Dakar 2021: Odszedł Hubert Auriol

Hubert Auriol wygrał Dakar trzy razy, najpierw na motocyklu (1981 i 1983), a następnie samochodem (1992). Przez blisko dekadę pełnił funkcję dyrektora rajdu. Był inspiracją dla wielu pokoleń uczestników Dakaru. Należał do dakarowej rodziny.

Dakar 2021 na półmetku

231 pojazdów (78 motocykli, 14 quadów, 56 samochodów, 49 pojazdów lekkich i 34 ciężarówki) z 286, które wystartowały tydzień temu w Dżuddzie dotarły do dnia przerwy w Dakarze w mieście Ha’il. Kolejne 26 pojazdów wycofało się z rywalizacji, ale powróci na trasę w formule Dakar Experience. Nie będą one uwzględniane w klasyfikacji generalnej.  Do mety jeszcze daleko i wszystko jest możliwe, ale na razie liderami są Toby Price w kategorii motocykli, Nicolás Cavigliasso w quadach, Stéphane Peterhansel w samochodach, Aron Domżała w lekkich pojazdach i Dmitrij Sotnikow w ciężarówkach. 23 pojazdy w klasyfikacji Dakar Classic przetrwały pierwszy tydzień. Prowadzi Marc Douton w buggy Sunhill.

Dakar 2021: Domżała liderem

Miasto Ha’il, położone w sercu Arabii Saudyjskiej od wieków było skrzyżowaniem ważnych szlaków handlowych. Od kilku lat, za sprawą miejscowych pasjonatów sportu jest stolicą rajdów cross country. Ha’il, w rejonie, którego można znaleźć wymarzone warunki do uprawiania off roadu, gości dzień przerwy w tegorocznym Dakarze.

Dakar 2021: Polski dzień w Rijadzie

Czwarty etap Dakaru, najdłuższy w całym rajdzie, liczył 813 kilometrów, ale odcinek specjalny „tylko” 337 km. Duża część bardzo szybkiej trasy prowadziła szutrowymi duktami, a dakarowym weteranom przypominała drogi pustyni Ténéré z afrykańskich edycji supermaratonu. Wspominają oni do dziś zapisy w książkach drogowych, na przykład „skręć w prawo za samotnym drzewem”. Szybka trasa pozwoliła uczestnikom cieszyć się poczuciem prawdziwej wolności, co dziś możliwe jest już tylko w niewielu rejonach świata. Końcówka etapu przed metą w Rijadzie prowadziła przez rzadko zaludnione tereny, maleńkie wioski położone wśród wyjątkowo pięknych krajobrazów.

Dakar 2021: Price i Al-Attiyah najlepsi we wtorek

Większość 403-kilometrowej trasy wtorkowego odcinka specjalnego przebiegała po rozległym płaskowyżu na wysokości około 1 000 m n.p.m. Wiatr przekształcił liczne wydmy w strome zbocza, które były pułapkami dla zawodników, a na pustyni zacierał ślady, przez co zabłądził na trasie między innymi Carlosa Sainz.

Dakar 2021: Coś dla lisów pustyni

Krajobraz zmienił się radykalnie na trasie z Biszy do Wadi Ad-Dawasir, w porównaniu z poprzednim dniem. Kamieniste szlaki zostały zastąpione przez wydmy i piaszczyste płaskowyże. To był zatem etap dla prawdziwych lisów pustyni, tym trudniejszy, że wydmy były w wielu miejscach uszkodzone przez porywiste wiatry w ostatnich dniach.

Dakar 2021: Price i Sainz na początek

Jeżeli ktoś sądził, że pierwszy etap Dakaru będzie tylko rozgrzewką przed poważną walką w kolejne dni, srogo się rozczarował. Tempo było zwariowane od pierwszych kilometrów niedzielnego etapu, a stopień trudności terenu był bardziej dotkliwy niż długość trasy odcinka specjalnego (277 km) na trasie z Dżuddy do Biszy. Od początku trasa wymagała wyjątkowo uważnej i precyzyjnej nawigacji, a jej trudnościom nie sprostali nawet najlepsi, tacy jak Ricky Brabec. W dalszej części odcinka na uczestników czekał teren usiany ostrymi kamieniami, gdzie łatwo było uszkodzić oponę. Przekonało się o tym wielu kierowców, a wśród nich Sébastien Loeb. Przed metą zawodnicy napotkali pierwsze sekcje piaszczyste tegorocznego Dakaru.

Dakar 2021: Dotyk pustyni

W Arabii Saudyjskiej nie ma miejsca, z którego byłoby daleko na pustynię. Wystarczy wyjechać parę kilometrów z Dżuddy, aby znaleźć piaszczyste, pustynne szlaki, w sam raz nadające się na pierwszą potyczkę dla uczestników Dakaru. Ale z pierwszego dnia 43. edycji supermaratonu, jego uczestnicy bardziej zapamiętają zapewne ceremonię startu na terenie stadionu imienia Króla Abdullaha. 498 kierowców i pilotów w 286 pojazdach uśmiechało się do obiektywów kamer po badaniu technicznym i administracyjnym. Na starcie stanęły 64 samochody, 61 lekkich pojazdów (w tym 44 SSV), 101 motocykli, 16 quadów i 44 ciężarówki. Ponadto 23 pojazdy wezmą udział w inauguracyjnej edycji Dakar Classic czyli zawodów na regularność dla pojazdów z poprzedniego stulecia.

Dakar 2021 samochody: Weterani znów górą

W swoich trzech pierwszych startach w Dakarze (2006, 2007 i 2009) Carlos Sainz wygrał łącznie 15 etapów, ale nie udało mu się ukończyć rajdu wyżej, niż na 9. miejscu. Później jednak wygrał dwie edycje w Ameryce Południowej (2010 i 2018), a w zeszłym roku dał pokaz mistrzowskiej klasy. W imponujący sposób kontrolował przebieg rajdu i odniósł swoje trzecie zwycięstwo w trzecim różnym samochodzie. Także w rozpoczynającej się edycji, El Matador należy do grona faworytów, podobnie jak jego kolega z zespołu X-Raid Team Stéphane Peterhansel, siedmiokrotny zwycięzca w kategorii samochodów, sześciokrotny na motocyklu.

Dakar 2021 Motocykle: Gwiazdy i talenty

W sporcie nie ma niepokonanych. W wielu edycjach rywale byli blisko wygranej, ale aż do stycznia 2020 wygrywały motocykle KTM. Zwycięska passa rozpoczęła się, gdy Fabrizio Meoni wygrał w 2002, a potem jego dzieło kontynuowali następcy, a wśród nich Cyril Despres i Marc Coma. Wreszcie Ricky Brabec na motocyklu Honda przerwał serię 18 kolejnych zwycięstw KTM. W styczniu 2021 Toby Price, Sam Sunderland i Mathias Walkner zrobią wszystko, aby odzyskać prymat dla austriackiej marki. Styczniowa wygrana Amerykanina, startującego z numerem 1, doda wiary w sukces i pewności siebie zespołowi Hondy, który ma w swojej talii jeszcze inne świetne karty. Do faworytów należeć będą także Kevin Benavides, Ignacio Cornejo i Joan Barreda.

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league