Jack Doohan zwyciężył w niedzielnym, kończącym sezon wyścigu Formuły 3 na rosyjskim torze Sochi Autodrom po zaciętej walce z zespołowym kolegą z ekipy Trident, Clementem Novalakiem. Sam zespół wywalczył mistrzostwo wśród zespołów, pokonując Premę różnicą sześciu punktów.
Po zgaśnięciu czerwonych świateł dobrym start zaliczył ruszający z pole position Jack Doohan, który na dojeździe do pierwszego zakrętu pokrył atak ze strony zespołowego kolegi z zespołu Trident, Clementa Novalaka. Niedługo później z zajmującym drugie miejsce Brytyjczykiem próbował uporać się Johnathan Hoggard, lecz bezskutecznie, przez co kolejność w czołówce pozostała bez zmian. Spory awans zaliczył nowy mistrz F3 Dennis Hauger, który z dziewiątego pola przesunął się na szóste miejsce, unikając małego chaosu wokół niego w drugim zakręcie.
To właśnie tam doszło do kolizji, w którym Caio Collet uderzył w tylne lewe koło Aleksandra Smolara, w wyniku czego samochód został na chwilę podbity w powietrze. Z kolei w bolidzie Colleta doszło do zbyt poważnych uszkodzeń, które nie pozwoliły mu na kontynuację rywalizacji, choć obyło się bez neutralizacji wyścigu.
Hauger zamierzał szybko przebić się bliżej ścisłej czołówki, jednak przeszkodził mu w tym Juan Manuel Correa. Na czwartym okrążeniu między kierowcą Premy a Amerykaninem doszło do zaciętego pojedynku, z którego górą wyszedł drugi z zawodników. Ich walkę wykorzystał Logan Sargeant, który najpierw wyprzedził Haugera, a następnie uporał się z Correą i awansował na piąte miejsce. Hauger po tych manewrach został dość wyraźnie wybity z rytmu, ponieważ już na następnym okrążeniu Victor Martins również pokonał Duńczyka.
W międzyczasie doszło do zmiany na trzecim miejscu. Frederik Vesti wykorzystał system DRS i wyprzedził Hoggarda na dojeździe do drugiego zakrętu. Z kolei Doohan kontynuował jazdę na prowadzeniu, mając ponad pół sekundy przewagi nad Novalakiem, zaś sam Vesti miał już 3 sekundy straty.
Walka o szóste miejsce trwała z kolei w najlepsze, a zaangażowanych w nią było aż pięciu kierowców. Hauger wciąż bezskutecznie próbował wyprzedzić nieco wolniej jadących rywali, jednak podczas próby wyprzedzenia Olivera Rasmussena został uderzony w tylne prawe koło i obrócił się. Udało mu się wrócić do wyścigu, lecz spadł na koniec stawki. Za spowodowanie kolizji Rasmussen otrzymał karę doliczenia 10. sekund. Na tym chaosie najbardziej skorzystał jego zespołowy kolega z Premy, Arthur Leclerc, który przesunął się na siódme miejsce, pokonując między innymi Correę.
LAP 7/20
— Formula 3 (@FIAFormula3) September 26, 2021
HAUGER SPINS!
He was looking to move up to P7 but drops down the order after contact 😱#RussianGP #F3 pic.twitter.com/XrJ0dFczKb
Na dziewiątym okrążeniu doszło do zaciętej walki o prowadzenie między zespołowymi kolegami z Tridentu. Novalak próbował wyprzedzić Doohana po zewnętrznej drugiego zakrętu, jednak Doohan zblokował swoje koła, a Brytyjczyk musiał ratować się ucieczką na pobocze, aby uniknąć kontaktu. Mimo chwilowego prowadzenia, Novalak wiedział, że wyprzedzenie poza torem nie było legalne i szybko oddał pierwsze miejsce Doohanowi, szykując się na kolejny atak. Sam Trident chciał jednak zachować dublet i nakazał swoim kierowcom na zaprzestanie walki.
📻 "Don't fight" - Trident#RussianGP #F3 pic.twitter.com/5PSbvRfBk8
— Formula 3 (@FIAFormula3) September 26, 2021
Na wewnętrznym pojedynku w ekipie Trident mocno skorzystał Vesti, który zniwelował kilkusekundową stratę i stał się zagrożeniem dla zespołu, który miał szansę na pokonanie Premy w walce o mistrzostwo zespołów Formuły 3. Wkrótce Doohan został poproszony o przepuszczenie Novalaka, a następnie obronę pozycji przed Vestim, lecz Australijczyk nie zastosował się do tej prośby i kontynuował jazdę na prowadzeniu. Z kolei Martins na 15. okrążeniu w drugim zakręcie wyprzedził Correę i Ayumu Iwasę, dzięki czemu awansował na ósme miejsce.
Pod koniec wyścigu zużycie opon zaczęło dawać się we znaki. W zakręcie 11 przed drugą prostą na pobocze wyjechali zarówno Doohan, jak i Vesti, lecz obaj byli w stanie powrócić na tor. Na następnym okrążeniu Novalak zaatakował Doohana w drugim zakręcie, jednak Australijczyk mocno ryzykował, aczkolwiek odzyskał swoje prowadzenie w długim lewym trzecim zakręcie.
LAP 17/20
— Formula 3 (@FIAFormula3) September 26, 2021
WHEEL-TO-WHEEL FOR THE LEAD!!!
WHEEL-TO-WHEEL FOR THE TEAMS TITLE!!!
Doohan holds onto the lead! 😱#RussianGP #F3 pic.twitter.com/01BM5yspCm
Novalak dość gwałtownie stracił tempo i dystans względem Doohana i szybko znalazł się pod ogromną presją ze strony Vestiego, który był w stanie pokonać swojego rywala na trzy okrążenia przed końcem na drugiej prostej z wykorzystaniem systemu DRS. Taka sytuacja wciąż jednak była na rękę Tridentowi, który przy obecnym układzie w stawce wciąż miał szansę na mistrzostwo.
Doohan ostatecznie odniósł przekonujące zwycięstwo na zakończenie sezonu Formuły 3. Dzięki wygranej Australijczyka i trzeciemu miejscowi Novalaka, Trident przypieczętował mistrzostwo wśród zespołów. Drugie stopień na podium zajął z kolei Vesti.
Czwarta lokata przypadła Sargeantowi, piąty był Jak Crawford, szóstą pozycję wywalczył Johnathan Hoggard, a najlepszą dziesiątkę uzupełnili Leclerc, Martins, Iwasa i Caldwell.
W ten sposób zakończył się tegoroczny sezon Formuły 3. Jeszcze w piątek mistrzostwo kierowców wywalczył Hauger, który w niedzielnym wyścigu zajął odległe, 24. miejsce, zaś Trident zdobył mistrza zespołów, pokonując w ostatecznym rozrachunku zespół Prema.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 4 | Jack Doohan | Trident | 20 okr. | ||
2 | 7 | Frederik Vesti | ART Grand Prix | + 3,111 | ||
3 | 5 | Clement Novalak | Trident | + 3,758 | ||
4 | 29 | Logan Sargeant | Charouz Racing System | + 7,445 | ||
5 | 10 | Jak Crawford | Hitech Grand Prix | + 9,695 | ||
6 | 27 | Johnathan Hoggard | Jenzer Motorsport | + 10,368 | ||
7 | 2 | Arthur Leclerc | Prema Racing | + 15,281 | ||
8 | 17 | Victor Martins | MP Motorsport | + 18,860 | ||
9 | 11 | Ayumu Iwasa | Hitech Grand Prix | + 23,641 | ||
10 | 3 | Olli Caldwell | Prema Racing | + 25,738 | ||
11 | 9 | Juan Manuel Correa | ART Grand Prix | + 26,855 | ||
12 | 26 | Calan Williams | Jenzer Motorsport | + 27,370 | ||
13 | 24 | Kaylen Frederick | Carlin Buzz Racing | + 36,227 | ||
14 | 25 | Jonny Edgar | Carlin Buzz Racing | + 36,732 | ||
15 | 6 | David Schumacher | Trident | + 37,208 | ||
16 | 22 | Amaury Cordeel | Campos Racing | + 37,583 | ||
17 | 14 | Matteo Nannini | HWA Racelab | + 38,944 | ||
18 | 19 | Tijmen van der Helm | MP Motorsport | + 43,183 | ||
19 | 28 | Filip Ugran | Jenzer Motorsport | + 52,999 | ||
20 | 31 | Zdenek Chovanec | Charouz Racing System | + 58,271 | ||
21 | 30 | Ayrton Simmons | Charouz Racing System | + 58,635 | ||
22 | 20 | László Tóth | Campos Racing | + 1:02,130 | ||
23 | 8 | Aleksandr Smolar | ART Grand Prix | + 1:08,788 | ||
24 | 1 | Dennis Hauger | Prema Racing | + 1:38,800 | ||
25 | 15 | Oliver Rasmussen | HWA Racelab | + 2 okr. | ||
26 | 12 | Roman Staněk | Hitech Grand Prix | + 2 okr. | ||
27 | 21 | Lorenzo Colombo | Campos Racing | + 3 okr. | ||
NSK | 23 | Ido Cohen | Carlin Buzz Racing | |||
NSK | 16 | Rafael Villagómez | HWA Racelab | |||
NSK | 18 | Caio Collet | MP Motorsport |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.