Formuła 1 nie wprowadzi 16-calowych opon w sezonie 2026

F1 odrzuciła pomysł o użyciu mniejszych kół. Pirelli ma pozostać przy produkcji standardowych 18-calowych opon również w 2026 roku, kiedy w życie wejdą zmienione przepisy techniczne.

Mniejszy rozmiar obręczy kół był rozważany głównie w ramach trwających wysiłków FIA mających na celu zmniejszenie całkowitej masy samochodów. Formuła 1 przeszła z 13- na 18-calowe opony w 2022 roku, odzwierciedlając tym samym trend w ogólnym przemyśle motoryzacyjnym, a redukcja rozmiaru jest przez włoską markę postrzegana jako krok wstecz zarówno pod względem wizerunku sportu, jak i transferu technologii.

Wymagałoby to także poważnych zmian w zakresie produkcyjnym Pirelli, które musiałby zostać podjęte na czas, aby uruchomić pełny program testowy z bolidami F1 w przyszłym sezonie. Stworzyłoby to również dodatkowe wyzwanie dla zespołów, które otrzymałyby, oprócz wejścia w całkowicie nową techniczną erę, dodatkowe wyzwanie zmierzenia się z nowymi oponami.

Regulacje na rok 2026 zostały omówione przez zespoły i FIA podczas niedawnego spotkania komitetu doradztwa technicznego. Chociaż wynik nie został oficjalnie ogłoszony, uzgodniono pozostanie przy 18-calowych obręczach, ale z nieco innym rozmiarem i kształtem opon.

„Jesteśmy blisko ostatecznej wersji” – powiedział Mario Isola, szef Pirelli F1. „Oczywiście, kiedy projektujesz oponę, musisz wziąć pod uwagę cały pakiet: hamulce, koło, zawieszenie, oponę, więc wierzę, że jesteśmy blisko ostatecznych rozmiarów. Musimy się zmienić, ponieważ nowy samochód jest inny, a w każdym razie musimy zaprojektować mniejszą oponę”.

„Dyskusja toczy się między oponami 16- i 18-calowymi. My wolimy pozostać przy osiemnastkach. Uważam, że istnieją uzasadnione powody, aby nadal ich używać, ale z mniejszymi oponami, jednak nadal z tą samą obręczą. Właśnie o tym rozmawiamy: o zmniejszonej średnicy, niższym profilu i węższej oponie”.

Isola zbagatelizował prawdopodobną oszczędność wagi wynikającą z przejścia na 16-calówki: „Waga jest jednym z elementów i oczywiście ma ona wpływ na cały pakiet, a także na koła. Różnica (między tymi rozmiarami) nie jest ogromna. Czynnik wydajnościowy też wchodzi w grę, ponieważ jeśli mielibyśmy przejść na opony 16-calowe, to ryzyko przegrzania jest znacznie wyższe. Mniejsza średnica oznacza, że ciepło jest rozpraszane w inny sposób” – wyjaśnił Włoch.

„Jest więc wiele elementów składowych, które musimy brać pod uwagę, jeśli chcemy zaprojektować oponę zgodną z oczekiwaniami kierowców. Jeśli chodzi o osiągi, opona 18-calowa jest lepsza niż ta 16-calowa”.

Źródło: motorsport.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze