Hamilton wygrywa szalone GP USA i zapewnia sobie tytuł mistrzowski

Lewis Hamilton odniósł fenomenalne zwycięstwo w szalonym wyścigu na torze w Austin i dzięki drugiemu miejscu Nico Rosberga i trzeciemu Sebastiana Vettela zapewnił sobie on trzeci w karierze tytuł mistrzowski.

Pogoda w ten weekend wyścigowy dała się mocno we znaki zarówno kierowcom, zespołom, jak i fanom, którzy chcieli z bliska przyglądać się akcji na torze. Fatalne warunki to efekt działania huraganu Patricia, który dotarł do wybrzeży Meksyku i skutecznie przeszkodził w rozegraniu drugiej sesji treningowej i wczorajszych kwalifikacji, które, decyzją sędziów, zostały przesunięte na dzisiaj. Pogoda jednak w tym czasie się nie poprawiła znacznie i ostatecznie przerwano czasówkę przed Q3.

Już dzisiaj tegoroczny tytuł mistrza świata kierowców mógł sobie zapewnić Lewis Hamilton. Wszystko, co musiał zrobić, to zdobyć o 9 punktów więcej niż Sebastian Vettel i o 2 oczka więcej niż kolega zespołowy, Nico Rosberg, który na okrążeniu wyjazdowym narzekał na przyczepność opon przejściowych na przedniej osi. Prognozy mówiły o 20% szansie na deszcz, ale i bez tego wyścig zapowiadał się nieprzewidywalnie. O ile Mercedes powinien kontrolować tempo od początku, tak w przypadku reszty spodziewać się można było wszystkiego, szczególnie ze strony Ferrari, które po nałożonych karach startowało odpowiednio: Vettel z 18 i Räikkönen z 18 pola. Temperatura powietrza przed startem wynosiła 17 st. C, zaś temperatura toru – 19 st. C, a wszyscy zawodnicy w swoich samochodach mieli założone opony przejściowe.

Start wyścigu zdecydowanie wygrał Hamilton, który objechał Rosberga w zakręcie 1. Niemiec spadł po tym na piątą pozycję. Na drugim miejscu jechał Kwiat, a za nim podążał Ricciardo. Kierowcy Ferrari po starcie z dalszych pozycji awansowali na pierwszym okrążeniu odpowiednio: Vettel na siódmą, a Räikkönen na 10 miejsce. W pierwszym zakręcie doszło do kilku kontaktów, m. in. między Bottasem a Alonso, a w innej części toru doszło do kolizji pomiędzy Ericssonem a Nasrem.

Valtteri Bottas jako pierwszy zdecydował się zjechać do alei serwisowej. Mechanicy w jego samochodzie założyli opony miękkie. Podobnie wkrótce stało się w przypadku Felipe Nasra. Wszystko to miało także odzwierciedlenie w rzeczywistości – zawodnicy zjeżdżali z wyścigowej linii by schłodzić szybko nagrzewające się opony przejściowe. Wkrótce sędziowie zdecydowali się na wirtualny samochód bezpieczeństwa ze względu na dużą ilość elementów znajdujących się na torze, które trzeba było posprzątać. Tuż przed tym Daniił Kwiat miał dużą szansę na wyprzedzenie Lewisa Hamiltona i objęcie prowadzenia. Jak się okazało, opony w samochodzie Brytyjczyka zaczęły odmawiać posłuszeństwa. W międzyczasie Valtteri Bottas wycofał się z wyścigu ze względu na dużą stratę do reszty stawki.

Po restarcie Nico Rosberg bardzo szybko wyprzedził Daniela Ricciardo, a na przeciwległej prostej uporał się z Daniiłem Kwiatem i awansował na drugą pozycję. Sebastian Vettel tymczasem awansował na szóstą, a Kimi Räikkönen na ósmą pozycję. Przez kilka okrążeń różnica czasowa między pierwszą czwórką oscylowała w granicach 2.5 sekundy. Na 13 okrążeniu wyścigu doszło do interesującego pojedynku między kierowcami Red Bulla a Rosbergiem. Najpierw w ostatnim zakręcie Niemca próbował wyprzedzić Kwiat, jednak Rosjanin wyjechał szeroko poza tor. Wykorzystał to Ricciardo, który w pierwszym zakręcie poradził sobie z Mercedesem.

Wraz z upływem czasu tor coraz bardziej przesychał. Wykorzystał to Daniel Ricciardo, który poradził sobie z Lewisem Hamiltonem i objął prowadzenie w wyścigu o Grand Prix Stanów Zjednoczonych na 16 okrążeniu. Chwilę później Brytyjczyk omal nie stracił swojej drugiej pozycji na rzecz Nico Rosberga. Za liderami także doszło do ciekawego pojedynku – Verstappen wyprzedził Vettela i awansował na szóstą pozycję.

Na 19 kółku wyścigu pierwsi kierowcy z czołówki zjechali do alei serwisowej na wymianę opon na miękkie. Kimi Räikkönen, który także zdecydował się na zmianę opon, stracił panowanie nad samochodem i uszkodził swój samochód po uderzeniu w barierę. Mimo wszystko był w stanie powrócić na tor i dojechać do alei serwisowej. Wielu zawodników mimo praktycznie suchego toru miało problemy z utrzymaniem przyczepności.

Po zmianie opon na miękkie mocne tempo narzucili kierowcy Mercedesa. Nico Rosberg wyprzedził Daniela Ricciardo i objął prowadzenie w wyścigu. Bardzo szybko do Red Bulla dojechał Lewis Hamilton, który wyprzedził Australijczyka na przeciwległej prostej. Na czwartym miejscu z równie mocnym tempem jechał Sebastian Vettel. W międzyczasie z wyścigiem pożegnać się musieli Felipe Massa i Kimi Räikkönen.

Mniej więcej na półmetku rywalizacji na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa. Marcus Ericsson zatrzymał swój samochód na wyjściu z zakrętu 11. Jak powiedział przez radio, jego samochód stracił moc. Wielu zawodników skorzystało z tego i zjechało do alei serwisowej – m. in. Vettel i Hülkenberg. Mercedes postanowił nie ściągać swoich zawodników.

Samochód bezpieczeństwa przebywał na torze przez dosyć długi czas. Rywalizację wznowiono na 32 okrążeniu – Rosberg i Hamilton zachowali swoje pozycje. Sebastian Vettel po błędzie Daniiła Kwiata wyprzedził Rosjanina w zakręcie 1, a następnie rozpoczął interesujący pojedynek z Danielem Ricciardo. Wymieniona dwójka kilkukrotnie wymieniała się pozycjami, jednak to Vettel ostatecznie znalazł się na trzecim miejscu po starcie z 13 pola. Verstappen kilka chwil później także wyprzedził Australijczyka.

Niedługo później doszło do kolizji między Ricciardo a Hülkenbergiem. W samochodzie Force India doszło do poważnego uszkodzenia przedniego prawego koła, co uniemożliwiało dalszą jazdę. Kierowca Red Bulla także zgłosił uszkodzenia, jednak zdecydowano się o pozostaniu na torze. Dyrekcja wyścigu postanowiła skorzystać z wirtualnego samochodu bezpieczeństwa, by ściągnąć samochód Hülkenberga z toru.

Nico Rosberg w czasie VSC zjechał do alei serwisowej na nowy komplet opon miękkich zaś Hamilton starał się dojechać do mety na obecnym komplecie softów. Niemiecki kierowca Mercedesa imponował świetnym tempem i szybko wyprzedził Verstappena, a następnie Vettela i awansował na drugą pozycję, tracąc do Hamiltona 6 sekund.

Niedługo później konieczny był kolejny wyjazd samochodu bezpieczeństwa po wypadku Daniiła Kwiata przed ostatnim okrążeniem. Jak pokazały powtórki, najechał on dwoma kołami na wilgotną sztuczną trawę, stracił panowanie nad samochodem, uderzył w barierę po drugiej stronie toru i ostatecznie zatrzymał się z powrotem po zewnętrznej. W tej chwili do alei serwisowej zdecydowano się ściągnąć Hamiltona i Vettela, w samochodach których założono miękkie opony.

Rywalizację wznowiono na 11 okrążeń przed metą. Rosberg odjechał od Hamiltona na 1.5 sekundy, a Vettel wyprzedził Verstappena i awansował na trzecie miejsce. Chwilę później zmienił się lider wyścigu. Nico Rosberg popełnił błąd i wyjechał poza tor, co też wykorzystał Lewis Hamilton i objął prowadzenie w wyścigu. Z tyłu stawki także doszło do niezwykle ciekawej walki między Sainzem a Ricciardo, co też wykorzystał Button, awansując przed wymienioną dwójkę.

Na ostatnich okrążeniach wyścigu Rosberg próbował zmniejszyć stratę do Hamiltona, jednak ta sztuka się mu nie udawała. Niemiec musiał oglądać się w lusterka, ponieważ co niego coraz bardziej zbliżał się Vettel. Ferrari nie dało rady jednak wyprzedzić Rosberga, co oznaczało, że… Lewis Hamilton dzięki zwycięstwu zapewnił sobie trzeci w karierze tytuł mistrza świata. Na drugim miejscu dojechał Nico Rosberg, a trzeci był Sebastian Vettel. Ten wyścig przejdzie do historii.

P Nr Kierowca Zespół Rezultat
1 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team 56 okr. 
2 6 Nico Rosberg Mercedes AMG Petronas F1 Team + 2.9
3 5 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari + 3.4
4 33 Max Verstappen Scuderia Toro Rosso + 22.4
5 11 Sergio Pérez Sahara Force India F1 Team + 24.4
6 55 Carlos Sainz Jr Scuderia Toro Rosso + 25.6
7 22 Jenson Button McLaren Honda + 28.1
8 13 Pastor Maldonado Lotus F1 Team + 32.3
9 12 Felipe Nasr Sauber F1 Team + 40.3
10 3 Daniel Ricciardo Infiniti Red Bull Racing + 53.4
11 14 Fernando Alonso McLaren Honda + 54.8
12 53 Alexander Rossi Manor Marussia F1 Team + 75.3
NSK 26 Daniił Kwiat Infiniti Red Bull Racing
NSK 27 Nico Hülkenberg Sahara Force India F1 Team
NSK 9 Marcus Ericsson Sauber F1 Team
NSK 7 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
NSK 19 Felipe Massa Williams Martini Racing
NSK 8 Romain Grosjean Lotus F1 Team
NSK 77 Valtteri Bottas Williams Martini Racing
NSK 28 Will Stevens Manor Marussia F1 Team

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze