Max Verstappen wywalczył pole position do jutrzejszego wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Meksyku podczas kwalifikacji, które w końcówce zostały zakłócone przez dość mocny wypadek Valtteriego Bottasa. Obok niego na starcie swój samochód ustawi Charles Leclerc, a z trzeciego miejsca ruszy Sebastian Vettel.
Q1
Po wilgotnym torze, który towarzyszył kierowcom przez sporą część trzeciego treningu, nie było już w zasadzie śladu, dzięki czemu możliwe było skorzystanie ze slicków od samego początku kwalifikacji. Nad Autódromo Hermanos Rodríguez świeciło słońce i mimo tego, że temperatura powietrza wynosiła niemal 20°C, nawierzchnia była rozgrzana do 36°C.
Po zapaleniu się zielonego światła na końcu alei serwisowej jako pierwszy z garażu wyjechał kierowca Williamsa George Russell, a chwilę później jego śladami podążył zespołowy kolega Robert Kubica. Russell swoją pierwszą próbę musiał odpuścić, narzekając na bardzo zimne opony, jednak Kubica ukończył swoją pierwszą reprezentatywną próbę z czasem 1:20,313. Brytyjczyk niedługo później poprawił wynik zespołowego kolegi o 0,766 sek., schodząc do 1:19,547.
Dopiero po pięciu minutach na torze zobaczyliśmy aktywność ze strony pozostałych kierowców. Jednym z nich był Romain Grosjean, który na swoim pierwszym podejściu zblokował opony na hamowaniu do pierwszego zakrętu i obrócił swojego Haasa, wypadając poza tor i wywołując na chwilę żółte flagi. Właśnie to miejsce na torze dało się już wielokrotnie we znaki wszystkim kierowcom, którzy w treningach popełniali tu sporo błędów.
Kiedy reszta stawki przejechała swoje pierwsze okrążenia, na czele przez chwilę znajdował się Alexander Albon, który uzyskał 1:16,175, lecz jego wynik szybko pobił jego zespołowy kolega z Red Bull Racing Verstappen, który jako pierwszy zszedł poniżej bariery 1:16, wykręcając 1:15,949. Na trzecim miejscu znajdował się Lewis Hamilton ze stratą 0,475 sek., a czołową piątkę uzupełniał duet Ferrari: Leclerc (+ 0,743 sek) i Vettel (+ 0,747 sek). Na sześć minut przed końcem Leclerc był w stanie się poprawić i awansował na trzecie miejsce, lecz jego strata do Verstappena nadal wynosiła 0,415 sek.
Na ostatnie minuty kierowcy z trzech czołowych zespołów zdecydowały się pozostać w garażu, będąc już pewnym awansu do Q2. Na tor wyjechali z kolei pozostali zawodnicy, aby zapewnić sobie przejście do kolejnego segmentu kwalifikacji, jednak finalnie przejścia nie wywalczyli: Lance Stroll, Kevin Magnussen, Romain Grosjean, George Russell i Robert Kubica.
Q2
Ze względu na niezwykle duże zużycie miękkich opon w treningach, spora część stawki zdecydowała się na pośrednią mieszankę, aby na niej spróbować awansować do Q3 i wystartować w wyścigu. Na taką strategię nie zdecydował się Lando Norris z McLarena, a także obaj kierowcy Renault: Daniel Ricciardo i Nico Hülkenberg, którzy stracili sporą część z trzeciego treningu na skutek wykrycia problemów z chłodzeniem.
Po pierwszych przejazdach na czele zestawienia znajdował się Vettel, który również na pośrednim ogumieniu uzyskał 1:15,914, zaś na drugim miejscu znalazł się jego kolega z Ferrari Leclerc, który stracił 0,305 sekundy. Pomiędzy kierowców ekipy z Maranello wskoczył niedługo później Verstappen, który do Vettela miał 0,222 sek. straty. Czwarty był Hamilton, a czołową piątkę zamykał Albon. Bottas musiał odpuścić swoją próbę po popełnieniu błędu w sekcji stadionowej, gdzie doznał podsterowności przed wyjazdem z szykany i musiał ratować się ucieczką na pobocze. Fin poprawił się na kolejnym okrążeniu i wskoczył na czwartą pozycję, urywając z czasu Hamiltona prawie 0,1 sek., lecz do Vettela tracił prawie pół sekundy.
Po chwilowej przerwie na dwie minuty przed końcem kierowcy ponownie wyjechali na tor – tym razem wszyscy za wyjątkiem Mercedesa skorzystali z miękkich opon. Vettel i Leclerc byli na dobrej drodze, aby poprawić swoje czasy, ale zgodnie z oczekiwaniami tuż przed linią mety zwolnili, aby zapewnić sobie start na miękkim ogumieniu. Pośrednią mieszankę na swoją korzyść wykorzystali zawodnicy Mercedesa – Hamilton uzyskał najlepszy czas, wykręcając na swojej ostatniej próbie 1:15,721, będąc szybszym od Vettela o 0,193 sek. Na drugie miejsce awansował z kolei Bottas, który do Brytyjczyka stracił 0,131 sek.
Do Q3 z kolei nie awansowali: Sergio Pérez, Nico Hülkenberg, Daniel Ricciardo, Kimi Räikkönen i Antonio Giovinazzi. Z kolei kierowcy McLarena: Sainz Jr i Norris jako jedyni z czołowej dziesiątki będą musieli wystartować na miękkich oponach.
Q3
Po zapaleniu się zielonego światła na końcu alei serwisowej na torze pojawiła się cała stawka wyposażona w nowe komplety miękkich opon. Jako pierwszy poprzeczkę ustanowił Norris z wynikiem 1:17,432, jednak szybko do głosu doszła czołówka. Wówczas na prowizorycznym pole position znalazł się Verstappen, który uzyskał 1:14,910, zaś za nim uplasował się duet Ferrari: Leclerc (+ 0,114 sek) i Vettel (+ 0,260 sek). Hamilton był czwarty, a czołową piątkę zamykał Albon. Bottas z kolei stracił nieco czasu w ósmym zakręcie z powodu niestabilności jego samochodu, przez co zamykał czołową część stawki.
W końcówce doszło do dość sporego wypadku Bottasa na wyjściu z ostatniego zakrętu, co nie pozwoliło innym kierowcom na poprawę czasu. Fin wyjechał za bardzo na krawężnik, który wciągnął jego samochód w barierę. Mimo żółtych flag Verstappen poprawił swój czas na 1:14,758, co stało się nowym rekordem toru Autódromo Hermanos Rodríguez. Leclerc ostatecznie ustawi swój samochód na drugim polu po błędzie na dojeździe do sekcji stadionowej, a z trzecim wynikiem zameldował się Vettel. Z czwartego miejsca ruszy Hamilton, piąty był Albon, Bottas uplasował się na szóstej pozycji, jednak jego samochód będzie wymagać poprawy, a czołową dziesiątkę zamknęli Sainz Jr, Norris, Daniił Kwiat i Pierre Gasly.
Wyścig Formuły 1 o Grand Prix Meksyku rozpocznie się w niedzielę o godzinie 20:10.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Q1 | Q2 | Q3 | Okr. | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 33 | Max Verstappen | Aston Martin Red Bull Racing | 1:15,949 | 1:16,136 | 1:14,758 | 16 | |||
2 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari Mission Winnow | 1:16,364 | 1:16,219 | 1:15,024 | 18 | |||
3 | 5 | Sebastian Vettel | Scuderia Ferrari Mission Winnow | 1:16,696 | 1:15,914 | 1:15,170 | 18 | |||
4 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas Motorsport | 1:16,424 | 1:15,721 | 1:15,262 | 20 | |||
5 | 23 | Alexander Albon | Aston Martin Red Bull Racing | 1:16,175 | 1:16,574 | 1:15,336 | 18 | |||
6 | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes-AMG Petronas Motorsport | 1:17,062 | 1:15,852 | 1:15,338 | 18 | |||
7 | 55 | Carlos Sainz Jr | McLaren F1 Team | 1:17,044 | 1:16,267 | 1:16,014 | 19 | |||
8 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | 1:17,092 | 1:16,447 | 1:16,322 | 20 | |||
9 | 26 | Daniił Kwiat | Red Bull Toro Rosso Honda | 1:17,041 | 1:16,657 | 1:16,469 | 22 | |||
10 | 10 | Pierre Gasly | Red Bull Toro Rosso Honda | 1:17,065 | 1:16,679 | 1:16,586 | 22 | |||
11 | 11 | Sergio Pérez | SportPesa Racing Point F1 Team | 1:17,465 | 1:16,687 | 14 | ||||
12 | 27 | Nico Hülkenberg | Renault F1 Team | 1:17,608 | 1:16,885 | 14 | ||||
13 | 3 | Daniel Ricciardo | Renault F1 Team | 1:17,270 | 1:16,933 | 14 | ||||
14 | 7 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo Racing | 1:17,225 | 1:16,967 | 14 | ||||
15 | 99 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing | 1:17,794 | 1:17,269 | 14 | ||||
16 | 18 | Lance Stroll | SportPesa Racing Point F1 Team | 1:18,065 | 8 | |||||
17 | 20 | Kevin Magnussen | Haas F1 Team | 1:18,436 | 9 | |||||
18 | 8 | Romain Grosjean | Haas F1 Team | 1:18,599 | 9 | |||||
19 | 63 | George Russell | ROKiT Williams Racing | 1:18,823 | 10 | |||||
20 | 88 | Robert Kubica | ROKiT Williams Racing | 1:20,179 | 9 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.