Zwycięstwo Loeba, kara dla wicelidera

Załoga Sébastiena Loeba wygrała wyścig kwalifikacyjny na torze Slovakia Ring. Szanse na drugie miejsce miał Mercedes nr 1 – jednak stracił je wskutek kary nałożonej za incydent wyścigowy.

Wydarzeń wokół tego wyścigu było w ten weekend całkiem sporo – począwszy od zaskakującego obrotu sprawy związanego z zespołem Race Performance – przez kary nałożone po kwalifikacjach. Kilka czołowych załóg finałowej sesji, m.in. dwa McLareny Sébastiena Loeba i Audi nr 11 od Team WRT straciło przez to swoje dobre pozycje startowe – gdyż o kilka sekund za późno wystartowały one do walki w finale. W końcu, w samym wyścigu, pierwsza jego część w większości przebiegała pod żółtą flagą wskutek zapalenia się BMW nr 6 ekipy Team India – w drugiej natomiast, pechowym okazał się atak Alona Daya na wicelidera, Nicolausa Mayr-Melnhofa z Audi nr 12. Przez nieco zastanawiający kontakt, Austriak wypadł z toru – a Izraelczyk musiał odbyć karę przejazdu przez boksy i stracił przez to drugie miejsce. Wygraną mógł za to cieszyć się Sébastien Loeb, który po wyprzedzeniu Audi niedługo po zmianach, utrzymał swoje prowadzenie już do mety.

Wielu kibiców potraktowało kary nałożone na kierowców jako zdecydowanie przesadzone – w końcu, jak wielkim przewinieniem mógł być wyjazd na tor spóźniony o kilka sekund? Co się jednak stało, to się stało – dlatego z czoła, razem z René Rastem z Audi nr 12 startował Štefan Rosina w Lamborghini nr 24. Słowak zaliczył nienajlepszy początek, spadając na miejsce trzecie – za to na drugim pojawił się Alvaro Parente w McLarenie nr 9, przesuwając się w ten sposób o siedem pozycji. Inną niespodzianką było „wyfrunięcie” pokrywy silnika Mercedesa nr 1, w którym Maximilian Buhk był piąty – przed nim jechał Dominik Baumann w Lamborghini nr 25 – za nim natomiast Carlos Bueno w BMW nr 0 i Siergiej Afanasiew w Mercedesie nr 2.

Dopiero pod koniec pierwszej dziesiątki widnieli Mike Parisy w McLarenie nr 10 oraz Frank Stippler i Laurens Vanthoor w dwóch pozostałych Audi od Team WRT. 8 minut po starcie, niespodziewany pożar BMW nr 6 od Team India zatrzymał jednak rywalizację – choć Stipplerowi udało się jeszcze wyprzedzić Parisego. Neutralizacja przedłużyła się aż do rutynowych zmian – a awaria w BMW oznaczała, że na torze nie pojawi się drugi Słowak w stawce, Filip Sladecka.

Spora grupa pojazdów zjechała niemal od razu na swoją rutynową zmianę – pierwszy wyjechał wtedy Alon Day w Mercedesie nr 1, przed dwoma Audi i walczącym z nimi McLarenem nr 10. Niestety, jadący w Audi nr 13 Edward Sandström, podczas wyprzedzania Andreasa Zubera przekroczył linię wyjazdu z boksów – i kilka minut później musiał karnie przejechać aleję serwisową. Nieco później, już zgodnie z przepisami, Austriaka wyprzedził Stéphane Ortelli z Audi nr 11 – a do boksów zjechał Afanasiew. W drugiej połowie wyścigu, zmiany zaliczyli natomiast Parente, Rosina, Rast oraz Marc Basseng w Lamborghini nr 23.

Po zmianach, na czele wciąż jechało Audi nr 12 prowadzone przez Nicolausa Mayr-Melnhofa – podobnie, jak drugi był Sébastien Loeb w McLarenie nr 9. Na trzecie awansował Day, za nim Kox – a odbywający karę Sandström spadł na miejsce czternaste. 22 minuty przed końcem wyścigu, drugą neutralizację mógł wymusić Karun Chandhok w Mercedesie nr 28 od Seyffarth – jego zatrzymanie się na torze, na szczęście, ubezpieczono tylko żółtą flagą w sektorze. 2 minuty później, Loeb wyprzedził natomiast Mayr-Melnhofa – w ten sposób zostając nowym liderem wyścigu.

Kwadrans przed końcem wyścigu, błąd zmiennika Bassenga, Alberta von Thurn und Taxisa, zrzucił Lamborghini nr 23 na dalsze pozycje – a 4 minuty później, Mayr-Melnhofa zaatakował po wewnętrznej Alon Day. Broniący się Austriak został wtedy uderzony i wypchnięty poza tor – co po krótkiej analizie sędziowie ocenili jako winę Izraelczyka i nałożyli na niego karę przejazdu przez boksy. Niezbyt pogodzony z tym faktem zespół, w boksach pojawił się na finałowym okrążeniu – a Mayr-Melnhof spadł wtedy za Koxa i Ortelliego, a przed Andreasa Zubera. Ten wyprzedził rodaka 2 minuty później, awansując na miejsce piąte – a za nimi, Andreas Simonsen w Mercedesie nr 2 wykorzystał błąd przy hamowaniu Hariego Proczyka z Lamborghini nr 25.

Proczyk po chwili popełnił kolejny błąd i wypadł z toru – a niedługo przed metą, Kox przegrał obronę drugiego miejsca z Ortellim, który zakończył wyścig za prowadzącym Loebem. Zuber dojechał do mety jako czwarty, Mayr-Melnhof jako piąty – a punktowaną szóstkę zamknął Andreas Simonsen. Kolejne miejsca zajęły dwa BMW ekipy Team Brazil, przed ukaranymi Sandströmem i Dayem – a Taxis był ostatecznie jedenasty. Simonsen wygrał kategorię Pro-Am, wyprzedzając jedenastego Nissana GT-R i dwunaste Ferrari nr 51 od AF Corse – a w Gentelmen Trophy triumfowało 458 Italia nr 50. 

Poz Nr   Kierowca Kat.   Zespół   Rezultat
1 9
Sébastien Loeb
Alvaro Parente
1 PRO Sébastien Loeb Racing 27 okr.
2 11
Stéphane Ortelli
Laurens Vanthoor
2 PRO Belgian Audi Club
Team WRT
+4.753
3 24
Peter Kox
Štefan Rosina
3 PRO Blancpain Reiter +5.354
4 10
Andreas Zuber
Mike Parisy
4 PRO Sébastien Loeb Racing +8.107
5 12 
René Rast
Nicolaus Mayr-Melnhof 
5 PRO Belgian Audi Club
Team WRT
+13.701
6
Siergiej Afanasiew
Andreas Simonsen 
1 PAM HTP Gravity Charouz  +14.195
7
Carlos Bueno
Allam Khodair
6 PRO BMW Team Brazil  +14.797
8 21 
Ricardo Zonta
Sergio Jimenez 
7 PRO BMW Team Brazil +20.053
9 13
Frank Stippler
Edward Sandström
8 PRO Belgian Audi Club
Team WRT
+21.023
10 1
Maximilian Buhk
Alon Day
9 PRO HTP Gravity Charouz +25.029
11 23
Marc Basseng
Albert von Thurn und Taxis
10 PRO Blancpain Reiter +29.960
12 35
Alex Buncombe
Wolfgang Reip 
2 PAM Nissan GT Academy
Team RJN 
+33.191
13 51 
Filip Salaquarda
Fabio Onidi
3 PAM AF Corse +33.658
14 25 
Hari Proczyk
Dominik Baumann 
4 PAM Grasser Racing  +49.833
15
Matheus Stumpf
Patrick Cunha
5 PAM Rodrive Competicoes  +52.633
16 50
Claudio Sdanewitsch
Michele Rugolo
1 GTR AF Corse +1:50.174
17 14 
Cesar Campanico
Carlos Viera
6 PAM NovaDriver +1 okr.
18
Jan Stovicek
Petr Charouz 
2 GTR HTP Gravity Charouz  (+27.148)
NSK 29
Hubert Haupt
Yenci Michael
3 GTR SMS Seyffarth Motorsport +10 okr.
NSK 28 
Jan Seyffarth
Karun Chandhok 
11 PRO Seyffarth Motorsport  +17 okr.
NSK
Armaan Ebrahim
Filip Sladecka
7 PAM BMW Team India +24 ok.

Najszybsze okrążenie: Stéphane Ortelli (Audi R8 LMS nr 11, Team WRT) – 2:03.595 (okr. 14) 

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze