doszło na starcie ubiegłorocznego Grand Prix Bahrajnu, jak również wydała wytyczne dotyczące poprawy bezpieczeństwa na podstawie tego i innych poważnych wypadków w motorsporcie na przestrzeni minionego roku.
Grosjean uczestniczył w ogromnym wypadku na pierwszym okrążeniu Grand Prix Bahrajnu, który odbył się pod koniec listopada ubiegłego roku. Ówczesny kierowca Haasa zderzył się z Daniiłem Kwiatem, po czym z impetem uderzył w barierę i wbił się w nią samochodem. Sam pojazd został rozerwany na dwie części, a dodatkowo pojawił się ogromny ogień, jednak Grosjean był w stanie samodzielnie wydostać się z wraku i doznał jedynie oparzeń dłoni. Po tym wypadku FIA wszczęła dochodzenie, którego wyniki zostały opublikowane.
„Samochód doznał rozległych uszkodzeń w wyniku zderzenia, w tym oddzielenia układu napędowego od monokoku. Otwór inspekcyjny zbiornika paliwa po lewej stronie podwozia został oderwany, a połączenie dopływu paliwa do silnika zostało rozerwane z pęcherza bezpieczeństwa; oba elementy zapewniły główną drogę wypływu paliwa ze zbiornika”
– czytamy w raporcie FIA.
„Wyposażenie dotyczące bezpieczeństwa kierowcy, w tym kask, system HANS i pasy bezpieczeństwa, jak również monokok, fotel, zagłówek i przedni system ochrony Halo zadziałały zgodnie z ich specyfikacjami w zakresie ochrony przestrzeni ratunkowej kierowcy i zarządzania siłami oddziałującymi na kierowcę podczas zdarzenia”
.
„Wysokonapięciowy akumulator Systemu Odzyskiwania Energii (ERS) został poważnie uszkodzony, przy czym niektóre części zespołu akumulatora ERS pozostały przy układzie napędowym, zaś inne pozostały połączone z monokokiem. Do pojawienia się ognia doszło w ostatnich momentach uderzenia w barierą i rozpoczął się w tylnej sekcji monokoku oraz kierował się ku kierowcy, przybierając na sile”
.
„Pozycja spoczynkowa monokoku w stosunku do górnej szyny bariery znacznie ograniczyła drogę ucieczki kierowcy. Z powodu uszkodzenia monokoku oraz liczby elementów w kokpicie, lewa noga Romaina Grosjeana była początkowo uwięziona, kiedy samochód zatrzymał się. Kierowca był w stanie wyciągnąć stopę poprzez zdjęcie swojego buta wyścigowego, a następnie przesunął naruszony zagłówek oraz kierownicę, aby wydostać się z samochodu”
.
FIA potwierdziła także, że dokonała sprawdzenia 19 poważnych incydentów, w tym Grosjeana z GP Bahrajnu, do których doszło w sportach motorowych w 2020 roku i wyznaczyła obszary, które zamierza teraz poprawić. Wśród kwestii, które dotyczą samej konstrukcji samochodu, wymienia się:
- regulacja przedniej części geometrii monokoku oraz dodatkowe testy obciążeniowe w tym obszarze,
- przegląd istniejących przepisów dotyczących lusterek wstecznych,
- przegląd wymagań montażowych kolumny kierownicy,
- przegląd wymagań regulacyjnych i homologacyjnych dotyczących montażu zagłówka,
- analiza montażu jednostki napędowej i trybów awarii montażu,
- bieżący projekt badawczy: uwięzi zabezpieczające koła,
- przegląd projektu instalacji pęcherzy paliwa we wszystkich jednomiejscowych kategoriach wyścigowych FIA,
- zalecenia dotyczące montażu pęcherzy paliwa oraz otworów kontrolnych,
- homologacja paliwa uwzględniająca zgodność materiału pęcherza oraz określonego paliwa.
Od momentu uderzenia w barierę do opuszczenia wraku, Grosjean znajdował się łącznie przez 27 sekund w samochodzie. Francuz był w stanie przetrwać ten okres dzięki wysokim standardom kombinezonów wyścigowych FIA, które zostały poprawione przed sezonem 2020. Poinformowano, że w szczytowym momencie przeciążenie podczas uderzenia wyniosło 67G. Raport uwzględnia również dochodzenie w sprawie ulepszenia wskaźnika przenikania ciepła przez rękawice (HTI) ze względu na oparzenia dłoni Grosjeana.
Ponadto podano także, że będą prowadzone projekty badawcze dotyczące systemów gaśniczych w samochodach o otwartym nadwoziu, a także nastąpi dążenie do zapewnienia, że systemy wizjerów w kaskach pozostaną sprawne po narażeniu na działanie ognia.
Źródło: fia.com
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.