Historia Marka Márqueza w Motocyklowych Mistrzostwach Świata

Marc Márquez zadebiutował w mistrzostwach świata w 2008 roku, a po raz pierwszy mistrzowski tytuł zdobył w najniższej klasie dwa lata później. Podczas całej swojej kariery zdobył łącznie pięć tytułów mistrzowskich oraz trzykrotnie stawał na podium klasyfikacji generalnej.

Przez pierwsze dwa sezony w klasie MotoGP Marc Márquez zdobywał tytuł Mistrza Świata, jednak zmieniło się to w ubiegłym sezonie, który okazał się być dobrą lekcją dla Hiszpana. Wtedy o najwyższą pozycję w tabeli generalnej walczyli Jorge Lorenzo i Valentino Rossi z zespołu Movistar Yamaha, a po tytuł sięgnął Hiszpan z numerem 99. Po kilku zmianach technicznych Márquez przez cały sezon miał problemy z motocyklem Hondy – awarie, wywrotki, a także jego brak koncentracji podczas wyścigu i chęć wygrywania sprawiły, że nie sięgnął po tytuł. W obecnym sezonie młody Hiszpan za każdym razem dojeżdżał do mety na punktowanym miejscu, kontrolował sytuację na torze i był skoncentrowany na jeździe – to sprawiło, że zdobył trzeci tytuł Mistrza Świata MotoGP w swojej karierze.

Márquez zadebiutował w mistrzostwach świata w 2008 roku w wieku 15 lat  i chociaż jego sezon został skrócony przez kontuzję, znajdował się na pierwszych stronach gazet po osiągnięciu podium w zaledwie szóstym Grand Prix. W 2010 roku zdobył tytuł mistrza świata w klasie 125cc – wygrywając 14 wyścigów z rzędu.

Kolejny sezon w pośredniej klasie był trudny dla Hiszpana. Podczas Grand Prix Malezji doznał groźnego wypadku co wykluczyło go z dalszej rywalizacji na torze. Przez poważne problemy ze wzrokiem, Márquez został zmuszony do oddania tytułu mistrzowskiego Stefanowi Bradlowi, z którym stoczył nie jeden pojedynek. Po operacji i powrocie do sił w 2012 roku wywalczył mistrzostwo świata w klasie Moto2.

W MotoGP Márquez po raz pierwszy wygrał wyścig podczas Grand Prix Ameryk. Był to jego debiutancki sezon, w którym zdobył tytuł mistrza świata w królewskiej kategorii, a tym samym stał się najmłodszym zawodnikiem sięgającym po tytuł.

Podczas następnego sezonu Hiszpan wygrał pierwsze dziesięć rund, przez co zbudował sobie ogromną przewagę w tabeli generalnej. Dobrą passę przerwał zespołowy kolega z Repsol Hondy – Dani Pedrosa, zwyciężając w Brnie. Jednak to nie poskromiło Hiszpana, aby na domowym torze Hondy – Twin Ring Motegi, pod koniec sezonu sięgnąć po kolejny tytuł mistrza świata.

Poprzedni sezon rozpoczął się dobrze, od zwycięstwa w Teksasie. Jednak problemy z motocyklem, zbyt dużo wypadków i utracone punkty na rzecz zawodników Movistar Yamahy – Lorenzo i Rossiego, zmusiły Márqueza do oddania tytułu. Jednak zanim to nastąpiło Hiszpan odniósł niesamowite zwycięstwo w Phillip Island, po czym z Rossim starli piękną walkę w Sepang, jednak przez incydent wyścigowy Włoch otrzymał karę od sędziów, a tytuł wywalczył jednym punktem Jorge Lorenzo.

W ubiegłym sezonie Marc zbyt mocno naciskał i popełniał błędy, a w tym nastał spokój i kontrola, co w połączeniu z dobrą strategią i ekipą pozwoliło na zdobycie piątego tytułu mistrzowskiego w karierze.

Marc Márquez

Data urodzenia: 17 lutego 1993
Miejsce urodzenia: Cervera, Hiszpania

Pierwsze Grand Prix: Katar 2008, 125cc
Pierwsze pole position: Francja 2009, 125cc
Pierwsze podium: Wielka Brytania 2008, 125cc
Pierwsze zwycięstwo: Grand Prix Włoch 2010, 125cc

Starty: 147
Zwycięstwa: 55
Podium: 89
Pole position: 64
Najszybsze okrążenia wyścigu: 48

Mistrzostwa: 125cc (2010), Moto2 (2012), 3 x MotoGP (2013, 2014 i 2016)

Kariera:
2008: 125cc – 13. pozycja – KTM, 13 startów, 63 punkty
2009: 125cc – 8. miejsce – KTM, 16 startów, 94 punktów
2010: 125cc – mistrz świata – Derbi, 17 startów, 310 punktów
2011: Moto2 – 2. miejsce – Suter, 13 startów, 251 punktów
2012: Moto2 – mistrz świata – Suter, 17 startów, 324 punktów
2013: MotoGP – mistrz świata – Honda, 18 startów, 334 punktów
2014: MotoGP – mistrz świata – Honda, 18 startów, 362 punktów
2015: MotoGP – 3. miejsce – Honda, 18 startów, 242 punktów
2016: MotoGP – mistrz świata – Honda, 15 startów, 273 punktów

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze