Formuła 1 zatwierdziła trzy sprinterskie wyścigi kwalifikacyjne w 2021 roku

Formuła 1 w poniedziałek potwierdziła wdrożenie jeszcze w tym sezonie trzech sprinterskich wyścigów kwalifikacyjnych, które odbędą się podczas dwóch europejskich i jednego pozaeuropejskiego weekendu wyścigowego.

Tradycyjne sobotnie kwalifikacje zostaną zastąpione wyścigiem sprinterskim, w którym kolejność kierowców na mecie zadecyduje o rozkładzie sił do niedzielnych zmagań. Z kolei w piątek odbędą się kwalifikacje do wspomnianego wyścigu sprinterskiego. Ponadto uzgodniono, że czołowa trójka kierowców z sobotniego wyścigu otrzyma punkty – pierwsze miejsce 3 punkty, drugie miejsce 2 punkty i trzecie miejsce 1 punkt. Nie poinformowano jeszcze, podczas konkretnie jakich weekendów wyścigowych zostanie wdrożony ten nowy format.

Harmonogram weekendu, w którym odbędą się sprinterskie wyścigi, przedstawia się następująco:

Piątek:

  • 60-minutowa poranna sesja treningowa, w którym zespoły mogą wybrać dowolne dwa komplety opon,
  • tradycyjna sesja kwalifikacyjna po południu, w którym do dyspozycji będzie tylko 5 kompletów miękkich opon.

Sobota:

  • 60-minutowa druga poranna sesja treningowa, w którym zespoły mogą wybrać jeden dowolny komplet opon,
  • 100-kilometrowy sprinterski wyścig kwalifikacyjny po południu, w którym zespołowy mogą wybrać dowolne dwa komplety opon.

Niedziela:

  • pełen dystans wyścigu Grand Prix z pozostałymi dwoma kompletami opon.

Na wypadek mokrych warunków na torze:

  • przydzielone zostaną trzy komplety deszczowych i cztery komplety przejściowych opon na początku weekendu wyścigowego,
  • jeśli pierwszy trening lub kwalifikacje będą deszczowe, zespoły otrzymają dodatkowy komplet opon przejściowych, który musi zostać zwrócony jako użyty przed wyścigiem sprinterskim,
  • jeśli wyścig sprinterski rozegra się w deszczu, zespoły mogą zwrócić jeden komplet użytych deszczowych lub przejściowych opon po jego zakończeniu, który zostanie zastąpiony nowym kompletem przejściowego ogumienia,
  • maksymalna liczba kompletów opon deszczowych i przejściowych to 9.

Ponadto, zasady parku zamkniętego (parc fermé) będą obowiązywać już od piątkowych kwalifikacji, w wyniku czego niedozwolona będzie zmiana znaczących komponentów, aby spełnić trzy cele:

  • powstrzymanie budowy specjalnych samochodów kwalifikacyjnych,
  • ograniczenie liczby godzin potrzebnych na przygotowanie samochodu na następny dzień,
  • umożliwienie dostatecznej rekonfiguracji samochodów, aby sobotnia poranna sesja treningowa była pożyteczna.

Po rozpoczęciu sobotniego wyścigu sprinterskiego, samochody przechodzą w zasady parku zamkniętego. Zespoły będą mogły po tej sesji dokonać pewnych zmian.

  • możliwa będzie zmiana rozkładu masy,
  • chłodzenie jednostki napędowej i skrzyni biegów może być regulowane poprzez zmianę wylotów przy osłonie silnika, w zależności od temperatury otoczenia zarejestrowanej przez wyznaczonego przez FIA dostawcę usług pogodowych na godzinę przed rozpoczęciem piątkowych kwalifikacji i godzinę przed wyścigiem sprinterskim, ale tylko w przypadku, jeśli różnica będzie wynosiła ponad 10 stopni Celsjusza.

Jean Todt, prezydent FIA, powiedział: „Cieszę się, że Formuła 1 szuka sposobów na zaangażowanie swoich fanów i poszerzenie widowiska weekendu wyścigowego poprzez koncepcję sprinterskiego wyścigu kwalifikacyjnego. Było to możliwe będzie ciągłej współpracy między FIA, Formułą 1 i wszystkimi zespołami. F1 pokazuje, że jest silniejsza niż kiedykolwiek, gdy wszystkie zainteresowanie strony współpracują w ten sposób, a ponadto wiele zrobiono, aby zapewnić uczciwe aspekty sportowe, techniczne i finansowe formatu”.

Stefano Domenicali, szef Formuły 1, dodał: „Jesteśmy podekscytowani tą nową szansą, która przyniesie naszym kibicom jeszcze bardziej przyciągający format weekendu wyścigowego w 2021 roku. Oglądanie kierowców walczących w nim przez trzy dni będzie niesamowitym przeżyciem i jestem pewien, że zawodnicy będą zachwyceni tą walką. Cieszę się, że wszystkie zespoły poparły ten plan i jest to świadectwo naszych wspólnych wysiłków, aby nadal angażować naszych kibiców na nowe sposoby, zapewniając jednocześnie, że pozostaniemy wierni dziedzictwu i merytokracji naszego sportu”.

Zmiany muszą zostać jeszcze zatwierdzone przez Światową Radę Sportów Motorowych.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze